Lyssætning med strøm besparelse...

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Lyssætning med strøm besparelse...

Indlæg af William Jr »

Er det muligt??

- Jeg tænker om med denne eks. ville kunne erstatte 2x 250 Watt, eller 3x for lange akvarier. Og køre med kun 1x 400 Watt HQI, og i besparelsen samtidig kunne have mere krævende koraller med flere koncentrerede watt?

Billede

Sakset herfra:

http://www.natureshydroponics.com/light-mover-system/

- En smart måde at spare penge på, syntes jeg. Men vil gerne høre jeres mening... !?

På forhånd tak.

/Flemming.
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Lyssætning med strøm besparelse...

Indlæg af ole kekkonen »

jeg har selv haft dem med i planen,problemet tror jeg at de kører for langsomt,samt jeg har læst nogen klage over gummistykker der falder ned i akvariet???
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

ole. skrev:jeg har selv haft dem med i planen,problemet tror jeg at de kører for langsomt,samt jeg har læst nogen klage over gummistykker der falder ned i akvariet???
Tak Ole.

- Mmm... Ok. Troede at det med hastigheden var en god ting!! (Også for ikke umiddelbart at få øje på at det flytter sig...)
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jeg har været i de samme overvejelser, og havde jeg et aflangt akvarie så ville jeg gerne gøre det.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

beklager Flemming,de kører netop ikke langsomt nok :G
måske med en speciel timer det kunne,det der bekymret meg mest var støv fra gummihjulet.det er ikke noget jeg ville ha i akvariet..
det var flere som er glade for dem på rc,hvis de da ikke allerede har skrottet dem med en hammer :hehe:
prøv at søg der med ord som lightrail,,moving lightrack osv..
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

ole. skrev:beklager Flemming,de kører netop ikke langsomt nok :G
måske med en speciel timer det kunne,det der bekymret meg mest var støv fra gummihjulet.det er ikke noget jeg ville ha i akvariet..
det var flere som er glade for dem på rc,hvis de da ikke allerede har skrottet dem med en hammer :hehe:
prøv at søg der med ord som lightrail,,moving lightrack osv..
Tak Ole.

- Prøver det... :GO

Jeg har desuden møde med en elektriker smølf for assistance på mit nye setup, næste Week-End. Jeg vil høre ham ad ang. hastigheden...
/Flemming,

Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jeg ville have lavet det selv med en skinne til vægten og en roterende gevindstang ved siden af til "transport".
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Hougaard skrev:Jeg ville have lavet det selv med en skinne til vægten og en roterende gevindstang ved siden af til "transport".
Tak Erik. :happy:

- Jeg har et hoved fuld af gode ideer, men jeg mangler gaver til at kunne udføre dem alle selv! :biggrin:

Inputs til emnet, og andre løsnings forslag er meget velkomne! :GO
/Flemming,

Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af TorbenC »

Det er vel bare at lave det som en én akslet CNC fræser (også uden selve fræseren self.)

Så kan man programmere positioner ind i softwaren og bestemme hvor lampen skal være placeret hvornår og hvor længe.

Hvis man altså gider at gøre på det :)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

TorbenC skrev:Det er vel bare at lave det som en én akslet CNC fræser (også uden selve fræseren self.)

Så kan man programmere positioner ind i softwaren og bestemme hvor lampen skal være placeret hvornår og hvor længe.

Hvis man altså gider at gøre på det :)
Teknisk set muligt, men ikke praktisk anvendeligt!

- Tak for dit bud dog...
/Flemming,

Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af TorbenC »

Hvorfor er det ikke anvendeligt?

Det er fuldstændigt det samme som Hougaard skriver om, bare computerstyret.

Det laves med en gevindaksel og en stepmotor - samt en AD/DA converter så den kan styres via USB eller lign.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

TorbenC skrev:Hvorfor er det ikke anvendeligt?

Det er fuldstændigt det samme som Hougaard skriver om, bare computerstyret.

Det laves med en gevindaksel og en stepmotor - samt en AD/DA converter så den kan styres via USB eller lign.
Så beklager jeg at have misforstået... Jeg mente såmænd ikke at ville fornærme dig, beklager!
/Flemming,

AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Virkelig god idé! Kunne være ret fedt!
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

AndersNT skrev:Virkelig god idé! Kunne være ret fedt!
- Jeg håber det... Når sandheden skal frem så der det som "nød lærer nøgen kvinde at spinde", og fruen er begyndt løfte foruroligende på pegefingeren= :naughty:

Så jeg håber at finde en besparelse her for at fyre dem af på flow, og ikke alene for det at spare penge... Men som at være sat under adminstration, og bruge midlerne til afsatte drift omkostninger bedst muligt.

- Tesen er investering i besparelse... :biggrin:
/Flemming,

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

hvad med at sætte lystiden ned til 6 timer daglig :biggrin:
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

ole. skrev:hvad med at sætte lystiden ned til 6 timer daglig :biggrin:
:hehe:

- Jeg opdaterer senere med uddybende forklaring...

:Peace:
/Flemming,

spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Link til Skinde system.

http://www.balltik.com/dk_html/produkte ... 51030.html

http://www.balltik.com/dk_html/produkte ... 56300.html

bauhaus sælger dem også. Og som Erik skriver gevindstang på og en mortor der drejer gevind stangen så hjulophænget køre den vej gevindstangen drejer.

Steen
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Indlæg af Lasse »

Spørgsmålet er så om lampen skal køre frem og tilbage mange gange om dagen, eller den kun skal køre meget langsomt over en gang, og tilbage igen når lampen er slukket.
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Det er kun et spørsmål om at lave styringen til mortoren så det passer med det ønskede.
Hvordan det lige skal gøre ved jeg intet om. Da jeg ikke har forstand på elektronik.

Steen
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

spdiving skrev:Link til Skinde system.

http://www.balltik.com/dk_html/produkte ... 51030.html

http://www.balltik.com/dk_html/produkte ... 56300.html

bauhaus sælger dem også. Og som Erik skriver gevindstang på og en mortor der drejer gevind stangen så hjulophænget køre den vej gevindstangen drejer.

Steen
Tusind tak for din tid Steen. Både her, på jobbet og i besked system. Det er højt værdsat!

- Jeg nørkler videre med tanken...
/Flemming,

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Lasse skrev:Spørgsmålet er så om lampen skal køre frem og tilbage mange gange om dagen, eller den kun skal køre meget langsomt over en gang, og tilbage igen når lampen er slukket.
Tak for dit indspark Lasse.

No1 ville være at den kun gjorde det een gang fordelt på lystændings tid... Hovedsagen er at den gør det så langsomt at det ikke bemærkes, i begge løsnings modeller!

/Flemming
/Flemming,

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

William Jr skrev:
ole. skrev:hvad med at sætte lystiden ned til 6 timer daglig :biggrin:

- Jeg opdaterer senere med uddybende forklaring...

Hej Ole.

- Det er dog ikke så galt fat som det lyder i posten over din, på foregående side. At skulle være sat under adminstration af fruen... Jeg har velsignelsen til at måtte anvende 2x 250 Watt, med mine 4x 54 Watt i en kombi 8 tim./ 12 timer.

Det er sandt mig selv som syntes at have strammet skruen for hvad jeg kan tillade mig at fyre af i strøm... Så jeg forsøger at lade fornuft sammen med leg med teknik, at dele sol og vind lige.
Ikke for det i sig selv at spare penge, men at forsøge at få større udbytte/ effektivitet uden det at gå på kompromis med dyrenes sundhed. Og meget gerne til det bedre...

- Det kan ses i tråd med de eksperimenter og forsøg jeg havde i mit gamle setup. Først med flow hastighed, siden forsøg med flow variation. Sidst nævnte lig en besparelse på el udgift med mindre forbrugende pumper!

Samme tanke her med lys, hvis det er praktisk muligt...

- Samme tanke for den Surge Device som lige har været oppe og vende på boardet... Og som for en side bemærkning har sporet mig til at tage ide´en op igen, lig det af Hougaard indsatte billede.
_____

Det er bestemt på mit nye setup at sløjfe Tunze for istedet at køre såkaldt "Closed Loop" med OceanMotion som involverer fire huller i mit bundglas, sammen med en RDII (Muligvis RDIII). Denne forbruger 350 Watt maks, og et minimum på 35. Og leverer for maks 25.000 l/t.

Så det skal alt i alt ses som RD vs. TUNZE at tabe lidt på karusellen, og vinde det ind på gyngerne. Uden kompromis... Så hvis ikke det lader sig gøre med light rail 1x 400, så bliver det 2x 250 Watt HQI

- Summen er leg med teknik for en besparelse, præcis som gjorde sig gældende for mit gamle setup!

:beer:
/Flemming,

Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

William Jr skrev:
Det er bestemt på mit nye setup at sløjfe Tunze for istedet at køre såkaldt "Closed Loop" med OceanMotion som involverer fire huller i mit bundglas, sammen med en RDII (Muligvis RDIII). Denne forbruger 350 Watt maks, og et minimum på 35. Og leverer for maks 25.000 l/t.

He-he-he.. nu ler jig mig i hel her..
Dette måtte bare komme ja.. :T

Du får høre om vi kan forhandle frem en god pris ved køb av to slige pumper hos Moby da min gode venn :GO
Hvet ikke helt om jjig har råd,men med ett fristendes tilbud,så tja...
Koster jo en halv gammel CB-classiker denne :rolleyes: ,men haver lenge hatt klart for mig at jig bare "må "have en slig pumpe selv også dessverre.. :rolleyes: :sneaky2:

Hmm.. :rolleyes: kom lige på at "ler(norskt) betyder vel "griner"på dansk,men her i norge betyder "griner" slig.. :G ,
skal ikke være enkelt dette nei.. :dizzy:
Senest rettet af Knut-Arne Berg tors 18. mar 2010 23:19, rettet i alt 1 gang.
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: 8981 Spentrup
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Gassum, Randers

Indlæg af laursen »

Hvis man på en eller anden måde kan anvende en step motor så tror jeg at det vil være det mes optimale, da det vil være meget nemmere at styre hastig heden. Man finder først ud af hvor langt lampen flytter sig pr. step, og så regner man så ud hvor mange step der skal til for at komme fra enden til anden, og så kan man regne ud hvor mange step den skal flytte lampen i timen.

Selve anordningen tror jeg at jeg har et par idér til, og stepmotoren skal naturligvis gearet så den ikke giver synlige ryk
Min 430Liter tank: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=30588 Nu med 900Liter Tank
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Knut-Arne Berg skrev:
William Jr skrev:

He-he-he.. nu ler jig mig i hel her..
Dette måtte bare komme ja.. :T

Du får høre om vi kan forhandle frem en god pris ved køb av to slige pumper hos Moby da min gode venn :GO
Hvet ikke helt om jjig har råd,men med ett fristendes tilbud,så tja...
Koster jo en halv gammel CB-classiker denne :rolleyes: ,men haver lenge hatt klart for mig at jig bare "må "have en slig pumpe selv også dessverre.. :rolleyes: :sneaky2:

Hmm.. :rolleyes: kom lige på at "ler(norskt) betyder vel "griner"på dansk,men her i norge betyder "griner" slig.. :G ,
skal ikke være enkelt dette nei.. :dizzy:
:K
:K

Hej min ven. :happy:

- Heh, le du bare :biggrin:

Som du vet har jeg plaget Signe til at måtte få den OceanMotion i 8 år nu... Så nu er drømmen snart der! :K

Ja, det er dyre grejer. Men af samme grund kører jeg ikke motorcykel mere... Havde også CB engang, med et R efter. En af hvepsene du vet! :W

Hvilken OceanMotion var det du købte? 2, 4 eller 8 udgange?

- Og hvilke udstrømmer type og størrelse

Bundmål på tank?

RD pumpe liter?

Takker på forhånd

/Flemming,

Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

laursen skrev:Hvis man på en eller anden måde kan anvende en step motor så tror jeg at det vil være det mes optimale, da det vil være meget nemmere at styre hastig heden. Man finder først ud af hvor langt lampen flytter sig pr. step, og så regner man så ud hvor mange step der skal til for at komme fra enden til anden, og så kan man regne ud hvor mange step den skal flytte lampen i timen.

Selve anordningen tror jeg at jeg har et par idér til, og stepmotoren skal naturligvis gearet så den ikke giver synlige ryk
Takker for dit indspark, lyder godt!

- Vi ses i Week- Enden. Sender PB med godt nyt

/Flemming,

Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Hei igjen Flemming.
Haver ikke lyst å ødelegge tråden din her,da dette ikke direkte haver med lys å gøre,men siden du oppfordrer.. :)
Jig kjøpte denne:
http://www.oceansmotions.com/store/prod ... bfc6ba1e74

Hmm. den Europeiske avd. i England er lagt ned,og at en nu må bestille direkte fra USA..
Købte en fire vejs fra England,og fikk god service derifra,og der fikk jig også med fire stk. 40mm muffer(en til hvert utak på fordeleren.. de er gjenget i ene enden,og denne skrues ind i fordeleren,og glatt i andre,som en da limer rør/slanger videre fra om du skønner mig her..)

Bestilte så en til senere fra moderkonsernet i USA,og der var det ikke lige bra sevice nei.. :rolleyes:
bestilte det samme+ en ekstra sligt roterende "stempel" som står inde i fordeleren(for sikkerheds skyld..),og da jig fikk alt hjem,var det ikke med hverken muffer,eller denne reservedelen i pakken min..
Jeg mailet tilbage,og fikk besked om at denne delen aldri gikk i stykker,så den trngte jig ikke å købe..
Greit nok :wink: , men de hadde likevel trekt mig for beløbet den kostet :rolleyes: ,uden å levere delen..
De fire muffene manglet også,og til unskyldning sa de at de ikke oppererte med mm der borte i USA.. greit nok,det hvet jig selvsagt,men er jo ikke noen unskyldning for å ikke levere med noe da.. :BA
Gav opp til slutt å komunisere med de,men du får tag i slike på f.eks. koiimport.dk, men husk å påpeke at de gengete hullene skal leveres tilpasset 40mm Europeiske deler,da de også leverer en mindre dimensjonsudførelse på disse hullene i fordeleren!!(noenlunde tilpasset Europeisk 32mm)
Hved om en anden mand (Torae på aquafreaks),som opplevde nøyaktigt det samme med betilling av sin OM fra USA, så er tydeligvis litt dårligere service der end i den nu nedlagte Engelske avdelingen,slig at du er observang på dette Flemming.. :rolleyes:

Ellers.. jig haver min montert lige under displayfragg baljen her som måler L-150/H-57/D-75 cm.og haver fire genomføringer gennom bunnglasset,til retur,og en stk. samme i samme dimmensjon(40mm)grnnom bunnglass til mating av pumpen(en RD-12000 l/t fra Moby)
Fordelen her er at pumpe/fordeler/rør er helt uavhengig av sump!,slig at om strmen skulle svikte,så er alt helt tett,da det er ett lukket system!! :GO
Så en må altså ha en uavhengig returpumpe fra sump til displaybalje udenom dette,om du skønner mig,men ok,fordelene er større en ulempene,synes jig.. :GO
Torae på aquafreaks la opp ett lidt annet røroppsett på sin 720 liter,men haver brukt samme pumpe og fire vejs fordeler,og haver lagt ind gode bilder/tegninger av dette på forumet der ja! :happy:

Vi er begge godt fornøyd med dette,og helt lydløst er det faktiskt! :happy:
Selv ville jig nok brukt en litt større pumpe på ett 720 liter som Torae haver,men-men.. :wink:

I selve genomføringene på indsiden av baljen(40mm),la jig ind en foring/reduseringsring fra 40 til 32mm,og gikk så videre ud i baljen med 32mm,for å få mer fart i vandet,og angrer ikke på dette,som tips.. :GO

Krever sine pumper dette systemet ja :rolleyes: , men deiligt lydløst og vedligeholdsvennligt er det ja..
Ser koiimport selger noen secuence pumper(husker ikke helt navnet på disse :oops: ),som er ratet rundt 17-18000 liter,og som skal tåle saltvand,som en "økonomi-alternativ" til RD 25000l/t titanium pumpene,men haver du penger,så hved jig hva jig hadde valgt her.. :T

Følger jo med en herlig kontrollbokks til disse RD modellene,til diverse styring av modus,men det haver du ikke bruk for her i forbindelse med OM fordeleren,da alt fordeles styres av en liten el-motor som står oppe på fordeleren,så i dette tilfelle er den RD kontrollbokksen overflødigt ja, men kansje det går an å velge denne bort ved pumpekøp?
Hved ikke om en er nødt til å have den for å køre RD pumpen,men går vel an å sjekke opp i,og da skulle jo evt. pumpeprisen gå ned en del mener jig.. :rolleyes:

Jig er ganske fornøyd med trukket i min balje med en 12000l/t pumpe, men selv med en 25000l/t pumpe,så tror jig DU vil måtte have en tunze eller to i tillegg,med tanke på ditt forhold til dette med bevegelse i vandet,er jig redd for... :dizzy:
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg fatter ikke at en RD 24.000L /T Skal bruge 350W http://www.edokoi.dk/Default.asp?Action ... s&Item=405

Du kan få en tunze 6205 der flytter 22.000L/T og bruger 55W godt nok løfter den ikke noget men der kan vel også være lige meget når den sider i baljen.

Det jeg mener er at på 350W burde man sgu få laaaangt mere kraft.

Steen
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Ved det, og er enig... Og årsag til at jeg leder efter et andet sted at spare pengene! :wink:

- Du har helt ret! Men jeg vil gemme det hele væk, en svær kunst med Tunze...

Med det at den kan natsænkes kompenserer for dyrere drift i lystimer og gevinst med ikke at kunne ses. Og være tilnærmelsesvis lydløs!

- Hmm... Men jeg har størst bekymring omkring problemerne omtalt af Knut-Arne ovenfor, som jeg desværre også hører fra Moby som hjælper mig med dette flow projekt!
/Flemming,

AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Syntes idéen med Surge device er genial! Super måde at lave et vilkårlig flow på!
Man kunne jo eventuelt lave det så kammeret er delt op i to!
To forskellige størrelser, to "skylle" mekanismer.
- Så vil der oven i købet komme forskellig størrelse skyl, på forskellige tidspunkter frem for ét stort hver 2 min.

Har du overvejet pumper fra Danfoss eller lign. ?
Tænkte at du måske vil få mere flow ud af en professionel pumpe som er frekvens reguleret.!
- Har dog ikke kigget på producenternes hjemmeside endnu.

Vil du have regnet på noget flow, så sig endelig til :)

Ang. lys; hvis det var mig som var i gang med et ligende projekt, ville jeg overveje kraftig belysning i en periode på 4-6 timer, og så ellers et acceptabelt lysniveau fra T5 rør. Ved nielsk har gjort det samme da han havde HQI belysning, efter min mening fungerede det ufattelig godt!
Så får man mulighed for at holde lyskrævende koraller, men samtidig et mindre forbrug end hvis HQI'erne lyser 9 timer.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"