Hvor kommer fiskene fra !!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jones25
Copepod
Copepod
Reactions: 0
15
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2009

Hvor kommer fiskene fra !!

Indlæg af Jones25 »

Overvejer kraftigt at anskaffe mig et saltvandsakvarie, men har lige et enkelt spørgsmål omkring fiskene/korallerne/levende sten - kort sagt, alt levende man kan putte i sådan et akvarie.

Er alt dette opdrættet med henblik på at blive solgt til akvarister, eller bliver de fanget i naturen ?

Ville virkelig have et moralsk problem med at støtte den handel, hvis alt dette bliver stjålet fra koralrev i naturen !!

mvh. Jonas
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 19
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Hvor kommer fiskene fra !!

Indlæg af Nicki Henriksen »

Der findes både fisk og koraller som bliver opdrættet
så du behøver ikke tage fra havet
Nicki

Mit nye reef http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 27&t=85430" onclick="window.open(this.href);return false;

360L rumdeler HTTP://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=33857" onclick="window.open(this.href);return false;
120L Mixed reef HTTP://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=54207" onclick="window.open(this.href);return false;
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions: 3
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Men overvægten af de fisk og koraller du ser i handlen er hentet fra naturen det kan vi ikke komme uden om.

Dog er der flere steder der opdrætter koraller i så kaldte farme der ligger i havet. Dvs. at de opdrætter koraller med henblik på salg.

Grunden til at mange fisk bliver hentet i havet er at det ikke er lige så let at opdrætte saltvandsfisk som det er med ferskvand. Da der er mange flere faktorer hos saltvandsfisk der er svære at opfylde som almindelig akvarist.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Jones25
Copepod
Copepod
15

Indlæg af Jones25 »

En af grundene til at jeg spørger er at jeg for nyligt var på dykkerrejse, og en af mine medrejsende fortalte at han for nyligt havde været i Indonesien, hvor han selv så, og fik fortalt at enorme revområder var blevet fuldstændig tømt for fisk/sten/koraller, der var blevet fjernet for at blive solgt til saltvandsakvarie industrien.
Synes det er forfærdeligt det skal gå sådan, og havde håbet der var et alternativ der ikke ødelægger havet permanent.
Tror jeg holder mig til guppyer så :-)

Hvordan har I det egentligt med det?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jones25 skrev:En af grundene til at jeg spørger er at jeg for nyligt var på dykkerrejse, og en af mine medrejsende fortalte at han for nyligt havde været i Indonesien, hvor han selv så, og fik fortalt at enorme revområder var blevet fuldstændig tømt for fisk/sten/koraller, der var blevet fjernet for at blive solgt til saltvandsakvarie industrien.
Synes det er forfærdeligt det skal gå sådan, og havde håbet der var et alternativ der ikke ødelægger havet permanent.
Tror jeg holder mig til guppyer så :-)

Hvordan har I det egentligt med det?
Det er ikke muligt totalt at rydde et rev for fisk og koraller.
Det er nok snarere resultatet af de lokale fiskers hærgen på revet for konsum fisk.
Visse steder dynamit fisker de, og andre steder hælder de hele tønder af cyanid i vandet.

Som andre har været inde på, er der flere faktorer der gør at det ikke er praktisk muligt at lave opodræt af de fleste fisk i fangenskab.
Visse fisk f.eks kirurg fisk bruger trykforskellen mellem bunden og overfladen til at starte gydningen.

Idag kommer en meget stor del af korallerne fra farme, som ligger ved kysterne langs revene.

Vi går alle ind for at beskytte revene, og det udkomme som de lokale fiskere kan få ved at fange fisk til akvarie brug er langt større end ved at konsumfiske.

For et par år siden viste en af de meget kendte personer inden for hobbyen en statestik der viste at f.eks Maldivernes indtægt på akvarie fisk var mange gange større i værdi end værdien af konsumfiskeri som tilgæld var enorm i vægt.

Det din medrejsende har fortalt har han formentligt ikke basis for at sige, da han tilsyneladende ikke ved noget om hobbyen.
Jones25
Copepod
Copepod
15

Indlæg af Jones25 »

"There is a lot of die-off that occurs en route from collection to fish store and even more after the livestock has been added to the tank. Most people simply don’t see just how many fish, corals, and invertebrates die. Additionally, there are too many people that get into saltwater and reef aquariums with very little knowledge of the animals themselves or how to properly run a well-balanced and stable system. They buy the equipment, kill several fish, then get out of the hobby."

"Some people like to have in their homes a thing called a mini reef. It is the fastest growing product of the aquarium industry. A mini reef is a saltwater aquarium full of reef life. Of course, that comes from real reefs. More than half of the reef animals in human homes are captured in the wild. A lot of the animals die when being transported to their destination. Others die after a few weeks or months in the aquariums. One reason they die is because divers stun the fish by spraying sodium cyanide into hiding places of the fish. Sodium cyanide is poison that damages corals and the organs of the fish. According to research, 70% of all reef life caught die during that year. Several of which cannot survive away from the actual reef anyway! That includes cleaner fish and butterfly fish, which both die of starvation."
Brugeravatar
Crown-of-thorns
Foxface
Foxface
16
Geografisk sted: Midt Jylland

Indlæg af Crown-of-thorns »

Jones25 skrev:"There is a lot of die-off that occurs en route from collection to fish store and even more after the livestock has been added to the tank. Most people simply don’t see just how many fish, corals, and invertebrates die. Additionally, there are too many people that get into saltwater and reef aquariums with very little knowledge of the animals themselves or how to properly run a well-balanced and stable system. They buy the equipment, kill several fish, then get out of the hobby."

"Some people like to have in their homes a thing called a mini reef. It is the fastest growing product of the aquarium industry. A mini reef is a saltwater aquarium full of reef life. Of course, that comes from real reefs. More than half of the reef animals in human homes are captured in the wild. A lot of the animals die when being transported to their destination. Others die after a few weeks or months in the aquariums. One reason they die is because divers stun the fish by spraying sodium cyanide into hiding places of the fish. Sodium cyanide is poison that damages corals and the organs of the fish. According to research, 70% of all reef life caught die during that year. Several of which cannot survive away from the actual reef anyway! That includes cleaner fish and butterfly fish, which both die of starvation."
Ja cyanid er en meget grim måde at fage fisk på, fiskene og revet er 100% dødsdømte efter sådan en omgang. Heldigvis er der altså også mange forhandlere der bevist ikke vil handle med fisk fanget med cyanid (Det giver næppe god reklame for forhandleren at kundens fisk dør en uge efter indkøb, gang på gang)!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Jones25 skrev:"There is a lot of die-off that occurs en route from collection to fish store and even more after the livestock has been added to the tank. Most people simply don’t see just how many fish, corals, and invertebrates die. Additionally, there are too many people that get into saltwater and reef aquariums with very little knowledge of the animals themselves or how to properly run a well-balanced and stable system. They buy the equipment, kill several fish, then get out of the hobby."

Hvad vil du sige med det citat??

Det fortæller ikke noget som vi ikke allerede ved.
Og det med gift for at fange akvariefisk, er der ikke rigtigt noget hold i mere.
I 70'erne var det almindeligt at fange fisk på den måde, men ikke mere.
Og fiskere der bomber revene får meget strenge straffe hvis de opdages,

Eller du har måske en anden dagsorden som du ikke vil frem med??
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
17
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af melau »

rolig carsten :wink: :wink:

jeg har også dykke og set hvordan dykker opføre sig, dermed ikke at jeg smider den vider, men der er sku mange der er med til at ødelægger koralrevene. ikke kun akvarister og dykker men også ting udefra.
Jones25
Copepod
Copepod
15

Indlæg af Jones25 »

Min dagsorden er egentlig bare at finde om jeg vil kunne forsvare at have et saltvandsakvarie stående i min stue!!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Jones25 skrev:Min dagsorden er egentlig bare at finde om jeg vil kunne forsvare at have et saltvandsakvarie stående i min stue!!
Det kan du godt. Hvis fiskerne ikke kunne tjene penge på at fiske de små fisk op i live, ville han nok tage voldsommmere metoder i brug for at fange fisk til markedet.
Korallerne kommer i dag for det meste fra farme.
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
17
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af melau »

du kan sagtens forsvar det. har så sent som sidste år i egypten på en dag, set turister ødelægge mere end der er i alle danske akvarier tilsammen..

hvorfor hoppe på sandet når der er 3 koraller derover man kan hoppe på :devilish: :devilish: :devilish: :devilish: :devilish: :devilish: :devilish: :devilish: :devilish: :devilish:
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

De citater du poster, er af noget ældre dato. Det er postulater fra "miljø-forkæmpere", som havde set sig rigtigt sure på akvariefolk.
De passer ikke på hobbyen, som den ser ud i dag.

Jeg vil endda gå så langt, at argumentere for, at akvariehobbyen gavner revene. Vi lærer meget om dyrene, ved at holde dem i akvarier. Måske bliver vore akvarier endda de eneste steder, hvor fisk og koraler kan leve i fremtiden?
Selektiv og ansvarlig fangst har desuden vundet frem, langt de fleste steder. Det ér gået op for exportørerne, at giftfangede dyr ikke giver success, så de er langt mere omhyggelige idag, end tidligere.

De gange jeg har været involveret i import, har DOA-raten været under 5% og langtids-overlevelsen været meget høj.

/Kim
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
16

Indlæg af Gargoyle47 »

Nolan skrev:De citater du poster, er af noget ældre dato. Det er postulater fra "miljø-forkæmpere", som havde set sig rigtigt sure på akvariefolk.
De passer ikke på hobbyen, som den ser ud i dag.

Jeg vil endda gå så langt, at argumentere for, at akvariehobbyen gavner revene. Vi lærer meget om dyrene, ved at holde dem i akvarier. Måske bliver vore akvarier endda de eneste steder, hvor fisk og koraler kan leve i fremtiden?
Selektiv og ansvarlig fangst har desuden vundet frem, langt de fleste steder. Det ér gået op for exportørerne, at giftfangede dyr ikke giver success, så de er langt mere omhyggelige idag, end tidligere.

De gange jeg har været involveret i import, har DOA-raten været under 5% og langtids-overlevelsen været meget høj.

/Kim
Helt enig, og nu er der en del større farer for revene end akvarister...som global opvarmining mm.
jo mere vi lærer kan det måske godt ende med at akvarister kan være med til at "genbefolke" revene engang i fremtiden......
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Men du kan lave et bæredygtig saltvandsakearie. :y
Der bliver fremstille kunstige sten, der dumpes i havet for at blive 99% som rigtige sten. Der er et rigtig stort udvalg at framet koraller i butikker nu.
Det største problem er stadig fiskene, der nogle få i Dk som har haft held med opdræt af nogle bestemte arter, nogle gange i butikkerne se der dog opdrætte fisk men hvis man kan leve med et ret begrænset udvalg er muligheden der dog :-)

PS hvis du er hurtig har jeg en klovnefisk tilbage jeg selv har opdrættet tilslag :sneaky2:
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Sjovt der var tilbage i feb-mar en ret ophedet debat om emnet på coral-list mellem Eric Borneman og Dr. James M. Cervino. Ved ikke om man på hjemmesiden kan gå tilbage i arkivet, men debatten er meget interressant.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Nolan »

Det er ikke engang "global opvarming", der er den største trussel. CO2-optaget er betydeligt mere skadeligt, da det påvirker stenkoralernes evne til at opbygge kalk-skelettet pga. faldende karbonat-koncentration.

/Kim
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
16

Indlæg af Gargoyle47 »

Nolan skrev:Det er ikke engang "global opvarming", der er den største trussel. CO2-optaget er betydeligt mere skadeligt, da det påvirker stenkoralernes evne til at opbygge kalk-skelettet pga. faldende karbonat-koncentration.

/Kim
I stand corrected... :clap:
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Nolan »

Gargoyle47 skrev: I stand corrected... :clap:
Det var nu ikke for, at neglicere den "globale opvarmning". Der er bare en teoretisk mulighed for, at koralerne kan overleve/tilvænne sig højere temperaturer ;)

Hvis der opstår en situation, hvor der ikke er nok frit karbonat, som koraller skal bruge til at opbygge deres skelet, stopper det bare der - der er ingen andre muligheder tilgængeligt.....
Denne situation VIL opstå, hvis vi bliver ved med at udlede CO2 i de enorme mængder vi gør.

/Kim
panadda
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions: 1
17
Postnummer: 5000 Odense C

Indlæg af panadda »

Der er nok ikke nogle sikre tal for hvor mange fisk der fanges med gift eller dynamit. Dog er jeg overbevist om at det er meget mindre i dag end for blot 10-15 år siden. De fisk jeg har fået fra Hawaii og Kenya er alle super fine og jeg tvivler stærkt på at der fanges med gift på fx. Hawaii. Jeg syntes det er langt værre at der er så mange som lige skal prøve et lille mini rev... BOY 54 eller hvad de nu hedder. Hvis man ikke brænder for sagen og er villig til at bruge både tid og penge... så glem det. Der er så mange fisk og koraller der dør pga. akvaristens uvidenhed... og det er efter min mening det største problem.

Du kan godt få opdræt af fx. klovn fisk mv. og når det gælder koraller er der næsten frit valg.

Kort sagt, velkommen til en fantastisk hobby... hvis du ellers brænder for sagen!
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Jones25 skrev:Min dagsorden er egentlig bare at finde om jeg vil kunne forsvare at have et saltvandsakvarie stående i min stue!!
Dejong Har en helt kategori af fisk, der KUN er tank raised!
SPS = Stability Provides Succes

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=80627" onclick="window.open(this.href);return false;
snogen
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

hey Gargoyle47 .
du har nu via denne tråd, stiftet bekændskab med nogle af de herre, der har været længst her på forumet . :K
og mange har fået råd og vejledning af disse mennesker :Peace:

men jeg kunne da godt tænke mig at høre lidt om hvad du havde forestillet dig med hensyn til akvarie :sneaky2:

saltvands akvarier, er jo ikke bare noget man bare lige klasker op lørdag eftermidag, efter en tur i den nermeste akvarie biks .
der udover ,så er der et økonomisk aspekt. :rolleyes:

skulle du vælger det nest beste til dit akvarie, eller ikke følger nogle få men viktige codex, så vil du opleve det på den håre måde .
i form af døde ,koraller og fisk.
og så må du jo se, om du har det moralske over skud . :sneaky:

bortsfra det så skal du være velkommen til at spørge alt det du vil :y

mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"