hjælp cyano angrab.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: hjallelse 5260 odense sv
hjælp cyano angrab.
hvad skal jeg gør for at slippe af med det... fandt en død krabbe i akvariet her til aften og mine erimitter ser meget sløve ud og der det røde snask over alt på bunden og nogen få steder længere oppe... hvad skal jeg gøre 

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Koldig
Re: hjælp cyano angrab.
Få det hele suget op inden det begynder at brede sig alt for meget.. det plejer at hjælpe... og hvis ik kan man købe noget der hedder Red slime remover, sku os hjælpe.. men prøv at få det hele suget op først og se om det ik sku hjælpe...
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
hvad skal jeg suge det op med ?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6000 Kolding
- Geografisk sted: Koldig
En slange af en art.. så bare suge i den så det gir noget undertryk ( hævert effekt ) og så bare få suget alt Cyanoen op.. det sku hjælpe... var måden jeg gjorde det på ihvertfald..
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Og så skal du måske have noget mere cirkulation..
Men først og fremmest tag testen..
Tag et glas med lidt vand fra akvariet og tag noget af cyanoen op i det. Lad det så stå i et døgn et helt mørkt sted. Hvis det har farvet vandet det mindste, så er det cyano
Men først og fremmest tag testen..
Tag et glas med lidt vand fra akvariet og tag noget af cyanoen op i det. Lad det så stå i et døgn et helt mørkt sted. Hvis det har farvet vandet det mindste, så er det cyano

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Det er vist aldrig påviset at cyano skulle kunne fjernes ved at sætte cirkulationen op.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5560 Aarup
cyano kommer og går, jeg er begyndt at få lidt i min tank, og der er bestemt ikke noget fosfat i, da jeg køre med roaphos 24/7 og zeovitfilter, der hvor jeg fik det fandt jeg ud af at der ikke var helt nok cirkulation, så jeg har sat en ekstra pumpe 4oool/t til og lige meget hjælper det, jeg oplever det som om at når temperaturen stiger i luften stiger den også lidt i akvariet og så kommer cyano.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Det er jo svært at komme med en entydig opskrift på hvordan Cyano fjernes.
Få testet om det er cyano.
Sørg for rigelig cirkulation - der må IKKE være områder med stillestående vand!
Sug det op du kan.
Få testet om det er cyano.
Sørg for rigelig cirkulation - der må IKKE være områder med stillestående vand!
Sug det op du kan.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Måske ikke direkte, men en kraftigere cirkulation gør at noget af det slam der dannes i akvariet, og som lægger sig i hvor vandet er mere roligt, bliver hvirvlet op og forhåbenligt derved ryger i overløbet.Olsen skrev:Det er vist aldrig påviset at cyano skulle kunne fjernes ved at sætte cirkulationen op.
Slammet indeholder ganske meget næring i form af No3 og Po4.
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Cirkulation kan være en af årsagerne, men også fosfat, og ingen af delene kan være årsag!!
Har du f.eks. rodet rundt i dit bundlag, kan du have hvirvlet nogle bakterier op, som kan
have sat gang i cyanoen, her kan fosfat være en af tingene der bliver dannet pga. snavset
fra bunden.
Løsning:
1. du kan være heldig, hvis du er meget arbejdsom og hver til hveranden dag suger det op med en slange,
evt. med et plasticrør på enden, og så vil det med tiden forsvinde.
1. du kan køre 1-2 kure Red Slime Remover. Der er delte meninger om produktet. Min første erfaring med
det var ikke god, men min anden erfaring var meget god!
Sidst jeg havde cyano i mit 370 liters system, sugede jeg først alt det cyano væk jeg kunne, så satte
jeg lystiden 1 time ned pr. dag, og jeg kørte 2 kure Red Slime Remover. Til slut skiftede jeg knap 30%
af vandet, hvor efter cyanoen var væk.
At ændre cirkulationen kan være en løsning, men ikke nødvendigvis en god løsning. For ændrer du den,
ændrer du måske de "døde zoner" i akvariet og de zoner som var døde, bliver hvirvlet op, hvilket kan
medføre et nyt cyanoangreb.
Håber svaret giver mening, ellers må du spørge mig via PB.
Har du f.eks. rodet rundt i dit bundlag, kan du have hvirvlet nogle bakterier op, som kan
have sat gang i cyanoen, her kan fosfat være en af tingene der bliver dannet pga. snavset
fra bunden.
Løsning:
1. du kan være heldig, hvis du er meget arbejdsom og hver til hveranden dag suger det op med en slange,
evt. med et plasticrør på enden, og så vil det med tiden forsvinde.
1. du kan køre 1-2 kure Red Slime Remover. Der er delte meninger om produktet. Min første erfaring med
det var ikke god, men min anden erfaring var meget god!
Sidst jeg havde cyano i mit 370 liters system, sugede jeg først alt det cyano væk jeg kunne, så satte
jeg lystiden 1 time ned pr. dag, og jeg kørte 2 kure Red Slime Remover. Til slut skiftede jeg knap 30%
af vandet, hvor efter cyanoen var væk.
At ændre cirkulationen kan være en løsning, men ikke nødvendigvis en god løsning. For ændrer du den,
ændrer du måske de "døde zoner" i akvariet og de zoner som var døde, bliver hvirvlet op, hvilket kan
medføre et nyt cyanoangreb.
Håber svaret giver mening, ellers må du spørge mig via PB.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ikke korrekt!Kenneth Jensen skrev: Har du f.eks. rodet rundt i dit bundlag, kan du have hvirvlet nogle bakterier op, som kan
fra bunden.
Trods navnet er cyanobaktier ikke bakterier, men alger.
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Cyano
Det er rigtigt at ved at rode i bundlaget, at man kan få rodet bakterier op, men det er nu ikke bakterier der er det farlige, men fosfat.
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
- Saltvand siden?: 2005
Det er nu en fotosyntetisk bakterie....
Eftersom den selv kan klare at skaffe kvælstof, vil et akvarie med meget lidt eller intet kvælstof, fosfat i rå mængder og mangelfuld cirkulation give den perfekte betingelser. Et tip herfra er at slukke for et evt. nitratfilter, hvis man har sådan et koblet på eller ligefrem aktivt fosøge at få nitraten til at stige lidt - dette for at give makroalger etc. bedre konkurrence-betingelser
At fosfat-målingerne er så lave hos alle dem der plages af cyano er jo ikke så underligt når man tænker efter....fosfaten er blevet bundet af bakterierne
Eftersom den selv kan klare at skaffe kvælstof, vil et akvarie med meget lidt eller intet kvælstof, fosfat i rå mængder og mangelfuld cirkulation give den perfekte betingelser. Et tip herfra er at slukke for et evt. nitratfilter, hvis man har sådan et koblet på eller ligefrem aktivt fosøge at få nitraten til at stige lidt - dette for at give makroalger etc. bedre konkurrence-betingelser
At fosfat-målingerne er så lave hos alle dem der plages af cyano er jo ikke så underligt når man tænker efter....fosfaten er blevet bundet af bakterierne
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
De gange jeg har haft cyano har det været på steder hvor der har været rigeligt med cirkulation, så den med at man retter en pumpe mod stedet for så derefter at opleve at det er cirkulationen der fjerner cyanoen tror jeg ikke så meget på længere. Synes faktisk oftest at det er steder hvor jeg har MEST cirkulation, at jeg har oplevet cyano... Så cyano kan i hvert fald godt lide såvel cirkulation som lys.
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
Brug vand fra et osmoseanlæg med silikatfilter, det kan nedbringe chancen for cyano drastisk,Charlie B skrev:hvad skal jeg gør for at slippe af med det... fandt en død krabbe i akvariet her til aften og mine erimitter ser meget sløve ud og der det røde snask over alt på bunden og nogen få steder længere oppe... hvad skal jeg gøre
hvis du er vant til bruge vandhane vand.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Både de som siger at cyano er en bakterie og de som siger at det er en alge har for såvidt ret.Boisen skrev:Det er nu en fotosyntetisk bakterie....
Cyano tilhører gruppen af blågønalger som opfylder de biologiske kriterier for både at være alge og bakterie.
Blågrønalgen siges at være "stamfader" til alt liv på Jorden såvel planter og dyr.
Hvad det så kan bruges til i akvariesammenhæng er så en anden sag.

Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
tak for alle jeres svar. har taget testen og det er cyano
vil prøvwe at gøre noget ved det i weekenden.. har travlt på arbejde så har slet ik tid:(