Tunze multicontroller 7096 får pumper til at LARME! HJÆLP??

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2006

Tunze multicontroller 7096 får pumper til at LARME! HJÆLP??

Indlæg af Daniel1 »

Er der nogen som har erfaring med brug af Tunze multicontroller 7096?

Skal til at bruge 2 x nanostream 6055 med denne controller og når jeg sætter den på wavecontroller så larmer det ufatteligt meget når pumpen starter og stopper. Propellerne i pumperne bliver jo suget lidt ind i pumperne, når de starter og det skaber en høj klikkelyd. Det kan da ikke være meningen at de skal larme SÅ meget????!!!

I øvrigt gik strømforsyningen til den ene pumpe i stykker, da jeg tog pumpen fra og skulle afkalke den. Det er anden gang det sker på 4 måneder.. Så nu må jeg have fat i Tunze igen.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Tunze multicontroller 7096 får pumper til at LARME! HJÆLP??

Indlæg af Stefan »

Det er så vidt jeg ved en funktion, som gør at pumperne ikke kører baglæns, der får dem til at klikke. De er i princippet slet ikke lavet til at starte og stoppe hele tiden, hvilket det lyder som om, at de gør på det valgte program? Mine 6055'ere klikker i hvert fald kun, når de er stoppet ifm. f.eks. fodringspause, selvom de 24/7 kører op og ned i hastighed.
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19

Indlæg af Daniel1 »

Hvad er det for en funktion?
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19

Indlæg af Daniel1 »

Stefan: Hvor mange volt har du sat din strømforsyning til?
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Mener "funktionen" at de klikker.

Jeg bruger godt nok ikke en Tunze-controller. Men så vidt jeg husker, så skal de stå på 24V når de er tilsluttet en controller.
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19

Indlæg af Daniel1 »

Yes , de starter og stopper på det valgte program (wavecontroller i socket 3 og 4). Synes bare ikke det kan være rigtigt at de skal larme så meget???
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Du har nok en gammel model. Du kan få en anden type skive til at sidde under propellen så den bliver lydløs. Du må nok bide i det sure æble og ha fat i tunze. Iøvrigt skete nøjagtigt det samme for mig mht strømforsyningen, så jeg skal også ud og ha købt en ny :(
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

Daniel1 skrev:Er der nogen som har erfaring med brug af Tunze multicontroller 7096?

Skal til at bruge 2 x nanostream 6055 med denne controller og når jeg sætter den på wavecontroller så larmer det ufatteligt meget når pumpen starter og stopper. Propellerne i pumperne bliver jo suget lidt ind i pumperne, når de starter og det skaber en høj klikkelyd. Det kan da ikke være meningen at de skal larme SÅ meget????!!!

I øvrigt gik strømforsyningen til den ene pumpe i stykker, da jeg tog pumpen fra og skulle afkalke den. Det er anden gang det sker på 4 måneder.. Så nu må jeg have fat i Tunze igen.
Hmmm.. hvordan kan strømforsyningen gå i stykker ved at slukke for pumpen?? Havde du slukket for strømmen?.
Håber da ikke det er sådan noget skrammel De der tunze 6055 jeg har fire de er helt nye kommer direkte fra tunze og de klikker også når de stopper helt. iøvrigt syntes jeg de siger en del.. er sgu ikke videre imponeret over dem. mine "gamle" 6101 sagde mindre.
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19

Indlæg af Daniel1 »

[quote="kenneth145"][quote="Daniel1"]Er der nogen som har erfaring med brug af Tunze multicontroller 7096?

I øvrigt gik strømforsyningen til den ene pumpe i stykker, da jeg tog pumpen fra og skulle afkalke den. Det er anden gang det sker på 4 måneder.. Så nu må jeg have fat i Tunze igen.[/quote]

Hmmm.. hvordan kan strømforsyningen gå i stykker ved at slukke for pumpen?? Havde du slukket for strømmen?.
Håber da ikke det er sådan noget skrammel De der tunze 6055 jeg har fire de er helt nye kommer direkte fra tunze og de klikker også når de stopper helt. iøvrigt syntes jeg de siger en del.. er sgu ikke videre imponeret over dem. mine "gamle" 6101 sagde mindre.[/quote]

Jeg tog stikket ud for at tage pumpen op og afkalke den, og så virkede den ikke, da jeg satte stikket i igen. Men pumpen virker på den anden strømforsyning..

Jeg har nu skrevet til Tunze
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

Daniel1 skrev:
kenneth145 skrev:
Daniel1 skrev:Er der nogen som har erfaring med brug af Tunze multicontroller 7096?

Håber da ikke det er sådan noget skrammel De der tunze 6055 jeg har fire de er helt nye kommer direkte fra tunze og de klikker også når de stopper helt. iøvrigt syntes jeg de siger en del.. er sgu ikke videre imponeret over dem. mine "gamle" 6101 sagde mindre.
Jeg tog stikket ud for at tage pumpen op og afkalke den, og så virkede den ikke, da jeg satte stikket i igen. Men pumpen virker på den anden strømforsyning..

Jeg har nu skrevet til Tunze

Mærkeligt... håber da du får en ny.
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Det er nøjagtigt det samme der skete for mig. Jeg hev stikket og så døde den.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19

Indlæg af Daniel1 »

Jeg modtog idag en ny strømforsygning fra Tunze og 6 små blå gummiringe til at dæmpe støjen fra pumperne når de står på wavecontroller-mode (super god service).

MEN, da jeg satte strømforsyningen til, kom der et knald fra omformeren og så var den strømforsyning røget. Hvad gør jeg galt? Det underlige er, at pumpen virker fint, hvis jeg sætter den til strømforsyningen fra den anden pumpe.

OG mht. de gummiringe, så prøvede jeg at sætte hhv. 1, 2, 3 og 4 stk. bag propellen på den pumpe som virker, men det hjalp desværre ikke noget på larmen.

Nogen som ved hvad jeg gør galt? Det er meget frustrerende!
Har skrevet til Tuze igen, så nu må vi se hvad de siger..
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"