Måske dumt spørgsmål, men spændende for mig..
- Valentin
- Rev haj

- Reactions: 0
- 16
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Silkeborg/linå
Måske dumt spørgsmål, men spændende for mig..
Nu var jeg ikke så heldig at følge med i skolen og gik glip af den dag hvor der blev fortalt om Co2 ..smiler..
Og har et par tanker omkring det :
1.... Er C02-en på vores flasker farligt for os, hvis den står stille og siver ud i stuen eller man lige komme til at sætte det hele skævt sammen så den lige kommer med et ordentligt pust....?
2....Nu er Co2 jo en syre, men det er omkring os hele tiden ikk....? i luften eller....? og hvordan fanden kommer det så på flaske....?
Det eneste jeg ved om Co2 er at det ikke er så godt for vores kære moderjord, og at det sænker ph-en i min reaktor så der kan blive noget medie opløst..
Vil gerne vide en masse om emnet, så håber der er en venlig person der ude son vil hjælpe lidt
1.... Er C02-en på vores flasker farligt for os, hvis den står stille og siver ud i stuen eller man lige komme til at sætte det hele skævt sammen så den lige kommer med et ordentligt pust....?
2....Nu er Co2 jo en syre, men det er omkring os hele tiden ikk....? i luften eller....? og hvordan fanden kommer det så på flaske....?
Det eneste jeg ved om Co2 er at det ikke er så godt for vores kære moderjord, og at det sænker ph-en i min reaktor så der kan blive noget medie opløst..
Vil gerne vide en masse om emnet, så håber der er en venlig person der ude son vil hjælpe lidt
Mvh Troels
Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
- Carsten
- Rev haj

- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Måske dumt spørgsmål, men spændende for mig..
I princippet er det farligt, men så skal man godt nok være mere end ualmindeligt uheldigt.
Co2 kan gøre mennesker bevidsløse, men det kræver en høj koncentration i luften, og et så lufttæt lokale tror jeg ikke der er nogen som opholder sig i.
Du burde ikke kunne skrue det skævt sammen. men en slange kan være mere eller mindre tætsluttende, men igen lokalerne i opholder os i er ikke så tætte at det betyder noget.
Min 6 kilos flaske har jeg fået oplyst indeholder 3600 liter ren co2. Hvis det altsammen blev lukket ud i stuen, tror jeg ikke der ville ske ret meget mere end at vi ville få en kanon hovedpine, på grund af for lidt ilt.
Luften bliver ikke filteret for at få co2 i flasker. Det er en kemisk reaktion man bruger til at lave co2'en, men hvilken ved jeg ikke.
Co2 kan gøre mennesker bevidsløse, men det kræver en høj koncentration i luften, og et så lufttæt lokale tror jeg ikke der er nogen som opholder sig i.
Du burde ikke kunne skrue det skævt sammen. men en slange kan være mere eller mindre tætsluttende, men igen lokalerne i opholder os i er ikke så tætte at det betyder noget.
Min 6 kilos flaske har jeg fået oplyst indeholder 3600 liter ren co2. Hvis det altsammen blev lukket ud i stuen, tror jeg ikke der ville ske ret meget mere end at vi ville få en kanon hovedpine, på grund af for lidt ilt.
Luften bliver ikke filteret for at få co2 i flasker. Det er en kemisk reaktion man bruger til at lave co2'en, men hvilken ved jeg ikke.
-
Sheriffen
- Kejser fisk

- 15
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Koldig
Gad godt ku hjælpe dig...
men jeg var vidst os til tandlæge den dag det blev fortalt hehe..
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
- Valentin
- Rev haj

- 16
Hehe Sherif.. Så var det godt jeg lige kom med en af de gode så vi kunne få lidt ind i vores små hoveder..
Og takker Carsten for det gode svar..
Havde nemlig glemt at skrue mamometeret helt tæt ( havde kun brugt mine fingre og er ingen superman..gg..) og så kom der lige det vildeste blæs lige i hovedet på mig, men føler mig nu stadig normal......sådan da..hehe..
Spændende måde det bliver lavet på.... men nu det ikke er fra luften, ( altså ikke ved filtrering af luften) tog jeg så fejl af at det er i vores luft....? SYntes man høre så meget om Co2 udslip og sådan samt ved da der også er noget med planter og Co2.. de vokser vist også lidt ekstra hvis man booster dem med det..gg..
Og takker Carsten for det gode svar..
Havde nemlig glemt at skrue mamometeret helt tæt ( havde kun brugt mine fingre og er ingen superman..gg..) og så kom der lige det vildeste blæs lige i hovedet på mig, men føler mig nu stadig normal......sådan da..hehe..
Spændende måde det bliver lavet på.... men nu det ikke er fra luften, ( altså ikke ved filtrering af luften) tog jeg så fejl af at det er i vores luft....? SYntes man høre så meget om Co2 udslip og sådan samt ved da der også er noget med planter og Co2.. de vokser vist også lidt ekstra hvis man booster dem med det..gg..
Mvh Troels
-
Sheriffen
- Kejser fisk

- 15
Så kan jeg da lige komme med en til hehe...
Hva bruger man Co2 til i sammenhæng med akvarier?
Hva bruger man Co2 til i sammenhæng med akvarier?
- Valentin
- Rev haj

- 16
Den kan jeg da ihvertfald svare lidt tilbage på..griner..
Co2 bruges til at sænke din ph værdi ned til måske omkring 6 i en reaktor som kaldes kalkreaktor ( da den er fyldt med et kalk medie, nogle også mg) og så bliver mediet opløst ved denne sænkning og igennem reaktoren løber der så vand fra dit akvarie og tilbage igen .. Men nu bare med en meget høj ca og mg værdi så det holdes vedlige og man få stabile værdier i tanken 24/7..
Samt det holder også styr på ens kh oh ph.. skulle det helst ihvertfald..7..9..13..
Co2 bruges til at sænke din ph værdi ned til måske omkring 6 i en reaktor som kaldes kalkreaktor ( da den er fyldt med et kalk medie, nogle også mg) og så bliver mediet opløst ved denne sænkning og igennem reaktoren løber der så vand fra dit akvarie og tilbage igen .. Men nu bare med en meget høj ca og mg værdi så det holdes vedlige og man få stabile værdier i tanken 24/7..
Samt det holder også styr på ens kh oh ph.. skulle det helst ihvertfald..7..9..13..
Mvh Troels
-
Sheriffen
- Kejser fisk

- 15
aha.. lyder teknisk..
men som så meget andet i den her verden er det vel ik så teknisk når man først kommre igang med det hele...
- Valentin
- Rev haj

- 16
puha har virkelig brugt timer på at sætte mig ind i tingene..
Og ved det er nemt for nogle så man kunne sku næsten fælde en tåre i trussen ( griner ) fordi man missede den dag i skolen hvor de fortalte om Co2..
Du må ikke hænge mig op på min forklaring af skidtet, men vil mene det er sådan ca det foregår.. Sådan har jeg ihvertfald lige lavet det.. og så må jeg jo se..smiler..
Og ved det er nemt for nogle så man kunne sku næsten fælde en tåre i trussen ( griner ) fordi man missede den dag i skolen hvor de fortalte om Co2..
Du må ikke hænge mig op på min forklaring af skidtet, men vil mene det er sådan ca det foregår.. Sådan har jeg ihvertfald lige lavet det.. og så må jeg jo se..smiler..
Mvh Troels
-
Sheriffen
- Kejser fisk

- 15
Jeg har ik hængt nogen po på noget endnu, så mon ik du os slipper hehe...
Men ja, hvis jeg endag ska til at køre med det, må jeg nok hellere læse en linie eller to om det kære Co2...
men indtil videre holder jeg mig bare fra det...
Men ja, hvis jeg endag ska til at køre med det, må jeg nok hellere læse en linie eller to om det kære Co2...
- Mikkel E
- Rev haj

- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Hvis du nu af uforklarlige årsager fik lyst til at dyrke noget motion, vil du finde ud af hvad der sker når du får for meget CO2 i blodetValentin skrev:Nu var jeg ikke så heldig at følge med i skolen og gik glip af den dag hvor der blev fortalt om Co2 ..smiler..
Syrer og baser er kun noget man taler om når stoffet er på aq form (vandopløseligt).Valentin skrev:2....Nu er Co2 jo en syre, men det er omkring os hele tiden ikk....? i luften eller....? og hvordan fanden kommer det så på flaske....?
CO2'en i flaskerne er sammenpresset ved hjælp af trykluft og er derfor stadig på gasform.
At CO2 indholdet deler årsag med klimaforandringerne, er mere propaganda end fakta. Der findes ikke noget videnskabeligt bevis for at en øget CO2 koncentration opvarmer jorden.Valentin skrev:Det eneste jeg ved om Co2 er at det ikke er så godt for vores kære moderjord, og at det sænker ph-en i min reaktor så der kan blive noget medie opløst..
Grunden til at den er anerkendt er, at hvis du f.eks. vil forske i egern, så vil du få pumpet en masse penge ind i budgettet hvis du kan bevise at egern har noget at gøre med udledningen af CO2 el.lig. Hvis man derfor brænder for at skrive om det lille søde egern, så kunne det godt tænkes at man forfiner lidt på sit arbejde, så det hele kommer til at passe. Det er set før.
Der findes mange bedre teorier fra folk som ikke har fået en øre for deres forskning og som rent faktisk er forskere. Modsat Al Gore, som er journalist ..
Blot min mening
Husk det skrives CO2 med et stort O, da det jo består af ét Carbon atom og 2 Oxygen atomer. Deraf også navnet Carbon-di-Oxid (di står for 2). Oxid er en smart forkortelseValentin skrev:Vil gerne vide en masse om emnet, så håber der er en venlig person der ude son vil hjælpe lidt
Mvh. Mikkel
Mit akvarie: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=60169" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=60169" onclick="window.open(this.href);return false;
- Valentin
- Rev haj

- 16
Hey Mikkel E..
Lækkert med en forståelig forklaring.. Og så ved jeg også hvorfor det skal stavet sådan.. CO2.. lækkert med lidt nørd viden..smiler..
Lækkert med en forståelig forklaring.. Og så ved jeg også hvorfor det skal stavet sådan.. CO2.. lækkert med lidt nørd viden..smiler..
Mvh Troels