Vand
- Nemo
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Nivå
Vand
Lige et spørgsmål,
Kan jeg koge noget vand og køle det ned og så smide det i mit akvarie?
Jeg har ikke osmosevand og jeg kæmper med brune alger for tiden og så tænkte jeg om det måske hjalp og koge vandet ? Vil det hjælpe på mit alge problem?
Jeg har ikke osmosevand og jeg kæmper med brune alger for tiden og så tænkte jeg om det måske hjalp og koge vandet ? Vil det hjælpe på mit alge problem?
Hilsen Thomas
><((((º>`•.¸¸.•><((((º>´¯`•><((((º>
.¸¸.><((((º>•.¸. , . .•><((((º>.¸¸.
- jthyge
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Søby, Hornslet.
- Kontakt:
Nej, det hjælper ikke at koge vandet. Det dræber kun bakterier.
Et osmoseanlæg fjerner næring i vandet, det er næringen der giver alge væksten.
Et osmoseanlæg fjerner næring i vandet, det er næringen der giver alge væksten.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Re: Vand
Hvad er dine vandværdier ?Nemo skrev:Lige et spørgsmål,
Hvor stor balje, hvor mange fisk, fodring, belysning ??
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- Nemo
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 19
Måler mine vand værdier igen i aften , men jeg kan desværre kun måle nitrit og nitrat pt, ( skal ha købt flere forskellige ) .
Min balje er på 160 l med 5 fisk og 1 reje, fodrer max 3 gange ugentligt i små mængder, skifter mellem tørfoder og frossen artemia, og jeg har 2 * 70 hqi og 2 * 30 blålys. Jeg kører med biostar skummer.
Jeg har siden i Søndags kørt med rowaphos i min spand pumpe og har oxo haft slukket min lampe 2 dage for at prøve om det hjalp, desværre ikke.
Min balje er på 160 l med 5 fisk og 1 reje, fodrer max 3 gange ugentligt i små mængder, skifter mellem tørfoder og frossen artemia, og jeg har 2 * 70 hqi og 2 * 30 blålys. Jeg kører med biostar skummer.
Jeg har siden i Søndags kørt med rowaphos i min spand pumpe og har oxo haft slukket min lampe 2 dage for at prøve om det hjalp, desværre ikke.
Hilsen Thomas
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: vordingborg
jeg vil mene at det er forhastet at du kører med rowa når du slet ikke har målt dit phosfat. det rigtige vil være at finde problemet, og så først derefter sætte ind med en løsning. så er muligheden for at finde den rette løsning der rent faktisk nytter også væsentligt større. at du ikke kan måle nitrit eller nitrat nu og her er ikke ensbetydene med at du ikke kan have overflod af næringsstoffer i dit vand.
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
nu skal jeg nok være lidt forsigtig for jeg ved der er en del der bruger rowa som forebyggene middel men jeg har hørt noget om at det kan lække visse stoffer hvis der ikke er phosfat det kan optage om det passer aner jeg ikke men generelt har jeg den menning at man skal sætte ind når og hvor det er nødvendigt, om du vil fortsætte med rowa er vel noget du må gøre op med dig selv blot tror jeg ikke at det løser det problem du har pt med brunalger.
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
mht. testsæt så kan man hurtigt komme til at lyde bedrevidene men at du kun har no2/3 er ihvertfald for lidt. nu ved jeg jo ikke helt om du kun har fisk eller du har/vil ha koraller, men her er et bud på hvad du nok bør købe. da du bruger rowaphos bør du jo nok anskaffe et phosfatsæt så du ved hvornår du skal skifte det. men ellers: ph, ca, kh, silikat, amonium/amoniak. kobber. det vil jeg mene er minimum. derudover kan der yderligere fåes brug for flere med tiden men nok om det.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Jeg tror desværre heller ikke at du kommer uden om at få købt dig et osmose-anlæg.
Men mht. til Rowaphos så vil jeg give seier ret i at det ikke kan betale sig at køre med dette med mindre du har Phosfat (Det er det for dyrt til). I den forbindelse så skal man også lige være opmærksom på at Rowaphos kun holder ca. 3 måneder og skal udskiftes.
Virker din skummer ellers som den skal??
Men mht. til Rowaphos så vil jeg give seier ret i at det ikke kan betale sig at køre med dette med mindre du har Phosfat (Det er det for dyrt til). I den forbindelse så skal man også lige være opmærksom på at Rowaphos kun holder ca. 3 måneder og skal udskiftes.
Virker din skummer ellers som den skal??
- Nemo
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 19
Ja det synes jeg den gør, jeg tømmer koppen et par gange om ugen, men det værste ved alle de alger er at her lugter af havvand eller af den stank når man tømmer skummer koppen... det er jeg ved at være træt af at lugte til, så derfor skal der gøres noget ved det nu...
Men I har nok ret i at jeg skal ha købt mig et osmose anlæg, og helst et med et silikaat filter ikk?
Ang test sæt, behøver jeg så alle dem som seier nævnte når jwg kun har lidt xenia i min balje ?
Men I har nok ret i at jeg skal ha købt mig et osmose anlæg, og helst et med et silikaat filter ikk?
Ang test sæt, behøver jeg så alle dem som seier nævnte når jwg kun har lidt xenia i min balje ?
Hilsen Thomas
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
De test som seier nævner er de eneste jeg bruger, hvis man da lige ser bort fra amonium/amoniak, kobber. Du skal nok få brug for dem, for der skal altså måles bare engang imellem, men det er vigtig at der bliver målt tit i starten hvor systemmet er mere sårbart.
Her hjemme kan vi også godt lugte at der er kommet saltvand i stuen, men syntes ikke det har været slemt på noget tidspunkt.
Du kan jo starte med at forhøre dit lokale vandværk hvordan vandværdierne er. Jeg køre selv konstant med Rowaphos og har stort set kørt med det fra opstart (14 måneder) pga. jeg havde Phosfat og silikat problemmer, nok fordi jeg ikke køre med silicat-filter efter mit osmose. Efter indførelsen af Rowaphos har jeg ikke på noget tidspunkt haft problemmer med PO4 og SI. (som udskiftes hver 3. måned).
Her hjemme kan vi også godt lugte at der er kommet saltvand i stuen, men syntes ikke det har været slemt på noget tidspunkt.
Du kan jo starte med at forhøre dit lokale vandværk hvordan vandværdierne er. Jeg køre selv konstant med Rowaphos og har stort set kørt med det fra opstart (14 måneder) pga. jeg havde Phosfat og silikat problemmer, nok fordi jeg ikke køre med silicat-filter efter mit osmose. Efter indførelsen af Rowaphos har jeg ikke på noget tidspunkt haft problemmer med PO4 og SI. (som udskiftes hver 3. måned).
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Er det så slemt at der lugter af havvand?? For det er jo faktisk det du har stående. Vil give dig ret i at lugten fra skummer koppen ikke lige frem er parfume.Nemo skrev:Ja det synes jeg den gør, jeg tømmer koppen et par gange om ugen, men det værste ved alle de alger er at her lugter af havvand eller af den stank når man tømmer skummer koppen... det er jeg ved at være træt af at lugte til, så derfor skal der gøres noget ved det nu...
Men der er råd for det!
Jeg har boret et lille hul i bunden af skummerkoppen, og sat et plastrør i, som igen er forbundet med en slange. Det hele ender i en plastdunk.
Det har flere fordele- ihvertfald 2 - du behøver ikke tømme skummerkoppen i tide og utide, og skulle skummeren af ukendt årsag koge over, løber det blot i dunken. Lugtgener er minimale, hvorfor ved jeg ikke, måske det lille hul er grunden.
Læste også at en koncenteret opløsning af calciumhydroxid, ca. 1 deciliter, i dunken dræber lugten.
Netop Xenia er meget følsom over for svingninger i vandet kvalitet, og som ny har du ikke fået "touchet" der gør at du kan se hvordan akvariet har det.
- Nemo
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 19
Ja det ku være idé at bore et lille hul i koppen...
Ang havvand så er det ikke fordi jeg er sart men det har bare aldrig lugtet så kraftigt som nu. Det lugter hellere ikke som alm havlugt men mere som rådden vand eller som jeg skrev tidligere som det slam man fjerner fra koppen.
Ang Xenia, så er det sjover faktisk at både den og fiskene ser ud til at ha det godt, min Xenia vokser rigtig godt for tiden er ser flot ud i farverne...
Ang havvand så er det ikke fordi jeg er sart men det har bare aldrig lugtet så kraftigt som nu. Det lugter hellere ikke som alm havlugt men mere som rådden vand eller som jeg skrev tidligere som det slam man fjerner fra koppen.
Ang Xenia, så er det sjover faktisk at både den og fiskene ser ud til at ha det godt, min Xenia vokser rigtig godt for tiden er ser flot ud i farverne...
Hilsen Thomas
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Hvor gammelt er dit akvarie? Der ligger billeder i dit galleri fra den 13.03.06, hvor akvariet ser ret nyt ud.
Hvis det er så nyt, skal du regne med at bruge et par måneder mere før det er ordentligt kørt igennem. Det betyder ikke, at du ikke så småt kan gå igang, men der skal tålmodighed til.
Jeg vil også mene at et osmose anlæg vil være nummer et. Prøv Hobbyriff.de, de har et gost anlæg til ca. 750 kr,-
Hvis det er så nyt, skal du regne med at bruge et par måneder mere før det er ordentligt kørt igennem. Det betyder ikke, at du ikke så småt kan gå igang, men der skal tålmodighed til.
Jeg vil også mene at et osmose anlæg vil være nummer et. Prøv Hobbyriff.de, de har et gost anlæg til ca. 750 kr,-
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
det vil være bedre bare at skylle indholdet af dit akvarie ud i toilettet. indholdet af sæberester og andre stoffer fra tøjet vil dødsdømme dit akvarie og hvad skulle fordelen dog være ved at bruge dette vand???
det lyder som om du slet ikke har forstået hvad osmosevand er prøv at lave en søgning på det og læs lidt om det.
det lyder som om du slet ikke har forstået hvad osmosevand er prøv at lave en søgning på det og læs lidt om det.
- ravnox
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8381 Tilst
- Geografisk sted: 8381 Tilst DK
Osmoseanlæggene er ikke så dyre endda, der er tit et brugt til salg her på siden.
Mon ikke MSH snart skal af med et par stykker igen
Fruen blev jubelglad da jeg sagde at vandet også kunne bruges til strygejernet, der kom lissom lidt mere respekt for det underlige apparat ude i bryggerset - gad ikke rigtig at fortælle at almindelig postevand også kan bruges i det strygejern
Mon ikke MSH snart skal af med et par stykker igen

Fruen blev jubelglad da jeg sagde at vandet også kunne bruges til strygejernet, der kom lissom lidt mere respekt for det underlige apparat ude i bryggerset - gad ikke rigtig at fortælle at almindelig postevand også kan bruges i det strygejern

--- Niels som ikke har en smart quote,
250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS
250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø