Fremstilling af osmosevand - hvordan? priser?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Fremstilling af osmosevand - hvordan? priser?

Indlæg af Gzus.dk »

Jeg har ikke læst at højere tryk skulle give kortere levetid for membranen. Derimod jo mere beskidt vandet er, jo kortere levetid. Derfor er det fx. ikke en god ide at bruge varmt vand fra hanen.

Silikat kan fremme væksten af alger i dit akvarie.

/Morten N
Maack
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Maack »

Carsten skrev:Ms i saltvand er helt irelevant, da den ligger på over 11000, men jeg vi målte den til en gang.
Hejsa
Jeg kommer lige med ind i denne interesante tråd, da jeg selv står overfor at skulle starte et saltvand op, og i den forbindelse også skal ud og have fat i et osmoseanlæg. Men mht mS måling og GHL prober, så vil jeg lige sparke et spørgsmålstegn ind i denne påstand. Jeg er helt ny udi salt men har i mange år haft ferskvand. I den forbindelse har jeg en GHL Profilux computer. Jeg påstår ikke at jeg har ret, og har jeg ikke det, vil jeg meget gerne tage ved lærer :wink:
Men den probe jeg har idag til min GHL, er til ferskvand, men den tåler ikke saltvand, og vil komme med nogle helt forkerte målinger til at starte med indtil den "dør" på grund af saltvandet. Hos GHL har de 2 forskellige probes til at måle mS. Den ene er til ferskvand og den anden (og væsenlige dyrer) hedder platinium og er til saltvand. På min computer kan jeg også vælge om den skal måle mS i ferskvand eller mS i saltvand. Så min påstand er at da i prøvede at måle denne mS, som du skriver om, tror du så ikke at i har anvendt den probe som er beregnet til ferskvand ?.
Jeg spørger kun fordi at jeg sidder og er ved at ligge sidste hånd på en bestilling hos GHL på forskellige ting og deriblandt også en sådan probe til saltvand. Men hvis den ikke er anvendelig til at måle mS, så er der jo ingen anledning til at kaste penge efter den. Jeg har dog min tvivl, da man kan læse på deres brugerforum at folk bruger den i deres saltvandskar over hele verden med stor glæde.
/Henrik
Hilsen

Henrik

650 l + 400 l sump
Pandora Hyperion S 3x145w + 4x54WT5 LED fra Pacific Sun
ATI PowerCone 250iS
GHL Profilux SA doseringsmaskine til Balling
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det var proffisionelt udstyr vi målte det med.
Og selvfølgelig kan du måle for Ms, men hvad vil du bruge det til??
Ms er jo blot en måling af vandets ledningsevne. Vandets ledningsvne vil stige når du kommer mineraler i vandet, det uanset om det er kalk salt eller jern
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

De fleste kalibreringsvæsker til ledningsevneprober beregnet til saltvand kommer som 53mS/cm, hvilket svarer til en massefylde på 1.0264. Jeg har da selv en ledningsevneprobe til min GHL, som jeg bruger til at monitorere saltindholdet.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

har bestilt en GHL, og der har jeg også bestilt en ledningsevneprobe, så jeg altid kan se salt indholdet!
Maack
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af Maack »

Stefan skrev:De fleste kalibreringsvæsker til ledningsevneprober beregnet til saltvand kommer som 53mS/cm, hvilket svarer til en massefylde på 1.0264. Jeg har da selv en ledningsevneprobe til min GHL, som jeg bruger til at monitorere saltindholdet.
Hej Stefan

Kan du forklare så selv en som mig kan forstå dette med at monitorere saltindholdet. Da jeg faktisk var af den opfattelse at jeg kunne aflæse selve saltindholdet via den probe, men her jeg nok helt galt i byen eller ?.
PS: Er du en ørn til GHL ?. Jeg kender godt deres brugerforum (også på engelsk). Men nogle gange går det lidt nemmer på ens eget sprog. :GO

Hilsen
Henrik
Hilsen

Henrik

650 l + 400 l sump
ATI PowerCone 250iS
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Maack -> Du har skam også forstået det ganske korrekt. Du vil på GHL-computerens display kunne aflæse saltindholdet, når du har tilsluttet en såkaldt "conductivity"-probe.

Har nogenlunde styr på GHL, hvis du har spørgsmål hertil. Men kan nok langtfra svare på alt! ;-)
Maack
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15

Indlæg af Maack »

Super - men hvis du bare kan svare på nogle ting, er dette jo også en stor hjælp :-)
Men hvis det også stemmer hvad der skrives tidligere i tråden (Carsten), at mS vil ændre sig når der kommer mineraler i vandet. Hvordan har jeg så styr på saltindholdet/saltmængde ?
/Henrik
Hilsen

Henrik

650 l + 400 l sump
ATI PowerCone 250iS
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

Hej igen alle sammen. Tusind tak for alle jeres svar! De har alle været til stor hjælp!

Det er endt med, at jeg efter en god snak med min akvarie-pusher, har bestilt en
Tunze RO station 8550. Jeg har altid været glad for Tunze, og det er et mærke jeg altid
har kunnet stole på, skønt andre måske har andre erfaringer!

Jeg fik lavet en god oversigt over hvad mit årlige forbrug 1. og 2. år var, hvis jeg brugte
henholdsvis Tunze RO station, og købte mit færdige osmosevand hos min akvarie-pusher.
Det viste sig det sagtens kunne betale sig at købe eget anlæg, til trods for vand der bliver
smidt væk og diverse udskiftninger af filtre til anlægget.

Jeg er rigtig spændt på at få mit anlæg sat op, når jeg en dag får det. Det har været svært
at finde informationer/reviews/videoer eller lign. af anlægget, så måske skal jeg være den første
til at lave en Youtube video!? Hvem ved... ;-)

Men endnu engang, tusind tak for hjælpen!
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"