cirkulation og bundlag

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
THC
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions: 0
15
Postnummer: 2800 Kongens Lyngby
Saltvand siden?: 2009

cirkulation og bundlag

Indlæg af THC »

Hej
Nu har vi fået levende sten og bundlag i vores 54 l. akvarie.
Vi har lyst fint sand i og ca. 6 kg levende sten. Cirkulationen består af en Tunze 6025 og en returpumpe.
Når tunzen er sat til hvirler den op i bundlaget på steder hvor der grundet sten og vinkler kommer hvirler og turbulens i vandet. Nogle steder endda så meget at akvariebunden kommer til syne. Disse steder synes jeg det bliver rigtigt grimt når sandet forsvinder. Tunzen sider så langt den kan mod overfladen.
Vil derfor høre om der er noget at gøre for at dette ikke sker? Eller om der simpelthen er for meget cirkulation i vores tunze til et så lille akvarie (der er bygget overløb ind i akvariet hvilket jo fjerne en smule plads).
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions: 22
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Re: cirkulation og bundlag

Indlæg af Marco R »

THC skrev:Hej
Nu har vi fået levende sten og bundlag i vores 54 l. akvarie.
Vi har lyst fint sand i og ca. 6 kg levende sten. Cirkulationen består af en Tunze 6025 og en returpumpe.
Når tunzen er sat til hvirler den op i bundlaget på steder hvor der grundet sten og vinkler kommer hvirler og turbulens i vandet. Nogle steder endda så meget at akvariebunden kommer til syne. Disse steder synes jeg det bliver rigtigt grimt når sandet forsvinder. Tunzen sider så langt den kan mod overfladen.
Vil derfor høre om der er noget at gøre for at dette ikke sker? Eller om der simpelthen er for meget cirkulation i vores tunze til et så lille akvarie (der er bygget overløb ind i akvariet hvilket jo fjerne en smule plads).
Kan se, at det går fremad med jeres akvarie :y

Nej pumpen er slet ikke overkill. Har I sat den så langt oppe med overfladen som mulig??

Hvis ja, så set den så langt ned så muligt, så den ikke suger sandet med ind, og peg den så op mod overfladen. I mit "gamle" 54L der lå sandet fint stille, men ja det krævede lidt arbejde :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
spdiving

Indlæg af spdiving »

Hvis i kan få lidt cirkulation om bag jeres sten sætning så der ikke samler sig skidt der ville det være det bedste.

I kan eventuelt købe en lille pumpe mere til dette.

Steen
THC
Dværg kejser
Dværg kejser
15
Postnummer: 2800 Kongens Lyngby

Indlæg af THC »

Der er masser af cirkualtion bag sten sætningen, der kører en slange fra returpumpen ned bag stensætningen..

Ja vi har sat den så langt oppe som muligt, så kan da godt se vi er lidt galt på den.. :D
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"