Hjælp til opbyggelse af saltvandsakvarie.

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Vanessa
Copepod
Copepod
Reactions:
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2010

Hjælp til opbyggelse af saltvandsakvarie.

Indlæg af Vanessa »

Hej efter at have haft ferskvandsfisk i mange år, vil jeg nu tage opfordringen til at lave mit akvarie om til saltvand da saltvandsfisk facinere mig meget, så nu ville jeg lige spørg de kloge hoveder hvad det kræver? hvilke udstyr der skal til og hvordan jeg lige skal klare det.
Mit akvarie er 250 L målene er ca 130x70x30....

Venter spændt på råd :biggrin:
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjælp til opbyggelse af saltvandsakvarie.

Indlæg af Mikkel E »

Hvis akvariet er 70 cm. højt, så skal du starte med at anskaffe dig et nyt akvarie, det bliver umuligt at lave en stenopsætning i det.
Det skal helst ikke være højere end det er dybt ;)
Brugeravatar
manio
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 9440 Aabybro
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af manio »

viewtopic.php?f=95&t=70305
Retur : JEBAO DC-12000
Pumpe FlowwolF v3.0 : JEBAO DC-12000
Cirkulation : 2 x JEBAO RW-15
Digital Flow Diverters : FlowwolF v3.0
Skimz Monzter SM 203 Skummer
UV : 2 x tmc proclear 55 watt
Vanessa
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af Vanessa »

Mange tak for svar....
Øv Bøv :crybaby: så må jeg jo sælge mit og skaffe et nyt mange tak.......

:wink:
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

Mikkel E skrev:Hvis akvariet er 70 cm. højt, så skal du starte med at anskaffe dig et nyt akvarie, det bliver umuligt at lave en stenopsætning i det.
Det er da noget hø at sige ;)

Nu har jeg efterhånden set MANGE akvarier der var højere end dybe, og med udemærket stensætninger!

Det gælder kun om at være kreativ..
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Det enste der kan skabe nogle problemmer er lyset ikke når helt ned til bunden men problemmet er ikke støre end du så bare ikke har lyskrævene koraller der.

Ud over akvariet har dårlige mål så er en alu. ramme heller ikke det bedste da saltet det vandre på det. Men dette kan også løses ved at smørge ramen ind i sillicone. Dog kun i toppen af akvariet :biggrin:

Hvad med overløb hvis du vil have sump har du tænkt på dette eller vil du have indvendig sump eller hænge skummer ?

Der er mange spørsmål som du skal til at tage stilling til enden du kaster dig ud i at ombygge dit akvarie. I mange tildfælde ville du være bedre tjent med at købe et nyt eller brugt saltvandsakvarie for at komme igang.

En god ting er at du besøger en forhandler der kan råde dig tag et smut ud til Carsten Decocean.dk

Steen
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mikkel E »

Han$en skrev:
Mikkel E skrev:Hvis akvariet er 70 cm. højt, så skal du starte med at anskaffe dig et nyt akvarie, det bliver umuligt at lave en stenopsætning i det.
Det er da noget hø at sige ;)

Nu har jeg efterhånden set MANGE akvarier der var højere end dybe, og med udemærket stensætninger!

Det gælder kun om at være kreativ..
Bemærk ordet helst ;)

Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre, men det er meget nemmere hvis man har noget dybde at gøre med og det kommer i de fleste tilfælde til at se pænere ud ;)
Nu ved jeg ikke om dine erfaringer er baseret på billeder, men hvis du er kan du ikke se dybdevirkningen. Og tro mig, langt de fleste vil stræbe efter at få så meget dybde på som muligt, når du først har oplevet hvilken effekt man kan skabe med den ekstra dybde ;)

Men vi kan vidst godt blive enige om at det vil være meget besværligt for ikke at sige umuligt at lave en stenopsætning der når op i højden med disse mål.
Det enste der kan skabe nogle problemmer er lyset ikke når helt ned til bunden men problemmet er ikke støre end du så bare ikke har lyskrævene koraller der.
I dette tilfælde tror jeg det største problem bliver i det hele taget at få plads til koraller på bunden :beer:
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Mikkel E skrev:Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre
Du lægger faktisk ud med at sige det er umuligt - Det opfatter jeg da som det samme som at sige det ikke kan lade sig gøre? :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Vanessa
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af Vanessa »

spdiving skrev:Det enste der kan skabe nogle problemmer er lyset ikke når helt ned til bunden men problemmet er ikke støre end du så bare ikke har lyskrævene koraller der.

Ud over akvariet har dårlige mål så er en alu. ramme heller ikke det bedste da saltet det vandre på det. Men dette kan også løses ved at smørge ramen ind i sillicone. Dog kun i toppen af akvariet :biggrin:

Hvad med overløb hvis du vil have sump har du tænkt på dette eller vil du have indvendig sump eller hænge skummer ?

Der er mange spørsmål som du skal til at tage stilling til enden du kaster dig ud i at ombygge dit akvarie. I mange tildfælde ville du være bedre tjent med at købe et nyt eller brugt saltvandsakvarie for at komme igang.

En god ting er at du besøger en forhandler der kan råde dig tag et smut ud til Carsten Decocean.dk
Hm ja det er jo lige før det ikke er det værd og lave det om men tror måske os bare det ville være nemme og anskaffe et nyt. Har skam tænkt på det hele og tanken var en indvendig sump. Har været hos klovnefisken.dk på Frederksberg og han vil gerne se på det og gav mig en pris mellem 8000-10000 for at få det lavet om, men tror bare ikke det er det værd da i måske vil ha ret i målene ikke er de bedste, var selv i tvivl om det ikke var for smalt i dybten og er bare blevet bekræftet i det nu. Men tror bare jeg sælger mit og køber et brugt saltvandsakvarie til at starte med.... :wink:
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Ellers kan det blive en udemærket sump :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Vælg et nyt akvarie, tro mig, det er så bittert at bruge en masse penge på at ombygge et, med nogle "træls" mål, for til sidst at indse det aldrig bliver flot.

Ta og kig på de forskelige medlemmers akvarier, og drag en ide om hvad du kunne tænke dig ud fra det. Især hvis du vil have lys krævende koraller, osv, er det en god ide at holde akvariet lavt. Jo mere du undersøge jo mere spare du i sidste ende. Og lad være med at købe alt for billigt udstyr, det betaler sig aldrig i sidste ende!
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mikkel E »

Han$en skrev:
Mikkel E skrev:Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre
Du lægger faktisk ud med at sige det er umuligt - Det opfatter jeg da som det samme som at sige det ikke kan lade sig gøre? :)
Ja, i dette tilfælde, hvis akvariet var 70 x 60 i stedet ville det være lidt mere medgørligt, men det ville stadig være en træls højde ;)

Hvis jeg skulle købe et akvarie på omkring de 300 liter som dette, så ville jeg overveje følgende mål: 100 l x 50 h x 60 d, eller 130 x 50 x 50.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Der findes mange fine akvarier på standart mål der udemærkede kan bruges til saltvandsakvarie. Dog skal man så selv få lavet overløb men dette kan klovnfisken sikkert hjælpe med. De tager 200-300 kr for at bore huller og lave overløb.

http://www.tropefisk.dk/shop/akvarier-512c1.html

Man skal bare huske at jo dyber akvariet er jo bedre kan man lave en flot stensætning og der ved få en god dybde når man sider og kigger ind i akvariet.

Mit akvarie er 170cm langt 90cm dybt og 65cm højt af lys har jeg 3stk T5 og 2x250w HQI

Steen
Vanessa
Copepod
Copepod
Reactions:
15

Indlæg af Vanessa »

Han$en tror det bliver svært og bruge som sump, smider lige et link til hvordan mit akvarie ser ud (altså da jeg købt det der er jo fik i nu)
http://www.koishop.akvariumcentre.dk/im ... et/red.jpg

Men tror i har ret i det er bedre med at starte med noget nyt, tænker på at få et specielt lavet kunne godt tænke mig at få et bygget ind i en halv væg (altså bar) hvis man kan det så vil lige snakke med ham inde på frederksberg om et tilbud han var nu meget hjælpsom.... Men mange tak for alle jeres informative svar :happy: ellers vil jeg da osse kigge lidt nærmere på de forskellige akvarier for at samle inspiration, synes der er så mange flotte :y
Brugeravatar
AcroFarm DK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af AcroFarm DK »

Det afhænger et eller andet sted også af, hvad formålet med akvariet er.
For nogen betyder design ikke noget, hvorimod andre ønsker at integrere akvariet som en flot del af indretningen. Det er klart, at sidstnævnte kan medføre visse utraditionelle konstellationer, men så er udfordringen at få dette til at spille.

For et par mdr. siden opsatte jeg et indbygget 200 l., der er 30 cm dybt og 65 højt, og det er klart, der har været begrænsede muligheder for indretning, men det samlede billede blev alligevel super godt, og var det helt rigtige for denne lejlighed.
Mvh. Mads (-fisk)
mads@acrofarm.dk
Tlf. 22 82 44 72
[center]Billede[/center]
[center]Produktion, opsætning og pasning af saltvandsakvarier...[/center]
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"