Sand(e) svar søges

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions: 0
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Sand(e) svar søges

Indlæg af Gargoyle47 »

jeg er ved at nedlægge mit lille boyu der har kørt i et år og til at have gang i noget sump

Kan jeg genbruge sandbunden og hvis ja skal det renses og så hvordan?

ydermere syntes jeg at sandbunden er blevet lidt nusset at se på i mit 250l hvordan renses det? skal det helt fjernes eller skal man putte et eller andet kræ i for at hjælpe med at rense og vende sandbunden? (ingen sandsøstjerne da jeg kun har en begrænset sandbund og den så hurtigt ville dø af sult.....tror jeg)
Brugeravatar
manio
Dragefisk
Dragefisk
18
Postnummer: 9440 Aabybro

Re: Sand(e) svar søges

Indlæg af manio »

jeg vil bare genbruge sandet uden at rense det da det indeholder gode ting

Du kan købe en sandspiser
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=70305" onclick="window.open(this.href);return false;
Retur : JEBAO DC-12000
Pumpe FlowwolF v3.0 : JEBAO DC-12000
Cirkulation : 2 x JEBAO RW-15
Digital Flow Diverters : FlowwolF v3.0
Skimz Monzter SM 203 Skummer
UV : 2 x tmc proclear 55 watt
spdiving

Indlæg af spdiving »

Kommer du sandet i uden at rense det vil du få en masse skidt ned i akvariet da du umuligt kan komme sandet i uden at virvle sandet rundt og der ved løsrive skidtet.

Så min svar er helt klart at rense sandet enden du kommer det i igen eventuelt med saltvand. Vil du have hurtigt liv i sandet igen kan du gemme en kop af det gamle sand som du så ikke har gjort noget ved og nøjes med at pode dit sand med dette.

Måden jeg opgraderede mit gamle 400l akvarie på der købte jeg nye indkørte sten og nyt sand og kom en kop af det gamle sand fra det gamle akvarie ned i det nye. Der gik ikke langt tid før der var godt gang i sandet igen ca 1½ mdr.
Ventede til akvariet havde overstået algefasen ca. 2 mdr. kom der efter lidt koraller og sten fra det gamle over i det nye ventede et par dage rykkede de sidste koraller. Grunden til at jeg rykkede korallerne over af flere omgange var at jeg bedre kunne se hvor de skulle stå og kunne rykke rundt på dem uden at stresse fiskene med det.
Da jeg havde alle koraller overe i det nye tømte jeg det gamle for lev. sten og fiskene kom over i det nye. De levene sten der var tilbage fra det gamle kom jeg i sumpen dem der kunne være der og resten blev solgt.

Det var måden jeg gjorde det på. Men det kræver også at akvariet ikke skal stå samme sted. Samt at man køber eller låner pumper og skummer så man kan køre 2 akvarier på en gang.

Steen
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
16

Indlæg af Gargoyle47 »

Det nye akvarie er igang og kører fint pt,
til at starte med var det ikke meningen at jeg ville have sump... 7 uger inde i forløbet ombestemte jeg mig (typisk mig) og nu skal der....
Det er jo ikke den optimale måde at gøre det på men håber det går
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

manio skrev:jeg vil bare genbruge sandet uden at rense det da det indeholder gode ting

Du kan købe en sandspiser
en sandspiser lever af alle de gode ting i sandet...
SPS = Stability Provides Succes

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=80627" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Og en sandspiser er et utroligt dårligt valg at gøre!!
De fleste smider sandet hvor de kan komme af sted med det, oven i koraller og alle mulige andre steder. Og langt de fleste sandspisere sulter ihjel, da der simpelthen ikke er føde nok i bunden til dem. Har selv haft 2, og dem kunne jeg slet ikke få til at tage andet føde end det som var i sandet. Gæt selv hvad der skete med dem.

Den smule sand fra et så lille akvarie er helt lige gyldigt, ud med det.
De bakterier der er i sandet , er også i stenene og vandet.
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
16

Indlæg af Gargoyle47 »

Ok tanken er at jeg vil lave en dyb sandbund i sumpen (skulle jeg måske have skrevet til start) så tænkte at de 9 kg der ligger i det lille ligeså godt kunne bruges i sumpen.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"