Hjælp til test af vandet.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
AbeHale
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15
Postnummer: 7470 Karup Jylland
Saltvand siden?: 2009

Hjælp til test af vandet.

Indlæg af AbeHale »

Hej alle

Jeg har 3 stk test kits fra Salifert KH/ALK, NO2 og NO3, og jeg kan ikke rigtig hitte ud af om de er mærkelige, eller om jeg er totalt mongol til at lege med Kemi :).

Men jeg får følgenge resultater.

NO2:
Jeg følger slavisk brugsanvisningen, men jeg får dette resultat
NO2 resultat
NO2 resultat
Så vidt jeg kan se, så er der intet farve i vandet, selvom det har fået lov til at stå de 3 min det skulle hvile. Kan det virkelig godt passe ? Det er vel godt den er på 0, og jeg lavede et 40% vandskifte igår, da det var lige lang nok tid siden sidst.

NO3:

Derimod NO3, er helt i vejret. Jeg målte den igår, og lavede derefter et 40% vanskifte, den var nok ca lige så høj igår, inden vandskiftet.
NO3.JPG
Farven ser lidt lysere ud på billedet, end i virkeligheden. Jeg vil derfor skyde på den ligger på øverste trin, altså 100, selvom det ligner 50 på billedet. Dette virker også ret højt ? Jeg har ikke haft nogen dødsfald, eller noget andet, der har vist der kunne være høje værdier.

KH/ALK:
Nu kommer vi så til det mest mærkelige... Jeg er ikke super godt inde i hvad disse ting betyder for livet i vandet, men efter resultatet, så er det vist utroligt de er levende.
KH_ALK.JPG
I testen skal man dryppe dråber af test væske i et lille glas, indtil vandet skifter farven, men der sker intet, nu har jeg brugt en hel sprøjte fuld 2 gange (Lige for at tjekke om jeg havde lavet en fejl) Men der sker simpelthen intet, jeg syntes da i det mindste dråberne burde farve vandet når de lander, inden de bliver blandet helt ud.
Men jeg får en aflæsning der hedder
KH value in dKH under 0.3 (testen kan ikke aflæse mindre)
Alkalinity in meq/L under 0,11 (testen kan ikke aflæse mindre)

Hvad kan i læse ud fra disse tal? Det er med et 40% vandskifte igår, så syntes jeg ikke helt jeg kan få dem til at give mening.
Skal jeg få lavet nogle flere vandskift over de næste par dage ?

Mvh Anders Skipper
Brugeravatar
AbeHale
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15

Re: Hjælp til test af vandet.

Indlæg af AbeHale »

Skal lige siges at mine test sets kun er 2-3 mdr gamle, og i følge datoerne på dem, så kan de holde et par år endnu. Så jeg er bange for det enten er en fejl 40, ellers skal jeg have fat i noget mere salt til vandskifte hurtigt :P
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 2680 Solrød Strand
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Solrød strand

Indlæg af Stillhoff »

Din NO3 er i skoven. Hvis du bruger svovlbaseret nitrat filter kan det lave noget ballade med prøven

Din kH er ikke under 1, du gør noget forkert.
Du er med på at det er den røde væske der skal dryppes ned i vandprøven ikke?

Prøv eventuelt at teste dit hanevand.
450l indbygget
Brugeravatar
Tom Ekelund
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af Tom Ekelund »

Ved ikke lige om dette kan hjælpe dig og test sættene er samme fabrikat.

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... um#p245349
mvh. Tom

200 liter og 60 liter sump og alt det andet + 112 liter samt et 60 liters børnehave og en 3*60 liters reol for opdræt der også en balje til Søheste ca 100 liter
Brugeravatar
AbeHale
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15

Indlæg af AbeHale »

Stillhoff: Jeg bruger intet nitrat filter, har et RSM130, eneste ekstra der er i, er ekstra cirkulation.

Altså først drypper jeg 2 dråber af det røde væske i prøven, og derefter drypper jeg en dråbe af gangen, mens jeg forsigtig cirkulere den, og det skulle jeg mene jeg skal gøre indtil den skifter fra blå, til noget andet ?

Tom Ekelund: Jeg har lige kigget linket igennem jeg syntes nu jeg gøre det rigtigt. men læser det lige helt igennem efter aftensmaden :)
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af mipe »

Din No2 og No3 ser ud til at være målt rigtigt.
Hvor gammelt er dit akvarie, for din no3 måling tyder på at du er under opstart og så skal det bare havde tid til at falde selv.
Med din KH måling må du gøre et eller andet galt.

1. 2ml vand
2. med spidsen sug 1ml KH væske (den røde) op med målesprøjten
3. Tilføj dråbevis KH væsken til vandet og drej rundt efter hver dråbe, stop når farven skifter fra blå/grøn til orange-rød-pink
4. Hold spidsen opad, divider med 2 og aflæs skema

Du kan se mere nederst på denne side: http://www.gotfred.com/vaerdi.html
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Brugeravatar
AbeHale
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15

Indlæg af AbeHale »

Hej Mipe

Akvariet blev startet sidst i Nov 2009, så jeg burde da være over start fasen. Jeg bruger godt nok hanevand, det kan vel godt forlænge start fasen betydeligt ?

Mht KH målingen, så skriver jeg lige hvad der står i brugsforvirringen:

1. Add with the 5ml syringe 4ml of water in the test vial.

2. Shake the KH-Ind(Som er den farvede blå væske) A few times, and add 2 drops in the test vial. ( Så blir vandet blåt)

3. Put the plastic tip firmly on the 1ml syringe. And draw into the syringe the KH reagent ( Altså den klare være)

4. Add dropwise with the 1 ml syringe the KH reagent to the water in the test tube. Swirl after each drop a second or two. Continue with adding dropwise until the color changes from blue/green to orange-red.

5. aflæs så mængden af væske du har brugt udfra skemaet :) (Gad ikke skrive hele smøren)

Så jeg tror muligvis fremgangs måden kan være en lidt anden med denne test, eller har jeg forstået det helt forkert ?
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Hvis du aflæser 0.30 i den første række svare dette til en KH på 11.2.

Ud fra det du har skrevet har du gjort det rigtigt.

Steen
Brugeravatar
AbeHale
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15

Indlæg af AbeHale »

Hej spdiving

Jeg aflæser 0,98 i ml.. Ahh nu ser jeg den første fejl jeg har lavet. Det er jo self 0,00ml, da jeg har brugt hele sprøjtens indhold.. Doh. Så min KH value er istedet 16+, og Alkaliniy er 5,71+ Da den ikke fremviste nogen farveændring.

Er dette ikke korrekt ?
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af mipe »

AbeHale skrev:Så jeg tror muligvis fremgangs måden kan være en lidt anden med denne test, eller har jeg forstået det helt forkert ?
Det er en nyere version af testen du har, så du skal selfølgelig gå efter den brugsanvisning du har.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Men så er din Kh også alt for høj. Har du målt på din Ca?
De to værdier bufrer hinanden, så din Ca må være meget lav.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
AbeHale
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15

Indlæg af AbeHale »

Jeg har desværre ikke målesæt til Ca, jeg har været nød til at købe lidt af gangen, og gemme kviteringer osv for min bedre halvdel :). Men det kunne da være man snart skulle kigge forbi saltvands pusheren igen.
Brugeravatar
AbeHale
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15

Indlæg af AbeHale »

Men skulle et vandskift på ca 40% igår, ikke kunne afhjælpe det lidt, syntes godt nok de værdier har været skyhøje, hvis de ikke er blevet bedre med et vandskift.
Jeg har kun meget få blød koraller i baljen, så kan ikke blive klog på hvad der skulle have sådan et forbrug
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Stillhoff »

Hvis du bruger hanevand til at blande kan du have en høj kH til at starte med.
Hvordan måler du dit saltindhold og hvilket salt bruger du?
450l indbygget
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Med et så højt No3 indhold, vil du på sigt få problemer.
Hvad har du i at fisk?? Og hvordan fodrer du?
Brugeravatar
AbeHale
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15

Indlæg af AbeHale »

tillhoff: Jeg har et, ja hvad pokker hedder det, sådan en glas kolbe jeg sætter i vandet, og kan så aflæse på den, når den har "lagt" sig til ro i vandet.
Jeg bruger Instant Ocean salt, fra Aquarium systems. Den med de to klovnefisk uden på :).
Den ligger på 1.025

Carsten: Jeg har 2 klovnefisk, en hugo og en mandarin fisk. Har så også 2 jomfrufisk, som jeg skal af med, da de ikke rigtig passer ind, og jeg syntes det er vel rigeligt med fisk i.
Jeg fodre oftest med forskelligt frostfodder, men ellers med sådan nogle små kugler, kan ikke huske hvad det er. Men forsøger at give dem lidt forskelligt hele tiden. Jeg fodre næsten hver dag. Måske glipper det ca en gang om ugen.
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Stillhoff »

Ok- så er din salt nok ikke helt ved siden af.
Du eventulet lige kontroller det ved at blande 1 litter+39g salt. Det skal give meget tæt på den rigtigt værdi ved 25°C
Bruger du omvendt osmosevand?
Jeres vand ser nu ikke så dårligt ud, http://www.karup-vand.dk/kvalitet.htm

Der kan ske der her om foråret når sneen smelter af det forurener vandboringerne. Det vil måske være en god ide lige at måle ledningsvandet, hvis du ikke bruger omvendt osmose.

Ellers så få flyderen kontrolleret hos en i nærheden, eller en forhandler.
450l indbygget
Brugeravatar
AbeHale
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15

Indlæg af AbeHale »

Jeg bruger desværre ikke osmosevand, jeg har store planer om at købe et anlæg, men så skulle der bestilles sommerferie, og opvaskeren gik i stykker. Så jeg må udskyde det lidt endnu. Jeg er klar over at det nok er roden til mange at de problemer jeg har. Jeg har faktisk også lidt træls algevækst.

Men flyderen fik jeg faktisk af en forhandler, som selv brugte den i deres akvarie, da de ikke havde flere. Katten fik smidt den gamle på gulvet, så kan man lære at putte den i æsken igen efter brug :).

Men næste skridt må vel være at få fat i et osmoseanlæg, og så nogle flere testsets af diverse modeller. Jeg kan vel ikke gøre så meget lige nu og her, andet end at få lavet et vandskifte igen om 2-3 dage, lader lige fiskene kommer sig over sidste omgang stress :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

AbeHale skrev: Carsten: Jeg har 2 klovnefisk, en hugo og en mandarin fisk. Har så også 2 jomfrufisk, som jeg skal af med, da de ikke rigtig passer ind, og jeg syntes det er vel rigeligt med fisk i.
Jeg fodre oftest med forskelligt frostfodder, men ellers med sådan nogle små kugler, kan ikke huske hvad det er. Men forsøger at give dem lidt forskelligt hele tiden. Jeg fodre næsten hver dag. Måske glipper det ca en gang om ugen.

Det kunne være at du skulle lade det glippe noget mere og så kun fodre hver anden dag. Der er flere fisk der dør af overfodring og konsekvenerne deraf end afsult.
Frostfoder er godt foder, men det vand som er med foderet er "gift" for akvariet. Så foderet skal skyllesl, hvis du ike allerede gør det.
Brugeravatar
AbeHale
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15

Indlæg af AbeHale »

Jeg må indrømme jeg har ikke været god til det, jeg har godt nok læst engang man skulle gøre det, men det er sq nemmere lige dumpe en terning i et shot glas, med lidt hanevand i, så 10 min efter er det klart :).

Men jeg vil da helt klart til at gøre det, tager jo alligevel ikke 2 sekunder at hælde det i et net, og skylde det deri. Men jeg har lagt mærke til min mandarin spise de meget små stykker i frostfoderet, den spiser det faktisk lystist. Og ville være bange for at de ryker igennem nettet, og jeg måske kunne få problemer med mad til den? Nogen forslag til en anden måde det kan gøres på, end nettet ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

AbeHale skrev:Jeg må indrømme jeg har ikke været god til det, jeg har godt nok læst engang man skulle gøre det, men det er sq nemmere lige dumpe en terning i et shot glas, med lidt hanevand i, så 10 min efter er det klart :).

Men jeg vil da helt klart til at gøre det, tager jo alligevel ikke 2 sekunder at hælde det i et net, og skylde det deri. Men jeg har lagt mærke til min mandarin spise de meget små stykker i frostfoderet, den spiser det faktisk lystist. Og ville være bange for at de ryker igennem nettet, og jeg måske kunne få problemer med mad til den? Nogen forslag til en anden måde det kan gøres på, end nettet ?
Brug et af de helt små hvide net. De er så fine at der ikke er noget der ryger igennem.
Husk dog også lige på at foder som ikke spises straks, er en kilde til både nitrat og fosfat.
Så foder hellere med indholdet af terningen over 2-3 gange så der ikke er noget der ryger om bag sten og lign. hvor det ingen gavn gør.
Brugeravatar
AbeHale
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15

Indlæg af AbeHale »

Det prøver jeg :).

Mange tak til dem der har svaret i tråden, mega fedt med nogle rigtig gode svar.
Brugeravatar
Clauslh
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Clauslh »

AbeHale skrev: 2. Shake the KH-Ind(Som er den farvede blå væske) A few times, and add 2 drops in the test vial. ( Så blir vandet blåt)
Hej har et test sæt med udløbsdato 10-2014.
Det står det samme i men:
Hvis jeg gør som jeg plejer (flot morfar :crazy: ) og tilsætter 1 dråbe blå væske (istedet for 2). Så viser sættet rigtigt på mit eget vand, og med reference væske 7,3 dKh

Så det lugter lidt af en fejl.... Har en tysk manual til mit sæt

Prøv at lave testen engang med 1 dråbe blå væske og 4 ml ref. væske og se om det ikke skulle rette sig :GO
Senest rettet af Clauslh ons 31. mar 2010 14:07, rettet i alt 1 gang.
The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
it’s the effort that you put in.
Brugeravatar
AbeHale
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15

Indlæg af AbeHale »

Clauslh: Det lyder godt nok spøjst, vil jeg lige prøve når jeg endelig kommer hjem, til velfortjent påskeferie :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"