Det nye akvarie skulle være omkring 350L + sump (kærestens absolutte maximum)
I mit RSM har jeg kun holdt blødkoraller, så det nye skulle være gearet til stenkoraller. Fiskebetanden i det nye ligger ikke fast, men mine nuværende fisk: 2 klovne, en 6-stribet gylte og min palet skal over i det nye. Nye fisk der er under overvejelse inkluderer: gul kirug, andre kiruger?, mandarin, flamme kejser, koral vogter, lille stime chromis (8-10 stykker, som er kærestens drøm). Bare rolig, det bliver langt fra dem alle vi skal have, men vi har bare ikke besluttet os endnu.
Mange tanker har været undervejs for at overveje fordele og ulemper vedrørende udformning og placering af det nye akvarie, bl.a. har hjørne akvarie været overvejet.
Det er dog pga. placeringen i stuen endt med at blive et 100x60x60 (lxdxh). Det skal indbygges i et kabinet med indkig forfra og fra venstre side og lukket lyskasse (kærestens krav). Akvariet kommer til at stå direkte under en udluftning i væggen, så jeg regner med at sætte en ventilator, evt. fugtstyret, der kan blæse den fugtige luft direkte ud af huset.
Tilbage til teknikken.
Det er et helglas akvarie på 100x60x60, med overløb i højre hjørne med 3 huller, nedløbsrør, sikkerhedsrør og et til retur vandet, evt. noget durso pipe. Der er weiss glas i front og i begge sider.
Lys:
250W hqi i Luminarc reflektor (ca. 50X50cm) (haves, så jeg håber den kan række til hele akvariets længde.) elektronisk ballast (haves)
2xT5 39W dimbar blå lys, med sunriser (haves)
månelys
Cirkulation:
2x tunze 6045 (haves)
yderligere cirkulation
2x6045, 2xtunze 6055 plus controller eller 1xtunze 6105
Skummer:
Tunze 9010 (haves)
Sump:
128L helglas (haves), skal indrettes med skummerrum, refugie med macro alger og DSB, returkammer og osmose kammer (ca. 30L) (4 forskellige indretninger er under overvejelse)
Tunze osmose anlæg, eller en DIY løsning (automatisk optankning)
Returpumpe tunze silence 2400 (Er købt)
Evt. algae scrubber hvis nitrat bliver et problem.
Akvariecomputer en gang i fremtiden, men indtil da bliver det formodentlig en intilligent PC strømskinne
Manuel tilsætning af calcium, mg osv. sålænge forbruget ikke er så voldsomt
Jeg vil ikke have en "stenvæg" i akvariet, men en mere åben aquascaping, inspiration hentet her fra: http://www.reefkeeping.com/issues/2009- ... /index.php, og forventer at jeg skal bruge mellem 10 og 20 kg. levende sten udover mine nuværende ca. 20 kg sten fra mit RSM.
Alternativt bliver det lidt i samme stil som jens jørens (reefs.dk), men det vil koste ca. 4000 i keramik

Selve aquascapingen bliver bygget på hylder af PVC rør for at få højde i stensætningen, uden de skal hvile på hinanden, for både at opnå mest mulig stabilitet og rigelig flow under stensætningen (giver også masser af store grotter til fiskene).
Kabinettet er nu det næste jeg skal igang med. Jeg har en ven til at kigge på prisen for et skelet i 40x40mm stål, dette skal dækkes af 16mm MDF. 2 låger i bunden og 1 låge i lyskassen, alternativt bliver det et træ skelet, med samme 16mm MDF beklædning.
Glæder mig helt vildt til det er oppe og køre.
Kom endelig med kommentarer og forslag.
Lasse