Flot finish med højglans - hvordan?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Flot finish med højglans - hvordan?

Indlæg af jesper/aarhus »

Jeg har været i gang med at give mit nye AQ en omgang maling (piano lak).

Skabet havde tidligere været malet, og inden jeg gik i gang blev det spartlet og slebet.
Nu har det så fået første omgang maling (sort) og det ser ud af - :devily: :MA :cussing: til.
Der er både små luftbobler og en del "løbere".

Grundet skabets udformning kan jeg ikke stille det på højkant og komme til at male på horisontale flader - kun vertikale flader - deraf de mange løbere.

Men spg. er så, hvad gør jeg nu?
Sliber på de værste løbere, og forsøger med endnu et lag maling?

tips og triks er meget velkomne :y

Billede af akvariet - inden det blev malet
Vedhæftede filer
2.JPG
2.JPG (47.86 KiB) Vist 2380 gange
1.JPG
1.JPG (63.77 KiB) Vist 2380 gange
100 *100 * 50 cm cube
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Koldig

Re: Flot finish med højglans - hvordan?

Indlæg af Sheriffen »

Du må igang med lidt fint fint sandpapir og så male det igen og se om det ik sku bli glat, hvis ik pudser du lidt igen indtil det er glat.. selvfølgelig uden at pudse malingen helt af...;) bagefter kan du evt gi det en omgang lak hvis du vil ha det til at skinne lidt...
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Drop alt der hedder pensel.

Slib møblet ned med sandpapir. Brug en lakrulle (fin rulle) til at male overfladen med. Her skal der tålmodighed til, mange tynde lag giver et flot resultat. Slib gerne efter med finkornet sandpapir mellem hvert lag. Til sidst afsluttes med klarlak, husk igen, mange tynde lag. Slib let efter mellem hvert lag. Lak skal gives 2-3 gange, men flere lag giver et mere skinnende resultat.

Det professionelle resultat opnås ved at autolakere møblet, men det koster selvfølgelig lidt mere. Medmindre man har forbindelserne i orden :h
Brugeravatar
DennisBS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af DennisBS »

Hvis du vil have højglans som på mit, så er der kun 1 måde at gøre det på.. Kontant en autolakere, eller industrilakerer, og forhør dig om pris...

Det er sikkert ikke meget dyrre end hvis du ska ud og købe maling, lak, ruller, pensler osv selv..
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

DennisBS skrev:Hvis du vil have højglans som på mit, så er der kun 1 måde at gøre det på.. Kontant en autolakere, eller industrilakerer, og forhør dig om pris...

Det er sikkert ikke meget dyrre end hvis du ska ud og købe maling, lak, ruller, pensler osv selv..
1800 + moms...... tjekkede inden jeg selv gik i gang.
(og ja, selv i jylland betaler man moms
:y )
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
DennisBS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af DennisBS »

Hehe... der må da næsten være et sted hvor man ku få lavet det for 1000-1500... og så spare lidt på regnskoven og papiret på at skrive regning
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af S1m0n »

Brug sådan en ''pude'' man også maler døre med. og slib med meget fint sandpapir mellem hvert lag, evt korn 800ca.
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
Berits tank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af Berits tank »

AndersGS skrev:Drop alt der hedder pensel.

Slib møblet ned med sandpapir. Brug en lakrulle (fin rulle) til at male overfladen med. Her skal der tålmodighed til, mange tynde lag giver et flot resultat. Slib gerne efter med finkornet sandpapir mellem hvert lag. Til sidst afsluttes med klarlak, husk igen, mange tynde lag. Slib let efter mellem hvert lag. Lak skal gives 2-3 gange, men flere lag giver et mere skinnende resultat.

Det professionelle resultat opnås ved at autolakere møblet, men det koster selvfølgelig lidt mere. Medmindre man har forbindelserne i orden :h
vil gi Anders ret... men hvis malingen er på vand så prøv at komme en dråbe eller 2 opvaskemiddel i malingen så "flyder" den bedre.. og sørg for at den rulle du bruger er kørt godt ind i malingen så alt luft er presset ud af den..

mvh. Maleren :h

ps. jo højere glans der er i malingen jo mere kan man se ujævnheder på det man maler.
Nu med 10 latterlige guppyer i 19 L...
viewtopic.php?f=115&t=37755
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Berits tank skrev:
vil gi Anders ret... men hvis malingen er på vand så prøv at komme en dråbe eller 2 opvaskemiddel i malingen så "flyder" den bedre.. og sørg for at den rulle du bruger er kørt godt ind i malingen så alt luft er presset ud af den..

ps. jo højere glans der er i malingen jo mere kan man se ujævnheder på det man maler.
Er lige blevet far, så har malet puslebord og reol osv. her hele foråret - damen er ret kritisk så jeg har måttet lære det på de hårde måde :K
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Berits tank skrev: vil gi Anders ret... men hvis malingen er på vand så prøv at komme en dråbe eller 2 opvaskemiddel i malingen så "flyder" den bedre.. og sørg for at den rulle du bruger er kørt godt ind i malingen så alt luft er presset ud af den..

Øh......... kan man få vandbaseret piano lak? Anyways - dette er i al fald oliebaseret, og uden terpentin i rå mængder, får jeg ikke mine pensler rene igen :wink:
100 *100 * 50 cm cube
jesper kristensen
Reactions:

Indlæg af jesper kristensen »

Køb noget terpentinbaseret i stedet for. tag penslen og pensel på sandparpier først så du flosser den ude i enden. Tynd malingen op med 20% ren terpentin. Inden du prøver igen skal den gamle maling være pudset helt ned. Når den er lige så glat som kølerhjelmen på din bil kan du gå i gang. Her er resultatet af mit forsøg og det gik jo ret godt. Det er dog solgt og er i gang med en kopi af et red sea max 500 i stedet for.
Vedhæftede filer
Billede 071.jpg
Billede 071.jpg (38.9 KiB) Vist 2243 gange
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"