THC skrev:Hej.
Efter vores 54 l akvarie revnede skal vi opgradere til et 112 liters. I den forbindelse skal vi have en ny lampe, og ville høre hvordan det er at lave selv. Skal have plads til 3 rør og akvariet er 80 cm langt. Det vigtigste spørgsmål jeg har er sådan set mest om reflektore er meget vigtige, og hvor man kan få sådan nogle billigt, og om man evt kan lave dem selv (tæker sølvpapir

. Skal lave noget kasse af træ uden om, men det kan jeg altid finde ud af.
Hvordan er længderne på lysstofrør? Er der en mellemting mellem 59 og 85?
Ellers kan 59 cm lysstofrør godt gå når akvariet er 80 cm langt, for så kan jeg bare bruge det lys apperatur vi allerede har

På forhånd tak.
Du er ikke den første som har haft tanke på det smarte (!) i anvendelsen af sølvpapir... Af disse ved jeg ikke hvor mange som har fået smertefulde rap over nalderne!!!
- Lad dig ikke friste af det, og brug til hobbyen egnede materialer i denne henseende. Dog undtaget for dette er ny tænkning i hobbyen dog en god ting!
Jeg har lige købt nogle paraboler af Moby som i tests skulle have vist sig som blandt det bedste på markedet, og vil kunne fås passende til dit setup.
- Egen præference var forud for dette var Giesemann reflektorer, da de er bukket a la LumenBright´s HQI paraboler. Men disse var samlet ca. 200,-. billigere og i test´s bedre (!)
Disse udformet a la "måge vinger"...
Dertil kan du male lys kassen indvendigt i en blank hvid som også vil bidrage til reflektion, eller beklæde med noget som dette:
http://rygegrej.dk/mylar-reflektions-fo ... p-611.html
- Jeg mener at din nuværende lampe er for kort!