Gratis naturligt lys i Akvariet

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
9000 l+5000l sump
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2009

Gratis naturligt lys i Akvariet

Indlæg af 9000 l+5000l sump »

I er jo nogle stykker der klager over elprisen især til belysning og evt køling, Hvorfor ikke bruge denne her http://www.velux.dk/Private/Produkter/Lystunnel
Evt. kombineret med en sådan - i skal dog lige finde en måde at transportere fx via fiber.
Så er der gratis sollys i tanken - vel og mærke med den helt rigtige spektrumfordeling og det hele.
Akvarie 3,2x2,44x1,6 m= 12493 l
Sump 2,80x2.22x0.8 m= 4973 l
Samlet volumen= 17466 l
Salt 611 kg
Aktuel pumpekapacitet 310.000 l/t
Belysning 5x400 W HQI 12-18000 Kelvin
Natlys 2 T5 blå
Se friske billeder her http://dk.fotoalbum.eu/Jimbo/a668954
spdiving
Reactions:

Re: Gratis naturligt lys i Akvariet

Indlæg af spdiving »

Ja...Så venter vi bare på at solen også vil skinde fra en sky fri himmel. For uden den kommer vi ikke langt.

Steen
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af dybet »

Brugeravatar
9000 l+5000l sump
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3600 Frederikssund

Indlæg af 9000 l+5000l sump »

Tak for linket til det tidligere indlæg. Vi nordboere må jo så hjælpe moder natur lidt ved at koncentrere den mere begrænsede mængde lys vi modtager pr. kvadratmeter :-)
I teorien hvis man tager et parabolspejl på 1 m og focuserer lyset til en stålebredde på 20 cm. fås 33000 Lux og 10 cm en death beam på hele 65000 lux. Skulle man sprede lyset så det svareer til fx en 40x40 cm reflektor for at have noget at sammenligne med, så ville vi stadig have nået 2,5x6500 lux= 16250 lux svarende til 360w HQI give or take. Så guys smæk en 3-4 paraboler op og i er home free....

Kan godt se det kræver en del teknik at få en parabol til at følge solen og at få det ledt ind i tanken. Men er her ikke en masse dygtige ingeniører der kan regne den ud :-) :K
Akvarie 3,2x2,44x1,6 m= 12493 l
Sump 2,80x2.22x0.8 m= 4973 l
Samlet volumen= 17466 l
Salt 611 kg
Aktuel pumpekapacitet 310.000 l/t
Belysning 5x400 W HQI 12-18000 Kelvin
Natlys 2 T5 blå
Se friske billeder her http://dk.fotoalbum.eu/Jimbo/a668954
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Og så har du noget vand, der ser ud som om der er ledt gylle ud i det. Farven er gul og ikke hvid.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

9000 l+5000l sump skrev:Tak for linket til det tidligere indlæg. Vi nordboere må jo så hjælpe moder natur lidt ved at koncentrere den mere begrænsede mængde lys vi modtager pr. kvadratmeter :-)
I teorien hvis man tager et parabolspejl på 1 m og focuserer lyset til en stålebredde på 20 cm. fås 33000 Lux og 10 cm en death beam på hele 65000 lux. Skulle man sprede lyset så det svareer til fx en 40x40 cm reflektor for at have noget at sammenligne med, så ville vi stadig have nået 2,5x6500 lux= 16250 lux svarende til 360w HQI give or take. Så guys smæk en 3-4 paraboler op og i er home free....

Kan godt se det kræver en del teknik at få en parabol til at følge solen og at få det ledt ind i tanken. Men er her ikke en masse dygtige ingeniører der kan regne den ud :-) :K
parabolerne vil også hele tiden skulle justeres efter solens placering, alt efter månede og tid.. så næppe brugbart i virkligheden, og så er der farven på lyset.
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af dybet »

velbekommen.
nu bør man også generelt bruge k.i.s.s reglen, og ikke gøre det sværere end er nødvendig ;)
ovenlysvinduer, soltunneler eller bare solceller kunne være en lette optioner. det kan der regnes på. prøv at regne på hvad det vil koste pro anno i strøm osv. det er det der ødelægger de vold store baljer.
Senest rettet af dybet man 12. apr 2010 00:02, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af dybet »

@carsten

de fleste nyder vel akvariet om aftenen (ca 17 - xx), fotosyntetiske væsener kan vel godt serviceres af sollys fra solen står op, til den går ned, om man blot tilføjer blåt lys af æstetiske grunde er simpelt.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

dybet skrev:velbekommen.
nu bør man også generelt bruge k.i.s.s reglen, og ikke gøre det sværere end nødvendig ;)
ovenlysvinduer, soltunneler eller bare solceller kunne være en let option. det kan regnes på. prøv at reg på hvad det vil koste pro anno i strøm osv., det er det der ødelægger de vold store baljer.
Jeg har medvirket til udvikling/ produktion af såkaldte "sol komfurer", en folie belagt parabol for tilberedning af mad i eks. Afrika... Så jo solens energi er effektiv!!

- Men til udvinding som til belysning over akvarier er ikke helt så enkelt som det her stille op: "Det der ødelægger de voldstore baljer..." Den holder ikke!!

Jeg er på vej med et halv stort projekt, vel for Danske forhold... Men jeg vil næppe kunne nå at forrente udgiften til projekt soltunnel, i min levetid. (!) Til hvor meget?? To- tre sol tunneler...

- Så hellere udført som belysning i min stue, det vil jeg kunne forsvare!

Vores afgifts regler deri mod er det som ødelægger drømmen om det rigtig STORE akvarie... Så el udgift gør ikke for mig nogen forskel!!

- Selv miljø rigtighed er belagt med afgifter!!!

Så hellere give vores know how til lande hvor solen rent faktisk skinner, for en ironisk bemærkning...

:Peace:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Ja og om 5 år har vi alle LED lamper, så bruger vi kun 40 % lysstrøm i forhold til nu. Plus vi ikke skal bruge køler om sommeren, blæsere om vinteren osv. da fordampningen formentligt bliver under 25 % af nuværende.

Derudover får nok også snart intelligente elmålere i husstanden i alle regioner så strømmen bliver billigere om natten som de har det i mange andre EU lande..

Alt i alt en halvering af strømregningen indenfor 5-10 år sammenlignet med de nuværende forhold...
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Der er en tråd på reefcentral med et gut som netop har sådan et setup med sollys. Som andre er inde på her i tråden så er lyset helt gult. Han supplerer derfor med ikke så lidt blåt lys. Men hvis lyset er tisgult fra starten, så bliver det nok svært at få den "rigtige" farve.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af dybet »

Jeg besøgte for nogle år tilbage jj fra reefs.dk, og jeg spurgte hvad udgifterne til strøm var, da jeg fik svaret var jeg ved at falde bagover :shock:
og det er "kun" på 1700l.

Nu er sol tunneler ikke ligefrem atomfysik, det er et reflekterende rør der flytter lys fra et tag og så indendørs. Efter installation (og de deraf følgende udgifter) , er lyset så gratis.
udgifter til ballaster, reflectorer, ledninger, pære osv. Man ellers skulle have brugt, skal også trækkes fra i regnskabet..
Er man lidt fix på fingerne kan det installeres på egen hånd.
Er da glad for at debatten er gået fra om det kan lade sig gøre, til, kan det betale sig?
Solceller på taget er også en løsning.

Stømmen er billigere om 5-10 år, næppe, selv den borgelige regering har skruet op for afgifterne.. :G
intellegente elmålere hjælper ikke os akvarister, vi bruger jo strøm døgnet rundt, året rundt og belysning i den periode af døgnet der er mest efterspørgsel efter el.
det er muligt det bliver billigere om natten, men hvis det bliver dyrere om dagen, er der jo intet sparet.
mht. led, så er det fremtiden ja, men husk at varmelegmerne så muligvis skal arbejde ekstra fx. 9 ud af 12 mrd.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

dybet skrev:Jeg besøgte for nogle år tilbage jj fra reefs.dk, og jeg spurgte hvad udgifterne til strøm var, da jeg fik svaret var jeg ved at falde bagover :shock:

Nu er sol tunneler ikke ligefrem atomfysik, det er et reflekterende rør der flytter lys fra et tag og så indendørs. Efter installation (og de deraf følgende udgifter) , er lyset så gratis.
udgifter til ballaster, reflectorer, ledninger, pære osv. Man ellers skulle have brugt, skal også trækkes fra i regnskabet..
Er man lidt fix på fingerne kan det installeres på egen hånd.
Er da glad for at debatten er gået fra om det kan lade sig gøre, til, kan det betale sig?
Solceller på taget er også en løsning.
Tag nu ikke nogle af disse mine poster som hetz imod dig... Men din argumentation forekommer mig ikke helt at være tænkt til ende!

- Vi er desuden ikke alle lige fikse på fingrene. Så for mig vil det bare at tænke tanken have uoverskuelige konsekvenser, for slet ikke at komme ind på økonomien når jeg over for konen vil forsvare at lade et firma montere sådan to- tre stykker over mit akvarie!

Jeg vil dog kunne forsvare som sagt at kunne lade dem montere i min stue...

- Jeg er helt med på alternativ energi og åben for fagre nye verden, men jeg kommer fra en egn af Danmark hvor du med større lethed vil kunne sælge mig en vindmølle... Sandt!

Tanken på solceller, og akkumulere strømmen er jeg også med på!

- "Det andet er vidst nowet Kjøwenhavneri" :wink:

Morale: Alt kan lade sig gøre... Men kan det betale sig!?

:Peace:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

dybet skrev:Jeg besøgte for nogle år tilbage jj fra reefs.dk, og jeg spurgte hvad udgifterne til strøm var, da jeg fik svaret var jeg ved at falde bagover :shock:

Stømmen er billigere om 5-10 år, næppe, selv den borgelige regering har skruet op for afgifterne.. :G
intellegente elmålere hjælper ikke os akvarister, vi bruger jo strøm døgnet rundt, året rundt og belysning i den periode af døgnet der er mest efterspørgsel efter el.
det er muligt det bliver billigere om natten, men hvis det bliver dyrere om dagen, er der jo intet sparet.
mht. led, så er det fremtiden ja, men husk at varmelegmerne så muligvis skal arbejde ekstra fx. 9 ud af 12 mrd.

Nu har jeg heller intet sted nævnt at strømmen bliver biligere - tværtimod. Og det er da også ok når det meste af det kommer fra kulfyrede kraftværker her i vores lille land.
- Men du er da totalt useriøs at høre på når du skriver at døgnvariation intet betyder! Hvis nu strømmen koster det halve fra 19 - 07 mod at blive dyrere i dagtimerne - så skal man da ikke være professor for at regne ud hvornår folk har max lys på baljen..
Og ud af mine 8000 i el-regning til akvariet er de ca 5500 til lys...
Varme er lettere at isolere sig ud af end afkøling og selv tunzepumper, led-lamper, red-dragon osv. alle disse mekaniske ting afgiver varme nok til at hæve temp. flere grader over rum-temp uden varmelegeme
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af dybet »

Du behøver ikke ændre i dit indlæg for min skyld, hvis du mener "dum" så behøver du ikke rette til "useriøs".

Billede

så spørg jeg så dumt, hvornår er elprisen generelt højest hen over et døgn?

"kun få danskere kan tjene på fleksible elpriser"
http://ing.dk/artikel/102080-kun-faa-da ... =firefox-a
Senest rettet af dybet man 12. apr 2010 23:04, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

nielsk skrev:Ja og om 5 år har vi alle LED lamper, så bruger vi kun 40 % lysstrøm i forhold til nu. Plus vi ikke skal bruge køler om sommeren, blæsere om vinteren osv. da fordampningen formentligt bliver under 25 % af nuværende.

Derudover får nok også snart intelligente elmålere i husstanden i alle regioner så strømmen bliver billigere om natten som de har det i mange andre EU lande..

Alt i alt en halvering af strømregningen indenfor 5-10 år sammenlignet med de nuværende forhold...
Med det forhøjede fokus på CO2 og grøn energi, så bliver watt prisen nok ikke særlig meget billigere i fremtiden, men måske skulle vi blive oppe om natten for at nyde akvariet i stedet for om aftenen når man kommer træt hjem fra arbejde ;)
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Jeg tror ikke vi bliver enige, jeg skriver i vest og du svarer i øst. Den artikel fordrejer da sagen godt og grundigt..

Det er nok ikke udbud og efterspørgsel som skal bestemme døgnpriser på el, det er for mig at se en 100% politisk beslutning.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Nielsk: Så må du lige præcisere hvem "du" er, så man ikke misforstår hvem der er uenige med hvem ;)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Carsten skrev:Og så har du noget vand, der ser ud som om der er ledt gylle ud i det. Farven er gul og ikke hvid.

Hvilken farve vil du have over akvariet...Der findes masser af filter til at koregere for 3200K til 5500K og længere op i kelvin hvis man ønsker dette.
Kig under Lee filter http://www.leefilters.com/ eller http://www.rosco.com/. Vil man kan man også designe sit ejet filter efter ønske.

Feks. Dette filter bruger vi til 3200k lamper for at lave dem om til dagslys. 1/4 CTB (Quarter Blue) raises 3500K to 5500K. http://www.adorama.com/Als/ProductPage/LE203.html
Har du et hvidt T5 rør kan jeg lave det om til meget mørk blå farve. Rosco Roscolux Night Blue http://www.adorama.com/Als/ProductPage/RO74.html
En virklig syret blå farve hend af det natte belysning folk har over baljen om natten.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

spdiving skrev:
Carsten skrev:Og så har du noget vand, der ser ud som om der er ledt gylle ud i det. Farven er gul og ikke hvid.

Hvilken farve vil du have over akvariet...Der findes masser af filter til at koregere for 3200K til 5500K og længere op i kelvin hvis man ønsker dette.
Kig under Lee filter http://www.leefilters.com/ eller http://www.rosco.com/. Vil man kan man også designe sit ejet filter efter ønske.

Feks. Dette filter bruger vi til 3200k lamper for at lave dem om til dagslys. 1/4 CTB (Quarter Blue) raises 3500K to 5500K. http://www.adorama.com/Als/ProductPage/LE203.html
Har du et hvidt T5 rør kan jeg lave det om til meget mørk blå farve. Rosco Roscolux Night Blue http://www.adorama.com/Als/ProductPage/RO74.html
En virklig syret blå farve hend af det natte belysning folk har over baljen om natten.

Steen
Så stryger der vel også en hel masse af effekten i lyset ved at blive ledt gennem filtre?
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Det er klart at det tager lidt lys alt efter hvilken filter du benytter. En fuld CTB tager lidt under en 1/4- 1/2 blænde på kameraet...hehehe

Ved sgu ikke lige hvor meget i lux og par værdi. da det ikke er noget jeg bruger til daglig. Men jeg kan da prøve for sjov at måle i lux i morgen.

Steen
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Steen: Har du en LUX måler??
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Ja da...Bruger den på arbejdet hvær dag.

Den kan IKKE måle par værdi dæsvære.

Steen
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

OK, ja hvad kan man så bruge den til? ;)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Til at måle hvor kraftigt lyset er i LUX. Brug af lysmåleren kort fortalt man sætter ISO efter hvad kameraet køre og måler lyset hvor kraftigt det er og så fortælder den hvad blænde kameraet skal køre med. og alt efter hvilken bælnde man ønsker dæmper vi lampen eller filtrer lampen med Lee / Rosco filter. Har man en stor scene hvor mere end 1 lampe skal dække er det vigtigt at lyset på alle front lamper liger nødagtigt ens i styrke for ellers ville du opleve når du ser showet på tv at personen bliver lysere og mørkere når han fiser rundt på scenen. Det sker desvære også en gang imellem at personerne ikke lige får stildet sig på deres anviste posisioner og der ved står hvor der ikke er lys. Så må CCU manden bare blænde ned på kameraet og det ses hurtigt..hehe
Kamera manden styre som regl ikke selv blænden på kameraet i et studie. Det har han folk til. En dygtig CCU mand kan styre blænden på ca. 9 kameraer under et live show.

Steen
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

spdiving skrev:Til at måle hvor kraftigt lyset er i LUX. Brug af lysmåleren kort fortalt man sætter ISO efter hvad kameraet køre og måler lyset hvor kraftigt det er og så fortælder den hvad blænde kameraet skal køre med. og alt efter hvilken bælnde man ønsker dæmper vi lampen eller filtrer lampen med Lee / Rosco filter. Har man en stor scene hvor mere end 1 lampe skal dække er det vigtigt at lyset på alle front lamper liger nødagtigt ens i styrke for ellers ville du opleve når du ser showet på tv at personen bliver lysere og mørkere når han fiser rundt på scenen. Det sker desvære også en gang imellem at personerne ikke lige får stildet sig på deres anviste posisioner og der ved står hvor der ikke er lys. Så må CCU manden bare blænde ned på kameraet og det ses hurtigt..hehe
Kamera manden styre som regl ikke selv blænden på kameraet i et studie. Det har han folk til. En dygtig CCU mand kan styre blænden på ca. 9 kameraer under et live show.

Steen
Det lyder som om du har haft en del at gøre med den slags :beer:
Pudsigt nok så er lyset på de billeder jeg tager altid irriterende hvidt. Har prøvet mange indstillinger, men mit kompact kamera kan ikke rigtig "fjerne" det hvide skær og give farve. Har også prøvet med et nyt og moderne digital spejlrefleks til 4.000 kr. (tror jeg det var), og det kunne ganske vidst stille skarpt på fiskene, men lyset synes stadigvæk alt for hvidt. Du kan se de ringe billeder i min byggetråd.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"