Hailea køler
- Thomaas
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 2006
Hailea køler
Jeg er på jagt efter en køler til 700L balje.
Jeg hælder mest til Aqua medic Titan 1500.
Da jeg sad og søgte fandt jeg denne "Computer køler" Hailea Ultra Titan 1500
Er der nogle her inde der kender den køler?? Prisen er jo til at have med at gøre (3400kr)
http://www.aquatuning.de/product_info.p ... city-.html
Mvh. Thomas
Jeg hælder mest til Aqua medic Titan 1500.
Da jeg sad og søgte fandt jeg denne "Computer køler" Hailea Ultra Titan 1500
Er der nogle her inde der kender den køler?? Prisen er jo til at have med at gøre (3400kr)
Mvh. Thomas
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
- Clauslh
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2007
Re: Hailea køler
Har en den køre perfekt. 
PS. De har faktisk udviklet AquaMedic køler sammen og producere den også.
Skaset herfra http://www.hailea.com/e-hailea/about2.htm
Mar. 2001, Hailea Group and Aqua-medic Co.,Ltd successfully developed the microprocessor heating & cooling unit, containing internationally leading technology

Mar. 2001, Hailea Group and Aqua-medic Co.,Ltd successfully developed the microprocessor heating & cooling unit, containing internationally leading technology
The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
it’s the effort that you put in.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Rigtigt meget af det som vi køber her i europa og amerika kommer fra ganske få fabrikker. Eneste forskel er udseende og navn.Clauslh skrev:Har en den køre perfekt.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
Jeg købte den her sidste mrd fra Deep ocean til 3250 kr. Betydelig billigere end tyskerne og den Fungerer rigtigt godt
http://www.shop-meeresaquaristik.de/pro ... -450-.html
- Clauslh
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
Den har også kun ca. den halve køleevne (450 Watt mod 790 Watt) så det er det ikke så meget fidus i. Den vil helt sikkert blive for lille til vandmængden.jens lyn skrev:Jeg købte den her sidste mrd fra Deep ocean til 3250 kr. Betydelig billigere end tyskerne og den Fungerer rigtigt godt
Den svarer til følgende:
The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Sådan kan du ikke gøre det op.Clauslh skrev:Den har også kun ca. den halve køleevne (450 Watt mod 790 Watt) så det er det ikke så meget fidus i. Den vil helt sikkert blive for lille til vandmængden.jens lyn skrev:Jeg købte den her sidste mrd fra Deep ocean til 3250 kr. Betydelig billigere end tyskerne og den Fungerer rigtigt godt
Den svarer til følgende:
Husker ikke helt lige hvordan det gøres op. Men jeg har den der er nummeret større, en CL 650 og den er god nok til et 1100 liters akvarie
- Clauslh
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
Jo det er lige præcis den måde man kan sammenligne kølere på.Carsten skrev:Sådan kan du ikke gøre det op.Clauslh skrev:Den har også kun ca. den halve køleevne (450 Watt mod 790 Watt) så det er det ikke så meget fidus i. Den vil helt sikkert blive for lille til vandmængden.jens lyn skrev:Jeg købte den her sidste mrd fra Deep ocean til 3250 kr. Betydelig billigere end tyskerne og den Fungerer rigtigt godt
Den svarer til følgende:
Husker ikke helt lige hvordan det gøres op. Men jeg har den der er nummeret større, en CL 650 og den er god nok til et 1100 liters akvarie
Ved at sammenligne den kølereffekt vandet bliver tilført

- Thomaas
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
okay. Det vil sige den bruger 375Watt når den er i drift, og har en effektivitet som svare til 790watt.
Jeg kan ikke rigtigt finde rundt i watt forbruget når der bliver oplyst 2 forskellige tal.
Er det lave tal hvad den bruger når den er drift, og det høje køle effekten?
Så tror jeg bare jeg vil spare lidt penge og købe en Hailea Ultra Titan 1500 frem for titan 1500.
Men ja jeg vil også mene at det må være den kølende effekt i watt der fortæller effektiviteten på køleren.
Jeg kan ikke rigtigt finde rundt i watt forbruget når der bliver oplyst 2 forskellige tal.
Er det lave tal hvad den bruger når den er drift, og det høje køle effekten?
Så tror jeg bare jeg vil spare lidt penge og købe en Hailea Ultra Titan 1500 frem for titan 1500.
Men ja jeg vil også mene at det må være den kølende effekt i watt der fortæller effektiviteten på køleren.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2009
Lidt et sidespørgsnål men hvordan ved du en computer køler kan holde til at køre med saltvand? De bruger vel alm deminiraliseret vand??
Skjonnemand skrev:Lidt et sidespørgsnål men hvordan ved du en computer køler kan holde til at køre med saltvand? De bruger vel alm deminiraliseret vand??
Du skal vel heller ikke dyppe den i akvariet

En computer blæser hend over overfladevandet så får du kølet vandet ned. Enste ulæmpe er at du får en stor fordampning af vandet.
Steen
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Hvidovre
- Kontakt:
Et lille side spørgsmål.
Hvordan kører sådan en køler ?
Er det fx. konstant 350w, eller kører den bare hver 3-5 minut et minuts penge eller hvorledes og hvad ligger strømforbruget så ca. på ?
/Morten N
Hvordan kører sådan en køler ?
Er det fx. konstant 350w, eller kører den bare hver 3-5 minut et minuts penge eller hvorledes og hvad ligger strømforbruget så ca. på ?
/Morten N
Ved ikke hvor meget strøm min køler bruger når den bare står uden at køle.
Men min Titan 1500 den er sat til at køle når temp kommer op på 28grader og holder op med at køle når den når 27grader. Det tager ca 1 time på mit system.
Steen
Men min Titan 1500 den er sat til at køle når temp kommer op på 28grader og holder op med at køle når den når 27grader. Det tager ca 1 time på mit system.
Steen
Fandt lige en manual til Titan kølere.
Min bruger 790w når den køler.
http://www.swelluk.com/pdfs/Titan%20Coo ... ctions.pdf
Steen
Min bruger 790w når den køler.
http://www.swelluk.com/pdfs/Titan%20Coo ... ctions.pdf
Steen
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Hvidovre
- Kontakt:
Hvor lang tid kan den så holde den temperatur før den begynder at gå i gang igen ?spdiving skrev:Ved ikke hvor meget strøm min køler bruger når den bare står uden at køle.
Steen
/Morten N
Det kommer and på hvor varmt det er .. Min kørte 1 gang igår. og da den sad på mit 400l akvarie kunne den komme op på at køle 3 gange på en dag når det var meget varmt.
Om sommeren har jeg også et par blæsere til at køle overfladevandet for at spare lidt på strømen. Men kølleren er en rigtig god ting hvis Temp bliver for høj for den holder selv øje med temp og starter selv.
Steen
Om sommeren har jeg også et par blæsere til at køle overfladevandet for at spare lidt på strømen. Men kølleren er en rigtig god ting hvis Temp bliver for høj for den holder selv øje med temp og starter selv.
Steen
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2009
snakker ik om en blæser men en køler.. Hvordan ved man om indmaden i den kan holde til saltvand? Skal man bare gå efter en med titanium indmad??spdiving skrev:Skjonnemand skrev:Lidt et sidespørgsnål men hvordan ved du en computer køler kan holde til at køre med saltvand? De bruger vel alm deminiraliseret vand??
Du skal vel heller ikke dyppe den i akvariet![]()
![]()
En computer blæser hend over overfladevandet så får du kølet vandet ned. Enste ulæmpe er at du får en stor fordampning af vandet.
Steen
Er det en CPU vandkøller til en computer du vil bruge til at køle akvariet ned med. For så tror jeg det er rigtigt at Titanium er det enste der holder. Dette er en Titan 1500 også bygget med.
Steen
Steen
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
Skal man bruge noget særligt for at tilslutte en sådan Titan køler til sit akvarium? Bruger køleren nogen kølervæske eller har den brug for et afløb hvor "et eller andet snask" kan dryppe ned? Tænker på om det bare er I med en slange og en pumpe i sumpen for så at presse vandet gennem køleren? 

Kølleren bliver tilsluttet en pumpe størlse alt efter hvilken køller du køber andet skal der ikke til.
Bare husk den afgiver ret meget varme fra sig når den køller og der kommer intet vand ud af den.
Du kan spare en pumpe ved at sætte den sammen med feks. returpumpen.
Dog køre min køller på vandet fra akvariet og ned i sumpen det må være lige så godt som hvis den sider på returpumpen.
Steen
Bare husk den afgiver ret meget varme fra sig når den køller og der kommer intet vand ud af den.
Du kan spare en pumpe ved at sætte den sammen med feks. returpumpen.
Dog køre min køller på vandet fra akvariet og ned i sumpen det må være lige så godt som hvis den sider på returpumpen.
Steen
- Clauslh
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
yep lige præcsThomaas skrev:okay. Det vil sige den bruger 375Watt når den er i drift, og har en effektivitet som svare til 790watt.

Ja producenterne har tildens til at være meget optimistiske (ligesom med skummere).Thomaas skrev: Men ja jeg vil også mene at det må være den kølende effekt i watt der fortæller effektiviteten på køleren.
Målte min til ~1 Watt i standby har ikke målt effekt forbrug ved køling endnu.spdiving skrev:Ved ikke hvor meget strøm min køler bruger når den bare står uden at køle.
Til dem der vil prøve at regne lidt på hvor kraftig en køler de skal bruge.
Har jeg lavet et excel ark der beregner den teoretiske køletid for 1 grad C (super nerd jeg ved det

http://peecee.dk/upload/view/238234
- Thomaas
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
Sagde du "nerd" 
Claus har du mulighed for at måle dens watt forbrug under drift?
Hvordan er støjen fra den når den køre?
Excel ark
Så kan jeg se den vil køre ca. 2 timers tid hos mig på en varm dag, det er da til at have med at gøre.
Og så er det også rart at have en backup hvis det bliver hot i løbet af dagen når man er på arbejde.
Det er surt at miste for 10-15000kr i koraller, når det hele kan redes for 4000kr

Claus har du mulighed for at måle dens watt forbrug under drift?
Hvordan er støjen fra den når den køre?
Excel ark

Så kan jeg se den vil køre ca. 2 timers tid hos mig på en varm dag, det er da til at have med at gøre.
Og så er det også rart at have en backup hvis det bliver hot i løbet af dagen når man er på arbejde.
Det er surt at miste for 10-15000kr i koraller, når det hele kan redes for 4000kr
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Har du overhovedet behov for en køler??
Jeg har en, og den står bare og står. Er ikke sat til.
Fandt ud af at en ventilator fungerer lige så fint.
Ved at flere har monteret ventilatorer, med en termostat, så når temperaturen kommer op på det fastsatte, starter ventilatoren.
En ventilator har også en ulempe, at der fordamper meget vand, men man kan godt nok hælde meget osmosevand i akvariet for det beløb som køleren koster i indkøb, samt i drift.
Jeg har en, og den står bare og står. Er ikke sat til.
Fandt ud af at en ventilator fungerer lige så fint.
Ved at flere har monteret ventilatorer, med en termostat, så når temperaturen kommer op på det fastsatte, starter ventilatoren.
En ventilator har også en ulempe, at der fordamper meget vand, men man kan godt nok hælde meget osmosevand i akvariet for det beløb som køleren koster i indkøb, samt i drift.
- Thomaas
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
Jeg bor i en taglejlighed der bliver meget varm.
Der kommer også noget ventilator på, men køleren skal stå der som backup hvis ventilatoerne ikke kan følge med.
Der kommer også noget ventilator på, men køleren skal stå der som backup hvis ventilatoerne ikke kan følge med.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
en anden mulighed, er at slukke lyset et par timer midt på dagen, så det ikke er med til at opvarme vandet.
Har selv boet øverst oppe i en ejendom, og der blev også smeltende varmt. Det var inden jeg købte en køler. Der blev det klaret ved hjælp af en ventilator og et åbent vindue
Har selv boet øverst oppe i en ejendom, og der blev også smeltende varmt. Det var inden jeg købte en køler. Der blev det klaret ved hjælp af en ventilator og et åbent vindue
- Thomaas
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
Ja mulighederne er mange, Men jeg tror stadig jeg køber den.
Jeg skal ikke risikere noget varme uheld.
Og til den pris jeg har fundet den til, er det dumt ikke at gøre det.
Jeg skal ikke risikere noget varme uheld.
Og til den pris jeg har fundet den til, er det dumt ikke at gøre det.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮