Kort spørgsmål om saltmåler

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Kort spørgsmål om saltmåler

Indlæg af Bingocaller »

Jeg har en flydesaltmåler :)

Som jeg har forstået - hvis det grønne areal er over vandfladen er saltet for højt og hvis det er for lavt er vandoverfladen under ikke? - og hvis den er i den grønne zone spiller det?

Saltet bær jo - så det burde være sådan ikke?

Mega dumt spørgsmål men blev lige i tvivl :dizzy:
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Re: Kort spørgsmål om saltmåler

Indlæg af Gargoyle47 »

jo det skal tydes som du siger...jeg ville lægge den lidt over midten i det grønne 1.024-25
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Den eksakte salinitet er ikke afgørende. Mere vigtigt er at den er nogenlunde konstant! Du gør ikke noget galt ved at ligge den mellem 1.022-1.028 +- et par stykker, mange sigter efter 1.025 da det er mest "sikkert", idet små svingninger ligger indenfor det anbefalede område.

Husk at flyde hydrometere er "lidt" følsomme for temperaturen. De hydrometere jeg har set er alle kalibreret til 25 grader. Er din temperatur ikke 25 så skal/kan du kompensere for det. I princippet betyder det ikke noget, du skal bare være klar over at hydrometeret konstant har en lille fejlvisning, men så længe du du holder det konstant er det lige så godt som hvis ikke.

Fx. måles 1.025 ved 20 grader, hvis man så øger temperaturen til 27 grader, så viser hydrometeret 1.023 selvom der er samme mængde salt i vandet. Det er jo ikke det store, men det er meget rart at være klar over det, fx. når man blander nyt saltvand som ofte kan være koldt RO-vand, og så kan det have meget at sige om temperaturen passer til hydrometeret. Her kan fejlvisningen sagtens være 0.005..

Husk iøvrigt at hydrometeret er super følsomt overfor cirkulation i vandet, derfor er det MEGET vigtigt at vandet er helt i ro når man måler(sluk for alt cirkulation).

Håber det giver mening!
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Super - mange tak
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"