Varmeproblem

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Varmeproblem

Indlæg af Gzus.dk »

Hej

Jeg har fået koblet det meste til og fået gang i min cirkulation til sumpen og tilbage og fået hængt min lampe op.

Men nu er jeg begyndt at døje med en lidt høj temperatur :(

Uden at lampen er er tændt ligger jeg på en 27.0-27.5 og efter der har været tændt for HQI'en ligger den på knapt 29 grader.

Jeg har 4 x 6105'ere, og hvis jeg skruer helt ned for dem, kan jeg sænke temperaturen med ca. 0.4-0.5 grad.

Men jeg kan ligesom ikke gøre noget med min returpumpe RD 6500 og skummerpumpen til min SuperMarin 250.

Er der nogen der har en ide om hvor meget varme de pumper afgiver ? Evt. har lidt fif til hvordan man kan undgå at de afgiver så meget varme ?

Næste skridt må være at købe nogle blæsere og smide op, så de kan blæse under lampen. Men så er jeg lidt bekymret for fordampningen.

Frygter lidt når de rigtig varme dage kommer og der er kommet noget i liv i baljen :(

/Morten N
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Varmeproblem

Indlæg af Nicki Henriksen »

Har også 4 x 6105, men sys ikke de varmer noget.. har lige bestil LED lampe for ikke af få varme problemmer til sommer.

Et andet spørgsmål har du lyddæmper på dine 6105?
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Nicki Henriksen skrev:Har også 4 x 6105, men sys ikke de varmer noget.. har lige bestil LED lampe for ikke af få varme problemmer til sommer.

Et andet spørgsmål har du lyddæmper på dine 6105?
Ja, jeg har købt de der silikone holdere fra Tunze (6065.600)

/Morten N
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg har lavet min ejen Tunze lyddæmper ud af en gammel Tunze silencer-halter 3060.460.

Moby har købt en masse Tunze silencer-halter 3060.460 så man selv kan lave dem prisen er 80kr stk.

Du kan læse mere om dem her. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 8&start=30

Det lyder lidt mærkligt at du har varme problemmer. Bruger du varmeleme og har du checket at det ikke er den der er defekt.

Steen
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

blæsere kan sænke temperaturen en hel del! men det var nettop pga, de problemer du har nu, der gjorde jeg valgte en t5 løsning, på det jeg har nu. Der afgiver mit lys nemlig ikke så meget varme igen, som da jeg havde hqi. Havde dog ingen problemer med HQI som sådan, sku bare huske en blæsere om sommeren, men efter jeg flyttede til en tag lejlighed, turde jeg ikke køre med hqi igen, da der bliver møg varmt der om sommeren. vi snakker om der bliver 32-33 grader i stuen hvor akvariet står, når der er sommer, det kan en blæser typisk holde på 28-29grader.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

spdiving skrev:
Det lyder lidt mærkligt at du har varme problemmer. Bruger du varmeleme og har du checket at det ikke er den der er defekt.

Steen
Varmelegmet er helt pillet fra.

Temperaturen lå på 25-26 grader før jeg koblede lampe og returpumpe til. Dvs. med de 4 x 6105'ere og skummeren.

/Morten N
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 2760 Måløv
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

StarF skrev:blæsere kan sænke temperaturen en hel del! men det var nettop pga, de problemer du har nu, der gjorde jeg valgte en t5 løsning, på det jeg har nu. Der afgiver mit lys nemlig ikke så meget varme igen, som da jeg havde hqi. Havde dog ingen problemer med HQI som sådan, sku bare huske en blæsere om sommeren, men efter jeg flyttede til en tag lejlighed, turde jeg ikke køre med hqi igen, da der bliver møg varmt der om sommeren. vi snakker om der bliver 32-33 grader i stuen hvor akvariet står, når der er sommer, det kan en blæser typisk holde på 28-29grader.
Jeg har samme problem bor i en taglejlighed med glas på 2 af siderne og det er som et drivhus om sommeren, så valgte LED lamperne, overvejer dog selv af få en aircon men det er mere for min egen skyld :)

Steen Har købt dem hos Moby skal bare lige finde ud af hvordan de virker :)
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Tror jeg prøver at købe sådan en stribe blæsere, og se hvad de kan gøre :)

Er der nogen erfaringer omkring om de dyre er bedre end de billige i forhold til støj og holdbarhed ? Kan se at man kan få dem fra 60 Euro op til 160 Euro for 5-6 blæsere.

/Morten N
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af Benny »

Gzus.dk skrev:
spdiving skrev:

Steen
Varmelegmet er helt pillet fra.

Temperaturen lå på 25-26 grader før jeg koblede lampe og returpumpe til. Dvs. med de 4 x 6105'ere og skummeren.

/Morten N
Hvor har du pladseret dine elektronisk ballast'er ? de bliver jo "lidt" varme !!!
Jeg er ved at blive lidt bekymret for, om jeg også får et problem med varme, når jeg får min 720L balje, om en uges tid, for jeg får 2x250W HQI + 4x54W T5 lys. :pray:
Hilsen
Benny
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg har hævet mine lamper og må køre med varmelæme for at holde 25 grader. Sænker jeg lamperne stiger temp til 27 grader.

Jeg har nogle lunde samme pumper og skummer som Morten.

Steen
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Benny skrev:
Hvor har du pladseret dine elektronisk ballast'er ? de bliver jo "lidt" varme !!!
Jeg er ved at blive lidt bekymret for, om jeg også får et problem med varme, når jeg får min 720L balje, om en uges tid, for jeg får 2x250W HQI + 4x54W T5 lys. :pray:
Det hele sidder indbygget i min Giesemann lampe.

Jeg kan også godt leve med at temperaturen stiger et par grader når HQI'erne bliver tændt, hvis bare temperaturen ikke er helt oppe på 27.5 grader uden at lyset er tændt.

/Morten N
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

spdiving skrev:Jeg har hævet mine lamper og må køre med varmelæme for at holde 25 grader. Sænker jeg lamperne stiger temp til 27 grader.

Jeg har nogle lunde samme pumper og skummer som Morten.

Steen
Spørgsmålet er om det er de 220 liter ekstra, plus den lidt længere PVC længde der lige gør forskellen :)

/Morten N
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Det tror jeg ikke da jeg har lidt støre skummer og Tunze pumper i mit. Efter jeg fik koblet et 425l mere på systemet er temp dog faldet en del mere. Så jeg har flere problemmer med at holde varmen end køling.

Steen
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Gzus.dk skrev:Tror jeg prøver at købe sådan en stribe blæsere, og se hvad de kan gøre :)

Er der nogen erfaringer omkring om de dyre er bedre end de billige i forhold til støj og holdbarhed ? Kan se at man kan få dem fra 60 Euro op til 160 Euro for 5-6 blæsere.

/Morten N
Jeg bruger bare en bord blæser fra bilka.. virker fint :)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Alm. 12 VDC blæsere fra PC'en er super, de siger ingenting, men flytter en masse luft. Hvis man samtidigt er lidt handy kan de let bygges på akvariet uden det skal ligne el-tempo gigante..
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

AndersGS skrev:Alm. 12 VDC blæsere fra PC'en er super, de siger ingenting, men flytter en masse luft. Hvis man samtidigt er lidt handy kan de let bygges på akvariet uden det skal ligne el-tempo gigante..
Der er ingen problemer med holdbarheden når de sidder over sådan en saltbalje ?

/Morten N
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ellers koster de ikke mere end at man kan udskifte dem efter behov.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Gzus.dk skrev:
AndersGS skrev:Alm. 12 VDC blæsere fra PC'en er super, de siger ingenting, men flytter en masse luft. Hvis man samtidigt er lidt handy kan de let bygges på akvariet uden det skal ligne el-tempo gigante..

/Morten N
Nu har jeg kigget frem og tilbage, side op og ned, og synes det er svært at finde ud af hvad der passer sammen. Er der ikke nogen der kan komme med en liste over hvad man skal bruge eller findes der nogle færdige sæt som man selv skal samle?
Dvs. støjsvage 12v blæsere + strømforsyning til et akvariet der er 160 cm. langt.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Gzus.dk skrev:

/Morten N
Hehe, jeg tabte først en blæser ned i akvariet som afgik ved døden. Den nuværende har også været på dykkertur, men den holdte så til det. Så ja de holder fint ;)

230VAC - 12 VDC transformer kan købes super billigt i harald nyborg/biltema/over nettet. Det kan godt betale sig at give lidt ekstra for blæserne da de lidt dyrere er mere støjsvage. Fx. denne har jeg haft(super støjsvag) http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=178513

Et par stykker burde være rigeligt!

Blæserne kan med fordel kombineres med et potentiometer så man kan styre hastigheden: fx. http://www.edbpriser.dk/Product/Details ... pid=105458
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Aquafair sælger komplette sæt. lige til at montere på kanten af akvariet.

http://www.aquafair.de/index.php/cPath/90_91_171
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"