så er søheste tank projektet skudt i gang. 200 l

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15
Postnummer: 5560 Aarup
Saltvand siden?: 2009

så er søheste tank projektet skudt i gang. 200 l

Indlæg af chris paarup »

så er der købt beslag og ekspansions bolte og 12 mm og træplade, fik boret huller til boltene og sat beslagene op idag, hold da op nogle huller der bliver.
glasset ankommer torsdag, hvor jeg håber på at få det samlet så det kan komme op og hænge, og få sat gang i det....:)
Vedhæftede filer
DSC_0421.JPG
DSC_0420.JPG
spdiving
Reactions:

Re: så er søheste tank projektet skudt i gang. 200 l

Indlæg af spdiving »

Skal der hænge over 200kg på de der vinkelbeslag fordelt på en 12 mm plade :confused2: Det ville jeg godt nok ikke have turde uden at gå hvær dag og kigge om boltene de var trukket ud af vægen :eek:

Steen
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

I'm with stupid :confused2:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Geografisk sted: Varde

Indlæg af Holst »

Tror nu nok at beslagende skal holde. Det med at bolde det i væggen ville jeg nu også være betænkelig med. Godt nok ekspansionsbolde du benytter, men alligevel. Er det beton, gasbeton eller murstens mur ?
også kun 12mm :S
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af chris paarup »

det er beton vægge, og der er garanteret fra forhandleren at de kan hver især holde over 250 kg, og der er seks bolte. jeg kan hænge og hoppe i dem uden der sker noget vejer også kun 92 kg. men der er jo 3 beslag, det virker meget solidt.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

chris paarup skrev:det er beton vægge, og der er garanteret fra forhandleren at de kan hver især holde over 250 kg, og der er seks bolte. jeg kan hænge og hoppe i dem uden der sker noget vejer også kun 92 kg. men der er jo 3 beslag, det virker meget solidt.
Producenten tester den slags under helt specielle forhold - Boltene skal nu også nok holde, ingen tvivl om det. Det er nærmere om murværket du smækker dem ind i kan holde.

Hvis det er beton fra 18-kong-røv, skalnok nok regne med at det falder ned. Jeg ville ikke turde det der - 100%

Og jeg ville slet ikke turde stive det der af med kun 12mm MDR :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Ok...¨Så må vi håbe din forhandler har ret. Det ser jo også berdre ud når tingene er lavet simpelt og enkelt. Lækkert bliver det hvis bare det kan holde.

Steen
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af chris paarup »

det er et nybyggeri fra 2008, er ret sikker på det nok skal holde, men skal have min svigerfar ud og kigge på det han er en god håndværker og så får jeg lige hans vurdering inden næste skridt bliver taget....
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af chris paarup »

ja hvis det bliver ligesom på mine tegninger så bliver det rigtig godt....:)
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

ville nu sige jeg ikke ville være i tvivl har selv hængt fyr radiatore osv op i lignende og tro mig er det gjort som procenten anviser skal det nok holde.
fx satte vi en ståbejernsradiator og i sådan 2 expansionsbolte i betonvæg og det var en radiator på 350kg.

personligt ville jeg dog have valgt en anden løsning med bord men spændende måde ser frem til flere billeder :)
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af chris paarup »

godt at høre der er nogen der har prøvet noget lignende.... skal nok ligge masser af billeder ind her i indlægget så snart jeg kommer videre..... :y
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Jeg har set mange velmenende forsøg på søheste hold. Desværre fejler de fleste fælt, da de ikke har gjort sig klart hvor svært det faktisk er og hvor meget tid man reelt kommer til at bruge på at holde fiskene i tiptop form.

Men når det er sagt, så syns jeg din placering af akv er mindre heldig. Søheste er sky små fisk, der ikke tåler for megen uro, så at sætte akv lige op af en dør hvor der som er regel er en del traffik er ikke smart.
Heller sæt akv i et rum hvor der fred og ro og ikke for meget lys. Desuden trives de bedre i smalle høje akvarier.

Nu er du startet med akvariet, men mere spændende er det at høre om hvordan du vil fodre dem?
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Tom Ekelund
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af Tom Ekelund »

DDT2 skrev:ville nu sige jeg ikke ville være i tvivl har selv hængt fyr radiatore osv op i lignende og tro mig er det gjort som procenten anviser skal det nok holde.
fx satte vi en ståbejernsradiator og i sådan 2 expansionsbolte i betonvæg og det var en radiator på 350kg.

personligt ville jeg dog have valgt en anden løsning med bord men spændende måde ser frem til flere billeder :)
Husk på at en radiator har tyngten inde ved vægen og ikke en ½ meter ude ellers er jeg enig med DDT2 er også selv vvs'er.
mvh. Tom

200 liter og 60 liter sump og alt det andet + 112 liter samt et 60 liters børnehave og en 3*60 liters reol for opdræt der også en balje til Søheste ca 100 liter
Brugeravatar
Esben
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Esben »

Det bliver spændende at følge dit projekt. Rent fodermæssigt skal nok sørge for at have et lille guppyopdræt eller lignende ved siden af. Dem jeg kender der har holdt søheste, har ikke kunne få dem til at spise andet i starten.

mvh
Esben
Mini Reef - Facebook gruppe for saltvandsakvarister http://www.facebook.com/#!/groups/40647 ... rk_t=group
Steffen Jensen
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
15
Postnummer: 9850 Hirtshals
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Steffen Jensen »

Jeg tror altså heller ikke muren holder, byg et møbel med ekstra støtte, det vil også kunne se godt ud :)
Senest rettet af Steffen Jensen fre 11. jun 2010 19:31, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Indlæg af Valentin »

Feeeeedt projekt Chris....

Tror sku nu nok at de bolte der skal holde, selvfølgelig er det en chance, men vildt sejt at hønge det der og lækkert sted, selvom det er lige ved døren..

Selvmed mine erfaringer med hestene, blev jeg lykkeligt overrasket over det link, lorden sendte med ham der både havde ricordia og andre fisk sammen med, og endda flere heste som også blev gravide rimelig tit endda.. Alt for vildt..

Vi skal jo også huske at det altid er forskelligt fra tank til nogle.. nogle er heldige og andre er bare ikke..

Vi håber på en masse opfølgende billeder...... :h
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Det er utroligt svært at holde søheste og det skal være på fiskenes premisser du holder dem! Ikke dine egne og her mener jeg placering af akvarie, antal liter, højden osv. Du kommer bare til at bruge en masse tid og penge på ærgelser hvis du ikke starter optimalt ud.
Jeg kommer en del back-stage i Kattegatcentret og selv deres erfarne marinebiologer finder søhestehold, yngel og opfodring yderst kompliceret og de har 24/7 adgang til levnede foder, medicin osv...

Jeg ville ikke selv putte søheste i mit 250 L refugium med caulerpa og lavt flow - ganske simpelt ikke højft nok ( 50 cm ) Det er jo en fisk som svømmer i højden og har brug for at kunne regulere deres vægtfylde ved at stige op og ned i vandsøjlens tryk.

Men ellers held og lykke - håber ikke jeg lyder alt for negativ - men alt for mange på SF sætter sig ikke ind i fiskenes krav
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
AcroFarm DK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af AcroFarm DK »

Det skulle nok være muligt at få en lille hesteflok til at trives i en 200 l. balje, der netop indrettes til formålet - jeg fik masser af unger på dem i mit 128 l.
Få fat i nogle fine opdrættede eksemplarer, så er de både menneskevante og tager frostfoder fra start.

Har du travlt, kan du altid sætte en dosseringsmaskine til at fodre flere gange i løbet af dagen.

Bliver spændende at følge :)
Mvh. Mads (-fisk)
mads@acrofarm.dk
Tlf. 22 82 44 72
[center]Billede[/center]
[center]Produktion, opsætning og pasning af saltvandsakvarier...[/center]
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

Tom Ekelund skrev:
DDT2 skrev:ville nu sige jeg ikke ville være i tvivl har selv hængt fyr radiatore osv op i lignende og tro mig er det gjort som procenten anviser skal det nok holde.

Husk på at en radiator har tyngten inde ved vægen og ikke en ½ meter ude ellers er jeg enig med DDT2 er også selv vvs'er.
nej det er rigtigt nok men nu lige det eksempel jeg gav var os på en speciellavet radiator som havde en dybde på 40cm da det skulle være i et indhak.
var nu ellers meget fed radiator lavet ved Hudevad :)
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Hvis det skal hænge der på væggen hvor skal sumpen så være?

Her er lidt kloge ord på dansk:
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/S%C3%B8heste_Pasning
:whistle: 200x60x60 = 720L
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af chris paarup »

joekill skrev:Jeg har set mange velmenende forsøg på søheste hold. Desværre fejler de fleste fælt, da de ikke har gjort sig klart hvor svært det faktisk er og hvor meget tid man reelt kommer til at bruge på at holde fiskene i tiptop form.

Men når det er sagt, så syns jeg din placering af akv er mindre heldig. Søheste er sky små fisk, der ikke tåler for megen uro, så at sætte akv lige op af en dør hvor der som er regel er en del traffik er ikke smart.
Heller sæt akv i et rum hvor der fred og ro og ikke for meget lys. Desuden trives de bedre i smalle høje akvarier.

Nu er du startet med akvariet, men mere spændende er det at høre om hvordan du vil fodre dem?

jeg har snakket med en i kattegatcenteret som holder mange søheste, og man kna igennem længere tid fodre dem samme sted i akvariet, og så lave en lille skål det sted hvor de går hen og spiser fra, men det tager lang tid og meget tålmodighed.....
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af chris paarup »

joekill skrev:Hvis det skal hænge der på væggen hvor skal sumpen så være?

Her er lidt kloge ord på dansk:
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/S%C3%B8heste_Pasning

i tanken i hjørnet indvendig
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af chris paarup »

desuden har jeg læst en masse om hestene inden jeg gik i gang, og hvis man ikke prøver bliver man aldrig klogere, og så har man jo den erfaring.
men med hensyn til højden passer den rimeligt, man siger at tanken skal være 3 gange hestens fulde højde, og efter som H.reidi bliver ca. 14-16 cm tror jeg det passer meget godt. og fodre er jeg ved at opdrætte artemia hvis de ikke vil tage frosne artemia, g har adgang til diverse fiskeyngel hvis det kan bruges.

valgete af placeringen kunne godt være bedre det indrømmer jeg gerne, men vi er heldigvis kun 2 i lejligheden og ingen vinduer hvor lyset kommer direkte ind. og vil også mørklæge den ende hvor der ikke er sump.
Brugeravatar
Jacobn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Jacobn »

Spændende projekt, jeg følger lige med her ;)
Hilsen Jacob

Aquael Reefmax 105L viewtopic.php?f=91&t=34844
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"