Dennis´s nye 720l m 220 l sump
- hougaard76
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 3490 Kvistgård
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Dennis´s nye 720l m 220 l sump
720 L med 220 liter sump.
jeg igennem de sidste 10 måneder gået og planlagt mit nye setup.
Projektet blev en del forsinket af at vi lige ville prøve at vinde nogle fodboldbilletter til Vm i Sydafrika så vi ringede til EDC som kørte en kampagne med at man kunne få et uforpligtende vurdering af huset. Derefter fik vi besøg af en ejendomsmægler fra EDC som mente at vores nybyggede hus var en del mere værd end vi havde regnet med. så det røg til salg og så må vi se hvad der sker.
Så vi ville selvfølgelig ikke starte et nyt saltvands projekt op for at risikere at skulle pille det hele ned igen.
Nå men nu er vi så her og akvariet kan tage sin begyndelse
Akvariet er 720 L. købt hos Carsten fra Decocean det måler 160 * 75 * 60 (L-B-H) Der er 3 stk 36mm huller i overløbet. Et til at føde akvariet med og et til retur løb og et sikkerheds rør.
Sump 220 liter måler 100*55*40 (L-B-H)
Jeg er ved at bygge den færdig. Har købt glas gennem Carsten fra Decocean.
Jeg har tænkt at lave refugium i midten. Sumpen bliver i første omgang uden ferskvands kammer da jeg vil bruge en dunk i stedet da jeg alligevel skal påfylde ferskvandskammeret med vand. Så er det nemmere at flytte en dunk og proppe vand i.
Teknik
Føde pumpe Red dragon mini 5000L
Lys 6 x 80 Watt T5 Ati sunpower med 2 stk Giesemann Pure Actinic 22000 kelvin 3 stk. Giesemann Aquablue Plus T5 15000 kelvin 1 stk Giesemann POWERCHROME T-5 midday 6000 kelvin
Skummer Deltec TC-2060
Circulation
1 tunze 6080
2 stk 6045
Bordet bliver bygget op i 30*30 mm jern profiler og beklædt med vandfast krydsfiner
Både stellet og det vandfaste krydsfiner bliver sprøjtmalet med hvid autolak. Både indvendigt og udvendigt. Så det ikke kan suge fugt og er lige til at rengøre.
Indvendigt mener jeg at den billigste måde at lydisolere skabet på må være at beklæde siderne og lågerne med flamingo eller hvad mener i?
Oven på akvariet bliver der en lukket lyskasse / Skab hvor lampen skal hænge og hvor alt foder og tilsætningsstoffer skal stå. Den bliver også malet i hvid autolak.
Da tålmodighed ikke er min stærke side og jeg har svært ved at vente med at, komme i gang. Jeg ved jo ikke om huset er købt eller solgt og om vi skal i gang med et nyt projekt. Fik jeg i dag en aftale med min direktør at, vi kunne starte akvariet op i firmaet i stedet (Godt han ikke ved hvad det bruger i strøm) så kan det også stå der og se grimt ud og så kan jeg flytte det når det engang ser pænt ud. Akvariet kommer til at stå i udstillingen.
HVAD synes i er der noget jeg har glemt kom gerne med jeres indput ris ros.
jeg igennem de sidste 10 måneder gået og planlagt mit nye setup.
Projektet blev en del forsinket af at vi lige ville prøve at vinde nogle fodboldbilletter til Vm i Sydafrika så vi ringede til EDC som kørte en kampagne med at man kunne få et uforpligtende vurdering af huset. Derefter fik vi besøg af en ejendomsmægler fra EDC som mente at vores nybyggede hus var en del mere værd end vi havde regnet med. så det røg til salg og så må vi se hvad der sker.
Så vi ville selvfølgelig ikke starte et nyt saltvands projekt op for at risikere at skulle pille det hele ned igen.
Nå men nu er vi så her og akvariet kan tage sin begyndelse
Akvariet er 720 L. købt hos Carsten fra Decocean det måler 160 * 75 * 60 (L-B-H) Der er 3 stk 36mm huller i overløbet. Et til at føde akvariet med og et til retur løb og et sikkerheds rør.
Sump 220 liter måler 100*55*40 (L-B-H)
Jeg er ved at bygge den færdig. Har købt glas gennem Carsten fra Decocean.
Jeg har tænkt at lave refugium i midten. Sumpen bliver i første omgang uden ferskvands kammer da jeg vil bruge en dunk i stedet da jeg alligevel skal påfylde ferskvandskammeret med vand. Så er det nemmere at flytte en dunk og proppe vand i.
Teknik
Føde pumpe Red dragon mini 5000L
Lys 6 x 80 Watt T5 Ati sunpower med 2 stk Giesemann Pure Actinic 22000 kelvin 3 stk. Giesemann Aquablue Plus T5 15000 kelvin 1 stk Giesemann POWERCHROME T-5 midday 6000 kelvin
Skummer Deltec TC-2060
Circulation
1 tunze 6080
2 stk 6045
Bordet bliver bygget op i 30*30 mm jern profiler og beklædt med vandfast krydsfiner
Både stellet og det vandfaste krydsfiner bliver sprøjtmalet med hvid autolak. Både indvendigt og udvendigt. Så det ikke kan suge fugt og er lige til at rengøre.
Indvendigt mener jeg at den billigste måde at lydisolere skabet på må være at beklæde siderne og lågerne med flamingo eller hvad mener i?
Oven på akvariet bliver der en lukket lyskasse / Skab hvor lampen skal hænge og hvor alt foder og tilsætningsstoffer skal stå. Den bliver også malet i hvid autolak.
Da tålmodighed ikke er min stærke side og jeg har svært ved at vente med at, komme i gang. Jeg ved jo ikke om huset er købt eller solgt og om vi skal i gang med et nyt projekt. Fik jeg i dag en aftale med min direktør at, vi kunne starte akvariet op i firmaet i stedet (Godt han ikke ved hvad det bruger i strøm) så kan det også stå der og se grimt ud og så kan jeg flytte det når det engang ser pænt ud. Akvariet kommer til at stå i udstillingen.
HVAD synes i er der noget jeg har glemt kom gerne med jeres indput ris ros.
Senest rettet af hougaard76 tors 13. maj 2010 13:31, rettet i alt 3 gange.
ny eller brugt bil http://www.autonova.dk Bali http://www.tulamben.com
- hougaard76
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Re: Fam.Hougaards nye 720l m 220 l sump
Som billederne ovenover viser har Jeg gået og leget med iden om en Algae Turf Scrubber. men har ikke synes om at man ville kunne forvente en del rislen i vandet med dertil larm til følge. Men så fik jeg en idé
Man kunne bygge en i glas og lade vandet løbe ned af i stedet som en slags trip trap træsko.
Resultatet blev som i kan se her. (ved godt at limningerne ikke er særlige pæne men det er første gang at jeg har limet og fik startet lidt forkert så jeg ikke rigtigt kunne komme til at lime det ordentligt så det kunne komme til at se pænt ud.. Men det bliver aligevel gemt i skabet og bliver forhåbentligt dækket af alger.
Så glaremester bliver jeg nok aldrig.
Meningen er at den skal stå oven på sumpen hvor vandet så løber ned af ramperne og videre ned i sumpen.
Jeg har en idé om at det vil fjerne alt larmen.
Hvad synes i vil dette ikke kunne fungere.
Man kunne bygge en i glas og lade vandet løbe ned af i stedet som en slags trip trap træsko.
Resultatet blev som i kan se her. (ved godt at limningerne ikke er særlige pæne men det er første gang at jeg har limet og fik startet lidt forkert så jeg ikke rigtigt kunne komme til at lime det ordentligt så det kunne komme til at se pænt ud.. Men det bliver aligevel gemt i skabet og bliver forhåbentligt dækket af alger.
Så glaremester bliver jeg nok aldrig.
Meningen er at den skal stå oven på sumpen hvor vandet så løber ned af ramperne og videre ned i sumpen.
Jeg har en idé om at det vil fjerne alt larmen.
Hvad synes i vil dette ikke kunne fungere.
- 9000 l+5000l sump
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3600 Frederikssund
- Saltvand siden?: 2009
Hej
Fed ide at lade det starte op på arbejdet:-)
Flamingo giver ikke megen lydisolering prøv hellere nogle af de gummi-jernspåne lyddæmpere i bruger under motorhjelmen,(husker ikke lige navnet) du sikkert kan få på arbejdet før flamingoen - der skal et tungt materiale til at dæmpe responanslyde fra især pumperne og boblerne. er ikke helt klar over hvad du vil bruge din vandfontæne til er det blot for at dæmpe støj - så tror jeg det foreslåede materiale er noget mere effektivt. Når du nu får nyt hus er det så ikke muligt af få teknikken i et andet rum/kælder/skur så du slipper for larm+varme?
Flamingo giver ikke megen lydisolering prøv hellere nogle af de gummi-jernspåne lyddæmpere i bruger under motorhjelmen,(husker ikke lige navnet) du sikkert kan få på arbejdet før flamingoen - der skal et tungt materiale til at dæmpe responanslyde fra især pumperne og boblerne. er ikke helt klar over hvad du vil bruge din vandfontæne til er det blot for at dæmpe støj - så tror jeg det foreslåede materiale er noget mere effektivt. Når du nu får nyt hus er det så ikke muligt af få teknikken i et andet rum/kælder/skur så du slipper for larm+varme?
Akvarie 3,2x2,44x1,6 m= 12493 l
Sump 2,80x2.22x0.8 m= 4973 l
Samlet volumen= 17466 l
Salt 611 kg
Aktuel pumpekapacitet 310.000 l/t
Belysning 5x400 W HQI 12-18000 Kelvin
Natlys 2 T5 blå
Se friske billeder her http://dk.fotoalbum.eu/Jimbo/a668954
Sump 2,80x2.22x0.8 m= 4973 l
Samlet volumen= 17466 l
Salt 611 kg
Aktuel pumpekapacitet 310.000 l/t
Belysning 5x400 W HQI 12-18000 Kelvin
Natlys 2 T5 blå
Se friske billeder her http://dk.fotoalbum.eu/Jimbo/a668954
- hougaard76
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Min Vandfortæne??9000 l+5000l sump skrev:Hej

ja jeg synes helt sikkert at det er en rigtig god idé at starte det op i firmaet i stedet for hjemme... så kan man os bruge arbejdstiden på at få gjort tingene flotte..

Jeg skal huske det der med lyddæmpningen af motorhjælme.. men jeg tror sku at at de ville suge en masse fugt og med tiden kunne give råd.. Fordelen med flamingoen er at den ikke suger fugt... men det hjælper lige vidt hvis den ikke giver lyddæmpning.
Kan jeg evt bruge et andet materiale.
Hvis jeg får solgt huset er planen os at der skal være teknik rum i bryggerset (hvis vi bygger nyt som planen er. ellers hvis vi køber et brugt hus så at der SKAL være kælder.... Men nu skal huset lige sælges først. er ikke sikker på at det sker

Flere indput modtages gerne. er der noget i ville gøre anderledes eller har i nogle gode råd.. eller synes i bare det ser helt perfekt ud?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Forstår heller ikke helt idéen med det glas der?
En algae scrubber skal være udført i et materiale hvor algerne kan sætte sig fast på.
Prøv evt og se hvordan andre har lavet dem!
En algae scrubber skal være udført i et materiale hvor algerne kan sætte sig fast på.
- hougaard76
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Nu er det sådan at alger kan sætte sig fast på stort set alt. også på glasset. Men det tager måske lidt længere tid på glasset. men jeg har en plan B klar. det er at sætte net oven på glasset. Men på mit gamle akvarie var jeg på ferie en måned og naboen der passede akvariet fik vist fodret lidt rigeligt så da jeg kom hjem var der et stort alge boom med op til 10 cm lange alger i store dele af akvariet også på glasset... det tog mig 1½ måned at komme helt af med dem igen..AndersNT skrev:Forstår heller ikke helt idéen med det glas der?
men hvis det viser sig at være noget klam så ryger det bare ud...så har jeg haft det lidt sjovt med at lave det... intet vove intet vinde
- hougaard76
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Re: Dennis´s nye 720l m 220 l sump
Så er sumpen blevet limet færdig og der er kommet levende sten i indtil at Akvarie møblet er bygget færdig
- Vedhæftede filer
- hougaard76
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Re: Dennis´s nye 720l m 220 l sump
Som i kan se har jeg fået skaffet mig ca 65 kg sten. Kan ikke rigtigt finde ud af om jeg synes at det er nok sten. eller skal fremskaffe mig ca 35-40 kg ekstra. Så indput imødeses meget gerne.
Fik i forgårs flyttet stenen fra sumpen tilbage i tønden og fik sat det ned på arbejdet. for det var svært at holde en konstant temp i skuret hvor stenen står uden at have 2 varmelæmer kørende i døgndrift 450 watt i timen.
Så vi har sat tønden med de levende sten ind i fyrrummet.. med det resultat at igår da jeg kom på arbejde skulle jeg lige mærke vandet ups 34 grader varmt... uden varmelegme eller noget...så vi måtte flytte det ind i serverrummet i stedet der er ca 26 grader i stedet
Jeg er også lidt i tvivl om jeg kan nøjes med det cirkulation jeg har skrevet om oppe oven over 1 tunze 6080
2 stk 6045.. eller jeg skal skaffe mig noget mere...
I givetfald så lægger jeg meget stor på vægt på at pumperne skal have et MEGET lavt Strøm forbrug og skal være TOTAL LYDLØSE. prisen kommer i 3 række... Har i nogle forslag?.
indput indput
Fik i forgårs flyttet stenen fra sumpen tilbage i tønden og fik sat det ned på arbejdet. for det var svært at holde en konstant temp i skuret hvor stenen står uden at have 2 varmelæmer kørende i døgndrift 450 watt i timen.
Så vi har sat tønden med de levende sten ind i fyrrummet.. med det resultat at igår da jeg kom på arbejde skulle jeg lige mærke vandet ups 34 grader varmt... uden varmelegme eller noget...så vi måtte flytte det ind i serverrummet i stedet der er ca 26 grader i stedet
Jeg er også lidt i tvivl om jeg kan nøjes med det cirkulation jeg har skrevet om oppe oven over 1 tunze 6080
2 stk 6045.. eller jeg skal skaffe mig noget mere...
I givetfald så lægger jeg meget stor på vægt på at pumperne skal have et MEGET lavt Strøm forbrug og skal være TOTAL LYDLØSE. prisen kommer i 3 række... Har i nogle forslag?.
indput indput