Heldig ejer af en RSM 130

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
tommynf
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sulsted

Heldig ejer af en RSM 130

Indlæg af tommynf »

Hej

Jeg har lige købt et brugt RSM 130 med 15-20 kg. levende sten, 2 stk. fisk samt en eremitkrebs. Akvariet er blevet flyttet igår med vand og står nu fint i stuen.

Har bestemt mig for at lade det står et par uger før jeg gør mere, MEN der er selvfølgelig opstået et par problemer som jeg håber jer eksperter kan hjælpe mig med :-). Skummeren larmer som sindssyg !!! Jeg ved godt at RSM ikke er støjsvage, men har sammenlignet det med andre RSM 130 jeg har set (og hørt). Hvad kan jeg gøre for at formindske larmen???? Jeg fandt nogle levende sten nede ved skummeren, skal jeg lade dem blive der eller smide dem ud til de andre?

Deruodver ligger temperaturen på omkring 28 grader pt, der er 2 standardpumpe samt en tunze deri, kan jeg slå en eller to fra??? og vil det hjælpe????

kan i hjælpe mig med disse problemer vil jeg have det perfekte RSM som jeg vil nyde meget

Glæder mig til jeres svar :-)

Tommy
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Heldig ejer af en RSM 130

Indlæg af S1m0n »

Lad det køre nogle uger, og larmen aftager en smule. gjorde mit ihvertfald (Købte det også brugt)
Hvis ikke blæserne i låget er skiftet til nogle støgsvage, kan dette os tage en del af larmen.
De 28 grader kan evt afhjælpes ved at akvariet ikke står klods op af væggen, Eller ved at montere den ekstra medfølgende blæser til bagsiden af låget.
Og du kan ikke slukke de to pumper som er indbygget i akvariet, Da vandet ellers ikke vil blive cirkuleret rundt i filtersystemet.
husk også at når du måler temperaturen at du ikke måler helt oppe i overfladen hvor lyset muligvis også kunne påvirke temperaturmåleren :)
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
tommynf
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17

Indlæg af tommynf »

Hej

tak for et hurtigt svar :-) temperaturen bliver målt i toppen af akvariet... Jeg smøger mine ærmer op og måler dybere i akvariet. Derudover lader jeg så alle 3 pumper køre :-)

Når jeg har slukket for skummeren så er akvariet MEGET lydsvag, men er blæserne koblet på skummeren eller kører de seperat?selvstændig? og hvad med stenene skal jeg lade dem ligge om bagved? er der nogen grund til det?

Derudover har jeg fået et andet lille problem (hvilket får mig til at føle mig meget dum haha). Jeg har købt en ny saltmåler, og ved sgu ikke lige hvad der sker :-) først lå den på cirka 1.026, så fyldte jeg lidt alm. vand på over nu er den over 1.030, hvorfor det???

Det var noget lettere med Mbuna-cichlider hahaha :-)
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af S1m0n »

tommynf skrev:Hej

tak for et hurtigt svar :-) temperaturen bliver målt i toppen af akvariet... Jeg smøger mine ærmer op og måler dybere i akvariet. Derudover lader jeg så alle 3 pumper køre :-)

Når jeg har slukket for skummeren så er akvariet MEGET lydsvag, men er blæserne koblet på skummeren eller kører de seperat?selvstændig? og hvad med stenene skal jeg lade dem ligge om bagved? er der nogen grund til det?

Derudover har jeg fået et andet lille problem (hvilket får mig til at føle mig meget dum haha). Jeg har købt en ny saltmåler, og ved sgu ikke lige hvad der sker :-) først lå den på cirka 1.026, så fyldte jeg lidt alm. vand på over nu er den over 1.030, hvorfor det???

Det var noget lettere med Mbuna-cichlider hahaha :-)
ja mit siger heller ikk ret meget når skummeren er slukket. :) Du kan evt prøve at føre luft indsugnings slangen til skummeren ned i skabet under akvariet så den suger luften dernede fra. Det kan os hjælpe lidt på larmen., Du kan også bore et lille hul i skummer koppens låg, og føre slangen derind.
Blæserner tænder/ slukker ikke sammen med skummeren, så det kunne godt lyde til du i forevejen har nogle støgsvage blæsere :GO
Stenene kan du som sådan godt bare lade lægge, hvis ikke den ligger i vejen for noget selvfølgelig når der skal renses skummer osv.
Ang saltmåleren, så er der vist ikk ret mange saltmålere man kan regne med, Det meste præcise sku være et refraktometer. Har selv lidt problemer med min saltmåler som jeg ikke helt kan forstå :)
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
tommynf
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17

Indlæg af tommynf »

Hej igen

Ja lige nu er det bestemt ikke blæserne som driller (skal nævne jeg er vant til at høre på to store powerheads da jeg havde et 530 l. mbuna-balje), må håber at det bliver bedre når den har kørt nogle dage, ellers må jeg jo se om jeg kan skifte den :-).

Tør ikke endnu at begynde at pille for meget ved slangen (måske rense den hvis det er muligt). Må have hele skummeren op en af dagene og så rense alt, så se om det hjælper. regner også med at fjerne varmelegemet (det er vist unødvendig i et RSM :-) ).
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
17
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Indlæg af micogmaj »

hej , nu når du siger at det larmer meget så vil jeg lige høre ad hvilken skummer du har i? er det den org. eller har du en tunze nano 9002 i?
En gang saltvand, altid saltvand ......
Brugeravatar
J.A
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 9230 Svenstrup Jylland

Indlæg af J.A »

Hej , sæt en luft sten af limtræ på slangen til indsugningen , det hjælper en hel del også justere din skummer ind
tommynf
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17

Indlæg af tommynf »

Hej igen

Endnu engang tak for hjælpen... Det er en original skummer der sidder deri...

Hvordan sætter man en luftsten af limtræ på indsugningen???? og hvor på slangen??? Justering af skummeren er der en knap eller lign man kan justere på??? mangler en brugsanvisning, så i skal nok forvente at de dumme spørgsmål fortsætter hahaha
Brugeravatar
J.A
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 9230 Svenstrup Jylland

Indlæg af J.A »

Hej slangen fra skummeren skulle der gerne sidde en regulerings ventil og derpå en lille vinkel med et stykke slange på , her sætter du din luftsten ... :-) .... og der er jo ingen dumme spørgsmål
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"