strøm i Akvariet.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

strøm i Akvariet.

Indlæg af StarF »

Jeg mærker nogle gange et lille zap når jeg stikker fingerne i akvariet, er i tvivl om det er pga. salten (jeg bider negle) eller om det er strøm. Har et volt meter, er det muligt at måle om der er strøm i vandet med den?

Har prøvet at holde det ene udtag i hånden, mens det andet er i vandet. Men kan intet måle andre end nogle små meget små udslag typisk 0,02v så kan være fejl. Nogle der kan sige om det evt er den rigtige måde at gøre det på?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: strøm i Akvariet.

Indlæg af AndersGS »

Du skal måle fra vandet og til jord, dvs stålarmatur(køkkenvasken) eller lign. I princippet er din metode fin nok, men når du står på 5 sal med fødderne på trægulv er din jordforbindelse temmelig dårlig.

Vi har haft emnet oppe nogle gange, tror vi blev enige om det er en svag induceret strøm fra lyset. (ikke noget farligt). Men det kan selvfølgelig stamme fra løbestrømme fra utætte pumper og lign.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Nej, du kan ikke bruge et normalt volt meter til at måle med, du skal ud i noget med specialvoltmeter eller feltmåler, og det 0,02 volt er fuldstændigt normalt, og ikke et tegn på noget. :)
Hilsen
Benny
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Anders> mit amatur rammer ikke vandet, så der kan det ikke være fra. Måler et sving mellem 0.0 og 2 volt. Syntes dog ikke rigtig det ændre sig selv om jeg slukker alt udstyr... man begynder jo bare at tro/frygte at det er roden til alle mine små problemer.

Benny> hvorfor kan man ikke bruge et normalt volt meter?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

StarF skrev:Anders> mit amatur rammer ikke vandet, så der kan det ikke være fra. Måler et sving mellem 0.0 og 2 volt. Syntes dog ikke rigtig det ændre sig selv om jeg slukker alt udstyr... man begynder jo bare at tro/frygte at det er roden til alle mine små problemer.
Præcis, det er ikke armaturet, men lyset der inducere en spænding over vandet.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Fordi du stadigt er levende (går jeg ud fra), er det jo ikke strømstyrken, der er problemet :) og normalt kan man ikke føle en spænding på 0,02 til 2 volt, så du får ikke målt din top spænding, med dit "normale" voltmeter.

Overstiger strømstyrken 0,6mA ved dit hjerte, om det så er ved 12V eller 100.000V vil du være død.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

ah ok så er jeg mere rolig, så er det nok ikke der problemet ligger :) tak for svaret begge!

AndersGs... var ikek klar over lyset kunne gøre det, det forklare også hvorfor der ikke er noget at måle i sumpen!
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Der kan godt være X antal volt i potentiale forskel mellem baljen og jord uden at det betyder noget for livet. Dog vil du muligvis kunne mærke det i dine fingre!
Prøv at mål mellem neutral jord og vand.
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Jeg kan mærke det hvis jeg står med armen i vandet og så kommer til at ramme armaturet. Så giver det små "stik" i armen. Men regner med det er fordi der en hvis spænding i selve armaturet og den bliver så udløst når jeg samtidig står med armen i vandet.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"