Hvordan virker elektronisk pH-styring i kalkreaktor?
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Hvordan virker elektronisk pH-styring i kalkreaktor?
Har mange gamle tråde, men er stadigvæk i tvivl om et par ting, så nu til et par spørgsmål om Deltec 601 kalkreaktor indstillinger:
Skal til at starte kalkreaktoren op fra begyndelsen og har en pH controller og pH probe klar + Magnetventil, CO2 flaske og en lille fødepumpe til reaktoren. På medie brugsanvisningen står der at man skal sigte efter en pH i reaktoren på pH på 6,3. Går ud fra at det er det punkt hvor det opløses. Men hvordan skal jeg indstille alle tingene her i opstarten af reaktoren?
1. Skal pH controlleren stå til ÅBNE for magnetventilen så snart pH'en i reaktoren stiger til mere end 6,3?
2. Skal der indstilles noget med bobeltælleren, eller skal jeg ikke bekymre mig om den når nu pH controlleren åbner og lukker for CO2?
3. Den lille fødepumpe sender vand ind i reaktoren. Skal udgangsvandet fra reaktoren dryppe eller skal der bare lukkes fuldt op?
Går ud fra at det skal dryppe forsigtigt i starten. Men skal jeg så bare skrue op til et punkt hvor vandværdierne i akvariet begynder at ændre sig?
4. Hvad skal jeg måle på udgangsvandet for at jeg ved at det hele er indstillet korrekt?
Akvariet er på 900 liter og det er en Deltec PF 601 kalkreaktor.
Skal til at starte kalkreaktoren op fra begyndelsen og har en pH controller og pH probe klar + Magnetventil, CO2 flaske og en lille fødepumpe til reaktoren. På medie brugsanvisningen står der at man skal sigte efter en pH i reaktoren på pH på 6,3. Går ud fra at det er det punkt hvor det opløses. Men hvordan skal jeg indstille alle tingene her i opstarten af reaktoren?
1. Skal pH controlleren stå til ÅBNE for magnetventilen så snart pH'en i reaktoren stiger til mere end 6,3?
2. Skal der indstilles noget med bobeltælleren, eller skal jeg ikke bekymre mig om den når nu pH controlleren åbner og lukker for CO2?
3. Den lille fødepumpe sender vand ind i reaktoren. Skal udgangsvandet fra reaktoren dryppe eller skal der bare lukkes fuldt op?
Går ud fra at det skal dryppe forsigtigt i starten. Men skal jeg så bare skrue op til et punkt hvor vandværdierne i akvariet begynder at ændre sig?
4. Hvad skal jeg måle på udgangsvandet for at jeg ved at det hele er indstillet korrekt?
Akvariet er på 900 liter og det er en Deltec PF 601 kalkreaktor.
Re: Hvordan virker elektronisk pH-styring i kalkreaktor?
Det nemeste er at dine værdier ligger som de skal inden du starter reaktoren. Så skal den nemlig kun indstildes til at viligeholde CA + KH
Alt efter mediet du bruger stilder du PHen til lidt under det de skriver det bliver opløst ved. Jeg bruger lidt blandet medie og har ramt en PH på 6.69 så det står min PH styring til.
Når PHen i reaktoren den kommer over 6.69 tænder den magnetvintilen som så lukker CO2 ind i reaktoren CO2 bobbler forsigtigt ind 1-2 bobler i sek. For at PHen ikke bliver alt for lav når magnetventilen slukker det kommer også nemere rundt i reaktoren uden at pumpen larmer når CO2 bobblerne bliver knust i pumpen.
Du styre KHen ved hvor meget PHen i reaktoren er. Drypne fra reaktoren styre CA. Men husk de følges som regl i samme kurve.
Håber du kan bruge min forklaring eller må jeg prøve igen.
Steen
Alt efter mediet du bruger stilder du PHen til lidt under det de skriver det bliver opløst ved. Jeg bruger lidt blandet medie og har ramt en PH på 6.69 så det står min PH styring til.
Når PHen i reaktoren den kommer over 6.69 tænder den magnetvintilen som så lukker CO2 ind i reaktoren CO2 bobbler forsigtigt ind 1-2 bobler i sek. For at PHen ikke bliver alt for lav når magnetventilen slukker det kommer også nemere rundt i reaktoren uden at pumpen larmer når CO2 bobblerne bliver knust i pumpen.
Du styre KHen ved hvor meget PHen i reaktoren er. Drypne fra reaktoren styre CA. Men husk de følges som regl i samme kurve.
Håber du kan bruge min forklaring eller må jeg prøve igen.
Steen
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
Jeg er nødt til lige, at rette denne misforståelse;spdiving skrev:...
...
Uanset hvordan du indstiller reaktoren mht. flow og CO2, kommer der et efluent med samme forhold mellem Ca og KH ud ad reaktoren.
Der kan ikke ændres på forholdet mellem de to.
Mængden af tilsætning er afhængig af flow og pH i reaktoren - holder vi pH konstant (med pH-controlleren), er det kun flowet, der bestemmer den tilsatte mængde.
Holder man flowet konstant, bestemmes mængden udelukkende af pH.
/Kim
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Forklaringen gav mening, tak spdiving og Nolan.
Vil det så sige, at fordi jeg bruger pH controller, som jo går efter at holde pH konstant på 6,3, så skal jeg blot justere afgangsvandet så der drypper en passende mængde dryp ud i akvariet så jeg ender på Ca = 420 ppm?
Skal jeg så ikke måle på det vand der kommer ud af reaktoren på nogen måde (KH, Ca) ?
Mine værdier i akvariet er pt.:
Ca = 420
Mg = 1260
KH = 7 dKH
pH = 8.0
Er det ok værdier til at starte kalkreaktoren?
Vil det så sige, at fordi jeg bruger pH controller, som jo går efter at holde pH konstant på 6,3, så skal jeg blot justere afgangsvandet så der drypper en passende mængde dryp ud i akvariet så jeg ender på Ca = 420 ppm?
Skal jeg så ikke måle på det vand der kommer ud af reaktoren på nogen måde (KH, Ca) ?
Mine værdier i akvariet er pt.:
Ca = 420
Mg = 1260
KH = 7 dKH
pH = 8.0
Er det ok værdier til at starte kalkreaktoren?
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Og... er det korrekt at mere CO2 tilførsel ikke medfører mere calcium, men mere KH?
Større flow medfører derimod mere calcium?
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Nolan har allerede svaret på dette. Når mediet opløses i reaktoren frigiver det CA og KH. Du kan ikke frigive mere CA end den KH, da de begge er bundet i mediet.Olsen skrev:Og... er det korrekt at mere CO2 tilførsel ikke medfører mere calcium, men mere KH?
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Skulle nok bare have det skåret ud i pap, takherzberg skrev:Nolan har allerede svaret på dette. Når mediet opløses i reaktoren frigiver det CA og KH. Du kan ikke frigive mere CA end den KH, da de begge er bundet i mediet.Olsen skrev:Og... er det korrekt at mere CO2 tilførsel ikke medfører mere calcium, men mere KH?

Hvad med afgangsvandet fra reaktoren. Skal jeg ikke måle på det, men i stedet måle på om akvarievandets Ca = 420 ppm?
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Hvis akvarievandet er som det skal være, så er det sådan set ligegyldigt, hvordan reaktorvandet er. Jeg har dog selv målt på mit bare for sjov 

Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
Jeg har indstillet min reaktor til at give et konstant flow - det dryp-løber ud ad afløbet - og så justerer jeg ydelsen på pH-værdien. Det syntes jeg er lettest.
... men det giver samme virkning, at justere på flowet i stedet for.
/Kim
... men det giver samme virkning, at justere på flowet i stedet for.
/Kim