Hjælp til valg af HQI !
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5471 Søndersø
Hjælp til valg af HQI !
Jeg har besluttet mig at få indvisteret, i en eller nok to nye reflektore, balaster samt pære. Men hvad skal jeg vælge ???
Mit akvarie er 675l (125 x 90, 60 højt). jeg har 2 blå t5 rør 54w over. Og havde forestillet mig 2x 250 w hqi. Men jeg synes det er lidt svært, kan se at det bedst betaler sig at købe på nettet i udlandet.Hvad ville i vælge / anbefale ?
Har spekuleret lidt over de amerture med t5 og hqi, De er ikke så høje som når man køber reflektore og samler selv, gir de lige så godt lys eller hvad. Skal afligevel ha bygget min lyskasse om. så alle muligheder er åbne!!
Hvad siger i til det???
Mit akvarie er 675l (125 x 90, 60 højt). jeg har 2 blå t5 rør 54w over. Og havde forestillet mig 2x 250 w hqi. Men jeg synes det er lidt svært, kan se at det bedst betaler sig at købe på nettet i udlandet.Hvad ville i vælge / anbefale ?
Har spekuleret lidt over de amerture med t5 og hqi, De er ikke så høje som når man køber reflektore og samler selv, gir de lige så godt lys eller hvad. Skal afligevel ha bygget min lyskasse om. så alle muligheder er åbne!!
Hvad siger i til det???
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Re: Hjælp til valg af HQI !
Der er noget større lysudbytte og spredning på store reflektorer fra f.eks. Coralvue. Hvis du i forvejen har T5-rør, så ville jeg købe et par gode reflektorer. Jeg har selv gennem længere tid brugt en Coralvue LumenBright, som er en af de bedste reflektorer på markedet. De fås også i lidt forskellige afskygninger og størrelser. Mht. brændere og reflektorer, så er det lidt en smagssag. Jeg har købt mit sæt hos www.fastlight.co.uk (som dog ikke altid er så hurtige, som navnet antyder). 

-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
er det sådan noget her http://fastlight.co.uk/acatalog/Coralvu ... E_Kit.html jeg skal indvistere i ? Og jeg skal vel have 2 ? Hvad med noget beskytelsesglas ? Hvad skal jeg regne med i told, moms + div tillæg og afgifter ?
jeg har ikke en kæft forstand på sådan noget her, men vil godt indvisterer i det rigtige fra starten, så jeg ikke vil til af skifte ud om et halvt til et helt år ! Som leifKrarup skriver i sin signatur; ville ønske jeg havde jeg købt kvalitetsudstyr fra starten, det havde sparret mig for 15000... Men jeg ved ikke lige hvad der er kvalitet her ! så vær sød at gi mig lidt hjælp. Så jeg kan sparer både penge og bøvl..
mvh lenka
jeg har ikke en kæft forstand på sådan noget her, men vil godt indvisterer i det rigtige fra starten, så jeg ikke vil til af skifte ud om et halvt til et helt år ! Som leifKrarup skriver i sin signatur; ville ønske jeg havde jeg købt kvalitetsudstyr fra starten, det havde sparret mig for 15000... Men jeg ved ikke lige hvad der er kvalitet her ! så vær sød at gi mig lidt hjælp. Så jeg kan sparer både penge og bøvl..
mvh lenka
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Det er bestemt er fornuftigt kit det der! Coralvue har lavet nogle reflektorer med bedre lysudbytte ift. Lumenarc 3, men så vidt jeg husker er forskellen ikke enorm.
Når det drejer sig om "single ended" brændere, så er det ikke nødvendigt med UV-beskyttende glas, da det er indbygget. Hvis det derimod er "double ended", så er det nødvendigt.
Så længe du holder dig indenfor EU's grænser, så tillægges der hverken told, moms (udover det du betaler til leverandøren i det pågældende land) eller andre afgifter.
Du kunne jo også overveje en ren T5-løsning? Det giver bedre mulighed for at ramme præcis det lys man selv godt kan lide, da forskellige rør kan kombineres på kryds og tværs. LED kunne måske også være en mulighed, omend det stadig er ret pebret.
Når det drejer sig om "single ended" brændere, så er det ikke nødvendigt med UV-beskyttende glas, da det er indbygget. Hvis det derimod er "double ended", så er det nødvendigt.
Så længe du holder dig indenfor EU's grænser, så tillægges der hverken told, moms (udover det du betaler til leverandøren i det pågældende land) eller andre afgifter.
Du kunne jo også overveje en ren T5-løsning? Det giver bedre mulighed for at ramme præcis det lys man selv godt kan lide, da forskellige rør kan kombineres på kryds og tværs. LED kunne måske også være en mulighed, omend det stadig er ret pebret.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Er helt enig i det som Stefan skriver.
Men med hensyn til valg af pære, så er det lidt en labyrint at finde rundt i.
Dels er der mange forskellige at vælge imellem, og to pærer med et kelvin tal på 10000,
behøver slet ikke se ens ud når de er tændte. Dels kan forskelige ballaster give en lidt anden farve på lyset.
Derfor ville jeg prøve at se hvad andre har, inden guldet bruges. Der er ingen grund til at bruge 1000 kroner på noget man ikke bliver glad for.
Men med hensyn til valg af pære, så er det lidt en labyrint at finde rundt i.
Dels er der mange forskellige at vælge imellem, og to pærer med et kelvin tal på 10000,
behøver slet ikke se ens ud når de er tændte. Dels kan forskelige ballaster give en lidt anden farve på lyset.
Derfor ville jeg prøve at se hvad andre har, inden guldet bruges. Der er ingen grund til at bruge 1000 kroner på noget man ikke bliver glad for.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
tak for svarene... Det gi mig lidt at tænke over... i sær muligheden med ren t5 løsning. Men er det ikke at gå lidt på kompromi ? kan man holde alle koraller under t5 ? og hvis man kan det hvorfor så bruge hqi ?de gir jo nogle varme problemer, i sær sommerdage ?
Ja havde der da bare været en facisliste... Men lad mig hører jeres holdninger / erfaringer...
Ja havde der da bare været en facisliste... Men lad mig hører jeres holdninger / erfaringer...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Du kan også bruge HQI, men der er mange, som så kører med køler om sommeren.Blæksprutten skrev:tak for svarene... Det gi mig lidt at tænke over... i sær muligheden med ren t5 løsning. Men er det ikke at gå lidt på kompromi ? kan man holde alle koraller under t5 ? og hvis man kan det hvorfor så bruge hqi ?de gir jo nogle varme problemer, i sær sommerdage ?
Jo se på Musikers (540L) tråd herinde, buddy's (250L) plus flere, som er nogle smukke baljer

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Jeg kører med 2 stk. LumenBright reflektorer. Tog dem da jeg læste en artikel på nettet hvor de testede LumenBright mod LumenArc.Stefan skrev:Der er noget større lysudbytte og spredning på store reflektorer fra f.eks. Coralvue. Hvis du i forvejen har T5-rør, så ville jeg købe et par gode reflektorer. Jeg har selv gennem længere tid brugt en Coralvue LumenBright, som er en af de bedste reflektorer på markedet. De fås også i lidt forskellige afskygninger og størrelser. Mht. brændere og reflektorer, så er det lidt en smagssag. Jeg har købt mit sæt hos http://www.fastlight.co.uk (som dog ikke altid er så hurtige, som navnet antyder).
Er ikke blevet skuffet, men det var jeg heller ikke blevet med LumenArc. LumenBright reflektorne er modellen "large", som er ca. 49x49 cm. (så vidt jeg husker) og jeg købte jeg også hos FastLight. og de lyser fint akvariet op som er på 160x80 i overfladeareal og 68 i højden.
Har købt 2 stk. 400watt ballaster til at trække brænderne (HQI pærerne), men dem har jeg købt i Danmark for 500 kr. pr. stk.
En af min dyre Coralvue elektroniske ballaster er lige brændt af den anden dag, og da jeg ikke kunne se forskel på lyset på den og den billige ballast til 500 kr., købte jeg endnu en af de "billige", som vist er Semi-mekaniske eller semi-elektroniske om man vil. Målte wattforbruget på den forinden og i kontinuerlig drift bruger den 409 watt (for 400 watt ballast).
Så hvis jeg var dig, ville jeg ikke gå på kompromi med noget så vigtigt som lyset. Jeg siger ikke at du skal op i 2 x 400 watt, for i dit tilfælde er 250 watt nok udmærket. Men der er sgu unægtelig forskel på dårlige og gode reflektorer, det kan man se!
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
@stefan; Af hensyn tilbeskyttelse glas tænkte jeg mere på i tilfælde af pæren skulle esploere ned i baljen..
jeg er stadigvæk meget i tvivl men heller nok mest til en kompination af t5 og hqi.
et andet et andet spørgsmål. en brænder fås i forskellige kelvin hvad er bedst og hvad er forskellen !
jeg er stadigvæk meget i tvivl men heller nok mest til en kompination af t5 og hqi.
et andet et andet spørgsmål. en brænder fås i forskellige kelvin hvad er bedst og hvad er forskellen !
Vælg E40 fatning til din HQI. Du skal ikke være nervøs for at den springer over akvariet .. Har aldrig oplevet det ved købt af gode HQI rør.
Jeg køre selv med BLV 14.000K rør som er mere blå eller hvid som nogle også kalder det. 10.000K er mere varmt i farven og alt efter mærke er det bare at prøve sig frem andet kan man vist ikke sige om valg af lys da det er en smag sag.
3200K er din belysning om aften i stuen alm. lampe over bordet. 5400 K er lyset uden for om dagen. Så har du en forskeld du kender.
Steen
Jeg køre selv med BLV 14.000K rør som er mere blå eller hvid som nogle også kalder det. 10.000K er mere varmt i farven og alt efter mærke er det bare at prøve sig frem andet kan man vist ikke sige om valg af lys da det er en smag sag.
3200K er din belysning om aften i stuen alm. lampe over bordet. 5400 K er lyset uden for om dagen. Så har du en forskeld du kender.
Steen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Der er fordele og ulemper ved både T5 og HQI. Med T5 er det muligt at kombinere rørene lettere og derved få den farve som man ønsker. HQI giver det flotte spil i vandet som T5 ikke giver.
T5 kommer lettere ud i hjørnerne på akvariet.
Der skal bruges det samme antal watt uanset om det er HQI eller T5.
Og da man skal have samme mængde watt over akvariet, kan man også holde de samme koraller.
Dog kan man ofte opleve at farverne på korallerne ikke er de samme under T5 om under HQI, hvad der er flottest kommer an på koral og hvordan lyset er sat sammen.
Som udgangs punkt bruger vi HQI pærer med et kelvin tal på 10000, men idag bruger flere og flere højere kelvin tal 12000 eller 14000 er de mest anvendte.
Som jeg tidligere skrev, så besøg et par af de andre akvarietosser her, og se hvad de har af lys over akvariet. For 2 pærer på 14000 kelvin behøver ikke have samme farve, hvis de er fra forskellige firmaer.
T5 varmer næsten lige så meget som HQI, og bruger du elektroniske ballaster, er det kun varmen fra selve pæren du skal tænke på, ballasten bliver ikke mere end lun. Mekaniske ballaster med jernkerne, varmer meget mere, og kan blive så varme at du ikke kan røre ved dem. Og som bekendt er strøm lig med varme, så de gamle ballaster bruger meget strøm i forhold til de elektroniske
Håber det gav en anelse mere klarhed.
T5 kommer lettere ud i hjørnerne på akvariet.
Der skal bruges det samme antal watt uanset om det er HQI eller T5.
Og da man skal have samme mængde watt over akvariet, kan man også holde de samme koraller.
Dog kan man ofte opleve at farverne på korallerne ikke er de samme under T5 om under HQI, hvad der er flottest kommer an på koral og hvordan lyset er sat sammen.
Som udgangs punkt bruger vi HQI pærer med et kelvin tal på 10000, men idag bruger flere og flere højere kelvin tal 12000 eller 14000 er de mest anvendte.
Som jeg tidligere skrev, så besøg et par af de andre akvarietosser her, og se hvad de har af lys over akvariet. For 2 pærer på 14000 kelvin behøver ikke have samme farve, hvis de er fra forskellige firmaer.
T5 varmer næsten lige så meget som HQI, og bruger du elektroniske ballaster, er det kun varmen fra selve pæren du skal tænke på, ballasten bliver ikke mere end lun. Mekaniske ballaster med jernkerne, varmer meget mere, og kan blive så varme at du ikke kan røre ved dem. Og som bekendt er strøm lig med varme, så de gamle ballaster bruger meget strøm i forhold til de elektroniske
Håber det gav en anelse mere klarhed.
- klaus meyland
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8500 Grenaa
- Saltvand siden?: 2004
hvis jeg var dig så havde jeg købt LED der er efter hånden flere okay modeller på markedet som jeg ville tjekke hvis jeg var dig
er ved at planlægge mit comeback 

-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
Takker for svar. jo det gav god mening og forståelse... ja det er måske sjældent at pæren siger bang men det er jo selvføglig sket her... så jeg overvejer et beskyttelse glas..
nu har jeg kigget på på http://translate.google.dk/translate?hl ... 1I7GFRE_da da nogen af jer har handlet der før! nu er jeg lidt i tvivl omhvordan dette skal forstås !
coralvue lamp included (hvad er det for en lamp? reflektoren er vel lampen eller???)
lumenarc reflektor included (forstået)
pair of easyroll.. (forstået)
Pre wired for immediate use (øøøhhh, lidt hjælp!!)
Er det det billigste sted at handle hqi lamper? for så meget billiger er de da ikke i forhold,til danske butikker.
nu har jeg kigget på på http://translate.google.dk/translate?hl ... 1I7GFRE_da da nogen af jer har handlet der før! nu er jeg lidt i tvivl omhvordan dette skal forstås !
coralvue lamp included (hvad er det for en lamp? reflektoren er vel lampen eller???)
lumenarc reflektor included (forstået)
pair of easyroll.. (forstået)
Pre wired for immediate use (øøøhhh, lidt hjælp!!)
Er det det billigste sted at handle hqi lamper? for så meget billiger er de da ikke i forhold,til danske butikker.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Lamp betyder på engelsk pære.
Prewired betyder at ballasten er forsynt med ledninger, som blot skal monteres til fatningen og stik kontakten.
Jeg ville under alle omstændigher købe grejet i HHK. Det er billigste sted, selv med fragt og moms/told
Prewired betyder at ballasten er forsynt med ledninger, som blot skal monteres til fatningen og stik kontakten.
Jeg ville under alle omstændigher købe grejet i HHK. Det er billigste sted, selv med fragt og moms/told
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
Tak for det carsten, så er jeg med igen
.. Har du evt et link til graj i HHK ???
Af hensyn til en led løsning tror jeg det er for nyt inu, venter lige lidt med det til der er lidt flerer erfaringer inden for dette...

Af hensyn til en led løsning tror jeg det er for nyt inu, venter lige lidt med det til der er lidt flerer erfaringer inden for dette...

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Af ukendt årsag kan jeg ikke bruge højre museknap på www.fish-street.com Så det er svært at linke.Blæksprutten skrev:Tak for det carsten, så er jeg med igen.. Har du evt et link til graj i HHK ???
Men tag et kig. Og inden du bestiller, så spørg om en samlet pris incl fragt.
Han sælger også udemærkede elektroniske ballaster.
Men pærene ville jeg holde mig fra. Der er så vidt jeg husker en del der har noget skidt derude fra.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
Takker for jeres hjælp. Jeg har besluttet mig og bestilt;
2 x coralvue 250w ballast
2 x lurmenAch large reflektor E40 fatning
2 x marine lux 250w 14000k
Dette kit skal fastlight have 2 x eu 245,25 Kr. 5178,75 (+ fragt, ikke undersøgt)
Jeg har bestilt i en DANSK butik til kr.5500,00 altså en lille mer pris på kr.321,25 og så er der ikke easy roll med til en værdi af kr.99,00.
Så synes jeg ikke
det kan svare sig af bøvle med udenlanske net butikker, har svært ved sprog, så skulle der gå noget galt i fragt eller afhensyn til garanti er det 100 gange nemmere at dunke den danske forhandler i hovedet,også ansigt til ansigt. Og så har jeg jo også støttet en af vores egne forhandlere 
2 x coralvue 250w ballast
2 x lurmenAch large reflektor E40 fatning
2 x marine lux 250w 14000k
Dette kit skal fastlight have 2 x eu 245,25 Kr. 5178,75 (+ fragt, ikke undersøgt)
Jeg har bestilt i en DANSK butik til kr.5500,00 altså en lille mer pris på kr.321,25 og så er der ikke easy roll med til en værdi af kr.99,00.
Så synes jeg ikke

- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Lyder som et fornuftigt sæt!
Jeg bestilte også i sin tid udelukkende hos FastLight pga., at der ikke var nogle danske forhandlere, som kunne levere LumenBright, som jeg absolut ville ha'!
Jeg bestilte også i sin tid udelukkende hos FastLight pga., at der ikke var nogle danske forhandlere, som kunne levere LumenBright, som jeg absolut ville ha'!