Begynder saltvandsakvarium

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
dan_a
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
15
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Begynder saltvandsakvarium

Indlæg af dan_a »

Jeg har i den seneste uge læst og læst om saltvandsakvarier, og er blevet mere og mere fascineret af det. Jeg er nu begyndt at kigge mig om efter et godt akvarium, mine første tanker var at det skulle være et RSM 130, men efter at have læst om det, er jeg gået væk fra det igen, istedet leder jeg nu efter et lidt større, med udvendig sump. Min plan er at akvariet skal stå i min stue, så det skal derfor være inkl. et pænt møbel, og være så stille som muligt.

Jeg har selv kigget på det her:
http://shop.landogdyr.dk/product.asp?product=1776

Er det helt hen i vejret? Findes der nogle andre, som er bedre?
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Re: Begynder saltvandsakvarium

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

hva har du læst om et Rsm .....
siden det ikk bliver sådan et :rolleyes:
jeg har et som jeg har haft længe og er super glad for det ....skal dog siges at jeg er flyttet i hus og er ved at starte en ny støre balje op ...men er da lidt ked at at komme af med det for det køre da super godt :y og det har det altid gjort
og jeg har da en del saltvandsakvarier nu siden jeg startede i 1992 :wink:
dan_a
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
15

Indlæg af dan_a »

Jeg har læst at en del har problemer med larm og varme i RSM. Umiddelbart synes jeg også der er flere muligheder i et med udvendig sump, der er mere plads til elektronik, f.eks. automatisk vandpåfylding, filtre osv. men det kan godt være jeg tager fejl, jeg har ikke forstand på det.

Sidst, men ikke mindst er det jeg linker til også billigere end et tilsvarende RSM, jeg er bare i tvivl om det er noget værd?
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Jeg har også haft et RSM 130. Pænt og nydeligt, men meget støjende og så er det dyrt når noget går i stykker. Typisk timeren og pumperne. Hvis slummeren så også skal skiftes. Bliver det en dyr fornøjelse. Har du pladsen så ville jeg også købe en balje med udvendig sump. Jeg er vild tilfreds med mit 250l Gieseman.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Hej Dan,

Jeg ville nu kigge under salgstråden herinde og købe brugt, der kommer du meget længere, da du kan sparer en del penge :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlæg af spax »

Jeg ville nu også kigge efter noget brugt som Marco R skriver, det er langt billigere for dig. Der er tit nogen rigtigt gode tilbud herinde.
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

dan_a skrev:Jeg har læst at en del har problemer med larm og varme i RSM. Umiddelbart synes jeg også der er flere muligheder i et med udvendig sump, der er mere plads til elektronik, f.eks. automatisk vandpåfylding, filtre osv. men det kan godt være jeg tager fejl, jeg har ikke forstand på det.

Sidst, men ikke mindst er det jeg linker til også billigere end et tilsvarende RSM, jeg er bare i tvivl om det er noget værd?
ok ja men det kan jeg godt give dig ret i ...
men det du linker til syntes jeg er noget kina i mine øjne
men ja jeg ville også holde lidt øje her inde på SF for der kan gøres en god handel i ny og næ :beer:
men held og lykke med det
dan_a
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
15

Indlæg af dan_a »

Sådan et Gieseman er nu meget flot, men nok også lidt for dyrt.

I har selvfølgelig ret i at jeg ville kunne spare en del ved brugt, min eneste bekymring har bare været hvordan man skal få det hele sat sammen og om det nu kan fungerer sammen, men det er måske ikke så svært som jeg gør det til? Jeg tænker mest på føring af rør og tætning af dem.
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15
Postnummer: 5560 Aarup

Indlæg af chris paarup »

vitrea det fungerer......og så er det skide flot.....;)
http://www.petgrossisten.dk/product.asp?product=9811
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Der er ingen problemmer i at få de forskelige ting til at passe sammen. Du kan bruge slange eller PVC rør og hvis du limer så brug tangit lim det skal nok holde. Det tørere på få minuter og kan ikke fortrydes bagefter. :sneaky2:

Steen
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

chris paarup skrev:vitrea det fungerer......og så er det skide flot.....;)
http://www.petgrossisten.dk/product.asp?product=9811
wow....En pris på et standart akvarie.. Hvad er det lige der gør prisen så sindsyg høj. Det kan da ikke være det skramel der følger med ?

Steen
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af chris paarup »

hvis du har læst teksten så er bla. glasset "Blue Line...... det står ihvert fald flot hjemme ved mig...;)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

chris paarup skrev:hvis du har læst teksten så er bla. glasset "Blue Line...... det står ihvert fald flot hjemme ved mig...;)
Nu er flot jo en smags sag...

- Det er ikke fremstillet i andet end Opti Weiss glas, det har bare fået en lidt mere moderne betegnelse! Og det kan bygges dobbelt så stort for 1/3

Men så kommer det selvfølgelig ikke fra Italien, og det er da vidst den mest pikante forskel! :biggrin:

Så jeg er med Steen her!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af chris paarup »

det er da præcis det det er, men det skal stadig ses .......
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

chris paarup skrev:det er da præcis det det er, men det skal stadig ses .......
Tak, jeg har set det! :wink:
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af chris paarup »

:), jeg lægger nogle opdaterede billeder ind af mit i morgen når jeg får mit kamera tilbage......
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Et lille tip enden du vælger akvarie.
Akvarie med en god dybde er at forstræke da de er nemere at bygge op med lev.sten derfor vælger mange også at få lavet deres akvarier på mål da et standart akvarie som regl ikke er så dybe.
Dette gør så også at akvariet bliver lidt dyre end de standart akvarier man kan købe.
Er du lidt fix på fingerne er der også en del penge at spare ved at lave sit møbel selv. også få lavet selve akvariet på de mål man ønsker.

Der er flere forhandlere der kan levere akvarier på mål til en god pris. Feks http://decocean.dk/ , http://www.klovnfisken.dk og Claus fra Tropeakvarier.dk dog er hans side nede ved ikke om han stadig er forhandler.

Steen
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

spdiving skrev:
og Claus fra Tropeakvarier.dk dog er hans side nede ved ikke om han stadig er forhandler.

Steen
Du har ret i at hans side er tam, men han er stadig producent og forhandler. Jeg var nede at besøge ham igår for bestilling/ levering og mål på mit nye :GO

- Han er på ferie i næste uge, man kan undtaget for det træffes på 8680 6119
/Flemming,

spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Opti Weiss glas , Glaverbal Blue Line og mange andre navne der er tale om det samme. Hvor rent glaset er. Feks. jo mindre jern der er brugt jo klare er glaset også kaldet Opti Weiss glas. Det har først sin rigtige ret når glastyklsen er på 10mm og op efter.

Men ja Chris dit akvarie er da flot men jeg havde aldrig selv ville betale så meget for et standart akvarie også kan de kalde glaset hvad de vil.

Steen
chris paarup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
15

Indlæg af chris paarup »

:) helt iorden, fedt nok der er delte meninger, ellers ville verden sku være kedelig.....
dan_a
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
15

Indlæg af dan_a »

spdiving skrev:Et lille tip enden du vælger akvarie.
Akvarie med en god dybde er at forstræke da de er nemere at bygge op med lev.sten derfor vælger mange også at få lavet deres akvarier på mål da et standart akvarie som regl ikke er så dybe.
Dette gør så også at akvariet bliver lidt dyre end de standart akvarier man kan købe.
Er du lidt fix på fingerne er der også en del penge at spare ved at lave sit møbel selv. også få lavet selve akvariet på de mål man ønsker.

Der er flere forhandlere der kan levere akvarier på mål til en god pris. Feks http://decocean.dk/ , http://www.klovnfisken.dk og Claus fra Tropeakvarier.dk dog er hans side nede ved ikke om han stadig er forhandler.

Steen
Min stue sætter desværre nogle begrænsninger med hensyn størrelsen, så dybden bliver ikke mere end 40-50 cm, og det er vist standard mål så vidt jeg kan se. Det lyder ellers meget fornuftigt med en god dybde, men hvis jeg skal have plads til det skal jeg sætte akvariet ude på min "altan" Den er lukket med termovinduer, men der er ingen varme, og temperaturen svinger en del, så det går jo ikke så vidt jeg har læst mig til.

Jeg er ikke den store handyman, deraf tanken om at finde noget hvor det hele var bygget fra start, dog kan jeg nok godt finde ud af at bore nogle huller i et bord til rør, så det går måske nok.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Hvad med at købe en flot skænk og så sætte akvariet oven på dette. Et med skab og brug dette til teknik og sump.

Akvarierne finder du her http://saltvandsbutikken.dk/index.php?cPath=137

Fik bare en tosset ide. Istedet for at købe et akvarie med møbel i dyre domme.

Steen
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Skabene kan også købes løst hos akvarieudstyr

http://www.akvarieudstyr.dk/Saltvand/Bordereoler/Skabe

Steen
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"