Alger hvorfor og hvilke
- jbnhf23
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2009
Alger hvorfor og hvilke
Hej,
Jeg har for en 10 dage siden hældt vand i mit nye akvarie, jeg har efterhånden fået en del brunalger på stenene. men hvad er egentlig årsagen til at disse alger kommer? Er der noget i vandet de for næring af og når dette næring er væk så dør algerne?
Er der nogle vandværdier jeg kan følge med i, så jeg eventuelt kan se hvor langt der er igen før algerne forsvinder?
Jeg har læst at man typisk først får brunalger og derefter grønalger men hvad er egentlig årsagen til det dette?
//Jesper
Jeg har for en 10 dage siden hældt vand i mit nye akvarie, jeg har efterhånden fået en del brunalger på stenene. men hvad er egentlig årsagen til at disse alger kommer? Er der noget i vandet de for næring af og når dette næring er væk så dør algerne?
Er der nogle vandværdier jeg kan følge med i, så jeg eventuelt kan se hvor langt der er igen før algerne forsvinder?
Jeg har læst at man typisk først får brunalger og derefter grønalger men hvad er egentlig årsagen til det dette?
//Jesper
- AcroFarm DK
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: Alger hvorfor og hvilke
Det er primært affaldsstoffer fra de levende sten, der giver en algeopblomstring under opstart. Du kan følge med i vandets udvikling ved at måle nitrit og nitrat. Især nitraten vil ofte stige voldsomt i starten - og dermed give alger, hvorefter den lige så langsomt bliver nedbrudt igen af de anaerobiske bakterier, der lever inde i de levende sten. Når der i sidste ende ikke er mere næring til dine brunalger, dør de, hvilket udleder fosfat og får de grønne til at opblomstre.
Når de grønne begynder at komme, og din nitratværdi er faldende, kan du med fordel sætte lidt nyttedyr i, der hjælper med at tynde ud i de grønne alger.
Når de grønne begynder at komme, og din nitratværdi er faldende, kan du med fordel sætte lidt nyttedyr i, der hjælper med at tynde ud i de grønne alger.
Mvh. Mads (-fisk)
mads@acrofarm.dk
Tlf. 22 82 44 72
[center]
[/center]
[center]Produktion, opsætning og pasning af saltvandsakvarier...[/center]
mads@acrofarm.dk
Tlf. 22 82 44 72
[center]

[center]Produktion, opsætning og pasning af saltvandsakvarier...[/center]
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Det er jo en fase alle nystartede skal igennem. èn af de faser, som tester ens tålmodighed! 
Des mere indkørte dine sten er, des mindre alger får du.
Da jeg nåede til Grøn-alge-fasen, købte jeg nogle turbosnegle og en Hugo, de gjorde det rigtig godt!
Vil man så gerne have noget lidt mere spændende at kigge på, kan de fleste rejer også klare et
forholdsvis nyopstartet akvarie.

Da jeg nåede til Grøn-alge-fasen, købte jeg nogle turbosnegle og en Hugo, de gjorde det rigtig godt!
Vil man så gerne have noget lidt mere spændende at kigge på, kan de fleste rejer også klare et
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6240 Løgumkloster
hvilke rejerr er gode til det?Kenneth Jensen skrev:Det er jo en fase alle nystartede skal igennem. èn af de faser, som tester ens tålmodighed!
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
De fleste rejer, men jeg f.eks. en boksereje, dannebrogsreje.
Har selv kardinalrejer, da jeg synes de er flottest.
Har selv kardinalrejer, da jeg synes de er flottest.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6240 Løgumkloster
Sheriffen skrev:Bare husk hvis du køber bokse rejer, kan du kun af en af den slags.. for de har det med at gå i kødet på hinanden..men jeg havde selv et par dannebrogs rejer,snegle og en hugo til at klare mine alger..
hvad hedder en bokse reje normalt ellers? og en hugo? kan ik lige finde nogen billeder og info om dem efter de navne?
dannebrogs rejer vil jeg også gerne have, de er flotte

hvornår kan jeg begynde at sætte de rejer i?
jeg fik 4 turbo snegle med til de levende sten, og de har det fint, selvom jeg satte dem i med det samme jeg startede det op (havde jo ik andre muligheder for at opbevare dem, ogde fulgte med til stenene)
akvariet harr kørt i 5 dage nu..
der er også dukket nogle andre små snegle op

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6000 Kolding
- Geografisk sted: Koldig
Jeg vil nok vente en 2-4uger med at smide en hugo i og rejer os.. så er de værste brun alger væk og de grønne sku gerne være igang... så når de grønne alger kommer ska du bare ha en hugo fisk i der kan spise det hele..
Prøv at google Hugo fisk så sku der gerne komme en frem...

Prøv at google Hugo fisk så sku der gerne komme en frem...
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
- smukfisk
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2007
HejAcroFarm DK skrev:Det er primært affaldsstoffer fra de levende sten, der giver en algeopblomstring under opstart. Du kan følge med i vandets udvikling ved at måle nitrit og nitrat. Især nitraten vil ofte stige voldsomt i starten - og dermed give alger, hvorefter den lige så langsomt bliver nedbrudt igen af de anaerobiske bakterier, der lever inde i de levende sten. Når der i sidste ende ikke er mere næring til dine brunalger, dør de, hvilket udleder fosfat og får de grønne til at opblomstre.
Må jeg også lige høre lidt om denne tråd, jeg er også ny startet.
Har haft min i gang siden slutning af januar, men jeg har ikke brune alger på mine sten men i bundlaget.
Hvordan kan jeg det?
Skal dog også sige at der er kommet grøne alger på stenene.
Mvh
Morten
Med Venlig Hilsen
Morten Nielsen
Randers
Morten Nielsen
Randers
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Link til Hugo: http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Salarias_fasciatus1ns4ne skrev: hvad hedder en bokse reje normalt ellers? og en hugo? kan ik lige finde nogen billeder og info om dem efter de navne?
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
smukfisk....
Hvis dine sten har været rigtig godt indkørte, er det min erfaring, at man kan springe brun-alge-fasen
over!
Måske er det derfor.
Var dit bundlag levende da du købte det?
Hvis dine sten har været rigtig godt indkørte, er det min erfaring, at man kan springe brun-alge-fasen
over!
Måske er det derfor.
- smukfisk
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
det ved jeg ikke, jeg fik det i en 10 kg pose?Kenneth Jensen skrev:smukfisk....
over!
Måske er det derfor.
Det skulle være levende.
Mvh
Morten
Med Venlig Hilsen
Morten Nielsen
Randers
Morten Nielsen
Randers
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
- smukfisk
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Kenneth Jensen skrev:Det er det sikkert også. Men en Hugo kravler over det hele! Ellers er en søpølse også en mulighed,
hvis du vil hurtigt af med det på sandbunden.
Ellers test din tålmodighed og lade det forsvinde stille og roligt.
okay prøver at se. takker.
Mvh
Morten Nielsen
Med Venlig Hilsen
Morten Nielsen
Randers
Morten Nielsen
Randers
- jbnhf23
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
Jeg havde brunalger i ca. tre dage. Kan det være rigtigt at det ikke tager længere tid. Tror jeg har ca 25% af dem tilbage. Skal/kan jeg forvente at få endnu et udbrud af brunalger i indkøringsfasen?
Jeg har målt fosfaten til 0,03, har ingen idé om hvorvidt det er meget eller lidt, men der er så småt begyndt at komme lidt grønalger, håber det går lige så stærkt som med brunalgerne.....
//Jesper
Jeg har målt fosfaten til 0,03, har ingen idé om hvorvidt det er meget eller lidt, men der er så småt begyndt at komme lidt grønalger, håber det går lige så stærkt som med brunalgerne.....
//Jesper