Mads (Pelle64) nye setup 468L + 200L sump update 23/06-2011
- pelle64
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3520 Farum
- Saltvand siden?: 2009
Re: Mads (Pelle64) nye setup 468L + 200L sump opdate 03/06-2010
Tak for det Han$en.
Ja self. skal man da bruge malertape (nu skrevet ind i den lille sorte DIY bog), godt råd. Tak.
Venlig hilsen
Mads Jensen
Ja self. skal man da bruge malertape (nu skrevet ind i den lille sorte DIY bog), godt råd. Tak.
Venlig hilsen
Mads Jensen
Senest rettet af pelle64 søn 25. jul 2010 23:55, rettet i alt 3 gange.
Mads Jensen
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Tape er stort set uundværligt til langt det meste DIY hvis du spørger migpelle64 skrev:Tak for det Han$en.
Venlig hilsen
Mads Jensen

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- pelle64
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Ja især hvis det starter med g og slutter med affa.... 
De lapper trods alt rumfærger med skidtet..
Hov hvad med dit bord holder det?
Venlig hilsen
Mads Jensen

Venlig hilsen
Mads Jensen
Mads Jensen
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Ja, og Mythbusters bygger sejlbåde i det..pelle64 skrev:Ja især hvis det starter med g og slutter med affa....
Venlig hilsen
Mads Jensen
Det er fandme guds gave til DIY folket

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- pelle64
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Det kan da også alt det tape...
Senest rettet af pelle64 tirs 8. jun 2010 15:24, rettet i alt 1 gang.
Mads Jensen
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Som Mr. Passer ville sige; "Det er Krammeram!"

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- pelle64
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Re: Mads (Pelle64) nye setup 468L + 200L sump opdate 13/06-2010
Hej igen.
Så er der sket lidt igen, jeg er ved at have malet bordet færdigt og fandt ud af jeg lige havde plads til et lille el/teknikrum i venstre side af sumpen sum det kan ses på disse billeder. Der kan jeg have alt mit støm så det ikke er i samme rum som vandet. Der bliver lavet en låge i venste sideplade på bordet, så jeg kan gå den vej ind til alt mit støm. Jeg har i går købt 2 stk. Tunze 6045 på 4500LT hos Carsten. Jeg ved godt det ikke er nok cirkulation, men det er da en start. Jeg vil udover de to Tunze pumper have to lidt kraftigere med styring, jeg skal bare lige have løn igen
Derudover har jeg købt en ATI Bubble Master 250 der snart kommer hjem. Jeg har læst både godt og skidt om denne skummer, men hvis den køre som den skal er den vidst rigtig fed. Den er opgjort til max 3000L så mon ikke den kan trække mit lille system.
Sumpen vi fugede er tæt (HURRA), men siderne stod og buede rigtig meget da det var fyldt med vand. Derfor har jeg fået to bølgebrydere der skal monteres og mon ikke ogse de glasstykker der skal indele sumpen holder godt sammen på det.
Jeg går stadig og venter på mit låg fra bådbyggeren, og sideplader samt låger fra autolakøren, men resten går da langsomt fremad.
Venlig hilsen
Mads Jensen
Så er der sket lidt igen, jeg er ved at have malet bordet færdigt og fandt ud af jeg lige havde plads til et lille el/teknikrum i venstre side af sumpen sum det kan ses på disse billeder. Der kan jeg have alt mit støm så det ikke er i samme rum som vandet. Der bliver lavet en låge i venste sideplade på bordet, så jeg kan gå den vej ind til alt mit støm. Jeg har i går købt 2 stk. Tunze 6045 på 4500LT hos Carsten. Jeg ved godt det ikke er nok cirkulation, men det er da en start. Jeg vil udover de to Tunze pumper have to lidt kraftigere med styring, jeg skal bare lige have løn igen

Sumpen vi fugede er tæt (HURRA), men siderne stod og buede rigtig meget da det var fyldt med vand. Derfor har jeg fået to bølgebrydere der skal monteres og mon ikke ogse de glasstykker der skal indele sumpen holder godt sammen på det.
Jeg går stadig og venter på mit låg fra bådbyggeren, og sideplader samt låger fra autolakøren, men resten går da langsomt fremad.
Venlig hilsen
Mads Jensen
Mads Jensen
- pelle64
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Så er der aligevel ikke en Bubblemaster 250 på vej da sælger valgte at anullere handlen da han ikke havde hørt fra mig i 3 1/2 time efter han havde sendt PB. Nå men jeg må ud og lede efter noget andet grrrrrr....
Er der nogen der har set den nye Deltec TC1655 i funktion? Jeg tror ikke det bliver RedSea C-Skim 1800 da jeg læser mange blandede anmeldelser af den.
Venlig hilsen
Mads Jensen
Er der nogen der har set den nye Deltec TC1655 i funktion? Jeg tror ikke det bliver RedSea C-Skim 1800 da jeg læser mange blandede anmeldelser af den.
Venlig hilsen
Mads Jensen
Mads Jensen
- pelle64
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Re: Mads (Pelle64) nye setup 468L + 200L sump opdate 17/06-2010
Så er sumpen fuget, den er tilsyneladende tæt mellem alle rum. Det blev gjort alene hvilket også kan ses på kvaliteten af fugerne - men hva... det er jo tæt. Nu mangler jeg kun overløbskammene.
Jeg har lavet flowet fra højre mod venstre da det passede bedst i forhold til mit skab, lidt den omvendte verden i min bog, men jeg tror vandet er ligeglad...
Jeg har også fået alt min PVC, dog havde jeg glemt en 32/25 reduktion, sådan er det jo altid. Jeg fik købt to ekstra Tunze 6045 så jeg nu har fire stk. det giver ca. 18000 L/T plus min returpumpe.
Jeg har testet dem i mit RSM og de har godt med flow, dog er der en del resonans mellem powerheadet og holderen så de brummer helt vildt. Er der nogle der har oplevet samme problem og måske har en løsning? Jeg har selv overvejet at ligge en tynd silikonefuge ind i holderen, lade det tøre og så sætte pumpen i igen for at dæmpe resonansen.
Jeg overvejder at opbygge min sump i denne stil, da jeg synes det manden siger giver meget god mening. Jeg kan købe pladerne hos Carsten i Decocean til en overkommelig pris. Hvad siger i til en sådan løsning.
Måske klog mand:
http://reefvideos.com/
Video nummer 2 (Duolexium - sump concept)
Og tjek også video nr. 10 (Seahorses - Ricordia) - Vilde Ricordia
Venlig hilsen
Mads Jensen
Jeg har lavet flowet fra højre mod venstre da det passede bedst i forhold til mit skab, lidt den omvendte verden i min bog, men jeg tror vandet er ligeglad...
Jeg har også fået alt min PVC, dog havde jeg glemt en 32/25 reduktion, sådan er det jo altid. Jeg fik købt to ekstra Tunze 6045 så jeg nu har fire stk. det giver ca. 18000 L/T plus min returpumpe.
Jeg har testet dem i mit RSM og de har godt med flow, dog er der en del resonans mellem powerheadet og holderen så de brummer helt vildt. Er der nogle der har oplevet samme problem og måske har en løsning? Jeg har selv overvejet at ligge en tynd silikonefuge ind i holderen, lade det tøre og så sætte pumpen i igen for at dæmpe resonansen.
Jeg overvejder at opbygge min sump i denne stil, da jeg synes det manden siger giver meget god mening. Jeg kan købe pladerne hos Carsten i Decocean til en overkommelig pris. Hvad siger i til en sådan løsning.
Måske klog mand:
http://reefvideos.com/
Video nummer 2 (Duolexium - sump concept)
Og tjek også video nr. 10 (Seahorses - Ricordia) - Vilde Ricordia
Venlig hilsen
Mads Jensen
Mads Jensen
- pelle64
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Re: Mads (Pelle64) nye setup 468L + 200L sump opdate 18/06-2010
Det grønne man kan se på sumpen er en 9/12 slange jeg har skåret op og limet på med silikone da kanten var ret skarp efter jeg havde skåret i det, nu skære man sig ikke længere når man skal læne sig ind over sumpen...
Mads Jensen
- pelle64
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Re: Mads (Pelle64) nye setup 468L + 200L sump opdate 24/06-2010
Hej igen alle sammen.
Nu fik jeg købt "egg crate" hos Carsten (Decocean) og prøver nu at lave det system som jeg refererede til i ovenstående link (Sump Concept).
Så må vi se når der kommer vand i systemet om det rent faktisk virker.
Ideen er at pods og andre smådyr kan leve under nettet med kun lidt lys og svag cirkulation, og LS med alger og lign. kan sættes oven på med stærkere cirkulation og lys. Derudover kan disse "egg crates" fungere lidt som LS/biobolde da de har en stor overflade hvorpå de gode ting kan leve.
Jeg har tænkt mig at putte ca 1-1,5 cm levende sand i bunden af sumpen.
Har i nogle komntare på dette? evt. nogle erfaringer med et lign. system?
Her er lidt billeder af mit forsøg.
Venlig hilsen
Mads Jensen
Nu fik jeg købt "egg crate" hos Carsten (Decocean) og prøver nu at lave det system som jeg refererede til i ovenstående link (Sump Concept).
Så må vi se når der kommer vand i systemet om det rent faktisk virker.
Ideen er at pods og andre smådyr kan leve under nettet med kun lidt lys og svag cirkulation, og LS med alger og lign. kan sættes oven på med stærkere cirkulation og lys. Derudover kan disse "egg crates" fungere lidt som LS/biobolde da de har en stor overflade hvorpå de gode ting kan leve.
Jeg har tænkt mig at putte ca 1-1,5 cm levende sand i bunden af sumpen.
Har i nogle komntare på dette? evt. nogle erfaringer med et lign. system?
Her er lidt billeder af mit forsøg.
Venlig hilsen
Mads Jensen
Mads Jensen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Hej Mads,
Kenneth har faktisk noget liggende, og han lavet denne rigtig gode tråd
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=33974
Pøj pøj med det. Glæder mig til, at du får fyldt vand i
Kenneth har faktisk noget liggende, og han lavet denne rigtig gode tråd

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=33974
Pøj pøj med det. Glæder mig til, at du får fyldt vand i

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- pelle64
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Tak for det Marco.
Spændende læsning. Det er ikke helt samme princip som mit, da mit bundlag kun skal være ca 15mm. Så en rigtig DSB er det ikke.
VH
Mads jensen
Spændende læsning. Det er ikke helt samme princip som mit, da mit bundlag kun skal være ca 15mm. Så en rigtig DSB er det ikke.
VH
Mads jensen
Mads Jensen
- pelle64
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Re: Mads (Pelle64) nye setup 468L + 200L sump opdate 28/06-2010
Så er der sket lidt igen, jeg har malet bordet færdigt og har testet min sump. Jeg havde desvære forregnet mig da det kom til vandstanden i sumpen, så jeg måtte skære mellemrumene ud og gøre dem lavere. Set fra den lyse side er det jo bedre at finde ud af det nu, end når der flyder 8L vand ud på stuegulvet. Derudover fik jeg også lavet en bubbelfanger, det ses ikke på billedet da det er billeder fra første test, og det først var efter den lille operation jeg fik installeret den.
Vi har nu fået sat mørk baggrund på af solfilm med 5% gennemlysning, lavet rørgennemføringer og er startet på lidt pvc.
Jeg har købt en skummer brugt, det er en af saltvandsbutikkens kopier af BM200, jeg fik den sammen med 33kg. LS samt to keramik søjler. De ligger lige nu til modning i et stort system. Den søjle der er på billedet var en jeg havde købt i forvejen. Den er også på vej til modning i morgen. Skummeren er tæstet i færskvand og selv der virker den ret godt. Den støjer ikke ret meget og giver rigtig mange bobler. Det er den originate BM200 Sicce pumpe der sidder på. Byggekvaliteten er ikke den samme som på ATI, og især justeringsskrugen til vandstanden virker som noget skrammel. Jeg venter stadig på mine låger og sider samt mit låg. Nu er jeg ved at være lidt utolmodig, jeg synes jeg har ventet længe, især på maleren....
Jeg har bestilt en 3mm sort akrylplade der passer på forsiden af overløbet så det kun bliver gennemsigtigt fra siderne.
Jeg skal også have købt en flamingoplade som underlag mellem akvariet og bordet, dem på billederne er kun for at skåne akvariet imens vi laver PVC, så er jeg også ved at være der.
Her er lidt billeder af dagens dont, jeg synes det begynder at tage form...
Billederne er som sedvanelig taget med min gamle SE K850I, Derfor den ringe kvalitet.
Venlig hilsen
Mads Jensen
Vi har nu fået sat mørk baggrund på af solfilm med 5% gennemlysning, lavet rørgennemføringer og er startet på lidt pvc.
Jeg har købt en skummer brugt, det er en af saltvandsbutikkens kopier af BM200, jeg fik den sammen med 33kg. LS samt to keramik søjler. De ligger lige nu til modning i et stort system. Den søjle der er på billedet var en jeg havde købt i forvejen. Den er også på vej til modning i morgen. Skummeren er tæstet i færskvand og selv der virker den ret godt. Den støjer ikke ret meget og giver rigtig mange bobler. Det er den originate BM200 Sicce pumpe der sidder på. Byggekvaliteten er ikke den samme som på ATI, og især justeringsskrugen til vandstanden virker som noget skrammel. Jeg venter stadig på mine låger og sider samt mit låg. Nu er jeg ved at være lidt utolmodig, jeg synes jeg har ventet længe, især på maleren....
Jeg har bestilt en 3mm sort akrylplade der passer på forsiden af overløbet så det kun bliver gennemsigtigt fra siderne.
Jeg skal også have købt en flamingoplade som underlag mellem akvariet og bordet, dem på billederne er kun for at skåne akvariet imens vi laver PVC, så er jeg også ved at være der.
Her er lidt billeder af dagens dont, jeg synes det begynder at tage form...
Billederne er som sedvanelig taget med min gamle SE K850I, Derfor den ringe kvalitet.
Venlig hilsen
Mads Jensen
Mads Jensen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Det ved jeg godt, det var nu mere princippet i din opbygning, som er den samme, men det skal helt sikkert nok blive godt, og det ser jo super godt udpelle64 skrev:Tak for det Marco.
VH
Mads jensen

Marco R[/center]
Marco R[/center]
- pelle64
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Re: Mads (Pelle64) nye setup 468L + 200L sump opdate 26/07-2010
Hej igen alle sammen.
Så er der endelig sket lidt igen efter en lang pause. Jeg har fået mine låger tilbage fra maleren, dog er resultatet ikke som jeg havde forventet. Jeg ved ikke hvad han har drukket den dag han malede mine ting. Jeg har sagt til ham han må finde en meget billig pris til mig da jeg ikke er tilfreds med det stykke arbejde han har udført. Han sagde at han gerne ville lave det om, men jeg har allerede ventet i små ti uger på mine ting og gad ikke vente mere. Man ser jo heller ikke alle detaljer når først det hele er oppe at køre... Det er dog stadig pænere end hvis jeg selv havde malet det. Lad mig sige det sådan "havde det været min bil var den ikke gået og havde jeg købt pladerne malede i ikea var de også blevet byttet"...... ØV.
Nå men akvariet er kommet hjem her til aften, og vi er begyndt at sætte sider og låger på. Vi blev dog ikke færdige så der må kæmpes videre i morgen. Jeg har lagt en gummihud i bunden af bordet hvis der skulle ske små uheld. Jeg har bare brugt sådan noget man bruger på badeværelser under sine fliser....
På de nedenstående billeder kan man få fornemmelsen af hvordan arbejdet skrider frem. På billedet hvor man kan se lågerne er de bare sat på gulvet for at vise hvordan det ca. kommer til at se ud.
Jeg mangler stadig mit låg, men mon ikke også det snart er på trapperne, der er jo også gået en rum tid siden glasfiver eksperten fik opgaven.
Her er lidt status billeder for projektet.......
VH.
Mads Jensen
Så er der endelig sket lidt igen efter en lang pause. Jeg har fået mine låger tilbage fra maleren, dog er resultatet ikke som jeg havde forventet. Jeg ved ikke hvad han har drukket den dag han malede mine ting. Jeg har sagt til ham han må finde en meget billig pris til mig da jeg ikke er tilfreds med det stykke arbejde han har udført. Han sagde at han gerne ville lave det om, men jeg har allerede ventet i små ti uger på mine ting og gad ikke vente mere. Man ser jo heller ikke alle detaljer når først det hele er oppe at køre... Det er dog stadig pænere end hvis jeg selv havde malet det. Lad mig sige det sådan "havde det været min bil var den ikke gået og havde jeg købt pladerne malede i ikea var de også blevet byttet"...... ØV.
Nå men akvariet er kommet hjem her til aften, og vi er begyndt at sætte sider og låger på. Vi blev dog ikke færdige så der må kæmpes videre i morgen. Jeg har lagt en gummihud i bunden af bordet hvis der skulle ske små uheld. Jeg har bare brugt sådan noget man bruger på badeværelser under sine fliser....
På de nedenstående billeder kan man få fornemmelsen af hvordan arbejdet skrider frem. På billedet hvor man kan se lågerne er de bare sat på gulvet for at vise hvordan det ca. kommer til at se ud.
Jeg mangler stadig mit låg, men mon ikke også det snart er på trapperne, der er jo også gået en rum tid siden glasfiver eksperten fik opgaven.
Her er lidt status billeder for projektet.......
VH.
Mads Jensen
Mads Jensen
- pelle64
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Re: Mads (Pelle64) nye setup 468L + 200L sump opdate 30/07-2010
Hej igen.
Så kom der låger på, og sumpen er sat ind.
Så mangler jeg at lime det sidste PVC og så få mit låg. Jeg kan også så småt begynde at lege med noget teknik.
Mit låg skulle gerne blive lavet i løbet af weekenden, så jeg krydser fingre...
Jeg tror konen synes det er lidt stort inde i stuen, men hun siger hun glæder sig til det står der og er færdigt.... Hmm, jeg har vist glemt at sige, det bliver man aldrig...
Lidt billeder til tråden.
VH.
Mads Jensen.
Så kom der låger på, og sumpen er sat ind.
Så mangler jeg at lime det sidste PVC og så få mit låg. Jeg kan også så småt begynde at lege med noget teknik.
Mit låg skulle gerne blive lavet i løbet af weekenden, så jeg krydser fingre...
Jeg tror konen synes det er lidt stort inde i stuen, men hun siger hun glæder sig til det står der og er færdigt.... Hmm, jeg har vist glemt at sige, det bliver man aldrig...
Lidt billeder til tråden.
VH.
Mads Jensen.
Mads Jensen
Det ser jo rigtig godt ud. Så kommer der vel snart vand i baljen.
Steen
Steen
- pelle64
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Ja Sten, der skal snart vand i. Mine sten ligger hos Carsten og han holder jo ferie til den 17 august så det bliver nok ikke før...
Det skulle ellers have været i dag lørdag, men jeg havde ikke været opmærksom på han holder ferie, men fair nok. Jeg mangler også salt og andre småting så jeg må desværre vente.
Men så kan det jo også være jeg kan få mit låg færdigt....
VH.
Mads Jensen
Det skulle ellers have været i dag lørdag, men jeg havde ikke været opmærksom på han holder ferie, men fair nok. Jeg mangler også salt og andre småting så jeg må desværre vente.
Men så kan det jo også være jeg kan få mit låg færdigt....
VH.
Mads Jensen
Mads Jensen
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Jeg har da 2½kg liggende du kan få 

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- pelle64
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Jaaaa. Så kan jeg da fylde sumpen halvt op.....
Spøj til side, jeg har haft ferskvand i de sidste to dage for at rense systemet igennem og teste om det hele virker. Det gør det heldigvis pg skidtet er tæt HURRA.
Min skummer brummer dog noget mere end jeg havde vente og den en at mine tunze 6045 larmer desværre også. Jeg ved godt det måske bliver bedre i saltvand og det nok bliver lidt bedre når tingene er kørt til. Jeg troede at de pumper ATI brugte var noget mere støjsvage. Min skummer er godt nok fra saltvandsbutikkens egen produktion men pumpen er jo stadig en Sicce 2500 eller hvad den nu hedder, lidt skuffende. Ellers må jeg spare sammen til en anden skummer på et tidspunkt. Den kører ellers godt nok og lavede allerede skum på frisk ferskvand efter et par timers brug.
Min Tunze må nok en tur til forhandleren og ombyttes...
Ellers har jeg fået installeret blæsere til ventilation og renset baljen i bund. Mit overløb køre som det skal uden at sige noget som helst, dog kunne jeg godt bruge en væsenlig større returpumpe end min New-Jet 2300. Jeg skal nok op i noget der nærmer sig 5-6000 L/T, da der på nuværende tidspunkt skal skrues godt ned for overløbet for at den ikke suger kammeret tørt. Jeg har overvejet en Tunze eller måske en Aquabee UP. Kom gerne med input om dette...
VH.
Mads Jensen
Spøj til side, jeg har haft ferskvand i de sidste to dage for at rense systemet igennem og teste om det hele virker. Det gør det heldigvis pg skidtet er tæt HURRA.
Min skummer brummer dog noget mere end jeg havde vente og den en at mine tunze 6045 larmer desværre også. Jeg ved godt det måske bliver bedre i saltvand og det nok bliver lidt bedre når tingene er kørt til. Jeg troede at de pumper ATI brugte var noget mere støjsvage. Min skummer er godt nok fra saltvandsbutikkens egen produktion men pumpen er jo stadig en Sicce 2500 eller hvad den nu hedder, lidt skuffende. Ellers må jeg spare sammen til en anden skummer på et tidspunkt. Den kører ellers godt nok og lavede allerede skum på frisk ferskvand efter et par timers brug.
Min Tunze må nok en tur til forhandleren og ombyttes...
Ellers har jeg fået installeret blæsere til ventilation og renset baljen i bund. Mit overløb køre som det skal uden at sige noget som helst, dog kunne jeg godt bruge en væsenlig større returpumpe end min New-Jet 2300. Jeg skal nok op i noget der nærmer sig 5-6000 L/T, da der på nuværende tidspunkt skal skrues godt ned for overløbet for at den ikke suger kammeret tørt. Jeg har overvejet en Tunze eller måske en Aquabee UP. Kom gerne med input om dette...
VH.
Mads Jensen
Mads Jensen
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Skummeren larmer pga manglende salt - Boblerne den laver er meget større i ferskvand end saltvand. Der er meget stor forskel.
Tunze'rne skulle også gerne blive mere stille!
Returpumpe vil jeg personligt sige Deltec's eksterne, eller en Red Dragon hvis det skal være internt.. AquaBee larmer, og Tunze synes jeg personligt ikke så godt om.
Tunze'rne skulle også gerne blive mere stille!

Returpumpe vil jeg personligt sige Deltec's eksterne, eller en Red Dragon hvis det skal være internt.. AquaBee larmer, og Tunze synes jeg personligt ikke så godt om.

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Super spændende projekt du har gang i der! Og super god tråd for os der måske gar i samme tanker! Keep us posted! 

Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Hej Mads,
Dahm det bliver jo mere og mere lækkert dit setup
Det er en super fed ide med det rum, som du har lavet til teknik

Dahm det bliver jo mere og mere lækkert dit setup

Det er en super fed ide med det rum, som du har lavet til teknik

Marco R[/center]
Marco R[/center]
Alle nye pumper kan larme den første uge eller 2 end til de er kørt ind. Dette er helt normalt.
Vent med at bedømme larmen fra skummeren til du får salt i vandet.
Ellers ser det rigtig fedt ud.
Steen
Vent med at bedømme larmen fra skummeren til du får salt i vandet.
Ellers ser det rigtig fedt ud.
Steen
- pelle64
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Mange tak for de fine ord, jeg venter med at bedømme pumperne til det har kørt med salt i noget tid. Jeg glæder mig til Carsten kommer hjem fra ferie den 21 august, så jeg kan komme videre i projektet. Jeg skal nok opdatere tråden når der sker noget...
Vh.
Mads Jensen
Vh.
Mads Jensen
Mads Jensen
- Thomaas
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 3650 Ølstykke
Hej Mads.
Efter vores lille snak inde i DSC, ville det da være cool med en update så jeg kan se hvad du gemmer på af fisk i baljen.
Mvh.
Thomas
Efter vores lille snak inde i DSC, ville det da være cool med en update så jeg kan se hvad du gemmer på af fisk i baljen.
Mvh.
Thomas
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Ja der må da være sket noget nyt her 

Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
- pelle64
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Hej alle.
Ja der er sket lidt, og kun lidt.
Der har nu været vand i baljen ca. 6 mdr. samt sten og sand. Jeg har også fået div. fisk og lidt koraller der ikke er lyskrevende.
Så i denne lange kolde vinter har jeg kun haft 4 x 18w T8 10000K (wow), men det har da fungeret under indkøringsfasen. Og nu er jeg klar.
Mit problem har været lyset. Jeg har jo bestemt mig for at prøve LED og det hat taget lang tid at teste de forskellige mærker, men nu er der bestilt.
Efter mange overvejelser er jeg landet på Cree LED som giver mest lys for pengene. De er lidt dyre at indkøbe, men har tjænt sig hjem i løbet af et års tid.
Jeg har valgt at bygge fem moduler med 8 x cold white, 6 x royal blue og 1 x Blue
Det giver i alt
40 x CREE XM-L Cool White T5 3w 462 Lm @ 1,5A 3,1v
30 x CREE XP-E Royal Blue 3w 180 Lm @ 700mA 3,4v
5 x CREE XP-E Blue 3w 180Lm @ 700mA 3,4v
Total:
Cold White 18480Lm
Royal Blue 5400Lm
Blue 900Lm
I alt: 24780Lm
Med et strømforbrug på 225W.
Indkøbsprisen er 413,88 USD eller 2262 kr. Det skal så siges at det sendes til en privat person i USA der sender det hertil efterfølgende. Man kan jo være heldig at skattefar sover lidt på sin vagt.
De skal drives af 5 x MeanWell 24v 1,5A og 5 x MeanWell 24v 700mA drivere der senere kan tilsluttet elektronisk controller.
De vil blive opbygget på fem moduler med 16 x Cold White, 6 x Royal Blue og 1 x Blue.
Kølepladerne vil blive påsat noget porsa som skal ligge af på bølgebryderne.
Jeg har valgt denne løsning da det giver mig mulighed for at flytte på modulerne seperat når jeg skal ned i tanken, eller hvis der skulle være skygge fra søjlerne.
I får ingen billeder af setuppet nu da det ligner L##T med ledninger ned foran displayet og to 112L lamper intermistisk sat på toppen, men det skal nok komme.
Jeg kan uploade lidt billeder af lidt test af billige 10w led'er fra kina og lidt tegninger og udkast til lamperne.
God weekend alle sammen.
Venlig hilsen
Mads Jensen
Ja der er sket lidt, og kun lidt.
Der har nu været vand i baljen ca. 6 mdr. samt sten og sand. Jeg har også fået div. fisk og lidt koraller der ikke er lyskrevende.
Så i denne lange kolde vinter har jeg kun haft 4 x 18w T8 10000K (wow), men det har da fungeret under indkøringsfasen. Og nu er jeg klar.
Mit problem har været lyset. Jeg har jo bestemt mig for at prøve LED og det hat taget lang tid at teste de forskellige mærker, men nu er der bestilt.
Efter mange overvejelser er jeg landet på Cree LED som giver mest lys for pengene. De er lidt dyre at indkøbe, men har tjænt sig hjem i løbet af et års tid.
Jeg har valgt at bygge fem moduler med 8 x cold white, 6 x royal blue og 1 x Blue
Det giver i alt
40 x CREE XM-L Cool White T5 3w 462 Lm @ 1,5A 3,1v
30 x CREE XP-E Royal Blue 3w 180 Lm @ 700mA 3,4v
5 x CREE XP-E Blue 3w 180Lm @ 700mA 3,4v
Total:
Cold White 18480Lm
Royal Blue 5400Lm
Blue 900Lm
I alt: 24780Lm
Med et strømforbrug på 225W.
Indkøbsprisen er 413,88 USD eller 2262 kr. Det skal så siges at det sendes til en privat person i USA der sender det hertil efterfølgende. Man kan jo være heldig at skattefar sover lidt på sin vagt.
De skal drives af 5 x MeanWell 24v 1,5A og 5 x MeanWell 24v 700mA drivere der senere kan tilsluttet elektronisk controller.
De vil blive opbygget på fem moduler med 16 x Cold White, 6 x Royal Blue og 1 x Blue.
Kølepladerne vil blive påsat noget porsa som skal ligge af på bølgebryderne.
Jeg har valgt denne løsning da det giver mig mulighed for at flytte på modulerne seperat når jeg skal ned i tanken, eller hvis der skulle være skygge fra søjlerne.
I får ingen billeder af setuppet nu da det ligner L##T med ledninger ned foran displayet og to 112L lamper intermistisk sat på toppen, men det skal nok komme.
Jeg kan uploade lidt billeder af lidt test af billige 10w led'er fra kina og lidt tegninger og udkast til lamperne.
God weekend alle sammen.
Venlig hilsen
Mads Jensen
Mads Jensen
- pelle64
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Re: Mads (Pelle64) nye setup 468L + 200L sump update 05/03-2011
Hej igen.
Lige to billeder fra lidt test af 10w led fra kina.
Desværre har jeg kun min tlf. at tage billeder med...
Det er selfælgelig svært at gengive på et billede, men det giver en masse spil i vandet og som det måske kan ses rammer det bunden rigtig godt. Disse LED'er virker som et godt, billigt og nemt alternativ. Især til dem der vil tilføre effekt til deres T5 lyskilde. Det skal siges at mit akvarium er 60cm højt, og på billederne er LED'erne placeret ca. 3 cm. over vandspejlet. Der er ingen optik på, så de spreder lyset temmelig meget.
Venlig hilsen
Mads Jensen
Lige to billeder fra lidt test af 10w led fra kina.
Desværre har jeg kun min tlf. at tage billeder med...
Det er selfælgelig svært at gengive på et billede, men det giver en masse spil i vandet og som det måske kan ses rammer det bunden rigtig godt. Disse LED'er virker som et godt, billigt og nemt alternativ. Især til dem der vil tilføre effekt til deres T5 lyskilde. Det skal siges at mit akvarium er 60cm højt, og på billederne er LED'erne placeret ca. 3 cm. over vandspejlet. Der er ingen optik på, så de spreder lyset temmelig meget.
Venlig hilsen
Mads Jensen
Mads Jensen