Aftenkursus
- Stillhoff
- Foxface

- Reactions: 0
- 19
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Solrød strand
Aftenkursus
Nu var der lige en tråd om mikroskoper og så var det jeg tænkte..
Kunne det ikke være hyggeligt hvis der var en af dem der ved hvordan man laver en mikroskopi af fisk kunne holde et kursus.
Jeg kunne godt tænke mig at lære det.
Det kunne også være en god ide at kikke på andet end fisk. Eventuelt nogle pods og lidt sengle. Og måske noget med at identificere alge arter.
Kunne det ikke være hyggeligt hvis der var en af dem der ved hvordan man laver en mikroskopi af fisk kunne holde et kursus.
Jeg kunne godt tænke mig at lære det.
Det kunne også være en god ide at kikke på andet end fisk. Eventuelt nogle pods og lidt sengle. Og måske noget med at identificere alge arter.
450l indbygget
- bio
- Rev haj

- 18
- Postnummer: 7323 Give
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Re: Aftenkursus
Du kan ikke kigge på en hel fisk i mikroskop, men her ville en stereolup være bedre. Hvad ville du kigge på på en fisk?
Det er ikke så nemt at lave sådanne kurser, da det kræver en del mikroskoper eller stereolupper og de koster virkelig mange penge...
Det er ikke så nemt at lave sådanne kurser, da det kræver en del mikroskoper eller stereolupper og de koster virkelig mange penge...
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
-
kschauby
- Dværg kejser

- 20
- Postnummer: 2950 Vedbæk
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Trørød
Jeg tillader mig lige at stjæle lidt tråd her. Hvis man gerne vil have et mikroskop til hobbybrug - hvad skulle man så købe, uden at blive ruineret ? Jeg har kigget lidt på et der hedder Bresser Diorit til omkring 1000,- Specielt fordi man kan tage USB billeder med det. Jeg har også hørt at nogle billigere kinesiske skulle være gode til prisen ? Der er med garanti nogle biologer eller andre kyndige der læser dette forum. Kom med alle Jeres guldkorn !bio skrev:Du kan ikke kigge på en hel fisk i mikroskop, men her ville en stereolup være bedre. Hvad ville du kigge på på en fisk?
Hilsen,
Kaspar
-
Marco R
- Rev haj

- Reactions: 22
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Jaa Lasse, hvis indlæg du lige har citeret, er ved at udddanne sig til biologkschauby skrev:Jeg tillader mig lige at stjæle lidt tråd her. Hvis man gerne vil have et mikroskop til hobbybrug - hvad skulle man så købe, uden at blive ruineret ? Jeg har kigget lidt på et der hedder Bresser Diorit til omkring 1000,- Specielt fordi man kan tage USB billeder med det. Jeg har også hørt at nogle billigere kinesiske skulle være gode til prisen ? Der er med garanti nogle biologer eller andre kyndige der læser dette forum. Kom med alle Jeres guldkorn !bio skrev:Du kan ikke kigge på en hel fisk i mikroskop, men her ville en stereolup være bedre. Hvad ville du kigge på på en fisk?
Det er ikke så nemt at lave sådanne kurser, da det kræver en del mikroskoper eller stereolupper og de koster virkelig mange penge...![]()
Hilsen,
Kaspar
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
- Stillhoff
- Foxface

- 19
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Solrød strand
Jeg tror de fleste gymnasier og universiteter har nogle stykker. Så er det bare noget med nogle kontakter.
Det kan jo også være vi kan finde en biolog der har lyst til at fortælle lidt.
Det kan jo også være vi kan finde en biolog der har lyst til at fortælle lidt.
450l indbygget
-
kschauby
- Dværg kejser

- 20
Hvad med en lille wiki skrivelse ?
Det kunne være at fedt at vide lidt om mærker, prisklasser, lysindfald, stabilitet, og så de der dæk glas ! Har aldrig kunne regne ud hvordan de bruges - eller hvor .. man får dem fra
/Kaspar
Det kunne være at fedt at vide lidt om mærker, prisklasser, lysindfald, stabilitet, og så de der dæk glas ! Har aldrig kunne regne ud hvordan de bruges - eller hvor .. man får dem fra
/Kaspar
- bio
- Rev haj

- 18
- Postnummer: 7323 Give
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Jeg vil altså stadig mene at I ikke har noget at bruge et mikroskop til, det meste af det man kan se i et mikroskop meget svært at artsbestemme uden den rette litteratur også... Jeg mener helt sikkert at man får mere ud af en stereolup. Så vidt jeg husker så har jeg set ganske fine stereolupper til hobbybrug på ebay til omkring 2000 kr.
Det ser også ud til, at det er nødvendigt med en grundig forklaring af hvad et mikroskop er, hvad en stereolup er og hvad forskellen er, det ser ud til at nogen roder lidt rundt i hvad der er hvad. Jeg ved ikke lige hvordan sådan en beskrivelse skulle laves så den var til at forstå, det ville være meget nemmere at florklare folk hvis man kunne vise dem det i virkeligheden.
Det ser også ud til, at det er nødvendigt med en grundig forklaring af hvad et mikroskop er, hvad en stereolup er og hvad forskellen er, det ser ud til at nogen roder lidt rundt i hvad der er hvad. Jeg ved ikke lige hvordan sådan en beskrivelse skulle laves så den var til at forstå, det ville være meget nemmere at florklare folk hvis man kunne vise dem det i virkeligheden.
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
-
kschauby
- Dværg kejser

- 20
Hvis nu man vil se, om ens Pavlova alger faktisk *er* Pavlova - kan man så det med en stereolup eller skal det være mikroskop ?bio skrev:Jeg vil altså stadig mene at I ikke har noget at bruge et mikroskop til, det meste af det man kan se i et mikroskop meget svært at artsbestemme uden den rette litteratur også... Jeg mener helt sikkert at man får mere ud af en stereolup. Så vidt jeg husker så har jeg set ganske fine stereolupper til hobbybrug på ebay til omkring 2000 kr.
/Kaspar
- nbd
- Rev haj

- Reactions: 47
- 18
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Mikroskopet bruger man til at identificere strukturer på celleniveau. Det er f.eks. spændende at mikroskopere halen på en levende fisk (vådt køkkenrulle over fisken så kun halen er fri på et objektglas). Her kan man se de røde blodceller strømme i halens kapillærer (en øvelse jeg flere gange har ladet gymnasieelever lave).
Stereoluppen er genial til lidt større ting - f.eks. pods.
/Niels
Stereoluppen er genial til lidt større ting - f.eks. pods.
/Niels