Luftbobbel i nitratfilter?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
brøgger
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions: 0
19
Postnummer: 1000-1499 København K
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: KBH. City

Luftbobbel i nitratfilter?

Indlæg af brøgger »

Jeg er i gang med at indkøre et deltec NF 509 nitratfilter. Filteret er konstrueret sådan, at udløbsstudsen der er monteret i låget stikker ca. en halv cm længere ned inden i filteret end selve indersiden af låget. Dette har medført, at der sidder en luftbobbel på størrelse med en femmer oppe under låget inde i nitratfilteret, som er umulig at får ud. Har nogen andre erfaringer med dette?, og vil denne luftbobbel umuliggøre at skabe et anarobt miljø i svovlkuglerne i resten af filteret?
Håber virkelig nogen kan hjælpe mig, der jeg er rimelig træt af, kun at måle forhøjet nitrit og nitrat på udløbet (kører på 7 uge nu og har meget lav gennemstrømning)..
Mvh. Brøgger
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 47
18
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Luftbobbel i nitratfilter?

Indlæg af nbd »

Luftboblen, der sidder inde i reaktoren vil i løbet af kort tid være i ligevægt med de opløste gasser i vandet (afhænger af partialtryk og opløselighed). Såfremt reaktoren slutter tæt og miljøet er anaerobt i reaktoren, vil luftboblen næppe indeholde ilt men snarere kuldioxid og atmosfærisk kvælstof. Med andre ord: du skal ikke bekymre dig om boblen.

Hvis du fortsat måler for højt indhold af nitrat i udløbsvandet, tyder det på at miljøet i reaktoren ikke er helt frit for ilt. Nu har jeg ikke selv erfaringer med nitratfiltre, men måske skal du justere flowet til endnu mindre?
/Niels
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

jeg kan lige komme med en kort forklaring på hvordan jeg starter op
den luftbobbel, ville jeg ikke bekymre mig om. At du kan måle nitrat på afgangsvandet betyder som niels er inde på, at der er for meget ilt tilstede.
løsningen er at lukke helt for flowet i et til to døgn, og derefter lukke meeeeeget langsomt op, én dråbe i sekundet, og nå det vand er nitratfrit, så to dråber i sekundet, 0 i nitrat, 3 dråber osv osv, det tager tid at starte et nitratfilter op

en lille ting jeg bruger til at se om flowet er korrekt, er følgende...
kan jeg måle nitrat er det for højt, lugter det af prut (rådne æg) er det for langsomt

mht prutlugten, så kan du godt begynde at foreberede dig selv og familien mentalt på den første filterrensning... her i huset klages der ikke over skummerkopper mere :wink:
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
brøgger
Scooter Blenny
Scooter Blenny
19
Postnummer: 1000-1499 København K
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: KBH. City

Indlæg af brøgger »

Tak for de gode svar.. jeg prøver, at skrue max ned for flowet og endda lukke for filteret om det skulle blive nødvendigt.. og sidst men ikke mindst glæde mig til den første rensning når den tid kommer.. Ha!
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

brøgger skrev:Tak for de gode svar.. jeg prøver, at skrue max ned for flowet og endda lukke for filteret om det skulle blive nødvendigt.. og sidst men ikke mindst glæde mig til den første rensning når den tid kommer.. Ha!
kan kun anbefale at gøre det udenfor, laaaangt væk fra naboer der spiser grillmad :embarassed:
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"