Hjælp til trist fungia

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Hjælp til trist fungia

Indlæg af Schwensen »

Ved sidste sending hos Moby, købte jeg en orange fungia, men den ser trist ud. En "rigtig" fungia blæser sig totalt op? Eller hvad? Min har kun tentaklerne meget lidt ude om dagen, og er slet ikke blæst op :G Om natten er den blæst en smule op, men har til gengæld tentaklerne blæst totalt op!
Har lidt samme problem med min caulastrea, som før i tiden havde polypperne blæst helt op, men nu er det kun de nederste polypper der folder sig ud(dem som står i skygge).
Kan det være fordi de får for meget lys? Jeg har bare ikke rigtig mulighed for at give min fungia mindre lys, da den allerede ligger på bunden.

Er der nogen, som måske har en løsning på problemet?

Jeg har et akvarie på 230 liter med 3 x 6045 af cirkulation og ATI sunpower 6 x 39W som lampe.
Brugeravatar
clasen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Hjælp til trist fungia

Indlæg af clasen »

Der er intet i vejen med din fungia. Det lyder meget normalt!
[center]Støt alle butikker i DK og også Holland:)[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Caulastrea og Fungiaer, samt de fleste andre LPS koraller er som regel mest åbne om natten.
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Hvis du gerne vil have dem til at stå med polypperne ude, kan du fodre dem med f.eks. noget småt frostfoder af en art, som du i optøet tilstand blæser ud over korallen med en sprøjte. På sigt kan du få dem til at være oppustet forholdsvis længe efter fodring.
Men som de andre også skriver, så er det normalt at de ikke puster sig op når HQIen er tændt.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Jeg synes bare at se på mange billeder af folks caulastrea'er og fungia'er, at de er helt foldet ud/pustet op også med lyset tændt? Kan altså også huske, at min caulastrea har stået flottere. Den plejede at stå helt oppustet uden noget mellemrum mellem polypperne, men nu er den næsten helt trukket sammen.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Nu ved jeg ikke hvad man mener med oppustet, men min fungia står mere eller mindre konstant som vist på billedet også om natten. Så hvis man mener at oppustet er når kødet på korallen dækker langt udover skelletet så er min også oppustet om dagen :wink:

Schwensen nu skal du også huske at der hvor Moby for sine koraller fra (De Jong), der køre man "big time" med Zeovit så ved ikke om det kan have noget med tilvænning af system som evt. køre uden dette Zeovit (bare en tanke).
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Det er lige præcis sådan der jeg gerne vil have min skal stå! Det er det jeg kalder "oppustet" ;) Men min ser aldrig sådan der ud, men kan da godt være det kræver en lang tilvænning? Undrer mig bare at den ikke "puster" sig mere op, da jeg har en lille acan, der står rigtig flot.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af Lord Mike »

Til en lille trust så kan jeg da fortælle at det er yderst sjældent at alle mine koraller står i fuld flor samtidig. Mon ikke nogle bare har en offday engang imellem.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

hmm.. Tjoa.. ;) Jeg har bare endnu ikke set min fungia stå i "fuldt flor". Men den får lov til, at blive hvor den er nu, da det med garanti ikke bliver bedre af, at jeg rykker på den. Er helt overbevist om den står med optimale forhold for den. Jeg skal dog indenfor de næste 1-2 måneder bytte rundt på mit nuværende akvarium og mit nye akvarium :D Så den får desværre ikke helt ro endnu.
Stig Hansen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 5762 Vester Skerninge

Indlæg af Stig Hansen »

havde en fungia på et tidspunkt, som stod rigtigt flot faktisk altid. Så flyttede jeg den til et andet akvarie, med mere lys og mere cirkulation
Også skete det samme for mig, som du her nævner for dig. Pludselig kun fremme når lyset slukkede. Jeg tror klart at lyset har stor betydning.
Venlig hilsen

Stig
Mit akvarie viewtopic.php?f=93&t=25467
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

De orange fungia er også de sværeste..
SPS : Stability provides succes
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

nielsk skrev:De orange fungia er også de sværeste..
Hvad mener du med sværeste Niels? Hvordan går det med den acan du fik af mig? Har du fået vakt den til live?
Brugeravatar
DennisBS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af DennisBS »

Min orange fungia puster sig meget op... den bliver dobbelt så høj som selve skelettet, og den er helt pustet op om dagen, og ikke om natten...

Har et par billeder.
Vedhæftede filer
fungia 1.jpg
fungia aften.jpg
fungia aften.jpg (70.96 KiB) Vist 3216 gange
fungia dag.jpg
fungia dag.jpg (86.77 KiB) Vist 3216 gange
nielsk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Schwensen skrev:
nielsk skrev:De orange fungia er også de sværeste..
Hvad mener du med sværeste Niels? Hvordan går det med den acan du fik af mig? Har du fået vakt den til live?

Ja den rustrøde acan har det vist bedre nu, der er ikke mere som er dødt og hovederne er begyndt at puste sig op. Jeg kender bare mange som har prøvet med den orange fungia type hvor den er død ligeså stille efter nogle mdr. ( incl mig selv )
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris

Indlæg af trine... »

faktisk er det ikke en rigtig fungia men derimod en Cycloseris, men mon ikke de også er i familie? den Dennis har kommer tilfældigvis også oprindeligt fra et zeovit akv(mit eget) så det der med at de kræver en længere tilvænningsperiode er jeg ikke enig med lord mike i, denne koral kan under de rigtige forhold "afklimatiseres" relativt hurtigt...syns desuden ikke den er specielt meget sværere end rigtige fungia´er! men måske vi kan få nogle flere zeobrugere på banen her??? så kan vi måske ved samme lejlighed få aflivet eventuelle myter om "for rent" vand pga zeovit systemet osv, her vil jeg dog lige indskyde at hvis man ikke doserer efter foreskrifterne eller gerne lidt mindre så VIL ens koraller selvfølgelig reagere negativt som altid ved for hurtige ændringer i værdierne, men det er jo ikke meget anderledes end uden zeovit!
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

DennisBS skrev:Min orange fungia puster sig meget op... den bliver dobbelt så høj som selve skelettet, og den er helt pustet op om dagen, og ikke om natten...

Har et par billeder.
Det er lige præcis sådan, at jeg gerne vil have/troede den skulle se ud! Jeg prøver at lægge nogle billeder ind af min, for min er helt sammentrukket om dagen :(
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Indlæg af Valentin »

Hey schwensen..

Præv at købe en bøtte rejer i fakta eller sådan noget og giv den en halv af de helt små rejer eller et lille stykke af en stor, det plejer mig og kæresten at gøre..

Vi har lige fået en Heliofungia som samme dag vi fik den så helt lad ud,man kunne se skellettet i siden på den og så gav vi den et reje stykke hver aften i 5 dage og nu står den smukt hele dagen med alle arme ud og flere til..

Vi har nu også måtte flytte en der også så skidt ud men bare ved at flytte den tyve cm stod den flot dagen efter..( en anden fungia vi havde )
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Valentin skrev:Hey schwensen..

Præv at købe en bøtte rejer i fakta eller sådan noget og giv den en halv af de helt små rejer eller et lille stykke af en stor, det plejer mig og kæresten at gøre..

Vi har lige fået en Heliofungia som samme dag vi fik den så helt lad ud,man kunne se skellettet i siden på den og så gav vi den et reje stykke hver aften i 5 dage og nu står den smukt hele dagen med alle arme ud og flere til..

Vi har nu også måtte flytte en der også så skidt ud men bare ved at flytte den tyve cm stod den flot dagen efter..( en anden fungia vi havde )
Jeg prøver dit råd med rejen ;) Tak for rådet! Jeg fodre ellers med julian sprungs phytoplan.
Den puster sig en del mere op, når lyset er slukket, men den er aldrig så stor, som på de billeder Dennis har lagt ind. Jeg har prøvet at flytte den rundt, men det ændre ikke på situationen desværre :(
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Valentin »

Ok.... ja vil sige at min erfaring er at de skal have en ordentlig gang mad, når vi bare har prøvet med frostfoder har den taget flere uger hvis der har været noget galt..
Mvh Troels

Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Min orange ligger et sted hvor flowet og lyset er begrænset, så puster de sig mere op.
Hvis der er meget flow trækker den sig mere sammen. Jeg foder min næsten hver dag med et par
små mysis og det bliver gnasket med det samme.
Som du kan se på linket af min, så er den som Lord M siger ikke altid lige oppustede.
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Cycloseris
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Valentin »

Vil lige tilføje at det vigtigste er at den ikke viser sit skellet og har sine arme ude, nogle fungia-er har rigtig mså arme eller tentakler og må bakke Joekill op omkring at den orange ihvertfald ikke ka lide for meget flow, min prøvede endda selv at flytte sig fordi jeg havde stilt den et sted den ikke kunne lide..
Mvh Troels

Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"