VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
helt ny med saltvand er vandt til fersk
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7470 Karup Jylland
- Saltvand siden?: 2010
helt ny med saltvand er vandt til fersk
hej folkens
jeg får et saltvandsakv i morgen og ska have starte det op så kommer der jo et par spørgsmål
hva sand vil i andbefale til et 130 l
hvor mange sten
koraler hva vil i andbefale til en total nybegynder
evt fisk hva slags vil i andbefale til sådan et akv
hva er vandværdi i sådan et
mvh vinnie
jeg får et saltvandsakv i morgen og ska have starte det op så kommer der jo et par spørgsmål
hva sand vil i andbefale til et 130 l
hvor mange sten
koraler hva vil i andbefale til en total nybegynder
evt fisk hva slags vil i andbefale til sådan et akv
hva er vandværdi i sådan et
mvh vinnie
[center]1 stk. red sea max 130D nu med mælkehvidt vand ... Det er vores første saltvandsakvarie så gode råd og hjælp modtages meget gerne. :-D[/center]
Re: helt ny med saltvand er vandt til fersk
Velkommen til siden.
Hvilken akvarie er der tale om samt udstyr og teknik ?
Af lev.sten regn med omkring 12-15 kg måske mere. Lad være med at købe HAVE FLISER de skal være meget poriøse.
Fisk og Koraler hvad har du af teknik ?
Vadnværdier i akvariet hvad menner du med dem hvad de skal ligge på ??
Steen
Hvilken akvarie er der tale om samt udstyr og teknik ?
Af lev.sten regn med omkring 12-15 kg måske mere. Lad være med at købe HAVE FLISER de skal være meget poriøse.
Fisk og Koraler hvad har du af teknik ?
Vadnværdier i akvariet hvad menner du med dem hvad de skal ligge på ??
Steen
Prøv at læs om opstart af saltvand på denne side. Der står helt sikkert en masse du vil kunne bruge.
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Opstar ... ndsakvarie
Vandværdier http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Kemi
Steen
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Opstar ... ndsakvarie
Vandværdier http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Kemi
Steen
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
hej har lagt beslag på dette akv
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=33693
og det er rart nok at komme rigtig igang i stede for at det bliver noget lort for at sige det pænt vil heller have det til at køre end at man ska døje med at det ikk køre som det ska ja det var bla vandværdi jeg mente og om hva sand der skulle i regne med at se om jeg ikk kunne købe koraler i gemmen ander på siden
tak for de to link lidt læsestof til mig
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=33693
og det er rart nok at komme rigtig igang i stede for at det bliver noget lort for at sige det pænt vil heller have det til at køre end at man ska døje med at det ikk køre som det ska ja det var bla vandværdi jeg mente og om hva sand der skulle i regne med at se om jeg ikk kunne købe koraler i gemmen ander på siden
tak for de to link lidt læsestof til mig
[center]1 stk. red sea max 130D nu med mælkehvidt vand ... Det er vores første saltvandsakvarie så gode råd og hjælp modtages meget gerne. :-D[/center]
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Først og fremmest velkommen til 
Det er nogle grundlæggende, men omfattende spørgsmål du har, så det kan anbefales at søge lidt rundt i tidligere emner her inde. Jeg vil dog prøve at svare kort på dem.
1) Hvilken type bundlag, du skal vælge, er en smagssag. Du kan vælge alt fra helt fint sand med en kornstørrelse på 0,1 mm. til koralgrus på 50 mm.
Grundlæggende kan man sige, at det er noget nemmere at holde fint sand rent og pænt, men det bliver også hurtigere ført væk af strømmen fra de kraftige pumper. De fleste vælger en kornstørrelse, der hedder 05-1,2 mm, hvilket må betragtes relativt fint, hvorfor man også kan være nødt til at rette lidt på pumperne, for at få sandet til at blive liggende.
2) En tommelfingerregel siger at 10% af vandvolumen skal være sten i kg. (130 l. = 13 kg.). Mange har dog en del mere, for at kunne opbygge en flot stenopsætning.
3) Hvilke koraller du kan holde, afhænger i høj grad af dit lys. Nogen koraller kræver meget lys, hvor andre ikke kræver noget overhovedet. Af nemme koraller kan nævnes Sarcophyton, Sinularia, Caulastrea, Favia/favites...
4) udvalget af fisk er stort, så der er ikke meget andet at gøre end at sidde og kigge div. opslagsværker igennem, eller tage ud til en god saltvandsbutik, for at se, hvad der er flot, og samtidig ikke kræver for meget plads.
Jeg vil anbefale dig at kigge på gobier, da denne familie indeholder en masse farverige og nemme fisk, der ikke bliver ret store. Derudover kan du kigge denne side igennem: http://www.liveaquaria.com/product/aqua ... page_num=1
5) Jeg tillader mig at citere et af mine tidligere indlæg som svar:

Det er nogle grundlæggende, men omfattende spørgsmål du har, så det kan anbefales at søge lidt rundt i tidligere emner her inde. Jeg vil dog prøve at svare kort på dem.
1) Hvilken type bundlag, du skal vælge, er en smagssag. Du kan vælge alt fra helt fint sand med en kornstørrelse på 0,1 mm. til koralgrus på 50 mm.
Grundlæggende kan man sige, at det er noget nemmere at holde fint sand rent og pænt, men det bliver også hurtigere ført væk af strømmen fra de kraftige pumper. De fleste vælger en kornstørrelse, der hedder 05-1,2 mm, hvilket må betragtes relativt fint, hvorfor man også kan være nødt til at rette lidt på pumperne, for at få sandet til at blive liggende.
2) En tommelfingerregel siger at 10% af vandvolumen skal være sten i kg. (130 l. = 13 kg.). Mange har dog en del mere, for at kunne opbygge en flot stenopsætning.
3) Hvilke koraller du kan holde, afhænger i høj grad af dit lys. Nogen koraller kræver meget lys, hvor andre ikke kræver noget overhovedet. Af nemme koraller kan nævnes Sarcophyton, Sinularia, Caulastrea, Favia/favites...
4) udvalget af fisk er stort, så der er ikke meget andet at gøre end at sidde og kigge div. opslagsværker igennem, eller tage ud til en god saltvandsbutik, for at se, hvad der er flot, og samtidig ikke kræver for meget plads.
Jeg vil anbefale dig at kigge på gobier, da denne familie indeholder en masse farverige og nemme fisk, der ikke bliver ret store. Derudover kan du kigge denne side igennem: http://www.liveaquaria.com/product/aqua ... page_num=1
5) Jeg tillader mig at citere et af mine tidligere indlæg som svar:
mads-fisk skrev:I forhold til fiskene, er det vigtigt at kende til følgende værdier: Saltindholdet - bør ligge på 1,023 til 1,025
temperaturen - bør ligge på 24 til 30 grader
surhedsgraden (pH.) - bør ligge på 8,1 til 8,3
KH. - bør ligge på 8 til 12
nitrit (NO2) - skal være 0
nitrat (NO3) - bør være så lav som mulig (ikke over 50 mg./l.!!!)
I forhold til korallerne, er det vigtigt at kende til følgende værdier: Saltindholdet - bør ligge på 1,023 til 1,025
temperaturen - bør ligge på 24 til 28 grader
surhedsgraden (pH.) - bør ligge på 8,1 til 8,3
KH. - bør ligge på 8 til 12
nitrit (NO2) - skal være 0
nitrat (NO3) - bør være så lav som mulig (ikke over 30 mg/l.!!!)
calcium (ca) - bør ligge på 410 til 450 mg/l.
fosfat (PO4) - bør være så lav som mulig (ikke over 0,25 mg/l.!!!)
magnesium (mg.) - bør ligge på 1300 til 1500 mg/l.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
sandet vil det så sige at man ikk ska have leven sand så ku det evt byttes ud med chiklidesand eller har jeg ikk fatte det helt GG
Køb noget i stil med Fiji pink sand det skal nok blive levene.Hvis du hurtiger vil have liv i det så få en lille kopfuld sand fra et velkørene akvarie.
http://saltvandsbutikken.dk/index.php?cPath=59
Chiklidesand skal du ikke bruge køb koralgrus.
Steen
http://saltvandsbutikken.dk/index.php?cPath=59
Chiklidesand skal du ikke bruge køb koralgrus.
Steen
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
'Levende sand' er et produkt, der påstår at indeholde den mikrofauna, som eller først skal indfinde sig i et dødt bundlag. Hvor væsentlig foreskellen så er i praksis, kan man diskutere.
Jeg vil ikke anbefale dig cichlidesand medmindre du er 100% sikker på, det ikke indeholder noget, som kan være uheldigt i saltvand. Det kan eksempelvis være fosfat.
Jeg vil ikke anbefale dig cichlidesand medmindre du er 100% sikker på, det ikke indeholder noget, som kan være uheldigt i saltvand. Det kan eksempelvis være fosfat.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
oki takker
Husk at skylle dit sand grundigt for snavs enden brug. Både hvis du køber nyt eller får fat i noget der er brugt.
Steen
Steen
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 15
ja det regner jeg osse med da man osse gør det ved ferskvand da jeg er vandt til det