Røde planarier

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Røde planarier

Indlæg af Helena »

Jubii , hurra jeg har fået Røde Planarier :crybaby: Og jeg er sikker.

Jeg har anskaffet Flatworm exit, jeg har masser af kul.
Jeg har fundet ud af jeg skal fjerne så mange som muligt manuelt.
Jeg kan læse mig frem til at jeg skal slukke for UV, og lade skummeren køre.
Have masser af rent vand klar.

Og være indstillet på at holde øje med akvariet i nogle timer.

Hvad ved jeg ikke?
Nogen fælder?
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Røde planarier

Indlæg af Gino »

Hej Helena.

JA jeg har også haft dem kort engang.. der måttwe ejg tage dem alle manuelt og det lykkedes mig at udslette dem helt:-) jeg tog hver koral op der havde dem på sig og rensede den med en tandbørste og gav nogle af de koraller et kort ferskvands dyp dem med kalk skalet:-)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis der ikke begynder at flyde døde planarier rundt efter 15 minutter, skal du komme mere flatworm exit i, men ikke bare dosere i blinde.
Selvom du tror du får dem væk, så er der ingen garanti for at de ikke dukker op igen - desværre.
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Helena »

Ok, det er bare så irriterende, jeg har aldrig haft dem før, men en gang skulle jo være den første, de kommer vel med nogle af de ting man tilfører i form af nye koraller, eller hvad?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Helena skrev:Ok, det er bare så irriterende, jeg har aldrig haft dem før, men en gang skulle jo være den første, de kommer vel med nogle af de ting man tilfører i form af nye koraller, eller hvad?
Jeps, og det er også derfor at koraller skal behandles inde de sættes ind
Brugeravatar
bdk
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15
Postnummer: 8670 Låsby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af bdk »

Carsten skrev:
Helena skrev:Ok, det er bare så irriterende, jeg har aldrig haft dem før, men en gang skulle jo være den første, de kommer vel med nogle af de ting man tilfører i form af nye koraller, eller hvad?
hvordan det ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

bdk skrev:
Carsten skrev:
hvordan det ?
Der er to måder du kan gøre det på.
Den enkle og lidt usikre, som blot er et kort dyp i ferskvand, medens korallen rystes. Det tager de røde planarier og en del andre ting, men noget bliver tilbage.
Den sikre og lidt langsommere metode, er en tur i et Coralcure bad. Det skulle tage stort set alt, blot ikke de Montipora spisende snegle. Ulempen er at coralcure skal købes, og selv en lille koral fylder godt op i en bøtte , så der skal bruges en del vand.
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Helena »

Af skade bliver man klog, men sjældent rig :wink:
T1000
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 5500 middelfart

Indlæg af T1000 »

havde også mange planaria for nogle år siden ... købte en manderin og seks stribet gylte de tog livet af mine planaria efter t par måneder ...
400l akvarie med optisk front ,sump 120l, ialt 520 .bubble king 200 mini , ATI powermodul 6x54watt +2x39 wattt5,Ghl profilux plus 2,3 tunze 6055 ghl styret

Sps fragtmenter søges
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Helena »

Interessant, andre med lignende erfaringer :wink:
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 2680 Solrød Strand
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Solrød strand

Indlæg af Stillhoff »

Spiser manderin planaria?

Jeg fik en manderin fo en månedstid side og har aldrig set planaria i mit akvarie men, nu har jeg lige set nogle på ruden. Crap.
Kan det være min manderin der jager dem ud af mine ls?
450l indbygget
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg har været det meste af paletten igennem og ikke noget af det virker i længden.
Mandarin, scooterblenyer og seksstribede gylter gider ikke tage dem.
Muligvis hvis der kun er ganske få, men når problemet er opstået, er de som regel formange til at de kan holde dem nede og på sigt fjerne dem - desværre.
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 2680 Solrød Strand
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Solrød strand

Indlæg af Stillhoff »

Det var ærgeligt. Nu gik det ellers lige så godt efter min algen€x kur, som har været en stor succes.
450l indbygget
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

hvordan gik det Helena?
JEg har dem også og vil på sigt, når der er penge i kassen, anskaffe mig en seks stribet gylte eller en mandarin fisk. Indtil videre holder jeg dem nede med ugentlig vandskift... de kommer hurtigt igen!!!

Hvad gør røde planarier af skadelige ting i akvariet?
Altså udover at være knapt så kønne...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Anders månsson skrev:hvordan gik det Helena?
JEg har dem også og vil på sigt, når der er penge i kassen, anskaffe mig en seks stribet gylte eller en mandarin fisk. Indtil videre holder jeg dem nede med ugentlig vandskift... de kommer hurtigt igen!!!

Hvad gør røde planarier af skadelige ting i akvariet?
Altså udover at være knapt så kønne...
Jeg bemærkede at der kom mere lys i akvariet når jeg havde suget dem op.
De sidder på stenene og nogle gange også på korallerne. Derfor får korallerne ikke lys nok.
Og når de dør udskiller de en gift som dræber fisk meget hurtigt(forudsat at det er masse dødstilfælde)
Det er derfor når man bruger flatworm-exit at man skal filtere over akvtivt kul og lave vandskifte
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Helena skrev:Interessant, andre med lignende erfaringer :wink:
Mine planarier som jeg havde da jeg var nystartet forsvandt da jeg købte en seksstribet gylte. De kan være effektive, men der er ingen garanti for at de tager dem...det afhænger af det enkelte individ....det samme gælder for mandarinfisk.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Da jeg havde dem købte jeg en scooterbleeny som fortærede dem. Havde selvfølgelig heller ikke mange, så det er muligt at det ikke vil virke hvis man er kraftigt angrebet.
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Tilgengæld er en seksstribet gylte en fisk man får svært ved at fange op igen ,
den rydder alle sten for pods olign og kan blive en stressfaktor i et for lille akv.
Blennyer og manderiner skal jo også trives efter planarieangrebet er ovre så
vær sikker på der er mad til dem efterflg. Ingen af disse fisk kan leve udelukkende af fladorme,
og skal ha tid til at vænne sig til smagen, som Carsten sir , så er røde planarier lidt giftige,
og smager sikkert lidt hen ad sure sokker :-D
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Vejgaard

Indlæg af Tobias »

Jeg købte også nogle LS hos Tropeland i fredags. Lørdag morgen da jeg kiggede i akvariet var der fyldt med røde planarier fra de købte sten. Jeg behandlede så stenene i en seperat balje med Coral Cure, dog dræbte det også alt andet i mine sten (ved godt at det ikke var de smarteste at gøre :/ Alligevel begynder der et dukke planarier op igen :/

Så jeg skal nok have skaffet mig en kamelreje når mit akvarie er klart, da de også gerne skulle tage dem..
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Tobias-århus skrev:Jeg købte også nogle LS hos Tropeland i fredags. Lørdag morgen da jeg kiggede i akvariet var der fyldt med røde planarier fra de købte sten. Jeg behandlede så stenene i en seperat balje med Coral Cure, dog dræbte det også alt andet i mine sten (ved godt at det ikke var de smarteste at gøre :/ Alligevel begynder der et dukke planarier op igen :/

Så jeg skal nok have skaffet mig en kamelreje når mit akvarie er klart, da de også gerne skulle tage dem..
Det er lidt ærgeligt at få startet med et udbrud af planarier. Det samme skete for mig for nogle måneder siden. Jeg behandlede to gange med saliferts flatworm exit og det virkede rigtig godt og fisk og koraller tog ikke synligt skade. De eneste der led lidt under det var et par børsteorme, som kom frem og vred sig rundt nogle timer. De døde dog ikke af det og har sidenhen set et stort antal store og små børsteorme i stenene. Men begge gange overlevede nogle få planarier. Så valget stod for mig imellem at prøve endnu en behandlig, men med 200% dosering, eller en naturlig fjende. Da jeg har nogle godt indkørte sten med utrolig meget småliv købte jeg en af de fisk som i forvejen stod på min ønskeliste, nemlig en scooterblenny. Siden den kom i ser jeg ingen planarier på stenene eller glasset, kun imellem de stride Derbesia alger jeg også kæmper med. Så tror den æder dem, selvom jeg aldrig har set et specifikt tilfælde. Men som sagt er der ingen garanti med at købe sådan en fisk og det er ikke anbefalelsesværdigt før der er så meget liv i stenene at det kan formere sig hurtigt nok til at blenny'en ikke udryddet det hele.
Mht. kamelrejen så har jeg også hørt at den skulle gå i kødet på planarierne, men den er desværre ikke reefsafe, men det ved du sikkert godt!?
Held og lykke med kampen :wink:
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Vejgaard

Indlæg af Tobias »

Birkefeldt skrev:
Tobias-århus skrev:Jeg købte også nogle LS hos Tropeland i fredags. Lørdag morgen da jeg kiggede i akvariet var der fyldt med røde planarier fra de købte sten. Jeg behandlede så stenene i en seperat balje med Coral Cure, dog dræbte det også alt andet i mine sten (ved godt at det ikke var de smarteste at gøre :/ Alligevel begynder der et dukke planarier op igen :/

Det er lidt ærgeligt at få startet med et udbrud af planarier. Det samme skete for mig for nogle måneder siden. Jeg behandlede to gange med saliferts flatworm exit og det virkede rigtig godt og fisk og koraller tog ikke synligt skade. De eneste der led lidt under det var et par børsteorme, som kom frem og vred sig rundt nogle timer. De døde dog ikke af det og har sidenhen set et stort antal store og små børsteorme i stenene. Men begge gange overlevede nogle få planarier. Så valget stod for mig imellem at prøve endnu en behandlig, men med 200% dosering, eller en naturlig fjende. Da jeg har nogle godt indkørte sten med utrolig meget småliv købte jeg en af de fisk som i forvejen stod på min ønskeliste, nemlig en scooterblenny. Siden den kom i ser jeg ingen planarier på stenene eller glasset, kun imellem de stride Derbesia alger jeg også kæmper med. Så tror den æder dem, selvom jeg aldrig har set et specifikt tilfælde. Men som sagt er der ingen garanti med at købe sådan en fisk og det er ikke anbefalelsesværdigt før der er så meget liv i stenene at det kan formere sig hurtigt nok til at blenny'en ikke udryddet det hele.
Mht. kamelrejen så har jeg også hørt at den skulle gå i kødet på planarierne, men den er desværre ikke reefsafe, men det ved du sikkert godt!?
Held og lykke med kampen :wink:
Ja, det ved jeg godt, desværre :/ Jeg havde også tænkt mig at se om der ikke var en som havde en jeg kunne låne og så have den før korallerne kom i (:
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

mit lille rsm får nok svært ved at føde en mandarin i længden, men der er lige nu EKSTREMT meget liv i sten og sand... Jeg tror jeg vil prøve med en mandarin ellers seks stribet gylte. Begge er jo vidunderlige fisk!
og ellers må det være vandskift, der er vejen ud...
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

er der nogen der ved om en lsd fisk¨tager planarier? Den er i familie og næsten udeende mæssig lig mandarin fisken
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

Tja, det er der nogle af dem der gør og nogle ikke, det er som os menesker, nogle spiser kød og andre ikk'

Der er vist kun to ting at gøre :be: :pray:
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
Kjaer
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: næstved

Indlæg af Kjaer »

Jeg har anskaffet mig en scooter blenny, som jeg håber på vil tage mine. Jeg har ikke set den spise en planarie endnu, men jeg synes ikke de breder sig så hurtigt som før. Jeg håber at vandskift og scooteren vil holde dem nede og måske helt slippe af med dem på den lange bane.

Hos decocean fik jeg at vide, at jeg skulle glemme de seksstribede og mandarinerne, da blennyerne var mere effektive, og der var langt større chance for, at den rent faktisk gad æde planarierne.
Mvh Rasmus

125 l cube, 40 l sump
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

ok, så må jeg se hvad jeg render på først her på Fyn...
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Helena »

Jeg skal helt sikkert finde en anden løsning end kemi, nu har jeg behandlet 2 gange :dizzy: Og skidtet kommer bare igen.
Jeg har så også behandlet 2 gange for Cyano :( Det hører jo med at det er nogle tidskrævende processer der kræver masser af frisk saltvand, og et kæmpe arbejde :scream: Planarierne har jeg fået ind med noget udefra :( Hvor jeg bliver ved med at få Cyano fra ved jeg virkelig ikke, det var næsten det sidste jeg burde have :wink: Synes faktisk jeg har taget alle tænkelige forholdsregler: Max. cirkulation, minimal fodring, rowaphos, og aktivt kul, god skummer, intet målbart, på værdier, bortset lige fra en anelse PO4, :devilish: Og det kan vel så kun komme fra mine Reefkeramiksøjler :wink: Så når sommersæsonen er overstået en gang i August, og her bliver normale tilstande igen, så ryger de ud, og jeg skal lave en redecoration af akvariet :y Jeg er faktisk så irriteret lige nu at jeg har haft kraftige overvejelser om jeg overhovedet gad mere :wink: Men jeg ved også at jeg ville fortryde i samme øjeblik det kom ud af døren :y
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

ja Det kan godt lyde som om det kommer¨fra keramikken!
Godt du ikke giver op... nu skal vi jo snart samles her på Fyn...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det var jo også den konklusion som både Brian C og jeg selv kom frem til
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Lige en lille update med min planarie situation her en måneds tid siden sidst. Min scooterblenny gør jobbet og holder planarierne nede, så der ikke er en eneste på sten eller glas. Stadig kun imellem Derbesia algerne at de har mulighed for at være i fred for blenny'en. Så i mit tilfælde har denne fisk vist sig at være særdeles effektiv mod planarier. Udover det er det en spændende fisk som kan skifte farve og mønster efter humør :wink:
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Besvar

Tilbage til "Sygdom"