Temperatursvingninger - hvor meget kan koraller tåle?
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Temperatursvingninger - hvor meget kan koraller tåle?
I middags var temperaturen 25,5 grader. Nu lidt i midnat er den oppe på 28,2 grader.
De 1000 watt lys varmer vandet op. Hvad betyder det for korallernes vækst, udseende og trivsel?
Tænker specielt på sps.
De 1000 watt lys varmer vandet op. Hvad betyder det for korallernes vækst, udseende og trivsel?
Tænker specielt på sps.
Re: Temperatursvingninger - hvor meget kan koraller tåle?
Jeg ville være mere nervøs for sommeren når temp uden for kommer højere op end i dag.
Lige hvor mange graders temperturen skal svinge før det går ud over korallerne ved jeg ikke. 2-3 grader over en hel dag bør der ikke kunne ske det vilde ved. Bare det ikke er på kort tid og flere dage i træk.
Steen
Lige hvor mange graders temperturen skal svinge før det går ud over korallerne ved jeg ikke. 2-3 grader over en hel dag bør der ikke kunne ske det vilde ved. Bare det ikke er på kort tid og flere dage i træk.
Steen
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Du skal ihvertfald tage dine forholdsregler inden det bliver sommer, da jeg har læst at koraller tager skade over 29.2 grader, hvilke du nemt kan få når du allerede nu kommer op på 28.2, da jeg regner med at du ikke har klimaanlæg og har en stue temperatur på 22-23 pt... Tænk så på hvad der så sker ved 25-28 graders indetemp til sommer...
Sæt blæsere i din lampe. hvis du ikke allerede har det...

Sæt blæsere i din lampe. hvis du ikke allerede har det...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Sommervarmen og max. temperaturen er jeg bevidst om. Skulle det komme dertil, så bliver alt HQI og de pumper der kan "undværes" slukket og så vil jeg bruge et par t5 rør og sætte luftblæsere op. Men det er jo kun når hedebølgen rammer.
Det var nu mere selve variationen i vandtemperaturen og påvirkning af fx. acropora og montipora jeg spekulerede på om springet fra 25-28 på éen dag, ville give problemer på sigt. Vil tro det gentager sig hver døgn og tænker derfor på om det mon kan påvirke korallernes farver eller måske ligefrem stresse dem så de dør?
Det var nu mere selve variationen i vandtemperaturen og påvirkning af fx. acropora og montipora jeg spekulerede på om springet fra 25-28 på éen dag, ville give problemer på sigt. Vil tro det gentager sig hver døgn og tænker derfor på om det mon kan påvirke korallernes farver eller måske ligefrem stresse dem så de dør?
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Det andet kan jeg ikke svarer på, men jeg ville da være bekymret når der allerede nu kun er én grad fra max temp... (Udendørs temp stiger hurtigt 10 grader mere end i dag, så det er vel ikke kun en hedebølge der kan give problemer..)

Det optimale er at du får noget styring på til at tænde og slukke dine blæsere istedet for at slukke lys og pumper.
Har set et par link her inde tidligere til et lille relæ styret af en tempertur føler. Den kostede vist ikke mere end 400Kr. Og kan styre blæsere.
Ellers kan en køler selv finde ud af hvornår den skal tænde og slukke. Den holder også temp inden for 1 grad når den tænder og slukker.
Steen
Har set et par link her inde tidligere til et lille relæ styret af en tempertur føler. Den kostede vist ikke mere end 400Kr. Og kan styre blæsere.
Ellers kan en køler selv finde ud af hvornår den skal tænde og slukke. Den holder også temp inden for 1 grad når den tænder og slukker.
Steen
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
De steder i verden hvor korallerne vokser hurtigst er også dem med de største temp. udsving... Så det ville jeg absolut ikke være nervøs over.
På lavt vand og i laguner kan vandtemp. nå meget højt op når lavvande falder sammen med middagssol. Når vandet stiger igen kan temp. falde 3-4 grader. Har selv oplevet det, både i Rødehavet, Asien og Caribien..
Men igen, om korallerne har så optimale livsbetingelser på alle de andre områder at de kan kompensere for det eller de er ligeglade ved jeg ikke. Men det er altid en balance og temp og saltudsving er jeg ikke nervøs for.. Når jeg skifter vand er det ofte med 5 grader vand fra hanen. Har ikke varmt vand i mit teknikrum og korallerne ser ligeglade ud med at temp. falder 1-2 grader på 10 min..
På lavt vand og i laguner kan vandtemp. nå meget højt op når lavvande falder sammen med middagssol. Når vandet stiger igen kan temp. falde 3-4 grader. Har selv oplevet det, både i Rødehavet, Asien og Caribien..
Men igen, om korallerne har så optimale livsbetingelser på alle de andre områder at de kan kompensere for det eller de er ligeglade ved jeg ikke. Men det er altid en balance og temp og saltudsving er jeg ikke nervøs for.. Når jeg skifter vand er det ofte med 5 grader vand fra hanen. Har ikke varmt vand i mit teknikrum og korallerne ser ligeglade ud med at temp. falder 1-2 grader på 10 min..
SPS : Stability provides succes
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Der er ikke koblet nogen blæsere på endnu, men har jo efterhånden set mange billeder af folk i USA der har indstalleret blæsere.spdiving skrev:Det optimale er at du får noget styring på til at tænde og slukke dine blæsere istedet for at slukke lys og pumper.
Steen
Hvis du finder linket til det relæ og hvad der ellers kunne være interessant at koble sammen, så sig endelig til.
En køler har jeg også overvejet, men skal sådan en ikke have "kold" luft for at kunne køle? Hvis der er 30 grader i stuen, så får den vel svært ved at smide det varme luft ud? (bor i lejlighed). Og så er 1000 liter vand vel ikke sådan liiige at køle (læs: koster kassen i indkøb og i drift?)

- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Køleren er et lille klimaanlæg til akvariet og det smider varme ud i stuen...
Man kan også vælge et klimaanlæg til montering i lejlighedden og derved selv få gælde af køling, men det er selvfølgeligt en dyrer løsning end køleren kun til akvariet...
Jeg har selv et todelt klimaanlæg til 7000,- kr. men det larmer, koster meget i strøm og den éne del skal stå udenfor igennem et lille vindue eller lign. (Slangen mellem de to dele er ca. 25x70mm.)
Så det gavner derved både akvariet og mig, da stuetemp bliver max. 23-24 selv under hedebølge.)
Et fastmonteret anlæg er mere støjsvagt, men koster hurtigt 20.000,- kr. i indkøb + opsætning...

Man kan også vælge et klimaanlæg til montering i lejlighedden og derved selv få gælde af køling, men det er selvfølgeligt en dyrer løsning end køleren kun til akvariet...
Jeg har selv et todelt klimaanlæg til 7000,- kr. men det larmer, koster meget i strøm og den éne del skal stå udenfor igennem et lille vindue eller lign. (Slangen mellem de to dele er ca. 25x70mm.)
Så det gavner derved både akvariet og mig, da stuetemp bliver max. 23-24 selv under hedebølge.)
Et fastmonteret anlæg er mere støjsvagt, men koster hurtigt 20.000,- kr. i indkøb + opsætning...

- Stephensen
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Foran computeren...
I rødehavet lever korallerne fint i 20-21 grader varmt vand om vinteren, og af erfaring ved jeg de har det skidt ved 31
så rimeligt udsving kan de vel tåle...

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der behøver ikke så meget mere teknik end det du formentligt allerede har.
IKS kommer som standard med en temperatur føler, og da man jo som regel ogå har en strømskinne, er det da blot at kode IKs en til at tænde for en blæser ved en given temperatur.
Aquatronica kan nok det samme.
Nu blev der nævnt en temperatur på 29,2, om den er korrekt skal jeg ikke kunne sige, men vi har før sagt 30 grader. Jeg har selv haft temperaturere oppe over 29,2 uden der er sket noget, men det kan bare være fordi jeg ikke har haft nogen af de mest følsomme koraller
IKS kommer som standard med en temperatur føler, og da man jo som regel ogå har en strømskinne, er det da blot at kode IKs en til at tænde for en blæser ved en given temperatur.
Nu blev der nævnt en temperatur på 29,2, om den er korrekt skal jeg ikke kunne sige, men vi har før sagt 30 grader. Jeg har selv haft temperaturere oppe over 29,2 uden der er sket noget, men det kan bare være fordi jeg ikke har haft nogen af de mest følsomme koraller
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg har ikke IKS, CarstenCarsten skrev:Der behøver ikke så meget mere teknik end det du formentligt allerede har.

Min bekymring mht. temperatur er mere at den svinger fra middellav til høj end at den konstant er høj. Tror korallerne vil syntes at det er fint med en temeratur der altid er på, lad os sige 29 grader. Hvis bare den er det konstant.
Den jeg har skal selvfølgelig helst ikke over de 29-30 grader. Her til morgen måler den 27.2 grader og lyset har været slukket siden kl. 23:30 og det tænder igen kl. 16:30, så frem til 16:30 falder den nok yderligere - og så stiger temperaturen sikkert igen når lyset tændes. Må lige holde øje med det, for jeg har ikke bemærket de udsving før.
Universal-Thermostat UT 200 Artikel-Nr.: 68-837-38 på elv.de hvis linket ikke virkker.
http://www.elv.de/Universal-Thermostat- ... ch_/marke_
Steen
Steen
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Tak for linket, det er lige sådan en jeg står og manglerspdiving skrev:Universal-Thermostat UT 200 Artikel-Nr.: 68-837-38 på elv.de hvis linket ikke virkker.
Steen

- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
jeg har selv sidste haft temperaturer oppe på 32 grader, uden at miste koraller på det, jeg fik lidt cyano, og det var det
men en lille bemærkning omkring temperaturer
nu har jeg nærlæst lidt på noget af Ronald L. Shimeks litteratur, og han fortæller et par interessante ting om netop temperatur
bla fortæller han, at den temperaturen på de fleste rev ligger i området 26-30 grader, og efter hans overbevisning ligger den optimale temperatur ligger i mellem 27 og 29 grader!
men det bekræftede mig egentlig bare i det jeg så, den gang jeg hævede temp i akvariet til 27grader mine koraller vokser noget hurtigere
MEN, nu har vi så den evigt tilbagevendende frygt for sommerens højere temperaturer, og folk skruer ned for varmen i tankene
det er i følge Hr Shimek også et problem, for der sker ifølge ham den lille ting, at max temperaturen hvor korallerne får det dårligt, følger med ned...
forstået på den måde, at kan en koral holdt ved 28 grader tåle op til f.eks 30-32 grader, så ville den samme koral , hvis den blev holdt ved kun 25 grader, som gennemsnittet vist forsøger at ramme, have en max temperatur der ligger ca 3 grader lavere dvs op til omkring 29 grader
og det forklarer formodentlig også hvorfor min koraller kunne overleve 32 grader, når andres ikke tåler over 30 grader
om det er rigtigt ja det vil jeg lade være op til folk selv at dømme, men i mine ører lyder det meget fornuftigt, udfra det jeg selv har oplevet
men en lille bemærkning omkring temperaturer
nu har jeg nærlæst lidt på noget af Ronald L. Shimeks litteratur, og han fortæller et par interessante ting om netop temperatur
bla fortæller han, at den temperaturen på de fleste rev ligger i området 26-30 grader, og efter hans overbevisning ligger den optimale temperatur ligger i mellem 27 og 29 grader!
men det bekræftede mig egentlig bare i det jeg så, den gang jeg hævede temp i akvariet til 27grader mine koraller vokser noget hurtigere
MEN, nu har vi så den evigt tilbagevendende frygt for sommerens højere temperaturer, og folk skruer ned for varmen i tankene
det er i følge Hr Shimek også et problem, for der sker ifølge ham den lille ting, at max temperaturen hvor korallerne får det dårligt, følger med ned...
forstået på den måde, at kan en koral holdt ved 28 grader tåle op til f.eks 30-32 grader, så ville den samme koral , hvis den blev holdt ved kun 25 grader, som gennemsnittet vist forsøger at ramme, have en max temperatur der ligger ca 3 grader lavere dvs op til omkring 29 grader
og det forklarer formodentlig også hvorfor min koraller kunne overleve 32 grader, når andres ikke tåler over 30 grader
om det er rigtigt ja det vil jeg lade være op til folk selv at dømme, men i mine ører lyder det meget fornuftigt, udfra det jeg selv har oplevet
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg læste en artikel i forbindelse med blegning af koral rev. Forskere havde i lang tid undret sig over hvorfor der på et rev som var blevet bleget, var enkelte koraller som ikke havde taget skade af det.
Man fandt ud af at der er forskellige klasser af zoochanteller, og nogle var mere varmeresistente end andre. Det som så overraskede forskerene var at de koraller som var blevet hvide, overtog zoochanteller fra de andre ikke bleget koraller.
Hvordan det så ser ud med farverne bagefter har jeg ingen ide om.
Man fandt ud af at der er forskellige klasser af zoochanteller, og nogle var mere varmeresistente end andre. Det som så overraskede forskerene var at de koraller som var blevet hvide, overtog zoochanteller fra de andre ikke bleget koraller.
Hvordan det så ser ud med farverne bagefter har jeg ingen ide om.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
Synes umiddeltbart det kunne lyde logisk Brian, dette sagt uden nogen form for viden omkring det
Men det er vel det samme som os selv, os hvide danskere har det forfærdeligt varmt når vi kommer syd på. Men opholder vi os nu i længere tid i den varme så vil varmen ikke føles nær så modbydelig.
Men som sagt lyder det jo ikke som en helt ude i skoven forklaring...

Men det er vel det samme som os selv, os hvide danskere har det forfærdeligt varmt når vi kommer syd på. Men opholder vi os nu i længere tid i den varme så vil varmen ikke føles nær så modbydelig.
Men som sagt lyder det jo ikke som en helt ude i skoven forklaring...
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Hvor meget svinger jeres vandtemperatur i løbet af et døgn?
Min varierer fra ca. 25,5 til 28,2 grader
Min varierer fra ca. 25,5 til 28,2 grader
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
min varierer fra 26-29 grader henover døgnet
Mvh. Brian
- T.B.P.
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
- Saltvand siden?: 1983
Mine egne erfaringer er : under 20grader = død, over 30grader =død. Altså hold den imellem 20 og 30. Udsving sker hele tiden på koralrev grundet strømmen, jeg har faktisk selv mærket det på trods af brug af våddragt og det var ikke springlaget men en pludselig kraftig strøm (gorgonier lagde sig pludselig ned). Nogle områder kommer muligvis op over 30grader, men i naturen er ting somregel tilpasset til omgivelserne over længere perioder. Til køling om sommeren bruger jeg comp. blæsere som blæser hen over overfladen (homemade). de behøver ikke at være comp. styret. Bare mit bud. 

Tony Petersen.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
acropora kan bestemt ikke li under 21-22 grader.
jeg læste engang en artikel på reefcentral, hvor forfatteren mente at man med fordel kunne hæve temperaturen i akvariet en smugle imod sommeren, så korallerne vænnede sig til det. Så var chancen for at de skulle dø i en hede bølge mindre.
jeg læste engang en artikel på reefcentral, hvor forfatteren mente at man med fordel kunne hæve temperaturen i akvariet en smugle imod sommeren, så korallerne vænnede sig til det. Så var chancen for at de skulle dø i en hede bølge mindre.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Har sådan en til salg hvis det er, næsten ubrugtOlsen skrev:Tak for linket, det er lige sådan en jeg står og manglerspdiving skrev:Universal-Thermostat UT 200 Artikel-Nr.: 68-837-38 på elv.de hvis linket ikke virkker.
Steen