alger?
-
Charlie B
- Dværg kejser

- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: hjallelse 5260 odense sv
alger?
nu er der begyndt at komme lidt alger på mine sten. men troede de skulle være grønne. ser det her okay ud
- Vedhæftede filer
-
- alger 3.jpg (40.48 KiB) Vist 1684 gange
-
- alger 2.jpg (42.24 KiB) Vist 1684 gange
-
- alger 1.jpg (31.03 KiB) Vist 1684 gange
- Helena
- Rev haj

- 18
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Re: alger?
Det ser helt rigtigt ud, grønne bliver de også, hvis du er heldig, det er nu det sker 
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- Carsten
- Rev haj

- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Brun alger kræver ikke så meget lys som grønne, og er hurtigere til at dukke op. I løbet af en uges tid plejer de grønne alger at overtage pladsen
- Olsen
- Rev haj

- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Det er et tegn på at dine sten er ved at blive "kørt ind" og den fase de er nu, er brunalgefasen. Så det er helt normalt.
-
spdiving
Lige nu kan du kun slappe af og nyde du er igang akvariet skal bare have ro. Alge procenen som er igang nu kan tage tid og når først dine grønalger er ved at være væk kan du begynde at måle på vandet for at være klar til at modtage liv.
Køre du med lys over baljen vil det hjælpe på at få gang i grønalgerne. I mens du venter kan du begynde at læse lidt og planlægge hvilken liv dit rev skal indholde.
Husk din skummer skal køre optimalt for at fjerne den næring du har lige nu. Det er også en rigtig god ide at have masser af cirkulation i baljen for at skidet ikke bare lægger sig i akvariet (døde zoner) men bliver virvlet rundt så det kan blive transpoteret ud til skummeren.
Steen
Køre du med lys over baljen vil det hjælpe på at få gang i grønalgerne. I mens du venter kan du begynde at læse lidt og planlægge hvilken liv dit rev skal indholde.
Husk din skummer skal køre optimalt for at fjerne den næring du har lige nu. Det er også en rigtig god ide at have masser af cirkulation i baljen for at skidet ikke bare lægger sig i akvariet (døde zoner) men bliver virvlet rundt så det kan blive transpoteret ud til skummeren.
Steen
-
Charlie B
- Dværg kejser

- 17
der er lys over baljen og der er standart pumpen i og en 1000l pump i også. så cirkulationen er vidst også god. men skummeren køre jo ikke optimalt endnu. folk siger der skal gå lid tid før den er kørt til. eller hvad man skal sige. hvordan med time på lyset. hvornår skal det tændes og slukkes. der er også nat lys i akvariet i form af 2 små dioder der lyser blåt.
-
spdiving
Nat lys har ingen værdi for hværken korlaer eller fisk det er kun for din ejen skyld at det skal se godt ud også om natten når du sover.
Jeg køre med 4-5 timer lys under opstart end til jeg er ved at være klar til koraller så køre jeg med 10 timer lys om dagen.
Lyset starter kl 14 og slukker kl 24.
Steen
Jeg køre med 4-5 timer lys under opstart end til jeg er ved at være klar til koraller så køre jeg med 10 timer lys om dagen.
Lyset starter kl 14 og slukker kl 24.
Steen
-
Charlie B
- Dværg kejser

- 17
lige et dumtspørgsmål til.. nu har jeg ået gemt min pumpe væk bag ved nogle sten. det e vl ikke så smart når den skal renses. sker der noget ved at rundt på stenene nu eller vil de ødelægge processen?
-
spdiving
Det er klart at hvær gang du roder rundt i akvariet også frem over så frigiver du næring til vandet. Men skal der rokeres om i baljen er det helt klart nu hvor du ikke har liv i akvariet det skal gøres.
Så det bedste er at gøre det nu hvor du afligevel kun er under opstart.
Steen
Så det bedste er at gøre det nu hvor du afligevel kun er under opstart.
Steen
-
Charlie B
- Dværg kejser

- 17
vil jeg gøre med det samme. så det vil være smart at sætte pumpen et sted hvor man kan komme til den og er der et sted der er bedre at sætte den. har sat den nede vedbunden i højre hjørne så den pumper mod venstre og så sidder der den indbyggede pumpe i toppen af venstre side og pumper skråt ned mod højre.
-
spdiving
Sørg for at der er flow bag dine sten og du kan komme til pumpen for fremtidig rengøring. Af samme grund har jeg trukket mine lev sten 10 cm frem fra bagruden.
Steen
Steen
-
Charlie B
- Dværg kejser

- 17
jeg har sat pumpen så den blæser inde bag ved bagvæggen. jeg tænkte på hvordan sidder man koraller fast på stenene. skal man tage højde for det nårman placere dem.
-
spdiving
Korallerne kan ikke tåle direkte flow fra en pumpe så de får blæst polypperne væk.
Steen
Steen
-
Charlie B
- Dværg kejser

- 17
jeg tænkte mere på hvordan man sætter koraller i baljen..sætter man dem bare et sted på en sten og så sætter de sig selv fast eller hvordan med det?
-
spdiving
Hvis du kan finde et hul at sætte koralen fast i er dette udemærket ellers kan du bruge korallim.
Eller en anden muglighed er også at tage en sten op og lime en koral på med 10sek lim. Tør lige begge dele med af enden du limer.
Steen
Eller en anden muglighed er også at tage en sten op og lime en koral på med 10sek lim. Tør lige begge dele med af enden du limer.
Steen
-
Charlie B
- Dværg kejser

- 17
ville man ikke kunne sætte en eller 2 sps koraller i toppen helt oppe under lampen. eller er det stadig ikke stærkt nok? lampen hedder 2G11 PL-24w 10000k tror det er det der hedder t5. dem er der 2 styk af.
-
spdiving
Charlie B skrev:ville man ikke kunne sætte en eller 2 sps koraller i toppen helt oppe under lampen. eller er det stadig ikke stærkt nok? lampen hedder 2G11 PL-24w 10000k tror det er det der hedder t5. dem er der 2 styk af.
Har du ikke lavet en ny tråd hvor du spurte om det samme eller har du glemt det
Kan lige hjælpe med et link.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=34070
Steen
-
Charlie B
- Dværg kejser

- 17
jo du hr ret. da jeg ændrede min sten sætningi dag fandt jeg dem her. er det levendhv
- Vedhæftede filer
-
- gevækst.jpg (73.04 KiB) Vist 1504 gange
- Carsten
- Rev haj

- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeps, de ser levende ud. Nu har de ikke været fremme i lyset i xx antal dage, så de skal lige vende sig til at være kommet "on the sunny side of life"
-
Charlie B
- Dværg kejser

- 17
ja men det siger mig ikke så meget.. skal der ikke være næring i mit vand eller hvordan. hvordan ved jeg at det er klart til at komme et eller andet levende i der kan æde de lager der.. lever algerne af den næring der er i vandet?
-
Marco R
- Rev haj

- Reactions: 22
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Du skal først over brunalgefasen, den glider over i grønalgefasen. Også når den er på retur, så kan du begynde at måle på dit vand, og det er klar til beboer.Charlie B skrev:ja men det siger mig ikke så meget.. skal der ikke være næring i mit vand eller hvordan. hvordan ved jeg at det er klart til at komme et eller andet levende i der kan æde de lager der.. lever algerne af den næring der er i vandet?
Ja de kommer pga., at der er for meget næring i dit akvarie endnu. Det er meget normal, at man skal disse faser igennem før, at ens akvarie er klar
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
-
Charlie B
- Dværg kejser

- 17
jeg ejer ikke tålmodighed..hehe. men har set folk der klager over at deres alger ikke forsvinder igen. men jeg skal bare vente på det bliver grønt og så når de er ved at forsvinde måle på vandet.
-
Marco R
- Rev haj

- 16
Hehe nej det fornemmer jeg lidtCharlie B skrev:jeg ejer ikke tålmodighed..hehe. men har set folk der klager over at deres alger ikke forsvinder igen. men jeg skal bare vente på det bliver grønt og så når de er ved at forsvinde måle på vandet.
Marco R[/center]
Marco R[/center]
-
Marco R
- Rev haj

- 16
Hehe nej det har du ret i, havde det på samme måde. Men så nød jeg at kigge på alt det liv, som stille og roligt kommer fra som modningsfasen strider fremCharlie B skrev:har ordnet mine sten som jeg vil ha dem. men sys ikke lige frem de alger der pynter. hehe
Marco R[/center]
Marco R[/center]