Rørføring

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
jbnhf23
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions: 0
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Rørføring

Indlæg af jbnhf23 »

Hej,

Jeg har lige et par spørgsmål til placering af PVC rør fra overløb til sump, som jeg håber i kan svare på :wink:

Jeg har tre huller i mit overløb, 2 til nedløb og et til retur. Det ene nedløbsrør er et sikkerhedsrør og min plan er at fordele vandet mellem de to nedløb med 95% til det ene og 5% til det andet.

Hovednedløbsrøret fordeler jeg ud så 3/4 løber ned i rummet med skummeren og 1/4 ned i refugium rummet.

Nu er mit spørgsmål så, er det bedst at lede vandet direkte ned i skummeren eller blot ned i rummet hvor skummeren står og købe en pumpe der kan pumpe vandet op i skummeren?

Bør jeg placere enden på mit sikkerhedsrør under eller over vandoverfladen i sumpen?

På forhånd tak

//jesper
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17
Postnummer: 8981 Spentrup
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Gassum, Randers

Re: Rørføring

Indlæg af laursen »

Jeg kan kun sige at jeg leder vandet ned igennem skummeren, det fungere fint hos mig. Jeg synes det er dumt at bruge strøm på noget man kan undgå på den måde.
Min 430Liter tank: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=30588 Nu med 900Liter Tank
Brugeravatar
jbnhf23
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
15

Indlæg af jbnhf23 »

lader du så vandet fra skummeren ryge direkte ud i returrummet eller i det rum hvor skummeren står? Har du sikkerhedsrøret udløb at side under eller over vandoverfladen nede i sumpen?
spdiving

Indlæg af spdiving »

Skummeren skal have det rigtige flow for at virke optimalt. Så enden du bare køre vandet fra akvariet skal du sikre dig at skummeren får det flow den skal have.
Ellers må du sætte en pumpe på istedet.

Det første rum i sumpen hvor vandet fra akvariet kommer skal skummeren være udløbet kan du også godt have i samme rum.

Steen
spdiving

Indlæg af spdiving »

Rørene fra mit akvarie har jeg således at hovederør,sikkerhedsrør de stikker ned i vandet i det første rum i sumpen hvor skummeren også står. Skummeren har pumpe og tager selv vandet fra det første rum og vandet der er skumet løber også bare ud i samme rum.

Vandet løber der efter igenem en bobbelfælde og ud i næste rum osv. returpumpen sider i det sidste rum.

Steen
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17

Indlæg af laursen »

jbnhf23 skrev:lader du så vandet fra skummeren ryge direkte ud i returrummet eller i det rum hvor skummeren står? Har du sikkerhedsrøret udløb at side under eller over vandoverfladen nede i sumpen?
Jeg har en skummer hvor jeg kan køre vandet direkte ind i da den også kan bruges eksternt, vandet løber derefter i mit refugie som er det første kammer i sumpen. Mit sikkerhedsrør stopper ca 3 cm over vandoverfladen i sumpen, så jeg kan høre hvis det er noget galt.
Vedhæftede filer
640-size-DSC05864.jpg
640-size-DSC05864.jpg (41.82 KiB) Vist 383 gange
Min 430Liter tank: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=30588 Nu med 900Liter Tank
Brugeravatar
jbnhf23
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
15

Indlæg af jbnhf23 »

Min skummer er denne: http://www.theaquariumsolution.com/apf600-skimmer

Der sidder en pumpe som på billedet. Den tidligere ejer sagde at den kun blev brugt til at "skumme" vandet og der enten skulle føres vand direkte til input på skummer eller en ekstra pumpe skulle tilkøbes til at føde skummeren med vand. Er det korrekt?

Jeg har et 25 mm nedløbsrør hvor jeg regner med at lade 3/4 af hovedløbsvandet ryge ned til skummeren - enten direkte til skummeren eller ned i rummet hvor skummeren er. Den sidste 1/4 fra hovedløbet skal løbe ud i mit refugium.

I følge saltvandswiki giver 25 mm nedløb ca. 1875 l/t. 3/4 af det er ca. 1400 l/t som er den mængde vand der bliver dirrigeret til skummeren. På de tekniske data over deltec apf600 står, at det krævede vandgennemstrømning er 800 l/t. Men det er 600 l/t mindre end det jeg har tænkt at føre derned.
Er de 800 l/t et minimum som deltec apf skal fødes med, således at jeg godt kan lede 1400 liter vand ned til den, eller er det præcist 800 liter, således at de resterende 600 l/t vil ryge hen i mit refugium?

Håber i kan følge mig.
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17

Indlæg af laursen »

Det er korrekt at den pumpe der sidder på skummeren kun er til at skumme med, derudover skal du tilføre vandet med en ekstern pumpe. Og det er der jeg har valgt at køre vandet fra overløbet direkte ned i skummeren, noget af vandet bliver dog bypasset da min skummer skal have omkring 1000L/T hvor din er op givet til 800L/T.
Hvor hvidt at det er vigtigt at komme op på 800L/T ved jeg ikke men bliver det for meget virker skummeren ikke, den vil skumme over.
Jeg tror det som producenten anbefaler er det mest passende, det er den volume man kan kører igennem og samtidig have en god afskumning.
Brugeravatar
jbnhf23
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
15

Indlæg af jbnhf23 »

tak for de hurtige svar :-)

Når du skriver at noget af vandet bliver bypasset, mener du så at det overskydende vand, altså det der ligger over 1000 l/t bliver ledt et andet sted hen?

Du skriver at dit sikkerhedsrør stopper ca 3 cm over vandoverfladen, leder du så vand gennem sikkerhedsrøret, som jeg har tænkt mig hvor 95% kommer gennem hovedrør og 5% gennem sikkerhedsrør?
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17

Indlæg af laursen »

Ja det er præsis det jeg mener.

Nej der tror jeg ikke jeg hade forstået dig ret, jeg bruger udelukkende hovedrøret.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"