Fiske sammensætning til 130 L (160 L total)

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
knm32
Copepod
Copepod
Reactions:
15
Postnummer: 9430 Vadum
Saltvand siden?: 2009

Fiske sammensætning til 130 L (160 L total)

Indlæg af knm32 »

Hej :happy:
Jeg er i gang med at finde ud af hvilke fisk jeg kan have i mit nye Boyu TL-550 (160 L inkl. sump) Jeg er stadig i indkøringsfasen så der er god tid endnu. Men synes ligeså godt at jeg kan bruge ventetiden fornuftigt.
Jeg har haft kig på følgende.

1 stk. Lysmata amboinensis (Dannebrogsreje, Pudsereje)
2 stk. Amphiprion ocellaris (Almindelig klovnfisk)
1 stk. Anemone til klovnefiskene
1 stk. Gramma Loreto
1 stk. Centropyge bispinosa (Bisponotus Dværgkejser)
2 stk. Calcinus elegans (Blå eremitkrebs)

Nøgleord er: Flotte fisk, spændende at i agt tage, fredlige,

Alternativer og gode råd er mere end velkomne.
knm32
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Re: Fiske sammensætning til 130 L (160 L total)

Indlæg af knm32 »

35 visninger, men ingen forslag :(
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Indlæg af Sylvest »

Jeg vil da godt kommentere, selvom jeg ikke har nogen erfaring med dyreliv endnu (min egen balje er stadig under opstart) :wink:

Du skal nok være opmærksom på at din dværgkejser vil komme til at eje akvariet, så lidt gemmesteder blandt dine LS vil nok være godt for klovnene og Grammaen.

Jeg ville nok investere lidt mere i cleanup crew end 1 enkelt reje og 2 eremitkrebs. Det er trods alt 130l. Så 2-3 rejer mere og 5-10 snegle.

Så har jeg efterhånden hørt mange skrækhistorier om anemoner, næsten så mange så jeg selv er bange for at komme dem i baljen. :rolleyes:
De sætter sig hvor de vil, og kan finde på at gemme sig, i flere dage. Hvis de dør kan de tage hele baljen med sig, så hold øje med den :wink:

Alt i alt syntes jeg at det er et godt og sparsomt valg, med kun 4 fisk. Det tyder ihvertfald på at du er opmærksom på at mængden af affaldstoffer i vandet er en vigtig parameter at håndtere.

Derudover ville jeg nok komme dem i baljen, i følgende rækkefølge
1. Gramma, 2. Anemone, 3. Klovne og 4. Dværgkejser

Grammaen før anemonen for at øge sansynligheden for at den af stress ikke kommer til at svømme lige ind i anemonen. Dværgkejseren til sidst, da du ellers kan risikere at den vil markere sig overfor nyankomne der i forvejen er stressede, og det kan være mere end de kan klare.
Køb ikke alle fiskene samme dag, men vent nogle dage/uger imellem hver fase, så de når at falde ordenligt til og mål løbende dine vandværdier.

Held og lykke med det :y
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Har heller ikke den store erfaring, men har da gjort mig noget. Jeg er vild med dværgkejser, men de er altså for sure efter min smag. Jeg ville bestemt også sætte den i til sidst. Jeg har selv 2 anemoner som jeg er ovenud glad for, jeg har været nødt til at skille mine klovne af da den ene bare jagter den anden hele tiden. Så de kan være nogle bæster. En anden ting som har virket for mig var at finde "fisken" jeg bare ville have og så bygge akvariet op omkring den.

Jeg har 300 liter og 5 snegle og 5 eremitter, jeg er DØD træt af mine eremitter, de går oven på korallerne og slås som bare pokker, jeg har nu fjernet den ene eremit og der er kommet mere ro efter det. Så hold øje med dem. Der er gået et par koraller til på den konto, men ud over det er de kanon at have i akvariet, de er mit renovationshold:-)

En ting mere, godt du ikke overloader, jeg har 7 fisk i mit 300 liter og jeg mener det er max. Jeg vil gerne have en mandarin fisk, men så skal en af dem jeg har nu ud, regner med at min blennie skal over i mit kuglefisk akvarier, så bliver der plads. Jeg tror ikke altid man kan sætte antal på, den er ligesom en fornemmelse jeg har når jeg kikker på akvariet er der harmoni eller ej. Det er der nu efter klovnfisk og eremitkrabben er ude.

Lad os hører hvad du finder på:-)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Mine eremitter er også blevet lands.. øh- vandsforvist til refugiet og kejserfisk kan godt finde på at nippe til og/eller spise af muslinger og koraller, så de kan ikke anbefales. (Hvis man vil have koraller og/eller muslinger i samme akv.)

Det med at sætte fisk i over længerer tid, er for at de levende sten kan få bakterier nok til at kunne klare den større belastning, så ca. 1 mdr. mellem at der kommer 1-2 fisk i er en go' idé...

Det er som nævnt lidt risikabelt med anemoner, de kan også finde på at side fast i pumper...

Bliver vandet hvidt, er det rimeligt sikkert at anemonen er død og skal ud af akvariet ASAP...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
knm32
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af knm32 »

Tak for jeres indspark :happy:

Både sylvest og Florence er inde på flere på renovationsholdet... Ville en Hugo som sjackbejs være en ide ?

Jeg kastede først min kærlighed på en Ild/flamme kejser (pga. farverne) Men læste mig frem til at den var mere temperamentsfuld end bispinosa'en.. Men jeg vakler stadig lidt da jeg er bekendt med at dværgkejsere har smag for koraller.

Helt i begyndelsen da jeg intet havde læst om sammensætning. Havde jeg en ide om at få fat i nogle damsler, da de jo har en fin størrelse til akvariet. Men har siden læst mig til at de er nogle små :devilish: Så det blev udelukket.

Mht. anemonen, der har jeg læst om dens besynderlige vandre adfærd, mm... Og står også og vakler lidt om det var bedre at finde en hammerkoral (tror jeg det hedder) Og så håbe på at klovnene vil kaste deres kærlighed på den.

Florence, jeg er lidt på samme vogn som dig... Først finde de fisk jeg kunne tænke mig (der kan være i baljen), og så derefter indrette efter det. Hvilket også er grunden til at jeg oprettede denne tråd.

En ting jeg har udelukket er at anskaffe mig ung fisk der med tiden vokser sig for stor til baljen... Ved godt at mange skriver at de så bytter den til en ungfisk igen. Nu kender jeg mig selv så godt at jeg ved at det ville jeg aldrig kunne gøre (af erfaring) Da vores Malawi Mbuna for alvor begyndte at yngle resulterede det i en større balje. :wink:

Hvis jeg nu skulle bytte dværgkejseren ud med en anden type fisk med flotte farver og en tilsvarende størrelse. Hvad kunne det så være ??

Hvis jeg vil bytte anemonen ud med en "wanna be" anemone.. Hvilken en kunne det så være ? En som Amphiprion ocellaris har en forkærlighed for.
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2770 Kastrup

Indlæg af MAKRRO »

Jeg venter også pænt på at min balje bliver indkørt :) Så har ikke noget direkte erfaring - men nu du nævner hugo så vil jeg lige nævne hvad jeg havde tænkt mig i mit 180l/150l.

Det har gået i 3 uger nu uden nogen form for tilsætninger af dyr og der kommer til at gå 10 uger mere... Så sætter jeg nogle astrea, nassarius og cerith snegle, samt en enkel sandsøstjerne. Så smækker jeg en hugo i og så skal der ellers gnaskes alger. Når algerne er væk sælger jeg hugoen videre i dens sted kommer jeg en gul kirug i stedet for, der kan holde de småalger der måtte komme igen...

Men mit cleanup crew består altså kun af snegle og en søstjerne... Eremitter har jeg kun hørt dårligt om, plus de dræber snegle hvis de syntes sneglehuset er interessant...

PS. Anemoner ville jeg holde mig fra til at starte med. Folk har gode erfaringer med at de vælger andre koraller/polyper i stedet for...
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Indlæg af Lasse »

Mange anbefaler at vente min. 6 måneder med at sætte en annemone i akvariet. Dette var jeg ikke klar over, og mistede min efter et par måneder.

Jeg har i mit RSM:
5 stk. af div. snegle
2 dannebrogsrejer
1 blåbenet erimit (har haft 4)
1 hummer (er formodentlig årsagen til mine erimitter forsvinder)

1 palet (er vokset meget, så den skal snart over i er større akvarie)
2 klovne
1 seks stribet gylte
3 jomfrufisk

Dette er nok i overkanten til mit lille RSM. Men jeg er ved at bygge et 360L +128L sump, så jeg håber det går indtil det er klar.

Hummeren ryger dog ud, og det samme gør de 3 jomfru fisk. De er altid op og toppes med hinanden og mine klovne.
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Jeg har haft 3 anemoner. Den første jeg fik satte jeg et sted og der er den endnu (2½ md har jeg haft den), den anden ville være hvor den første var. Det var jeg ikke enig i men jeg gav op da den ellers vandrene rund og satte sig bagved, så der er den nu.
Billede
Den sidste kunne ikke finde sig til og og vandrene. Jeg solgte den og den døde ret hurtigt efter (jeg refundere pengene).

Mine to klovnfik ville ikke gå i anemonerne i starten, de var i min blødkoral (Lobophyton), jeg har et billede af den hvor den ligger helt nede i buden. I starten var korallen træt af det, men til sidst var det som om det var ok. Der er også en Ricordea yuma de var vilde med.

Det er klogt, mht ikke at få fisk som vokser, hvis du har det sådan. Jeg havde først en RSM130D. Så ville jeg have en Picasso (første fisk jeg fik) og det betød et større akvarier. Jeg ved den har jeg på lånt tid og det er jeg meget ked af. Den er enorm sød og ordner akvariet, det er dens. Kommer der nye fisk, bliver de sat på plads en ½ dag og så er det slut. Den er vild med min puffer og elsker klovnfiskene. Men jeg holder hele tiden øje med dens adfærd

Hvad man kan vælge i stedet for kejser er jo afhængig af hvad man vil have. Jeg har en kejser og når den ikke er der mere kommer mandarinen i eller en mere rolig fisk, en wrasse måske.

Jeg har en Atrosalarias fuscus holomelas blennie, den har taget godt for sig af mine alger, men der er næsten ikke flere alger og heldigvis tager den alt andet nu også.

Jeg tror der er en del "trail and errow" i denne hobby, da det ikke altid er som man tænker, læser eller tror. Jeg fik to Chrysiptera hemicyanea demseler (ved en fejl) den ene slog den anden ihjel. De er nogle bæster:-) Den sidste har det fint med sig selv, så den beholder jeg.

Nå, det var lidt strøtanker fra mig.....
knm32
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af knm32 »

Florence...
Hvad er det for en hvid koral/anemone der er på billedet ?
Florence
Reactions:

Indlæg af Florence »

Den lille er en Heractis Crispa heractiscris, den var krid hvid da jeg købte den, nu er den grumset:-) Den hvide store er købt som en radianthus og den har holdt den flotte hvide farve. Begge har lillablå tutter på enden!
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

jeg kan lige komme med en lille indskydelse omkring bispinosa'ens temperament, jeg har en i mit 600 liters, og det er den første til at komme frem og uddele bøllebank til nye fisk
f.eks. har jeg lige sat en ny kirurg ned i akvariet, de andre kirurger markerede bare lige over for den nye, hvor dens plads var. men bispinosaen, pryglede den nye så eftertrykkeligt at den kun turde svømme i cirkler rundt om sig selv. problemet blev dog løst med et spejl, så nu har min bispinosa spillet op over for den "frækkert" uden for akvariet her de sidste par dage
så jo den vil meget gerne bestemme i akvariet, at det så gir skrammer, når den prøver at bosse rundt med kirurgerne er en anden sag
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af Limatho »

Min erfaring med bispinosa er dog lidt anderledes. Jeg har haft den med fra et sea max, og nu over i et 300 liters uden antydning af bisseadfærd, hverken overfor nyankomne fisk eller koraller.....

Bare lige min erfaring

Thomas
Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
knm32
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af knm32 »

Når jeg kommer så langt må jeg høre min "fiskehandler" om jeg har en mulighed for at bytte ordning.. For jeg vil være lidt ked af at skulle undvære Bispinosa'en.. Vil jo allerhelst have en rigtig kirug eller en palet, men de bliver jo for store til 160 Liter, og jeg tør (som før nævnt) ikke at starte med fisk jeg ved bliver for store. Så det er derfor jeg har kastet min kærlighed på Dværgkejserne..
Til Thomas & Brian... Ja det er to side af samme fisk, men sådan vil det nok altid være.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg er glad for min Gule, men jeg skal heller ikke have andre "store" fisk i mit 160L...
:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af Limatho »

knm32 skrev:Til Thomas & Brian... Ja det er to side af samme fisk, men sådan vil det nok altid være.
Det er det som er så herligt ved denne hobby - fiskene har ikk læst bogen omkring deres adfærd - de er sgu nærmest
forskellige selvom det er samme salgs..... :hehe: :dizzy:
Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
knm32
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af knm32 »

Nogen der har erfaring med klovnfisk der 'flytter ind' i en Euphyllia glabrescens ? For en nybegynder som mig virker Euphyllia familien som et godt alternativ til en anemone, hvis altså det kunne være noget klovnfisken kunne finde på at bo i.. Måske jeg skulle prøve med sådan en og så se hvad fiskene siger til den...
Men hører gerne erfaringer. :y
Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af Limatho »

Min klovn er flyttet ind i en euphyllia dog ikk den art du skriver om, men en anden. Der gik dog nogle uger inden...
knm32
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af knm32 »

Limatho skrev:Min klovn er flyttet ind i en euphyllia dog ikk den art du skriver om, men en anden. Der gik dog nogle uger inden...
Ja den tænkte sikkert.. Når der ikke er andet at flytte ind i så tager jeg den her :wink:
Brugeravatar
DanielO
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
14
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af DanielO »

Kan se at du er fra Vadum (samme her ), så tænkte om du skulle tilfældigvis havde købt dit 130 l hos malawi carsten :P ? overvejer nemlig selv at invistere i sådan et, så ville gerne hører din erfaring med det :)
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Gargoyle47 »

umiddelbart lever min ildkejser i fred og fordragelighed med mine to klovne....Jeg har aldrig set dem slås, tværtimod svømmer det helt roligt imellem hindanden.
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"