Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
jim
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2008

Re: Hjæælp - er ved at opgive det hele..

Indlæg af jim »

ellers sælger carsten fra decocian også kh hæver det virker super og jeg syntes han sælger det for en fin pris.

mvh jim
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af rimini »

Yep, men Tropic Marin er stadig meget meget lettere at dosere og blandingsforholdet med KH kontra Calcium er altid lige i øjet....
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DennisJ »

Gargoyle47 skrev:din kh er lav.... den bør ligge mellem 7-10
Bemærk at det er 2.2 meq/l, det svarer vel til omkring 6.5dKH stadig lidt i den lave ende, men ikke slemt.
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

er den pludselig blevet lav pga tilsætning af calcium, så kan det jo snildt være derfor :)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

rimini skrev:er den pludselig blevet lav pga tilsætning af calcium, så kan det jo snildt være derfor :)
Hvorfor skulle den falde pga. tilsætning af calcium ?
Der skal opløses rigtigt meget calcium, før der udfældes kalciumkarbonat og KH dermed falder. Normalt vil calcium så også følge med ned.

Lars M har lavet dette nummer med kalkwasser, ved jeg, men det var helt klart et særtilfælde.

/Kim
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

tilsætter man calciumclorid eller bruger kalreaktor uden tilsæltning af PH buffer, så falder KH altså i min balje, det er jo netop også derfor Tropic Marin har lavet dette produkt der baseres generelt på Balling metoden.

I en balje som rsm130 må det klart være at foretrække som jeg ser det, da man ikke kan gøre meget galt, som man kan ved at blande tingene selv.

Men blot et forslag, tror det ville være godt for Lea. Bruger det selv i min RSM250 og det funker 100%, så er der ingen bekymringer og man kan næsten ikke gøre noget galt.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Det er klart, at hvis du kun hæver kalcium, vil KH se ud til at falde pga. akvariets "forbrug" af karbonat.
Der er ikke nogen kemisk process, som får KH til at falde, når der tilsættes calcium.
... ja, det vil sige, det er der - udfældning af kalciumkarbonat - men den sker først, når der er et stort overskud af calcium-ioner i vandet.

(Den med kalkreaktor uden pH-buffer forstår jeg ikke... jeg kender mange, der kører reaktor incl. mig selv og jeg har ikke hørt det skulle være nødvendigt med pH-buffer, for at holde KH).

Det sagt, så vil jeg da ikke betvivle, at Tropic Marins tilsætning formodentligt virker fint.

/Kim
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Det er ihvertfald let at have med at gøre og kan doseres let uden de store formler :) Kunne klart være en løsning... dette produkt sammen med vandskift ugenligt kan få ethvert RSM130 eller 250 til at køre stabilt (medmindre man naturligvis overfodrer eller overpropper baljen med fisk) :y
Lea Brogaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: København V

Indlæg af Lea Brogaard »

Til Rimini

Tusind tak for dit,og selvfølgelig også alle andres, svar det virker som det er det helt rigtige du har observeret..

Går desværre med tanker om at sælge af andre grund, men tror helt sikkert det vil virke når det både hæver calcium og Kh..
Mvh Lea Brogaard

[center]- Mit Red Sea Max 130D[/center]

[center]http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=27613&start=0[/center]
Besvar

Tilbage til "Sygdom"