Fjernelse af cyano UDEN brug af RSR
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Fjernelse af cyano UDEN brug af RSR
Hej
Jeg har de sidste 14 dage haft en del cyanobakterier i mit akvarie, sikkert fremprovokeret af, at jeg har flyttet
et par sten, og sat end cirkulationspumpe mere i, som jeg nu har taget op.
Jeg har støvsuget en masse af det op 3-4 gange, men mister efterhånden modet.
Jeg har før brugt Red Slime Remover i et tidligere akvarie, med det resultat, at alle koraller døde!!!
Findes der andre måder at fjerne cyanoen end ved RSR og ved at støvsuge, støvsuge, støvsuge og støvsuge!!??
Akvariet har kørt i 5 en halv måned, og er forlængst ovre algefaser o.lign. hvilket der nærmest ikke var noget af,
da stenene jeg købte var super indkørte.
Jeg har de sidste 14 dage haft en del cyanobakterier i mit akvarie, sikkert fremprovokeret af, at jeg har flyttet
Jeg har før brugt Red Slime Remover i et tidligere akvarie, med det resultat, at alle koraller døde!!!
Findes der andre måder at fjerne cyanoen end ved RSR og ved at støvsuge, støvsuge, støvsuge og støvsuge!!??
Akvariet har kørt i 5 en halv måned, og er forlængst ovre algefaser o.lign. hvilket der nærmest ikke var noget af,
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: jylland
Re: Fjernelse af cyano UDEN brug af RSR
Jeg har altid været istand til at fjerne cyano ved st sikre en god cirkulation i de områder hvor det er. Selvfølgelig skal vand værdierne være ok.
Karl
Karl
- palamo123
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9500 Hobro
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Hobro
Hej,
Hvad dit saltniveau?
Jeg har engang oplevet cyanoudbrud pga ubalance i saltværdien. Ved det lyder underligt
Hvilken type cirkulation har du på?
Hvad dit saltniveau?
Jeg har engang oplevet cyanoudbrud pga ubalance i saltværdien. Ved det lyder underligt

Hvilken type cirkulation har du på?
Mvh
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jeg har en Hydor koralia 4600l/t. bag en stor stensætning, og 2x Tunze 6045 på 4500l/t.
i den ene ende, en oppe og en nede.
Men cyanoen er ikke i et område bare, den er nærmest over hele akvariet;
meget på sandet men også meget på stenene.
Salten er pt. 1023, men plejer at ligge meget fast på 1026.
Men cyanoen kom ikke i forbindelse med noget vandskifte eller noget.
i den ene ende, en oppe og en nede.
Men cyanoen er ikke i et område bare, den er nærmest over hele akvariet;
meget på sandet men også meget på stenene.
Salten er pt. 1023, men plejer at ligge meget fast på 1026.
Men cyanoen kom ikke i forbindelse med noget vandskifte eller noget.
- andersla
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6580 Vamdrup
- Geografisk sted: vamdrup
- Kontakt:
bruger du osmose vand
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Cyanobakterier, kræver noget at leve af. De er der ikke bare. Har du checket dit fosfat indhold?
Og Salifert duer ikke til det. Kan vise 0 selv om der er meget mere.
Bruger du osmosevand? Hvis ikke, så kan der ske en ophobning af næringssalte i vandet.
Hvordan er det med temperaturen??
Og ikke mnidst hvor stort er akvariet??
Og Salifert duer ikke til det. Kan vise 0 selv om der er meget mere.
Bruger du osmosevand? Hvis ikke, så kan der ske en ophobning af næringssalte i vandet.
Hvordan er det med temperaturen??
Og ikke mnidst hvor stort er akvariet??
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
Har du en ide om hvorfor det gik galt med RSR? Måske var det fordi du kom til at dosere forkert i forhold til den præcise mængde du skulle have brugt?
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jeg ved ikke hvorfor det gik galt den gang,
men jeg er bare sindsygt bange for det sker igen.
Jeg bruger og har altid brugt osmosevand.
Temp er ca 25,5 om morgenen før lyset tænder og ca
28,5 om aftenen.
Jeg bruger godt nok salifert og har en PO4 på 0!
jeg har haft aktivt kul i en god uges tid nu.
Jeg har i alt 370 liter vand, 300 i akv og 70 i sump.
Sværger i til Red Slime Remover??
28,5 om aftenen.

- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Jeg fik overdoseret RSR ca. 30% og der døde en koral + ca. 40 skiver, så PAS PÅ med ikke at doserer korrekt iht. de liter netto vand der er i, eller undlad at bruge RSR...
Jeg har et emne kørende her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=34351

Jeg har et emne kørende her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=34351

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Den største grund til cyano er typisk po4!
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det kan godt være at du ikke har cirkulation nok i akvariet.Kenneth Jensen skrev:Jeg ved ikke hvorfor det gik galt den gang,
28,5 om aftenen.
For et tal siger ikke så meget, da det jo er opbygningen der betyder hvor godt vandcirkulationen er.
Salifert testsættet kommer du til at smide i skraldebøtten og investere i et ordenligt - Rowa/Merch/Deltec
Hvad skulle det aktive kul gøre?? ud over at fjerne evt gulfarvning af vandet.
Kemikalier er aldrig godt, men man kan komme i situationer, hvor det er eneste løsning.
- Martin LF
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8400 Ebeltoft
- Geografisk sted: Ebeltoft
zeobak og finde problemet samt tålmodig hed samt vedholden hed
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Hvis jeg var dig ville jeg helt sikkert køre på med fosfatfjerner. Først i anbefalet dosis 1 uge og derefter i dobbelt dosis, evt. kombineret med halv lys i 1 uges tid.
Begge dele skal nok udpine dine cyano. Det er mine personlige erfaringer som efterhånden erfaren akvarist og som Carsten skriver, de skal have noget at leve af og uden fosfat og lys får de det svært.
Jeg har heller aldrig brugt rsr, ingen unødvendig medicinering i min balje...
Begge dele skal nok udpine dine cyano. Det er mine personlige erfaringer som efterhånden erfaren akvarist og som Carsten skriver, de skal have noget at leve af og uden fosfat og lys får de det svært.
Jeg har heller aldrig brugt rsr, ingen unødvendig medicinering i min balje...
SPS : Stability provides succes
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2950 Vedbæk
- Geografisk sted: Trørød
Hej,
Jeg tror også du har for meget fosfat i vandet. Jeg kan anbefale Rowa's fosfat testkit (som jeg selv blev anbefalet herinde) til at checke.
Har du forresten krydschecket Ca og kH ? Fosfat bindes/udfældes som calciumfosfat, så Ca++ i vandet fjerner også noget fosfat. Måske er din Ca for lav ??
/Kaspar
Jeg tror også du har for meget fosfat i vandet. Jeg kan anbefale Rowa's fosfat testkit (som jeg selv blev anbefalet herinde) til at checke.
Har du forresten krydschecket Ca og kH ? Fosfat bindes/udfældes som calciumfosfat, så Ca++ i vandet fjerner også noget fosfat. Måske er din Ca for lav ??
/Kaspar
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2950 Vedbæk
- Geografisk sted: Trørød
Hej igen,
Har lige undret mig lidt over, hvor fosfaten (også min egen) egentlig kommer fra - det er vel her det skal fjernes. Fiskene er selvfølgelige et problem
men bag på min "omega one" står det fx. "min. phosphorus (0.5%)". !
Er der nogen der kan bekræfte, at fosfat helst *ikke* må komme under 0,05mg/l af hensyn til koraller/muslinger etc ?? For så skal man jo ikke blive for vild med filter osv.
/Kaspar
Har lige undret mig lidt over, hvor fosfaten (også min egen) egentlig kommer fra - det er vel her det skal fjernes. Fiskene er selvfølgelige et problem

Er der nogen der kan bekræfte, at fosfat helst *ikke* må komme under 0,05mg/l af hensyn til koraller/muslinger etc ?? For så skal man jo ikke blive for vild med filter osv.
/Kaspar
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Jeg har både haft cyano i det akvarie som jeg har kørene nu men havde det også i det forrige akvarie. Begge gange var min fosfat 0 (testet med RoWaphos testsæt), så forstår simpelhen ikke hvorfor i er så fokuseret på denne værdi da det efter min mening bestemt må være andre faktore som spiller ind her. I begge tilfælde hvor cyanoen var et problem prøvede jeg mange ting bla. nedsættelse på lyset samt forøget og ændring af cirkulationen dette uden nogen effekt udover lige at hvis lystiden bliv nedsat bliv det reduceret en smule for så at blomstre op igen når lystiden bliv sat op igen. Derfor er bekæmpelsen begge gange i sidste ende blivet en kur med RSR som uden tvivl (efter min mening) har gjort sit arbejde til UG. I de 2 tilfælde hvor jeg har brugt RSR er der intet mistet af hverken fisk eller koraller så af samme årsag vil jeg klart sige at du ikke har rettet dig efter de intrukser som står på embalagen på dette antibiotika middel.
Har også læst at cyano skulle være en del af indkøringsfasen, men den tror jeg ikke på da jeg aldrig selv har oplevet cyano i denne fase. I de tilfælde hvor cyano er blive en plage i mine akvarier er dette udbrud altid sket efter at akvariet har kørt i omkring 1 1/2 års tid om dette er et tilfælde skal jeg dog ikke sige noget om udover at det bare er blivet konstateret.
Jeg syntes dog at vi ser mere og mere sygdom på fisk, koraller mm. dette tror jeg kommer fra at vi er mange som indbyrdes sælger og bytter med hinanden og derved spreder der sig sygdomme og andet dårligt fra det ene akvarie til det andet osv. Derfor vil jeg selv nu bruge et middel (mener det hedder coralcure eller ligende) som blandes med vand i en skål/beholder for sig selv, det nyankomne skal så dyppes i dette vand for så at fjerne div sygdomme eller andet som er uønsket. Det skal dog siges at jeg aldrig har brugt dette middel før men mener da at have læst andre som bruger dette her på forum med gode resultater, mon ikke dette middel kan sætte i rimelig stopper for at div. ting og sager spreder sig rundt i vores akvarier hvis det virker efter hensigten og hvis så mange som muligt begynder at bruge dette.
Har også læst at cyano skulle være en del af indkøringsfasen, men den tror jeg ikke på da jeg aldrig selv har oplevet cyano i denne fase. I de tilfælde hvor cyano er blive en plage i mine akvarier er dette udbrud altid sket efter at akvariet har kørt i omkring 1 1/2 års tid om dette er et tilfælde skal jeg dog ikke sige noget om udover at det bare er blivet konstateret.
Jeg syntes dog at vi ser mere og mere sygdom på fisk, koraller mm. dette tror jeg kommer fra at vi er mange som indbyrdes sælger og bytter med hinanden og derved spreder der sig sygdomme og andet dårligt fra det ene akvarie til det andet osv. Derfor vil jeg selv nu bruge et middel (mener det hedder coralcure eller ligende) som blandes med vand i en skål/beholder for sig selv, det nyankomne skal så dyppes i dette vand for så at fjerne div sygdomme eller andet som er uønsket. Det skal dog siges at jeg aldrig har brugt dette middel før men mener da at have læst andre som bruger dette her på forum med gode resultater, mon ikke dette middel kan sætte i rimelig stopper for at div. ting og sager spreder sig rundt i vores akvarier hvis det virker efter hensigten og hvis så mange som muligt begynder at bruge dette.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
Nu vil jeg ikke blande mig i hvad der er den optimale/rigtige løsning af Cyano problemer, udover som jeg også gjorde tidligere at gøre opmærksom på at for mig har ordentlig cirkulation og rigtige vandværdier virket fint (værdierne blev målt med Salifert). Men jeg vil da gerne lige komme med et surt opstød om brugen af antibiotika ( har forstået at rsr indeholder antibiotika) i vores hobby.
Ved ikke hvor meget i følger med i dagspressen, men der har der været fokus på resistente bakterier, som følge af overforbrug af antibiotika i landbruget.
Karl
Ved ikke hvor meget i følger med i dagspressen, men der har der været fokus på resistente bakterier, som følge af overforbrug af antibiotika i landbruget.
Karl
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
kschauby skrev:Hej igen,
Har lige undret mig lidt over, hvor fosfaten (også min egen) egentlig kommer fra - det er vel her det skal fjernes. Fiskene er selvfølgelige et problemmen bag på min "omega one" står det fx. "min. phosphorus (0.5%)". !
/Kaspar
Jeg har aldrig hørt at po4 ikke må komme under 0,05mg, og kan ikke se hvorfor den ikke skulle måtte det.
Men værdien må ikke dykke for hurtigt, og det er uanset hvilken værdi akvariet har.
I amerika har en del oplevet, at deres koraller får STN når vandet bliver rent for hurtigt.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
For lave næringsværdier er det vist de færreste der skal bekymre sig om.. SPS og muslinger har det fint i ULNS systemer. Der findes jo organismer i akvariet der nedbryder fosfor.. Problemet er jo først når man begynder at tilføre så meget at de organismer som er bedst til at udnytte det eksplodere i antal.
Mht Cyano.. Så har jeg aldrig haft cyano udbrud af betydning, og tvivler på at fosfor er årsagen til dem. Har dog haft dinoflagateller et par gange - Begge gange direkte relateret til dårlige vandværdier - Og her tror jeg nærmere fosfor er en mulig årsag.
Når det er sagt. Så har jeg da indimellem spottet noget der ligner cyano, men har blot holdt øje med om det udviklede sig eller gik væk igen, måske flyttet en pumpe så der kom lidt mere cirkulation.. Indtil videre er det altid gået i sig selv igen (7,9,13)..
Mht Cyano.. Så har jeg aldrig haft cyano udbrud af betydning, og tvivler på at fosfor er årsagen til dem. Har dog haft dinoflagateller et par gange - Begge gange direkte relateret til dårlige vandværdier - Og her tror jeg nærmere fosfor er en mulig årsag.
Når det er sagt. Så har jeg da indimellem spottet noget der ligner cyano, men har blot holdt øje med om det udviklede sig eller gik væk igen, måske flyttet en pumpe så der kom lidt mere cirkulation.. Indtil videre er det altid gået i sig selv igen (7,9,13)..
- DGMadsen
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2610 Rødovre
- Geografisk sted: Rødovre
Det er forfærdeligt at regnskoven bliver fældet, men det betyder jo ikke at du ikke må fælde et træ i baghaven hvis det står i vejen eller er blevet for stort!zimba skrev:Men jeg vil da gerne lige komme med et surt opstød om brugen af antibiotika ( har forstået at rsr indeholder antibiotika) i vores hobby.
Antibiotika er, hvis det bruges rigtigt, et fantastisk middel. Problemet i landbruget består i at alle dyr behandles forebyggende hvis der er et sygt dyr i stalden. Eller alle dyr behandles forbyggende, selvom ingen er syge for at tage småinfektioner og dermed fremme væksten. Det er den slags brug der giver resistens, ikke hvis du giver dit akvarie en kur mod cyano i henhold til foreskrifterne på pakken!
Med Venlig Hilsen
David
Saltvand siden 2009
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
Jeg nævnte vist ikke noget om ikke at fælde et træ i baghaven, men et argument bliver jo kun bedre af at blive overdrevet, eller hvordan er det nu lige det hænger sammen.
Det er korrekt at i landbruget der behandler man hele besætningen, og det gør vi ikke i akvariet ? Skal jeg forstå det sådan at du kun behandler de steder hvor der er Cyano i en tank, fyldt med vand, interessant teknik.
Karl
Det er korrekt at i landbruget der behandler man hele besætningen, og det gør vi ikke i akvariet ? Skal jeg forstå det sådan at du kun behandler de steder hvor der er Cyano i en tank, fyldt med vand, interessant teknik.
Karl
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Kenneth Jensen skrev:Hej
Prøv lige at lave cyanotesten.
Tag noget af "cyanoen" op i et glas med lidt saltvand.
Stil det mørkt i 24 timer. Har vandet blot fået en anelse farve, fra gullig til svag lilla rød eller brun, så er det cyanobakterier.
Er vandet derimod stadig klart, skal du kigge i andre retninger. Så KAN det være dinoflagelatter, men også andre alger.
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Hej alle, tak for en god diskussion, den må gerne fortsætte!
Det ER cyano jeg har, nu gør jeg følgende;
prøver med et andet testsæt, så jeg har to meninger på po4.
Så ændrer jeg lidt på cirkulationen og sætter en 6025'er som ekstra,
så støvsuger jeg en masse cyano væk og giver akvariet 14 dage.
Er cyanoen ikke væk, bliver det en nøje afmålt RSR kur!
Tusind tak for hjælpen!!
Det ER cyano jeg har, nu gør jeg følgende;
prøver med et andet testsæt, så jeg har to meninger på po4.
Så ændrer jeg lidt på cirkulationen og sætter en 6025'er som ekstra,
så støvsuger jeg en masse cyano væk og giver akvariet 14 dage.
Er cyanoen ikke væk, bliver det en nøje afmålt RSR kur!
Tusind tak for hjælpen!!
- DGMadsen
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2610 Rødovre
- Geografisk sted: Rødovre
Jeg anvendte blot en sammenligning og jeg synes ikke det er overdrevet at sige at dit akvarie i stuen er meget lille sammenlignet med et landbrug.zimba skrev:Jeg nævnte vist ikke noget om ikke at fælde et træ i baghaven, men et argument bliver jo kun bedre af at blive overdrevet, eller hvordan er det nu lige det hænger sammen.
Karl
Selvfølgelig behandler du hele akvariet.
Det skal forstås sådan at fordi du giver dit akvarie en kur er det ikke det samme som konstant at behandle forebyggende. Hvis man klatmedicinere vil der opstå resistens, derfor at det vigtigt når man har besluttet sig for at behandle at man behandler med tilstrækkelig stor dosis i tilstrækkelig lang tid, dette vil minimere forekomsten af resistens.
Et yderlige problem er at landbruget producere fødevare og at de rester der er i fx svin kan overføre resistens fra svinenes bakterier til bakterierne i mennesker. Så det er nok vigtigt ikke at spise sine fisk, før de ikke længere indeholder antibiotika.
Med Venlig Hilsen
David
Saltvand siden 2009
- Mickey86
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2300 København S
- Kontakt:
gør ligesom når du tester om det er cyano..
Mørklæg akvariet i 24 timer så vil du se det begynder og blive til lange tråde og forsvinde, hvis det ikk er væk efter 24 t så gør du det i 24 t mere. den bruger jeg når jeg har haft det.
Mørklæg akvariet i 24 timer så vil du se det begynder og blive til lange tråde og forsvinde, hvis det ikk er væk efter 24 t så gør du det i 24 t mere. den bruger jeg når jeg har haft det.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Den ekstra umpe som du sætter i, bør du sætte i den anden ende af akvariet. Det giver mere turoblens - hvis man kan bruge det ord.
Og hvis du lige modificerer alle pumpene, så de giver mere, vil det heller ikke skade.
Og hvis du lige modificerer alle pumpene, så de giver mere, vil det heller ikke skade.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Kan klart anbefale af modificere dine pumper. Det har jeg gjort på begge mine 6045, og det giver meget mere 

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Hvordan modificerer du cirkulationspumperne?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Det kan du se herKenneth Jensen skrev:Hvordan modificerer du cirkulationspumperne?

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
Marco R[/center]
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jeg var noget skeptisk inden, men efter at have modiciferet den første, kunne jeg slet ikke lade være med at nappe nr. 2 nu jeg havde værktøjet fremme.
Det er så nemt at man tror det er løgn.
Hvor meget mere krudt der kommer på den, ved jeg ikke men det er en hel del.
Egentligt underligt at Tunze ikke selv er kommet med en modificeret udgave.
Det er så nemt at man tror det er løgn.
Hvor meget mere krudt der kommer på den, ved jeg ikke men det er en hel del.
Egentligt underligt at Tunze ikke selv er kommet med en modificeret udgave.