dsb
- andersla
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6580 Vamdrup
- Geografisk sted: vamdrup
- Kontakt:
dsb
da jeg gerne vil have mine ls væk i min sump og jeg har en del levendesand liggende (brugt men tørt) tænkte jeg om det ville være muligt at bruge det til at lave en dsb bund. så jeg også med tiden kunne få plads til lidt fragmenter i sumpen.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2009
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Re: dsb
Hvad mener du med den sætning?Akvarist.dk skrev:Ja det ville det som udgangspunkt, helt præcis hvad for noget dsb du får kommer lidt an på hvad det er for noget sand og hvor du vil lave din dsb om det er i sumpen eller i dit akvarie.
Til andersla
http://www.aquaristsonline.com/blog/gen ... n-methods/
- andersla
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6580 Vamdrup
- Geografisk sted: vamdrup
- Kontakt:
super god artikel jeg tror jeg får skyllet mit sand godt og så vil jeg tilsætte 1 cm om måneden indtil jeg er oppe på ca. 6 cm. kunne det være en planAndersNT skrev:Hvad mener du med den sætning?Akvarist.dk skrev:Ja det ville det som udgangspunkt, helt præcis hvad for noget dsb du får kommer lidt an på hvad det er for noget sand og hvor du vil lave din dsb om det er i sumpen eller i dit akvarie.
Til andersla
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
Jeg mener at der jo forskel på hvad det er for noget sand korn størrelser, argonit osv.AndersNT skrev:Hvad mener du med den sætning?Akvarist.dk skrev:Ja det ville det som udgangspunkt, helt præcis hvad for noget dsb du får kommer lidt an på hvad det er for noget sand og hvor du vil lave din dsb om det er i sumpen eller i dit akvarie.
Til andersla
der ud over kommer det jo også an på hvor tykt et lag man ville lige og hvor meget cirkulation man har hen over sandet så man undgår filtermat eller andet foran dsben, så feks vis han nu vil lave det i hans sump skal han jo være sikker på at rummet er lille nok/hans returpumpe er stor nok til at give det ønskede flow hen over sandet, der er også sådan noget som vandets opholdstid i dsb kamret.
der ud over skal han vel tænke på om dsben kun skal bestå af sand eller om han vil have noget under.
han skal da også overveje hvordan han vil takle de små udslag han vil få i opstarten af hans dsb.
så jeg mener at der er mange ting der har udslag for hvad for en dsb han får.
Venlig Hilsen Søren
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
generelt så tror jeg ikke at en sump/refugie eller tilkoblet akvarie med en dsb er nogen god ide....
hovedsagen er at det er meget vandskeligt at holde dem godt nok med foder til at være funktionel,og du skal sandsynlig op i en "fod aftryk" størrelse som svarer til det akvarie du vil filtrere
men en god ide er at bruge noget grovere bundlag der,det kan være godt levested sted for mange organismer som kan føde dit akvarie.
hovedsagen er at det er meget vandskeligt at holde dem godt nok med foder til at være funktionel,og du skal sandsynlig op i en "fod aftryk" størrelse som svarer til det akvarie du vil filtrere
men en god ide er at bruge noget grovere bundlag der,det kan være godt levested sted for mange organismer som kan føde dit akvarie.
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Det vigtigste er ikke at bruge for groft bundlag, ikke over 2-3 mm. Det skal pakke nogenlunde tæt. Hvis det bliver for groft ryger der rigtigt meget organiske materiale ned i dybden for hurtigt også rådner det.
Mit DSB på 4 cm er det bedste jeg har gjort for mit system - det fungerer 100 %! Det dækket et areal på 100 x 50 cm i refugiet , der er ca 1000 L flow over/time.
Jeg har mange acans stående + 2 større rovfisk i refugiet så der tilsættes en del "kød" og der er millioner af pods og orm.
Men jeg tror ikke det fjerner fosfat, hvordan ville det ske? Nitrat ja, fordi det tilkoblede ilt opbruges og nitroget frigives som N2.
Jeg har aldrig tilsat det stille og roligt. Jeg har startet 3 DSB op gennem tiden og alle gange har jeg bare fyldt sandet i af 2 omgange med ca 1 måneds mellemrum.
Mit DSB på 4 cm er det bedste jeg har gjort for mit system - det fungerer 100 %! Det dækket et areal på 100 x 50 cm i refugiet , der er ca 1000 L flow over/time.
Jeg har mange acans stående + 2 større rovfisk i refugiet så der tilsættes en del "kød" og der er millioner af pods og orm.
Men jeg tror ikke det fjerner fosfat, hvordan ville det ske? Nitrat ja, fordi det tilkoblede ilt opbruges og nitroget frigives som N2.
Jeg har aldrig tilsat det stille og roligt. Jeg har startet 3 DSB op gennem tiden og alle gange har jeg bare fyldt sandet i af 2 omgange med ca 1 måneds mellemrum.
SPS : Stability provides succes
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Alle artikler jeg har set anbefaler en dybde på min. 12-15cm og gerne dybere. Dit er måske nærmere SSB (shallow sand bed)nielsk skrev: ...
...

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Vil du ikke smide et billede af din DSB?nielsk skrev:Det vigtigste er ikke at bruge for groft bundlag, ikke over 2-3 mm. Det skal pakke nogenlunde tæt. Hvis det bliver for groft ryger der rigtigt meget organiske materiale ned i dybden for hurtigt også rådner det.
-
- Reactions:
- 19
http://www.advancedaquarist.com/2005/6/ ... chterm=dsb
Prøv at læse denne højkvalitetsartikel + del 2. Der blev nitratnedbrydningskapaciteten ikke overskredet for deres set-ups.
Jo man kan godt sige at min er shallow sand bed, men det jeg har stadig 0 i nitrat og fodrer op til 5 x dagligt. Der er 2 aftrækkere, 8 kirurger, 1 drage, 1 frog + alle de små fisk og efter jeg fik udvidet min shallow sand bed har jeg afkoblet mit nitratfilter ( 3 mdr siden )
Der er pics af den i min signatur
Prøv at læse denne højkvalitetsartikel + del 2. Der blev nitratnedbrydningskapaciteten ikke overskredet for deres set-ups.
Jo man kan godt sige at min er shallow sand bed, men det jeg har stadig 0 i nitrat og fodrer op til 5 x dagligt. Der er 2 aftrækkere, 8 kirurger, 1 drage, 1 frog + alle de små fisk og efter jeg fik udvidet min shallow sand bed har jeg afkoblet mit nitratfilter ( 3 mdr siden )
Der er pics af den i min signatur
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6000 Kolding
Nu er min en DSB (cirka 10 cm) i et 112L refugie, hvor der både er alger og vel en 20 kilo sten i. Men må sige, ligesom nielsk, at det fungere altså virkelig godt. Min fiske bestand er noget over det normale og jeg fodre også flere gange om dagen og korallerne får også en sjat et par gange om ugen, og min nitrat er 100% nul og jeg har aldrig kørt med nitrat filter.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
jeg vil bare mene at en DSB i refugie kun filtrerer refugiet,personligt vil jeg heller ha det i displayet
lige link til en bog der bør læses
http://www.ronshimek.com/deep_sand_beds.html
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
Med eksternt dsb må det jo være vandets opholdstid i dsb der er afgørende, hvad fra hovede tanken der ledes igennem en dsb vil jo stadig blive renset for affaldstoffer nitra osv men det afgørende i hvor meget det bliver renset må jo være hvorlangtid vandet kan opholde sig i dsb´enole. skrev:jeg vil bare mene at en DSB i refugie kun filtrerer refugiet,personligt vil jeg heller ha det i displayet
ved at have det i displayet kan man jo ikke koble det fra vis at den skulle crashe, og det kan vi jo alle nok se at det kan give store problemer.
Men over ordnet set kan vi jo nok blive enige om at det ville ha større virkningsgrad i display akvariet da dsb arealet som regel vil være meget større.
Venlig Hilsen Søren
-
- Reactions:
- 19
Det er du da også velkommen til at mene men det er noget vrøvl... Det svarer til at mene at skummeren kun renser vandet i sumpenole. skrev:jeg vil bare mene at en DSB i refugie kun filtrerer refugiet,personligt vil jeg heller ha det i displayet

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
nielsk skrev:Det er du da også velkommen til at mene men det er noget vrøvl... Det svarer til at mene at skummeren kun renser vandet i sumpenole. skrev:jeg vil bare mene at en DSB i refugie kun filtrerer refugiet,personligt vil jeg heller ha det i displayet
Mange levende organismer i vandet har adfærd og strukturelle midler til at undgå at blive fanget i bobler. Disse væsner er generelt ikke GENERET af skummere. På grund af dette,KAN det betyde at i mange akvarier er der god omsætning af orm arter og andre dyr som Planktoniske larver.
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
God og spændende debat
Jeg går selv med ønske om at starte DSB i mit kommende refugium selvom det bliver eksternt. Jeg synes ikke at en dsb i dispay akvariet ser særlig pænt ud, så derfor kommer den i refugiet, men det er selvfølgelig en smagssag.
Jeg er dog fortsat lidt i tvivl om hvor dyb jeg vil lave den og hvilket bundlag jeg vil bruge hertil, så kom endelig med flere synspunkter hertil

Jeg går selv med ønske om at starte DSB i mit kommende refugium selvom det bliver eksternt. Jeg synes ikke at en dsb i dispay akvariet ser særlig pænt ud, så derfor kommer den i refugiet, men det er selvfølgelig en smagssag.
Jeg er dog fortsat lidt i tvivl om hvor dyb jeg vil lave den og hvilket bundlag jeg vil bruge hertil, så kom endelig med flere synspunkter hertil

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Jeg troede faktisk at en dsb skulle opbygges af flere forskellige kornstørrelse hvor det groveste bundlag skulle ligges i bunden og derefter finere finere jo længere opi bundlaget man kommer. Har jeg taget helt fejl der......
Går selv med tanke på at lave mit gamle fragment-akvarie om med bla en dsb, dette akvarie er på 210 liter stort og tanken er at der skal ca. 20 cm bundlag deri, evt sammen med lidt caulerpa-alger.
Kan en dsb virkelig laves kun af 1 type fint bundlag og ikke som jeg troede af flere forskellige kornstørrelser?
Går selv med tanke på at lave mit gamle fragment-akvarie om med bla en dsb, dette akvarie er på 210 liter stort og tanken er at der skal ca. 20 cm bundlag deri, evt sammen med lidt caulerpa-alger.
Kan en dsb virkelig laves kun af 1 type fint bundlag og ikke som jeg troede af flere forskellige kornstørrelser?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Lord Mike skrev:Jeg troede faktisk at en dsb skulle opbygges af flere forskellige kornstørrelse hvor det groveste bundlag skulle ligges i bunden og derefter finere finere jo længere opi bundlaget man kommer. Har jeg taget helt fejl der......
ifølge shimek så kan der bruges grovere sediment,men kun 15 procennt af total masse

sukkerstørrelsen på sandkornet er mere eller mindre et kompromi for at huse en bredere diversitet og ikke "nødvendig" vis det bedste.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jamen dog, der er vist nogle ting og sager jeg lige skal sætte mig ind i før jeg begynder at opbygge en DSB, da der åbenbart er mange måder at bygge den op på samt mange meninger om hvad der er bedst.....ole. skrev:Lord Mike skrev:Jeg troede faktisk at en dsb skulle opbygges af flere forskellige kornstørrelse hvor det groveste bundlag skulle ligges i bunden og derefter finere finere jo længere opi bundlaget man kommer. Har jeg taget helt fejl der......
ifølge shimek så kan der bruges grovere sediment,men kun 15 procennt af total masse![]()
sukkerstørrelsen på sandkornet er mere eller mindre et kompromi for at huse en bredere diversitet og ikke "nødvendig" vis det bedste.
Men en ting er sikker, at hvis jeg skal have bygget en DSB så går jeg altså efter den bedste uanset hvad det skulle koste af økonomi og besværlighed samt den fornædne tålmpdighed.
Nu er det jo sådan at jeg ved at du Ole ved meget mere omkring dette end jeg selv gør, så hvis du har nogle guldkorn du vil af med så skriv gerne her eller på pb

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
det bedste ville være noget mudder,for rent ville være noget skidt pga buffer virkninger,da kan ald den sand overhovedet ikke hjælpe til.for at vide hvordan en dsb virker må man sætte sig ind i hvad den kan.
jeg har en masse læsestof hvis det er også noget "paperbacks" fra shimek der både omtaler noget kemi og biologi
jeg har en masse læsestof hvis det er også noget "paperbacks" fra shimek der både omtaler noget kemi og biologi
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ole skal du ikke snart en tur forbi Hvidovre? for så må du gerne lige kigge forbi så vi kan få os en DSB snak. Ellers må jeg gå igang med læsnngenole. skrev:det bedste ville være noget mudder,for rent ville være noget skidt pga buffer virkninger,da kan ald den sand overhovedet ikke hjælpe til.for at vide hvordan en dsb virker må man sætte sig ind i hvad den kan.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
det vil jeg mere end gerne,men lige pt er jeg strandet her på landet da konen er højgravid og jeg kan ikke køre bil,hvis du kan skal du være velkommen her,ellers må du vente til hun har født så kommer vi kone og 3 små børn.
det er altså ikke så meget hokus pokus med en dsb og er ret lige til,jeg kan sende nogle papirer med posten hvis du er til engelsk.jeg vil bare ha dem tilbage da de er dyre og svære at finde,dem jeg har af shimek skal han selv betale for at få trykt og ikke som "verdens pressen" der får deres bras publiseret ved betaling.De er dog lidt svære at læse og kræver nogle gange at læse flere sider for at forstå et ord.
hvis du vil selv finde noget brugbart så ungå hobby artikler,det er meget sjældent noget af det som er godt,bortset fra her http://www.chucksaddiction.com/

det er altså ikke så meget hokus pokus med en dsb og er ret lige til,jeg kan sende nogle papirer med posten hvis du er til engelsk.jeg vil bare ha dem tilbage da de er dyre og svære at finde,dem jeg har af shimek skal han selv betale for at få trykt og ikke som "verdens pressen" der får deres bras publiseret ved betaling.De er dog lidt svære at læse og kræver nogle gange at læse flere sider for at forstå et ord.
hvis du vil selv finde noget brugbart så ungå hobby artikler,det er meget sjældent noget af det som er godt,bortset fra her http://www.chucksaddiction.com/
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
God snak dér!
Jeg skal selv til at ligge dsb i min sump, med en smart måde med levende sten på 1. sal!
Men så er mit spørgsmål, hvis jeg nu slukker for hele apparatet, og lader vandet stabelisere sig,
kan jeg ikke bare hælde alle 9 cm sand i på én gang,
lade det bundfælde, og så starte for hele apparatet igen?
Jeg skal selv til at ligge dsb i min sump, med en smart måde med levende sten på 1. sal!

Men så er mit spørgsmål, hvis jeg nu slukker for hele apparatet, og lader vandet stabelisere sig,
kan jeg ikke bare hælde alle 9 cm sand i på én gang,
lade det bundfælde, og så starte for hele apparatet igen?