Nitrat og Fosfat filter spørgsmål....
- Valentin
- Rev haj

- Reactions: 0
- 16
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Silkeborg/linå
Nitrat og Fosfat filter spørgsmål....
Påtænker mig at købe et nitrat filter samt et fosfat filter, men ville lige høre mine medakvarister´s erfaringer med disse to produkter..
Har læst at fosfat filteret giver et mere rent bundlag ..udover at tage fosfat ud af vandet....
Nitrat filteret skulle være bedre en de Caulerpa alger jeg har iforvejen, men hvis nu vandet stopper i Nitrat filteret og man så bare sætter det til igen, kan der så ikke ske et slags udslip....? det skal jo helst ikke stå stille i et sådan filter, samt løbe med ca en dråbe i sek og med tiden sættes op.....
Fosfat filter skal det også løbe en dråbe pr sek....? og kan der også ske noget ophopning i denne slags filtre....?
Håber i vil dele jeres erfaringer med mig....
Har læst at fosfat filteret giver et mere rent bundlag ..udover at tage fosfat ud af vandet....
Nitrat filteret skulle være bedre en de Caulerpa alger jeg har iforvejen, men hvis nu vandet stopper i Nitrat filteret og man så bare sætter det til igen, kan der så ikke ske et slags udslip....? det skal jo helst ikke stå stille i et sådan filter, samt løbe med ca en dråbe i sek og med tiden sættes op.....
Fosfat filter skal det også løbe en dråbe pr sek....? og kan der også ske noget ophopning i denne slags filtre....?
Håber i vil dele jeres erfaringer med mig....
Mvh Troels
Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
-
Schwensen
- Rev haj

- Reactions: 2
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Re: Nitrat og Fosfat filter spørgsmål....
Fosfatfilteret skal ikke løbe med dråbehastighed. Jeg har et deltec fr509 filter, der bliver født af en aquabee 500 pumpe. Det skal bare løbe tilpas langsomt igennem filteret, så man ikke kan måle fosfat i udløbsvandet. Ophobning af fosfat kommer vist an på hvilket medie du bruger. Hvis du bruger rowaphos eller deltecs, som ikke afgiver fosfaten igen, er der ingen problemer. Men der er nogle andre produkter, der kan finde på at lække fosfaten tilbage i vandet, når det er mættet.
Senest rettet af Schwensen tors 6. maj 2010 19:17, rettet i alt 1 gang.
- Valentin
- Rev haj

- 16
Hey Schwensen..
God pointe der.. kører selv med rowa så omkring fosfaten burde jeg være rolig nok, det kører i et filter med aktiv kul.... Så mangler jeg bare Nitrat filteret....
God pointe der.. kører selv med rowa så omkring fosfaten burde jeg være rolig nok, det kører i et filter med aktiv kul.... Så mangler jeg bare Nitrat filteret....
Mvh Troels
-
Marco R
- Rev haj

- Reactions: 22
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Hey hey Troels,
Det bedste du kan bruge, som phosphat-filter er at købe en reaktor, såsom Phosban 150..
Mener, at der er haner med til, så du kan indstille flowet på en sådan måde, og Rowa'en står og danser i filteret
Du kan eventuelt tilsætte lidt mindre Rowa og så blande både aktiv kul og Rowa'en sammen i samme reaktor, så det passer med, at når du skal skifte kullet (Hver måned), så skifter du også Rowa'en.. Så kører/ får du det mest optimale ud af begge produkter
Håber, at det kan bruges
Det bedste du kan bruge, som phosphat-filter er at købe en reaktor, såsom Phosban 150..
Mener, at der er haner med til, så du kan indstille flowet på en sådan måde, og Rowa'en står og danser i filteret
Du kan eventuelt tilsætte lidt mindre Rowa og så blande både aktiv kul og Rowa'en sammen i samme reaktor, så det passer med, at når du skal skifte kullet (Hver måned), så skifter du også Rowa'en.. Så kører/ får du det mest optimale ud af begge produkter
Håber, at det kan bruges
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- Valentin
- Rev haj

- 16
Hey hey Marco....
Griner.. sødt af dig at gentage det jeg lige skrev oven for....
Kører selv med rowa og aktiv kul i et filter sammen hvor det også danser..
Ville egentlig helst vide om folk kører med rowa eller ej....?
Og om der sker noget i et nitrat filter hvis vandet stopper og man så bare starter det igen....
Og om der sker noget i et nitrat filter hvis vandet stopper og man så bare starter det igen....
Mvh Troels
-
Marco R
- Rev haj

- 16
Haha FLOT MarcoValentin skrev:Hey hey Marco....
De fleste kører med Rowa, eller falder tilbage til Rowa, da det er det, som virker bedst. Der er dog flere, som er gået over til Deltec's: http://petsupply.dk/aquacrown-spec-fosf ... -7554.html
Hvorfor skulle nitratfilteret skulle være bedre end algerne??
Marco R[/center]
Marco R[/center]
- Valentin
- Rev haj

- 16
Helt ok....smiler....du er jo altid til god hjælp..
Jeg kan slet ikke måle fosfat så er rimelig tilfreds med rowa-en men tror jeg vil prøve deltec´s bare for at have prøvet noget andet..
Ja ved ikke om filter eller caulerpa er bedst.... Men syntes bare filteret ligesom siger mig lidt mere end nogle alger der bare vokser af nitraten, filter sørger jo for at vandet hele tiden bliver renset og algerne ja det er sku nok det samme da vandet jo skyller forbi..
Har bare ikke plads til så mange caulerpar så derfor tænker jeg lidt det filter der..
Jeg kan slet ikke måle fosfat så er rimelig tilfreds med rowa-en men tror jeg vil prøve deltec´s bare for at have prøvet noget andet..
Ja ved ikke om filter eller caulerpa er bedst.... Men syntes bare filteret ligesom siger mig lidt mere end nogle alger der bare vokser af nitraten, filter sørger jo for at vandet hele tiden bliver renset og algerne ja det er sku nok det samme da vandet jo skyller forbi..
Har bare ikke plads til så mange caulerpar så derfor tænker jeg lidt det filter der..
Mvh Troels
-
Marco R
- Rev haj

- 16
Takker for de pæne ordValentin skrev:Helt ok....smiler....du er jo altid til god hjælp..![]()
Det jo kun super, hvis du ikke kan det
Synes bare at have læst herinde fra, at der er flere, som vil vælge algerne, da de ikke skal indkøres som nitratfilteret.. Mener også, at hvis der sker noget med filteret, så skal det startes forfra, og der kan jo ske meget på de 8 uger, som det vist tager for, at det er indkørt
Marco R[/center]
Marco R[/center]
-
Schwensen
- Rev haj

- 16
Hvis ikke du har noget målbart nitrat, og du har caulerpa-alger i sumpen, ville jeg bestemt ikke tilføje noget nitratfilterValentin skrev:Helt ok....smiler....du er jo altid til god hjælp..![]()
-
Schwensen
- Rev haj

- 16
Angående fosfatfilter... Jeg har en deltec fr509, men efter at have set phosban 150 reaktoren, kan jeg godt ærge mig lidt over, at jeg ikke købte sådan én i stedet. Den ser noget mindre ud, men til mit 250 liters akvarium, skal der ikke bruges alverdens rowaphos
Så det er sådan set kun bunden af min fr509, hvor der er dansende rowaphos. Ved ikke hvor stor phosban reaktoren er, men hvis der bare kan være 500 ml i, er den jo rigeligt stor. Design/funktions-mæssigt ligner den meget måden fr509'eren fungere på. OG!!!! Så er den jo væsentlig billigere 
http://www.seastars.dk/prestashop/produ ... roduct=113
http://www.seastars.dk/prestashop/produ ... roduct=113
Senest rettet af Schwensen tors 6. maj 2010 19:17, rettet i alt 1 gang.
-
Marco R
- Rev haj

- 16
Lidt data om den:
Height : 360mm (to top of hose connectors)
Diameter : 80mm
Suitable for aquariums up to 567 litres (150 US Gallons)
For larger aquariums use additional reactors
200g media

Height : 360mm (to top of hose connectors)
Diameter : 80mm
Suitable for aquariums up to 567 litres (150 US Gallons)
For larger aquariums use additional reactors
200g media
Marco R[/center]
Marco R[/center]
- Jacobn
- Palet kirurg

- 15
- Postnummer: 9700 Brønderslev
- Saltvand siden?: 2010
Hvorfor ikke bare køre med VSV, det er da noget billigere? 
-
Schwensen
- Rev haj

- 16
Og noget større chance for at kvaje sigJacobn skrev:Hvorfor ikke bare køre med VSV, det er da noget billigere?
- Jacobn
- Palet kirurg

- 15
- Postnummer: 9700 Brønderslev
Ja, men hvis man gør det rigtig er det billigereSchwensen skrev:Og noget større chance for at kvaje sigJacobn skrev:Hvorfor ikke bare køre med VSV, det er da noget billigere?
- Valentin
- Rev haj

- 16
Så kom der lidt at vælge imellem.. vsv vil jeg ikke rode mig ud i....
Og ja det kunne sku være man lige skulle tænke over at min caulerpa har det godt samt der er den her bekendte risiko ved et nitrat filter..
Tror sku jeg lader mit system køre som det gør, så sparer jeg også de penge
Og ja det kunne sku være man lige skulle tænke over at min caulerpa har det godt samt der er den her bekendte risiko ved et nitrat filter..
Tror sku jeg lader mit system køre som det gør, så sparer jeg også de penge
Mvh Troels
- Brian C
- Rev haj

- 18
- Saltvand siden?: 2005
Hej Troels
nitratfiltre er nu ikke så slemme at arbejde med, men ved en normal fiskebestand burde du kunne klare den ved hjælp af alger og vandskift
jeg overvejer ihvertfald kraftigt at koble mit nitratfilter fra, efter at jeg har reduceret lidt i fiskebestanden
bare husk at høste dine alger med jævne mellemrum, så du kan få eksporteret næringen ud af akvariet
mht fosfatfjerner, så kan du roligt bruge deltecs... nogen kunne måske få den ide at jeg er lidt farvet i mine holdninger her...
Men du har selv set mit akvarie for nylig, fosfat værdierne ligger under 0,008, på trods af kraftig fodring og en pæn fiske bestand
måden jeg gør det på er en deltec Fr 509, med 1 liter Fosfatfjerner, der får lov til at ligge og danse til jeg begynder at kunne spore en svag stigning af fosfat i afgangsvandet fra filteret, jeg kører så med separat kulfilter af samme årsag, da jeg typisk skifter deltec'en efter 3-4 måneders brug
jeg gider ikke rende og skifte hver måned... er lidt doven og har efterhånden fundet ud af at det hele kører bedst på den måde
nitratfiltre er nu ikke så slemme at arbejde med, men ved en normal fiskebestand burde du kunne klare den ved hjælp af alger og vandskift
jeg overvejer ihvertfald kraftigt at koble mit nitratfilter fra, efter at jeg har reduceret lidt i fiskebestanden
bare husk at høste dine alger med jævne mellemrum, så du kan få eksporteret næringen ud af akvariet
mht fosfatfjerner, så kan du roligt bruge deltecs... nogen kunne måske få den ide at jeg er lidt farvet i mine holdninger her...
Men du har selv set mit akvarie for nylig, fosfat værdierne ligger under 0,008, på trods af kraftig fodring og en pæn fiske bestand
måden jeg gør det på er en deltec Fr 509, med 1 liter Fosfatfjerner, der får lov til at ligge og danse til jeg begynder at kunne spore en svag stigning af fosfat i afgangsvandet fra filteret, jeg kører så med separat kulfilter af samme årsag, da jeg typisk skifter deltec'en efter 3-4 måneders brug
jeg gider ikke rende og skifte hver måned... er lidt doven og har efterhånden fundet ud af at det hele kører bedst på den måde
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- Valentin
- Rev haj

- 16
Hey hey Brian..
Og tak for sidst.. Ja det hele så smukt ud og intet brunt sand eller noget..
Er nok bare blevet træt af Nitrat, men er eeeeeegentlig stadig i indkærings fasen så det kører lidt op og ned..
Men overfodring giver det ikke stigning i Nitrat....?
Da jeg alligevel skifter mit kulfilter hver måned har jeg bare valgt at putte en lille potion rowa oveni.. og det spiller sku og danser for vildt..griner..
Jeg kan jo godt lide at fodre lidt for meget måske men mine små pus fragmenter skal jo have lidt at spise og fodre med 1-2 frost terninger artemia halvt til fisk og halt til acan og andre koraller, burde det være for meget....? fodre altid når det blå lys er tændt da alle korallerne har deres små fine arme ude.. Har kun 6 fisk i nano str til ca 300 liter..får heldigvis snart flere men er kræsen..
Men burde den smule kost ikke være passende....?
Men Brian ved du om der er bøvl med sådan et Nitrat filter hvis vandet stopper og det skal startes igen....?
Og tak for sidst.. Ja det hele så smukt ud og intet brunt sand eller noget..
Er nok bare blevet træt af Nitrat, men er eeeeeegentlig stadig i indkærings fasen så det kører lidt op og ned..
Men overfodring giver det ikke stigning i Nitrat....?
Da jeg alligevel skifter mit kulfilter hver måned har jeg bare valgt at putte en lille potion rowa oveni.. og det spiller sku og danser for vildt..griner..
Jeg kan jo godt lide at fodre lidt for meget måske men mine små pus fragmenter skal jo have lidt at spise og fodre med 1-2 frost terninger artemia halvt til fisk og halt til acan og andre koraller, burde det være for meget....? fodre altid når det blå lys er tændt da alle korallerne har deres små fine arme ude.. Har kun 6 fisk i nano str til ca 300 liter..får heldigvis snart flere men er kræsen..
Men burde den smule kost ikke være passende....?
Men Brian ved du om der er bøvl med sådan et Nitrat filter hvis vandet stopper og det skal startes igen....?
Mvh Troels
- Birkefeldt
- Rev haj

- 18
- Geografisk sted: Silkeborg
Hej Troels! Må vi ikke se et billede af dit akvarie? Er spændt på at se det, det lyder til du har en del koraller. Ellers må jeg kigge forbi engang og se det live... 
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x" onclick="window.open(this.href);return false;
- Valentin
- Rev haj

- 16
Hey hey..
Kan lige prøve at se om e´jeg ikke kan finde et par stykker..
Men om 1.5 måned eller to har jeg lidt flere fisk samt flere lækerier..
Skulle gerne få sat kalkreaktor til om en små 14 dages tid så det burde rykke lidt i korallerne.. Har lige sat ny lampe til i forgårs....
Det har fået de vildeste farver frem på mine koraller....
Ati....
de spiller sku de lamper..
Men du er atid velkomme til at kigge forbi, når din balje er klar har jeg et par frags at vælge imellem også..
Kan lige prøve at se om e´jeg ikke kan finde et par stykker..
Men om 1.5 måned eller to har jeg lidt flere fisk samt flere lækerier..
Skulle gerne få sat kalkreaktor til om en små 14 dages tid så det burde rykke lidt i korallerne.. Har lige sat ny lampe til i forgårs....
Ati....
Men du er atid velkomme til at kigge forbi, når din balje er klar har jeg et par frags at vælge imellem også..
Mvh Troels
- Birkefeldt
- Rev haj

- 18
- Geografisk sted: Silkeborg
Det lyder til det går rigtig godt med dit akvarie (også derfor jeg gerne vil se billeder
) Det bliver spændende at se om du observerer en forskel når du får kalkreaktoren. Og tillykke med din nye lampe, dem kiggede jeg selv på da jeg skulle vælge lampe. Og jeg vil helt sikkert gerne komme forbi efter nogle frags når algerne er væk. De grønne alger på ruderne er kraftigt på tilbagetog, så det varer måske ikke så længe. 
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6" onclick="window.open(this.href);return false;
- Valentin
- Rev haj

- 16
Fandt da lige et par stykker.... Og med dem en speciel tak til William Jr for den perfekte fotografering..
Vildt mange tak Flemming , glæder mig til vi ses til lidt kage igen og der er lidt mere at vise frem..
Birkefeldt:
Glæder mig til at se din tank når der skal et par frags i..smiler.. hold tålmodigheden..
Vildt mange tak Flemming , glæder mig til vi ses til lidt kage igen og der er lidt mere at vise frem..
Birkefeldt:
Glæder mig til at se din tank når der skal et par frags i..smiler.. hold tålmodigheden..
- Vedhæftede filer
-
- skrump 4.JPG (40.24 KiB) Vist 1074 gange
-
- skrump 3.JPG (17.5 KiB) Vist 1074 gange
-
- skrump 2.JPG (31.08 KiB) Vist 1074 gange
-
- skrump 1.JPG (27.75 KiB) Vist 1074 gange
Mvh Troels