Hvor skrabet kan man starte op

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
akim
Copepod
Copepod
Reactions:
15
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2010

Hvor skrabet kan man starte op

Indlæg af akim »

Hej
Jeg er ny i dette forum. Har dog haft cichlideakvarie i 30 år, men nærmer mig nu "saltvandstiden". I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig om der er en der kan svare på følgende:
1. Kan jeg bibeholde mine "Back To Nature" baggrunde?
2. Kan jeg bibeholde mit fine sand i bunden?
3. Kan jeg bygge op med først 1 levende sten og med tiden udvide antallet af disse?
Akvariet er et 1000ltr's indbygget akvarie. Men er ikke en rig mand og vil godt se hvor billigt jeg kan starte op. Som jeg ser det er en Skummer tvingende nødvendig! Er dette korrekt?
Mvh
Kim
Brugeravatar
AcroFarm DK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvor skrabet kan man starte op

Indlæg af AcroFarm DK »

Man skal passe på med at sige, hvad der ikke kan lade sig gøre indenfor saltvand, da man gang på gang ser undtagelser, hvor folk formår at gøre tingene anderledes. Det er dog til enhver tid rart at vide, man er på den sikre side, hvad angår opsætningen af sit setup, da vi dels ønsker det bedste for vores dyr, og vi dels først bliver rigtig fattige, når hele akvariet pludselig vælter, og indholdet dør, fordi man prøvede at spare på noget.

Det er derfor ikke anbefalelsesværdigt at undlade skummeren, da denne er den eneste mulighed for at fjerne proteiner fra vandet. Skal man kigge på alternativer, kan man med et kraftigt drypfilter nedbryde proteinerne til ammonium, nitrit og nitrat, hvorefter det kræver et anaerobt filter at nedbryde nitraten - eller nogen alger, der lever af nitrat.
Når det se er sagt, er skummerens opgave som sagt at fjerne proteiner, hvilke kommer fra foderrester samt afføring, så er belastningen/fiskebestanden minimal, kan en skummer bedre undlades.

Modningsprocessen starter, når de levende sten introduceres akvariet, og disses bakteriekultur skal "restartes". Du vil derfor i princippet opleve én lang modningsproces -og alt hvad sådan en omfatter af svingende vandværdier og alger- ved hele tiden at smide et vis antal nye sten i.

Dit sand er der ikke nødvendigvis noget i vejen med, men hvis ikke det er købt til et saltvandsakvarium, ved du ikke hvad det indeholder og vil frigive i vandet. Du risikerer derfor at få problemer, hvilket kan undgås for mindre end en plovmand til nyt sand. Der er derimod intet, der forhindre dig i at starte baljen op uden bundlag og først tilføje dette senere.

Jeg kan ikke se noget i vejen for at beholde din BTN baggrund, men vil den visuelt passe ind i et koralrevstema??
Jeg ville istedet sælge den, købe lidt levende sten for pengene og male bagruden blå eller sort.

..Således blev min besvarelse lidt i omvendt rækkefølge, men håber den alligevel kan bruges :)
Mvh. Mads (-fisk)
mads@acrofarm.dk
Tlf. 22 82 44 72
[center]Billede[/center]
[center]Produktion, opsætning og pasning af saltvandsakvarier...[/center]
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Præcis! Det eneste sted du ikke skal spare er på skummeren og de levende sten!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
akim
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af akim »

Hej Mads
Tak for svaret. Mht. BTN baggrunden så er den ikke fra dem men en spansk fabrikant - har glemt navnet. Men den vil passe perfekt ind i mit "setup". Jeg holder mig til skummeren. Og må "rive til foret" ifht. stenene. Det var et meget brugbart svar!
Kim
akim
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af akim »

Hej "Bingocaller"
Tak også til dig. Jeg må igang!
Kim
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

NP :) Og husk! Tålmodighed påkræves! Selvom ingen af os har det ;) - så får man det bedste resultat ud af det!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du vil kunne spare en hel del kroner ved at købe udstyr brugt.

Har du overløb i akvariet??

Planerer du med en sump??
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

1000l er nok heller ikke det billigste at starte op når man skal ud og have alt fra bunden.

Stor god skummer. De fleste mærker har det med at overdrive hvor meget deres skummer kan klare derfor køb den støre end de skriver.
Cirkulation skal der også en del af. Tunze pumperne bruger ikke ret meget strøm. Jeg har selv et 1000l og køre med 2stk Tunze 6105 + 2 stk Tunze 6205 + 2 stk Tunze 6045.
Min retur pumpe fra sump er en Red Dragon 4500L.
Af lys har jeg 3x80w T5 + 2stk 250w HQI.
Hvis du ikke vil holde lyskrævene koraller kan du nøjes med mindre lys.
Af levene sten har jeg ca. 130 kilo i akvariet de koster ca 75kr pr. kg og op efter. Køber du privat fra et nedlagt akvarie ligger de fra 40-55kr pr. kg.

Skal du have koraller skal du tilsætte CA - KH - MG det kan gøre på flere måder.

Manuelt. Køb CA + KH + MG og tilsæt manuelt. Dette bliver man hurtigt træt af hvis man har mange koraller.

Balling der skal du bruge doserings maskinge og medie. Har aldrig prøvet Balling så måske andre kan hjælpe dig bedre end mig.

Kalkreaktor og CO2 flaske ( PH Controler ) Ph Controleren er ikke nødvendigt men gør det nemere. Når først kalkreaktoren er indstildet køre skal du kun lave lidt kontrold mållinger og ellers passer den sig selv.

Steen
akim
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af akim »

Hej Carsten
Nej jeg har ikke planer om en sump. Mon ikke sten og skummer kan gøre det. Husk det er et discountprojekt for mig indtil videre! :rolleyes:
akim
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af akim »

Hej spdiving
Jeg regner med at kunne lave 35 x cirkulation - måske 40 x. Vedr. lys tænker jeg på en LED løsning. En af mine bekendte er ekspert på dette område og vil komme forbi så vi kan ramme den rigtige løsning (kelvin)
Stenene må jeg se om jeg kan finde brugt - ligesom alt det andet
Kim
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Du bliver glad for at der er sump på akvariet det er jo ikke nogle lille skummer du skal have fat i. Et overløb koster ikke ret meget at lave samt sump.

Der er flere der har bygge LED selv hvor de har brugt Hvide LED og Blå LED hvor efter de kan justere styren på hvær farve for at blande lyset.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Som Steen er inde på, så vil en sump hjælpe dig ganske meget.

Et overløb behøver ikke at koste alverden at lave, og til et så stort akvarie, skal der også en skummer på der kan fjerne noget skidt fra vandet.

Og du har formentligt allerede et akvarie stående og samle støv et sted.
Fordi det store akvarie er på 1000 liter behøver sumpen ikke være meget mere end 100-120 liter.

En ordenlig skummer kan spare dig både for meget arbejde og mange penge.
Hvis du ikke har en skummer som er effektiv nok, skal der en hel del mere vandskifte til, og du vil finde ud af at salt ikke er så billig som det i supermarkedet. Regn med et sted mellem 30- 40 kroner kiloet.
Og der skal ikke skiftes vand ret mange gange før end at skummeren har tjent sig hjem.

Som nubagt saltvandsakvarist, vil du nok, som alle andre være tilbøjelig til at hælde alt for mange fisk i akvariet.
akim
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af akim »

Jeg blev lidt ansporet til dette saltvand ved at se min lokale forhandler have salvandsfisk i noget nær en bowle. Han bruger ihvertfald hverken skummere eller sumpe i disse små akvarier. Han gik sågar så langt, at han ikke mente at en skummer var nødvendig. Men det stiller jeg mig nu noget tvivlende overfor! Hvor mange fisk regner man med per ltr. vand?
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Ikke ret mange fisk uden skummer og nok slet ikke koraller. Hvad havde du så tænkt dig at skulle ilte vandet...Mon ikke han skifter en del vand ud i sine små akvarier der ikke køre med skummer.

Jeg tror at du hurtigt vil fortryde at´stare op uden og dette vil være rigtig sure lærepenge at smide ud af vinduet.

Vil du køre uden skummer så tag et kig på noget alge scrubber...Men husk denne skal også være ret stor for at kunne trække et 1000l akvarie.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

akim skrev:Jeg blev lidt ansporet til dette saltvand ved at se min lokale forhandler have salvandsfisk i noget nær en bowle. Han bruger ihvertfald hverken skummere eller sumpe i disse små akvarier. Han gik sågar så langt, at han ikke mente at en skummer var nødvendig. Men det stiller jeg mig nu noget tvivlende overfor! Hvor mange fisk regner man med per ltr. vand?
Lad os så lige få navnet på den tumpe som kommer med sådan noget pladder!

Det kan godt være at han ikke bruger skummer i sådanne små akvarier, men så skifter han meget ofte vand, han har jo en stor reol(formentlig) hvor han tager vandet fra og smider det andet tilbage.
Men at råde andre til noget i samme stil, er fuldstændigt tåbeligt.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Især over for en nybegynder. At andre kan gøre det er nok også pga. mange års erfaring og kan se på dyrene hvis der noget er galt. Tror næppe en nybegynder kan se på feks. koraller hvis der mangler feks. ca eller kh.

Steen
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"