Pods æder min Seriatopora caliendrum

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Stig Hansen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 5762 Vester Skerninge

Pods æder min Seriatopora caliendrum

Indlæg af Stig Hansen »

Hej
Jeg har to små frags fra en Seriatopora caliendrum mine pods (tanglopper) æder den nede fra er der nogen som har oplevet det ??
de to frags er blevet helt hvide en cm fra bunden og hver aften når lyset slukker så vrimler det med pods på de to pinde hvad kan jeg gøre ???

stille dem i kraftigere cirkulation måske ?? podsne kommer sikkert alligevel.
Venlig hilsen

Stig
Mit akvarie viewtopic.php?f=93&t=25467
spdiving
Reactions:

Re: Pods æder min Seriatopora caliendrum

Indlæg af spdiving »

Det er helt sikkert ikke dine pods der er oversagen. Har du et billede af dyret.

Steen
Stig Hansen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Stig Hansen »

jeps men er lige på arbejde :-) de sidder over det hele og hele natten igennem hvergang jeg skubber dem væk så varer det kun et øjeblik så vælter de tilbage igen
desværre.
Venlig hilsen

Stig
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg har selv samme koral og når den vokser dør det nederste da det ikke får lys nok. Dette er meget normalt. Bare korallen ikke bliver hvid helt ud til spisserne for så er der noget galt. Men sadig et billede af koralen så er det nemere at se.

Steen
Stig Hansen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Stig Hansen »

Jeg har lige købt den de har sidet i akvariet i 3 dage måske er det kun det nederste de æder pågrund af
at det er her jeg har sat det fast. Det skal jeg ikke kunne sige. Men det ser bare så vildt ud når
der sider så mange på korallen med snaplen dybt nede.
jeg sætter et billede ind senere. jeg ved det lyder lidt dumt at pods æder det men det gør de altså :-) :-(
Venlig hilsen

Stig
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

der er nogle eksempler på at amphipods går på Zoantharia,de er noget større og gulerere end de amphipods man normalt finder i akvarie,det egentlige svære er at gøre nogen id på dem da der findes flere tusen,denne artikkel nævner problemet http://www.reefkeeping.com/issues/2004-09/rs/index.php

så jeg ville ikke være overrasket ved at se amphipods gå på rov.
Det kunne være intresant at se hvad for en amphipod du har og sammenligne med hvad de normalt æder i naturen,det kan være såvel at giften fra "palythoa" kan fange andet bytte dyr,det er vilde gisninger.det næste spørgsmål må så blive,har de nogle naturlige fjender?
Stig Hansen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Stig Hansen »

lyder syret :-( men her er billederne håber det er til at se. det er et før og efter billede.
det billede hvor pods er på er taget en halv time efter luýset er slukket. det uden pods er taget for et par minutter siden.
Vedhæftede filer
P3241036 (600 x 450).jpg
P3251037 (912 x 684).jpg
Venlig hilsen

Stig
Stig Hansen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Stig Hansen »

hov sorry rotationen på billedet :-)
Venlig hilsen

Stig
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

Har du ikke nogle fisk ? De ville æde dine pods på 10 min
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil tage det fra en anden vinkel.
De fragmenter, er ikke blot små de er meget små, og burde ikke være sat over i et andet akvarie, så hurtigt efter de er knækket af fra moderkorallen. Nye fragmenter er meget sarte.
Og de tåler håndtering meget dårligt. Samtidigt skal du tænke på at det stresser korallen at blev flyttet og håndteret. Og håndteringen er sandsynligvis ret hårdhændet for en lille koral.
Vores hænder er heller ikke gode at håndere koraller med. Der sidder en masse syre og andre ting på vores fingere, og det er ting som korallerne ikke bryder sig om.
En koral som fragmenteres, bør ikke flyttes fra det miljø den er "født" i før end efter nogle uger. Og den skal helst have dannes en ny fodskive inden.

tilbage til dine fragmenter, så kan det gå begge veje, du kan være heldig at de overlever, men vær ikke overrasket hvis de dør for dig.
De "pods" som du ser. lever af det døde væv som er på korallen
Stig Hansen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Stig Hansen »

Fragmenterne er blevet flyttet i mit sand hvor der er større cirkulation. Her kan de åbenbart stå frit uden der kommer pods endnu da. håber så de kan få så meget fred at de når at vokse sig større. ;-)

Jeg skal ikke kunne sige om du har ret Carsten. Men jeg personligt, har aldrig været ude for det samme med andre fragtment stykker og endna mindre frags. derfor min frustration.

Kasper har kun 3 fisk 2 klovner som kun vier fra deres hammerkoral når de bliver fodret og en hugo som er vildt fokuseret på algerne :-)
Venlig hilsen

Stig
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Stig Hansen skrev:

Kasper har kun 3 fisk 2 klovner som kun vier fra deres hammerkoral når de bliver fodret og en hugo som er vildt fokuseret på algerne :-)
Nu har jeg lavet temmeligt mange fragmenter, så det er den erfaring jeg har gjort mig sammen med flere andre.

Hvad har den sætning med Kasper at gøre med resten?? :)
Stig Hansen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Stig Hansen »

jeg forklarer bare at jeg kun har 3 fisk i mit akvarie som ikke gider at æde pods i hvertfald ikke når de er fremme i mørket.

er det forkert Carsten ???
Venlig hilsen

Stig
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Der er jo stort set ingen fisk der er nataktive, ihvertfald ikke nogen af dem vi holder.

Det plejer ikke at være dårligt at der er mange pods i akvariet, men der kna blive formange, og så skyldes at de har for meget at leve af.
Der er nok ikke andet at gøre end at finde nogle fisk som ikke blot ligger i koral.
Nogle jomfrufisk er effektive til at holde en bestand nede, men er/kan være nogle hidsigpropper over for andre arts fæller.

Er Kasper lig med Stig eller????
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

[quote="Carsten"]Der er jo stort set ingen fisk der er nataktive, ihvertfald ikke nogen af dem vi holder.

Hmm,, hvad med kaudernièr og mandarinfisk. begge fortrinlige nataktive jægere..
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg synes da ikke at kaudernii er aktive om natten
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

ok. mine svømmer om natten og jager. og kommer med nogle underlige lyde.
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Stig Hansen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Stig Hansen »

Jeg har godt nok mange pods men jeg tror ikke jeg har for mange endnu. mi akvarie har haft rigtigt mange alger. og de er næsten væk.
jeg fodrer meget meget lidt. kigger meget på mine fisk om kropsfaconen er ok så de ikke ser tynde ud.

fodrer så lidt, da jeg har set mine klovner, æde halvdøde pods som driver forbi hammerkorallen i strømmen. min hugo har stadig lidt alger at
leve af men den æder tilsyneladene alt som kommer i akvariet.

i næste måned får jeg forhåbentlig en gul kirug og et par eramitter da jeg tror akvariet er ved at være klart til lidt mere levende ;-) men holder
øje med mængden af pods så den ikke bliver for stor. har iøvrigt også en del mysis som meget gerne vil stå i de mere stillestående huller i stenene.
ret fedt med alt det liv. :-)
Venlig hilsen

Stig
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Stig Hansen skrev:Jeg har godt nok mange pods men jeg tror ikke jeg har for mange endnu. mi akvarie har haft rigtigt mange alger. og de er næsten væk.
jeg fodrer meget meget lidt. kigger meget på mine fisk om kropsfaconen er ok så de ikke ser tynde ud.

fodrer så lidt, da jeg har set mine klovner, æde halvdøde pods som driver forbi hammerkorallen i strømmen. min hugo har stadig lidt alger at
leve af men den æder tilsyneladene alt som kommer i akvariet.

i næste måned får jeg forhåbentlig en gul kirug og et par eramitter da jeg tror akvariet er ved at være klart til lidt mere levende ;-) men holder
øje med mængden af pods så den ikke bliver for stor. har iøvrigt også en del mysis som meget gerne vil stå i de mere stillestående huller i stenene.
ret fedt med alt det liv. :-)
Det som du har set drive forbi, er ikke en halvdød pods, men en tom skal fra sådan en. De skifter skal lige som rejerne gør det. Det ligger i klovnens natur at tage sådan noget som driver forbi, og evt forsøge at fodre deres vært med.

Fodring 2-3 gange om ugen er alt rigeligt. En fisk skal være uden foder i meget lang tid før end at du vil kunne så det på den.
14 dage er intet problem.
Stig Hansen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Stig Hansen »

nu er det jo så halvdøde pods JEG taler om. En skald spræller jo ikke med benene vel ?? ;-)
skalderne ja de flyder rundt hele tiden. mange små hænger i overflade filmen og ryger i overløb.

fodrer ca. de 2-3 gange som du taler om. En del varieret frost foder. Og må sige fiskene ikke er kræsne. ;-)
Venlig hilsen

Stig
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"