Hvordan sætter jeg gang i mit Nitratfilter ?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Maack
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2008

Hvordan sætter jeg gang i mit Nitratfilter ?

Indlæg af Maack »

Hej
Som overskriften antyder, så har jeg svært ved at få gang i mit nitratfilter (NF511) samme som 509 bare med en motor på til at få svovlkuglerne til ikke stå stille. Men da jeg satte det til, kan jeg godt høre at det køre, men jeg for ikke nogen vandcirkulation igennem ??. Det skal siges at det har stået med svovlkugler og vand i. Jeg hældte vandet ud af reaktoret inden jeg sætte det til. Jeg har prøvet at ryste det godt og grundigt, jeg har suget sp jeg blev blå i hoved, men uden held. Håber at der er nogen som kan hjælpe mig med at få sat gang i dyret.

/Henrik
Hilsen

Henrik

650 l + 400 l sump
Pandora Hyperion S 3x145w + 4x54WT5 LED fra Pacific Sun
ATI PowerCone 250iS
GHL Profilux SA doseringsmaskine til Balling
JayArcher
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
18
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Allerød

Re: Hvordan sætter jeg gang i mit Nitratfilter ?

Indlæg af JayArcher »

Hej Henrik,

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål. Svovlkuglerne skal bare stå stille. Når du cirkulerer vand hen over kuglerne, MEGET langsomt, vil der dannes anarobe bakterier på dem. Disse bakterier tåler ikke oxygen og lever af nitrat fra vandet, og af svovlkuglerne. Derfor skal der ikke være en turbulent strømning i et nitratfilter. Pumpen til cirkulation sørger bare for at vandet kommer hen over bakterierne flere gange ind til alt nitrat/nitrit er spist. Du skal indstille det til 1 dråbe i sekundet fra start, jeg har dog oplevet at man kan kick-starte ved at stoppe flowet i et par dage for derefter dråbevis at begynde at øge til 1 dråbe derefter 2 osv. Når der er den rådne æg lugt i vandet fra afgangen, kan du øge flowet mere....

Mvh
Jesper
360 l + 80l sump. Kører med Ati Powercone 200 skimmer, vortech 20 pumper og IKS.
Maack
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af Maack »

Hej Jesper

Mit problem er at jeg ikke kan få dækket mine svovlkugler med vand. Det er ligesom at vandet blot kommer ca 15 cm op i filteret, herefter sker der ingen ting. Det er derfor at jeg mistænker det her med våde kugler, som er faldet lidty sammen og dermed giver et for stort modtryk, så vandet ikke kan komme igennem ?.
/Henrik
Hilsen

Henrik

650 l + 400 l sump
ATI PowerCone 250iS
Maack
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af Maack »

Jeg tror ski at jeg har fået den til at kører, jeg valgte at fylde vand i den, og herefter gik det bedre. Der var ligeledes kommet nogle svovlkugler ind i selve pumpen (sikkert under transporten). De er nu også væk. Der kom dog nogle svovlkugler ud i sumpen ( ca 10 meget små) de andre lidt større fik jeg fisket op. Kan de som er tilbage gøre nogen ulykker ?.
Og så lige den med 1 drtåbe pr. sekund. Jeg kan ikke aflæse disse dråber, udover at kigge på den slange hvor vandet som har været igennem filteret løber i til sumpen igen. Er det her der skal komme 1 dråbe pr. sekund ?.
Hilsen

Henrik

650 l + 400 l sump
ATI PowerCone 250iS
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er afgangs vandet som skal "løbe" med 1 dråbe i sekundet.
Når du ikke længere kan måle nitrat i udgangsvandet, sættes hastigheden op til 2 dråber i sekundet, og så fremdeles indtil vandet lige knapt løber som en fin stråle(en hel masse dråber meget hurtigt efter hinanden).
Maack
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af Maack »

Ok - så er jeg med :pray:
Men det giver så lige 2 extra spørgsmål.

Når der er tale om et nyt opstartet kar, vil der vel ikke kunne måles nitrat (osmosevand). Så hvordan griber jeg den ad ?. og hvordan tester i/du returvandet for nitrat, lader det løber over i en anden beholder, og tester derfra eller ?. Og er det korrekt forstået at når jeg kommer dertil at vandet næsten løber (en masse dråber meget hurtigt efter hinanden) så skal hele filteret op/ud af sumpen og svovlkuglerne skiftes ud med nye eller ?
Ja det blev så 2 spørgsmåle istedetr for 2 :wink:
Hilsen

Henrik

650 l + 400 l sump
ATI PowerCone 250iS
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Maack skrev:Ok - så er jeg med :pray:
Men det giver så lige 2 extra spørgsmål.

Når der er tale om et nyt opstartet kar, vil der vel ikke kunne måles nitrat (osmosevand). Så hvordan griber jeg den ad ?. og hvordan tester i/du returvandet for nitrat, lader det løber over i en anden beholder, og tester derfra eller ?. Og er det korrekt forstået at når jeg kommer dertil at vandet næsten løber (en masse dråber meget hurtigt efter hinanden) så skal hele filteret op/ud af sumpen og svovlkuglerne skiftes ud med nye eller ?
Ja det blev så 2 spørgsmåle istedetr for 2 :wink:
Når akvariet er helt nyt, er der slet ingen grund til at filteret kører. Sæt det først igang hvis du begynder at få nitrat.
Vandet lader man lige dryppe ned i en eller anden beholder, og derfra tager man så de par ml der skal bruges til en test.
Når du når op på at vandet løber så hurtigt, at det næste ner en stråle, er filteret på sit optimale niveau.
Hvis du er rigtig heldig, og kan holde vandet kørende i samme tempo, kan filteret i princippet køre i årevis.
Bakterierne der lever at nitraten fæstner sig på svovlkuglerne, og lever af dem, hvis der ikke er nitrat nok, det er blandt andet derfor at du ikke skal starte filteret før end der er brug for det.

Skulle du få behov for at genstarte filteret, det sker for næsten alle. Så skil filteret ad og skyl kuglerne i rent vand, og hæld dem til bage i filteret. Og gentag så opstarts processen.

Der kan gå mange år før end at du behøver at købe nye kugler.
Maack
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af Maack »

Ok - Tusind tak for hjælpen. Forøvrigt så tror jeg at du kender ham som jeg har mine LS fra. Han omtalte ihvertfald dig. Det er en som hedder Mikkel og som "også" bor her i SKåne i Sverige.
Hilsen

Henrik

650 l + 400 l sump
ATI PowerCone 250iS
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"