Min deep sand bed (DSB)

Forum hvor du kan se og vise billeder.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Min deep sand bed (DSB)

Indlæg af William Jr »

Schwensen skrev:Hold da op for en omgang ;) Jeg er bare i tvivl, om jeg skal bruge LS i refugiet, eller om jeg skal lave en DSB. Jeg har en del LS, som jeg så bare bliver nødt til at tage op og tørre. Det ville jo også være synd :S
:wink:

- Der er gevinster ved dem begge :GO

Så hvis du har pladsen, anvend gerne dem begge. Men i hver sit kammer, for større effektivitet... Sidst nævnte dog for en teori jeg heller ikke kan forsvare! :wink:

- Så med eks. fra eget setup vil jeg holde absolut minimalisme i mit nye "display" med kun få sten, for et hensyn til svømmeplads. (Her sekundært for koraller, dog med plads til koraller). For istedet at have hovedpart af levende sten i min sump, for deres gode i et bidrag til en bredere fauna: Pods, des lige; Med et fint ord kaldet meio og in fauna= på og i fauna

:Peace:

(Jeg har håb at mine poster læses som bidrag, og ikke som for at ville overtage. Blot for inspiration...)
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Schwensen skrev:Hold da op for en omgang ;) Jeg er bare i tvivl, om jeg skal bruge LS i refugiet, eller om jeg skal lave en DSB. Jeg har en del LS, som jeg så bare bliver nødt til at tage op og tørre. Det ville jo også være synd :S
Kenneth har selv lavet en lille stander, som kan ses på billederne på første side i denne tråd, hvor hans ls står på :y
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Marco R skrev:
Kenneth har selv lavet en lille stander, som kan ses på billederne på første side i denne tråd, hvor hans ls står på :y
- Ahh, selvfølgelig... Havde overset/ glemt den detalje. Så absolut også effektiv adskillelse! :GO
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

Jeg har også LS ovenover DSB, se billederne,ellers må dine LS op i baljen.
Man skal helst ikke "gå ned på sten".
Mine, indtil videre sparsomme, erfaringer med DSB er,
at man bliver glad for den!
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 5220 Odense SØ

Indlæg af flzak »

Hey kenneth bruger du forskellige str sandkorn? Har fået fortalt at det ville være det bedste!? Eller har det noget at gøre med dybten af sin DSB? Jeg kommer til at have en dybte på ca 13-14cm i min sump.
Glenn.
Upcomming zeobalje
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Hej

Jeg bruger kun én str. sandkorn, nogle forholdsvis små nogle. Så der bliver en anelse mudder over det.
Min højde er kun 7-9cm, så jeg har ikke rigtig plads til at lave 3 sandkornstørrelser i lag.
Jeg har hørt at begge metoder skulle være gode! Min DSB kører rigtig godt, og har gjort det fra
dag 1 af!

Men har du god plads, kunne jeg da godt finde på at lave 3 kornstørrelser.
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af flzak »

Jeg prøver med de 3 lag. Tak for det!
Upcomming zeobalje
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

OK, men meld endelig tilbage hvordan projektet forløber!
Det er jo et spændende projekt!
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af flzak »

Det skal jeg nok! Er også meget tændt/spændt på hvordan det kommer til at forløbe? Er gået væk fra den skillevæg jeg tegnede tidliger i din tråd, er bange for at det lille net bare bliver en skitsamler. Så nu er det bare et DSB kammer med ca 14 cm i 3 lag.
Kan du evt fortælle mig hvordan jeg regner flowmængden igemmen sumpen ud? Har en 2600lt returpumpe.
Upcomming zeobalje
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Hmm. næh, der må jeg nok melde pas. Jeg har ikke selv tænkt på nogen flowmængde i min sump.
Men du har da en god kraftig returpumpe, så der må da være et flow.
Jeg har jo "indgang" lige over min DSB, så jeg tror jeg har god cirkulation hen over min bund.

Der har efterhånden samlet sig lidt skidt oven på, som krebsene kravler rundt i, det støvsuger
jeg nok op i weekenden. Jeg er usikker på om det gør noget, andet end det måske ikke er så
pænt at kigge på. Men indtil videre har det i hvert fald ikke gjort noget ved mine værdier,
de er sgu lige i skabet!!!! ( 7,9,13) ;-)
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af flzak »

Det tyder ihvertfal på at metoden absolut virker! Kan heller ikke rigtigt se hvad der skulle kunne gå galt, hvis bare man tager udgangs i de artikler der findes omkring DSB og så samtidig lader det passe sig selv uden nogen forstyrren. Har du på nogen måde podet dit sand med indkørt sand eller modnet vand?
Hvad med snegle eller krebs i sin DSB??
Upcomming zeobalje
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Jeg har bare købt noget, lidt gammelt Carab Sea sand. Efter 14 dage kravlede der små krebs deri.
Nu kan jeg se flere krebs og små orme i sandet. Så også en størrere ildorm en dag.

Jeg har ikke gjort noget specielt med vandet. Akvariet havde kørt i 4 en halv måned da jeg lavede
min DSB, og jeg havde lige skiftet 60 liter vand, ud af 370.
Det var det eneste jeg gjorde.
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af flzak »

Kenneth Jensen skrev:Hmm. næh, der må jeg nok melde pas. Jeg har ikke selv tænkt på nogen flowmængde i min sump.
Jeg har jo "indgang" lige over min DSB, så jeg tror jeg har god cirkulation hen over min bund.

Der har efterhånden samlet sig lidt skidt oven på, som krebsene kravler rundt i, det støvsuger
jeg nok op i weekenden. Jeg er usikker på om det gør noget, andet end det måske ikke er så
pænt at kigge på. Men indtil videre har det i hvert fald ikke gjort noget ved mine værdier,
Hvor meget tror du det har at sige at du har indgang på den måde kontra vandflow fra oven som jeg kommer til at ha?
(Andre der har bidraget til denne tråd må meget gerne komme med input)
Jeg har nemlig stadig mulighed for at ændre indrettningen af min sump.
Glenn.
Upcomming zeobalje
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Jeg ved ikke hvor meget vandet kommer "nedaf" af sig selv, altså ned i selve DSB.
Jeg tror måske ikke der er nok vandudskiftning, og måske vil du få en del "snavs"
oven på din DSB.
Men jeg ved det ikke!! Jeg har kun erfaring med mit eget!
Men andre må da have prøvet din løsning, så må de lige komme deres bud! ;-)
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af flzak »

Er der ikke nogen der evt kunne klarligge mit spørgsmål? Måske Ole ell William jr :pray: :wink:
Upcomming zeobalje
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af flzak »

flzak skrev:
Kenneth Jensen skrev:Hmm. næh, der må jeg nok melde pas. Jeg har ikke selv tænkt på nogen flowmængde i min sump.

Hvor meget tror du det har at sige at du har indgang på den måde kontra vandflow fra oven som jeg kommer til at ha?
(Andre der har bidraget til denne tråd må meget gerne komme med input)
Jeg har nemlig stadig mulighed for at ændre indrettningen af min sump.
Glenn.
Er der slet ingen der har et bud på mit spørgsmål??
Upcomming zeobalje
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

,generelt vil du ha nogle haner på pvcen så cirkulationen kan justeres efter fejl og forsøg,når systemet er sat op skal der mindre flow hvorefter bakterier og alge film for sandet til at holde sammen kan den øges,noget helt andet er at en dsb i sumpen først er optimal hvis den har samme størrelse fodaftryk som dit akvarie.også kræver det en bred vifte af organismer der nedbryder de forskellige elemnter i føde kæden til basisk element,altså maden bliver omsat til en brugbar form som kan gå igennem 4-6 forskellige stadier,et refugie7sump er med til at nogle af disse dyr kommer i karantæne/hospitale uden at rovdyr kommer til samtidig skal udgangen være fri så herbivore kan komme op i akvariet eller som foder..
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af flzak »

Blev lige lidt forvirret der :? (samme størrelse fodaftryk som dit akvarie.) Min dsb i sumpen er oprettet ved opstart af min balje så mon ikke den kommer op at kører med "samme størrelse fodaftryk" i takt med indkøringen af akvariet/systemet.
Har tænkt mig at pode min dsb med indkørt sand og modnet vand, som en lille kickstarter.

Det jeg gerne ville vide er om jeg skal lave "indgangen" til mit dsb kammer magen til Kenneth´s eller om det er godt nok at vandet kommer ind i dsb kammeret via overløb fra rum til rum?
Upcomming zeobalje
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

ole. skrev:,generelt vil du ha nogle haner på pvcen så cirkulationen kan justeres efter fejl og forsøg,når systemet er sat op skal der mindre flow hvorefter bakterier og alge film for sandet til at holde sammen kan den øges,noget helt andet er at en dsb i sumpen først er optimal hvis den har samme størrelse fodaftryk som dit akvarie.også kræver det en bred vifte af organismer der nedbryder de forskellige elemnter i føde kæden til basisk element,altså maden bliver omsat til en brugbar form som kan gå igennem 4-6 forskellige stadier,et refugie7sump er med til at nogle af disse dyr kommer i karantæne/hospitale uden at rovdyr kommer til samtidig skal udgangen være fri så herbivore kan komme op i akvariet eller som foder..
Har du været omkring google-translate ?

"efter fejl og forsøg" må være "Trial & error" ?
"fodaftryk" må være "footprint" ?
"basisk element" må være "basic element" ?

/Kim
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

-Hvad er dit problem er det nu janteloven igen? :clap: ???det er vel lige meget hvad for ord man bruger bare dsben bliver opsat korrekt så den ikke laver flere problemer end gavn,en lille dsb er altid på kanten til en katastrofe (disaster Nolan)!
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af flzak »

Potater-poteter! Vil bare gerne vide om jeg får den rette mængde flow gennem min 12-14cm dsb med den sumpindretning jeg har nu eller jeg skal lave den om?
Upcomming zeobalje
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

-jeg vil heller lave den i displayet(refererer her til en hest :happy: )
og i sumpen et fint lag koralgrus der fodrer dit akvarie......
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Ole:
Jeg finder bare ofte dine indlæg helt udenfor kontekst og som om de er klippet ud ad en fremmedsproget artikel fra nettet, som så lige har været en tur gennem google-translate....

..... men det er nok bare mig og i så fald undskylder jeg meget.

/Kim
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Nolan skrev:Ole:
Jeg finder bare ofte dine indlæg helt udenfor kontekst og som om de er klippet ud ad en fremmedsproget artikel fra nettet, som så lige har været en tur gennem google-translate....

..... men det er nok bare mig og i så fald undskylder jeg meget.

/Kim
Det er bare helt iorden kim,det er jo også ved at være sommer. :biggrin: :shifty: (hypokrit!)

-Det du behøver at indse nolan er at det altid vil være en kontekst,så hvis du tror hvad en forfatter sier er relevant må du tilbagespore (backtrack) samt læse den supplerende litteratur,derfor kan det også være vigtig med en refereret videre læsning i en artikkel.
-Jeg håber selv på efter sommeren mine indlæg bliver mere holistiske samt ikke hæfter sig så meget i et skandinavisk præget sprog,Det bliver dog svært at ændre,da det forekommer mig så naturlig...

p.s som engang nogen skrev herinde--
-moral er godt,er dobbelt moral så dobbelt godt? :happy:

p.p.s hvis mit svar findes for "fremmedsproget" skyldes det jeg er norsk,mit dansk er ikke perfekt og det er heller ikke mit norske mere.
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af flzak »

Kenneth Jensen skrev:Jeg ved ikke hvor meget vandet kommer "nedaf" af sig selv, altså ned i selve DSB.
Jeg tror måske ikke der er nok vandudskiftning, og måske vil du få en del "snavs"
oven på din DSB.
Men jeg ved det ikke!! Jeg har kun erfaring med mit eget!
Men andre må da have prøvet din løsning, så må de lige komme deres bud! ;-)
Jeg lader indretningen være som den er og drager selv erfaringer herefter!

Hvor er der mange tråde der bliver ødelagt af diskuterende medlemmer! Lad ikke denne blive en af statestikken!!. Det er en god og forhåbenlig bedreblivende tråd ang DSB. Måske kunne den være en hjælp til andre nybegynende "DSB`er" :biggrin:
Upcomming zeobalje
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Indlæg af flzak »

Læste lige kort i en anden tråd at "modnet vand" ikke er en hatfis værd pga lav bakterie flora. Hvad nu hvis det bliver brugt til at pode en DSB så det der nu måtte være i vandet fik noget mere at binde sig til? Gik med tanker om at prøve dette i mit kommende setup.
Upcomming zeobalje
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

flzak skrev:Læste lige kort i en anden tråd at "modnet vand" ikke er en hatfis værd pga lav bakterie flora. Hvad nu hvis det bliver brugt til at pode en DSB så det der nu måtte være i vandet fik noget mere at binde sig til? Gik med tanker om at prøve dette i mit kommende setup.
Du skal bare smide en håndfuld indkørt sand i dit nye dsb eller et par små ls ovenpå så skal alt fra bakteriestørrelse til større invertebrater nok kolonisere sandet i løbet af ganske få uger..
SPS : Stability provides succes
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

flzak skrev:Læste lige kort i en anden tråd at "modnet vand" ikke er en hatfis værd pga lav bakterie flora. Hvad nu hvis det bliver brugt til at pode en DSB så det der nu måtte være i vandet fik noget mere at binde sig til? Gik med tanker om at prøve dette i mit kommende setup.
din tid er bedre tjent med at finde en måde at opretholde en bred bakterie flora og hvis floraen vedligeholdes er chancen for at de mindre gode bakterier(patogener)overtar,som er nævnt i tråden :-P
nielsk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

ole. skrev:
din tid er bedre tjent med at finde en måde at opretholde en bred bakterie flora og hvis floraen vedligeholdes er chancen for at de mindre gode bakterier(patogener)overtar,som er nævnt i tråden :-P
Igen en fuldstændig meningsløs replik fra Ole, tak for at forstyrre tråden med den. Godtnok har du også nogle rigtigt gode guldlinks indimellem, men dem skal vi godtnok læse meget vrøvl for at finde :dizzy:
Ved du overhovedet hvad et patogen er?? Du cylker rundt i norsk, dansk, latin og angosaksiske udtryk som vinden blæser :f3: :f3: Men skal sgu være både erfaren akvarist og naturvidenskablig akademiker for at tyde bare noget af meningen :crybaby:
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Hej alle

Lige en lille update:
1. Kunne den tidligere snak ikke stoppe her, så vi fik en tråd KUN om direkte info og erfaring for alle,
omkring DSB!!?? tak ;-)

2. Min DSB ser efter 6 uger stadig rigtig fin ud! Ildinddelingen i 3 er der ikke, men det er nok også fordi
jeg har brugt én kornstørrelse, som er temmelig lille - men ikke mudder!
Der er FYLDT, FYLDT!!!! med små krebs, enkelte små orme og et par ildorme - sikkert flere.
Jeg ville ønske alle disse små krebs ville svømme op i selve baljen så jeg kunne få noget fodder der,
så jeg snart tør købe en mandarinfisk, men måske er de allerede i baljen, jeg kan bare ikke se dem -
ved ikke rigtig.
Men alt i alt, så går det rigtig godt, nitrat, nitrit og fosfat er stadig på 0 - målt med Salifert.
Fisk og koraller stråler! ;-)
Besvar

Tilbage til "Billeder"