flytte etableret akvarie

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Kjaer
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: næstved

flytte etableret akvarie

Indlæg af Kjaer »

Nu har jeg set at flere sætter deres akvarier til salg med indhold, men kan man godt flytte et helt akvarie med vand, sten, fisk og koraller og sætte det op et nyt sted, eller skal man igennem algefase m.v. igen?

Man er jo fristet af at købe "hele pakken", når man skal igang for første gange, men man skulle jo nødig gøre sig selv en bjørnetjeneste og se alt livet gå tabt.

Mvh Rasmus
Mvh Rasmus

125 l cube, 40 l sump
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: flytte etableret akvarie

Indlæg af Schwensen »

Jeg købte mit akvarium som en "samlet pakke", og det fortryder jeg stadig idag, selvom det er over et år siden, at jeg hentede det. Så hvis jeg var dig, så ville jeg lede efter et akvarium uden indhold. Jeg kæmpede et halvt år med dinoflagelater.
Brugeravatar
Kjaer
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Kjaer »

Er der noget man kan gøre, for at sikre sig, at katten i sækken ikke flytter med?

Dinoerne har vel været i akvariet, inden du overtog det?
Mvh Rasmus

125 l cube, 40 l sump
Brugeravatar
Martin LF
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Geografisk sted: Ebeltoft

Indlæg af Martin LF »

Med lidt omhu og omtanke så kan det godt lade sig gørre. Men numme 1 er at starte fra bunden med et tomt akvarie. Hvis du vil gøre forsøget . Så skaf dig en masse rene beholdere med låg til at flytte det levende i. Lav det der svarer til halvdelen af akvariets indhold af vand, der hjemme og lad det blive klar . Når du vil flytte akvariet så start med at fylde så meget vand på dunke fra akvariet som muligt inden du begynder at flytte noget til spande og poser. Du kan lige ryste det værste snavs ud af stenene i det resterende vand efter fisk og koraller er flyttet. Bundlaget ville jeg droppe hvis det var mig. Når du kommer hjem så lav sten sætningen klar sæt korallerne fast og kort tilvænning af fisk med hensyn til varmen , salten burde være det samme. Efter fyld mad det vand du selv har lavet stille og roligt med en hævert eventuelt. Så kan du tænde for pumper osv. men vent med lys til næste dag for ikke at stersse fisk unødigt , de har fået nok ved flytningen :-)
Brugeravatar
M.G.Larsen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 4050 Skibby
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af M.G.Larsen »

Købte et lille 58 Liters boyu som mit første saltvandsakvarie.
hældte vandet i plasticspande med låg, som så samtidig fungerede som flytteembalage for koraller, fisk og sten.
Hjem og hælde alt pånær fiskene i med det samme. De kom så i en times tid senere da det værste sandstorm havde lagt sig...
Muligvis ikke den korrekte måde at gøre det på, men alt overlevede turen, selvom de stakkels klovnfisk gemte sig noget i stensætningen indtil vandet klarede helt op senere om aftenen.
Havde ingen algeopblomstring ud over lidt brunt bundlag i starten.
Desværre fulgte der en masse planarier med i købet, som vi først fik identificeret senere, men de havde intet med selve flytningen at gøre...

Har lige hældt sand i mit nyopstartede 250L i forgårs, og kan godt se at tingene foregår noget langsommere i en større balje, så her ville jeg nok gøre tingene helt anderledes...
Brugeravatar
Kjaer
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Kjaer »

Tak for svarene. Jeg var ikke i tvivl om, at det mest optimale var at starte fra bunden, men det var måske en billigere måde at komme igang at købe samlet.
Mvh Rasmus

125 l cube, 40 l sump
Brugeravatar
Martin LF
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Geografisk sted: Ebeltoft

Indlæg af Martin LF »

selv tak.

Held og lykke.
Brugeravatar
M.G.Larsen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 4050 Skibby
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af M.G.Larsen »

både pris, og tiden var mit argument for at købe indkørt som det første akvarie, så man hurtigt kunne se om det her saltvand var noget man ville investere mere tid og penge i...
Nu 4 måneder senere er jeg ved at starte et større op fra bunden. Imens svømmer mine fisk rundt i deres gamle balje og venter tålmodigt på deres "housewarming" når indkøringen er ved at være slut.
Det er lidt nemmere med tålmodigheden, når der står et lille færdigt akvarie ved siden af, man kan gå og nusse om imens det nye bare står og ser kedeligt ud endnu.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Sådan gjorde jeg - og det hele spiller :)

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 27&t=35093

Held og lykke med det
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"