Info om levende sten.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
jesper kristensen
Reactions:

Info om levende sten.

Indlæg af jesper kristensen »

Hey allesammen. Jeg er så småt ved at skulle starte mit 500L op og ved et en stenopsætning nok er noget af det vigtigste syns messigt så det skal bare spille MAX når jeg kommer så langt. Havde et red sea max og det fuckede jeg desværre ret meget op da stenene ikke blev lagt ordentligt, derfor har jeg en del spørgsmål ang de der levende sten som jeg gerne vil have besvaret.
1: Hvor mange slags levende sten findes der. Jeg er bevist om de indonesiske og dem man kalder tørlagte, men er der flere?
2: Hvis jeg gerne vil lime mine sten til en flot skulptur der drejer rundt omkring i baljen, hvad skal jeg så gøre? Har lidt planer om den skal bevæge sig fra begge sider og ind mod midten. Hvis jeg tørre stenene dør de jo ikke sandt?
Har er lige et billede af en lille plan.
Kan nogen ikke enten linke til en masse info om sten eller måske forklare hvordan man skal behandle dem.
Mange tak.
P.s billedet er kun for at vise hvad jeg har i tankerne. Selv synes jeg der er for lidt højde på og for få sten så billedet skal nok ganges med 2 og det samme med højden.
Vedhæftede filer
13.jpg
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Koldig

Re: Info om levende sten.

Indlæg af Sheriffen »

Der findes os afrikanske sten.. nogen kalder dem afrikanske fortovs fliser, fordi de er så flade i det... :) men der er mange forskellige slags sten.. alt efter hvilket rev de blir hentet fra jo.. men indonesiske sten sku vidst være nr 1... er de i min bog ihvertfald..
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
jesper kristensen
Reactions:

Ok så. Ja det er vel bare og google de forskellige sten og så læse om dem. Jeg har bare luret de fedeste opsætninger mange steder på nettet, men forstår bare ikke helt hvordan de kan få stenene til og blive hvor de er. altså det ville da være MEGA nemt hvis man bare gjorde dem rene og så smed dem ud i solen et døgns tid for derefter at lime dem sammen til en fed skulptur, men så er livet i dem jo totalt dødt, hvilket der på nogen måder er god og andre måder skidt.
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af Sheriffen »

Jeg har gjort det at jeg tog en ølkasse og saved i stykker, og så har jeg sat min sten fast på den, enten med strips eller bare stable dem oven på hinanden.. på den måde ska du ik bruge så mange sten igen på at få dem godt op i højden-... og med tiden blir den øl kasse dækket af kalk alger og koraller, så kommer man jo ik til at se den..
jesper kristensen
Reactions:

Havde lidt overvejet samme princip dog med en akrylplade savet i lange stykker så der bliver dannet et stor firkant på hele bunden. Derefter bores der huller i hver firkantssamling og i det hul kommer der en rund stang som så kan variere i højde. Ved ikke helt hvordan det bliver, men prøves skal det da. Kunne bare være noget nemmere at lime stenene inden de kom i vandet.
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af Sheriffen »

Det er det... det er aldrig nemt at lime på noget der er vådt jo-...;)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Der er ikke et problem at lime våde sten sammen, dette skal bare gøres med reef cement.

http://www.aquafair.de/product_info.php ... 62659cf92a

det kan også hærde i vand, det hærder dog på under 1-2 minuter.
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af Sheriffen »

Ku være man sku ha fat i lidt af det.. ku være sjovt lige eksperimentere med...
jesper kristensen
Reactions:

Jammen det er jo lige det der jeg søger. Mange tak for det.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der findes flere forskellige former for levende sten.
På vores breddegrader ses de Indonesiske oftest, da det er lettest af få dem der fra.
Kommer du til Amerika er der et halt andet udvalg. Og de fineste sten kommer fra Tonga, mener jeg.
Dem som vi kalder havefliser er fra afrika, og blev oftest importeret af ham der lå nede i Kliplev og så senere hans far i Andrup? Efter at de 2 forsvandt ud af markedet, er der mig bekendt ikke kommer flere af dem ind i landet. Fliserne var ikke kun meget flade i det, men også meget massive.
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Jeg prøvede engang noget Reef Cement og jeg syntes det var umuligt at bruge. Det var meget svært at finde den rette konsistens, var det for tyndt så blev det opløst i vandet og var det en for tyk blanding, så smuldrede det. Og det var desuden meget svært at få til at klistre på våde ting...

Hvis det var mig ville jeg kigge efter nogle keramik søjler, eller lave noget lignende af dem her: http://petsupply.dk/levende-sten-p-6583.html og så forsøge at lave en stenopsætning a la denne: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... 2&start=30
Jeg ved ikke om der står beskrevet i tråden hvordan han har sat sine sten sammen, men ellers ville prøve at stripse den sammen.

Og så ville jeg selvfølgelig supplere med nogle levende sten.
Her ville jeg så se om jeg kunne finde nogle flotte indonesiske sten som ville passe ind i akvariet og hvis det ikke lige passede tykkelsen på tegnebogen, eller opsætningen, så ville jeg investere i en så stor sump som muligt og fylde den med billige sten ;)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Reef cement er nu ikke så svær at bruge, det kræver bare lidt omhyggelighed med blandingen, der kan en engangssprøjte være en stor hjælp
en anden god hjælp kan være lidt pvc rør, som evt bliver boret ind i stenene
søjlen i midten af mit akvarie er bygget op af det omtalte reefcement, og våde sten af den slags der også bliver linket til

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... &start=120

denne løsning er i mine øjne til enhver tid at foretrække fremfor diverse keramik, som efter min mening ikke er egnet til akvariebrug, men det er så min personlige mening
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"