KH falder for hurtigt ??

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Aronso
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
14
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2009

KH falder for hurtigt ??

Indlæg af Aronso »

Hejsa i forum.

i min 300 ltr. balje falder KH fra ca. 9 ned til ca. 6 dkh pr. dag !! det kan da ikke passe, kan det ?
Der fordamper ca. 1,2 ltr fra baljen pr. dag, så det passer med min pulver blanding på 1 ltr som skal til for at hæve KH med 3 dkh, men da jeg ikke har en osmolator endnu, bliver det gjort med rugbrøds "pumpen" :wink:

Alle andre værdier ligger på det jeg vil have på nær min KH, og det syntes jeg virker mærkeligt, da KH jo skal være på plads ellers vil CA og MG ikke ligge på de skal, men det gør mine... håber i kan finde mening med dette og give et hjælpende råd, på forhånd tak :GO

PS : pics kommer når mit nye balje skab er lavet færdigt :K
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: KH falder for hurtigt ??

Indlæg af Han$en »

Jeg kan ikke hjælpe dig med dit problem, men jeg har da en Osmolator til dig :K
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Aronso
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
14

Indlæg af Aronso »

Han$en skrev:Jeg kan ikke hjælpe dig med dit problem, men jeg har da en Osmolator til dig :K
Ja nemlig ja :smartass:

Er der nogle som har/har haft samme problem med deres KH ?
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Postnummer: 2950 Vedbæk
Geografisk sted: Trørød

Indlæg af kschauby »

Hej,

Jeg har samme problem i øjeblikket. Der går ca. 4-5 dage fra 9-6 KH. Jeg aner ikke hvorfor - noget surt/syreagtigt må bruge bufferen op for hurtigt, men hvad ? Min Mg og Ca er som dine, helt i orden. Jeg døjer med en omgang rød alger og for høj nitrate...

/Kaspar
Brugeravatar
Lugonn[71]
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Villmandstrand
Kontakt:

Indlæg af Lugonn[71] »

Har du sand i baljen? Hvis dit flowrate i baljen ikke er højt nok så kan detrius (møj) ophåbe sig i sandet og det kan godt æde KH værdiet hurtigt og til sidst er dit sand en stor sandklump.
Aronso
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
14

Indlæg af Aronso »

Lugonn[71] skrev:Har du sand i baljen? Hvis dit flowrate i baljen ikke er højt nok så kan detrius (møj) ophåbe sig i sandet og det kan godt æde KH værdiet hurtigt og til sidst er dit sand en stor sandklump.
Ja jeg har L. sand i, ca. 2 cm ( grundet at jeg er ved at bygge en sump op med caulupa og DSB ).
Flow vil jeg mene jeg har nok af, har 2 * Koralia 3 + 2 * 1' er, og masser af "luft" hele vejen rundt om min sten opsætning, NH4/NH3 og PO4 blev desværre også målt idag til 0,5 / 0,25 men dette skyldes nok min Hugo samt 3 T.snegle som er gået bort ( fandt dem idag ). Har en søstjerne som "spiser" sand, og gør det godt, da mit bund lag er flot hvidt over det hele, selv bag stenene.
Aronso
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
14

Indlæg af Aronso »

Så er der igen blevet målt værdier.

Salt = 1,024 :GO
PH = 8,5 :GO
KH = 10 :GO
MG = 1400 :GO
CA = 420 :GO
NH3/NH4 = 0,5 :BA
NO2 = 0,0 :GO
NO3 = 0,0 :GO
PO4 = 0,0 :GO

Dog lider baljen af lidt "hår" alger på stenene, som jeg skal have gjort noget ved med en Colgate bøste :rolleyes:
Aronso
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
14

Indlæg af Aronso »

så er stenene blevet skrubbet godt og grundigt i saltvand og damn det har pyntet, så håber det vil holde lidt ved, eller blive sådan :)
Senest rettet af Aronso lør 26. jun 2010 23:55, rettet i alt 1 gang.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

De værdier ser sgu ikke så ringe ud. Grundet alger kan være for meget foder eller dårlig skummer. Men lige hvorfor KH den ikke kan fælge med ved jeg ikke andet end du tilsætter for lidt.. :T :T
Bruger du balling eller kalkreaktor ellers tilsætter du det hele manuelt ??

Steen
Aronso
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
14

Indlæg af Aronso »

spdiving skrev:De værdier ser sgu ikke så ringe ud. Grundet alger kan være for meget foder eller dårlig skummer. Men lige hvorfor KH den ikke kan fælge med ved jeg ikke andet end du tilsætter for lidt.. :T :T
Bruger du balling eller kalkreaktor ellers tilsætter du det hele manuelt ??

Steen
manuelt indtil jeg får bestilt mit Balling starter sæt hjem. Foder er MEGET skånsomt da jeg kun har 2 fisk, og af skummer er det en Deltec MC500, men det grunder måske lidt i at min opstart var med tap vand, og først inden for de sidste 14 dage er jeg begyndt med RO vand. Baljen startede jeg op for ca. 12 mdr. siden, men har siden jeg fik mit osmose anlæg hjem skiftet 90 ltr saltvand, som har hjulpet rigtig meget.
"tilsætter for lidt" ? koraller ? det skal nok blive lavet om :sneaky2:
Aronso
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
14

Indlæg af Aronso »

Så er der taget endnu en måling af alle mine værdier.

Salinitet = 1,024
PH = 8,5
KH = 9,0
CA = 420
MG = 1350
NO2 = 0,0
NO3 = 0,0
PO4 = 0,0
NH3/NH4 = 0,0

Jeg har de sidste 10 dage lavet 45 ltr. vand skifte hver 5. dag, lavet om på min sten opsætning så der er flow 360 grader rundt, og under stenene, viftet alt smuds af stenene hver dag, samt skrubbet alle stenene af i en tønde salt vand, og det må jo have hjulpet på mine værdier :y

Billeder af baljen kommer i denne uge hvis jeg når at få min nye stand gjort færdig :wink: (er ikke køn nok til pics endnu)

vil også til at køre med Activ Carbon, men hvor meget vil i mene jeg skal bruge til et 300 ltr. ?
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"