identifikation?
- M.G.Larsen
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4050 Skibby
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Skibby
identifikation?
Er ny i saltvand, og her på forum.
Ville høre om nogen kunne gi et velkvalificeret bud på hvad dette her er?
De er ca. 1-2 mm store, og sætter sig på glasset, og mine koraller.
Jeg ved ikke om de har nogen gavnlig eller skadelig effekt, og om jeg bør se at komme af med dem?
Baljen er en brugt indkørt, som jeg har på 3. uge nu.
Mvh. Martin
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Re: identifikation?
Det er Planarier, og dem skal du komme af med
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hadbjerg
Ja det er røde planarier du har fået der, nogle udvikler sig til generelle plager, mens andre kun ser dem i et mindre antal af gangen.
I større antal kan de være ret så skadelige for koraller da de dækker dem og skygger for lyset (sådan som jeg har forstået det) Det er derfor de er skadelige i store antal, det andet er at hvis du vælger at bruge flatworm exit så udskiller de en gift når de dør og dette kan have fatale konsekvenser for resten af livet i baljen.
Nogle har hel med at forskellige fisk spiser dem, f.eks. scooter blenny eller den seksstribet gylte. Faktisk er der flere gylter der har ry for at spise dem.
Men hvis du søger lidt på planarier her på forummet så vil du finde mange råd til komme af med dem.
I større antal kan de være ret så skadelige for koraller da de dækker dem og skygger for lyset (sådan som jeg har forstået det) Det er derfor de er skadelige i store antal, det andet er at hvis du vælger at bruge flatworm exit så udskiller de en gift når de dør og dette kan have fatale konsekvenser for resten af livet i baljen.
Nogle har hel med at forskellige fisk spiser dem, f.eks. scooter blenny eller den seksstribet gylte. Faktisk er der flere gylter der har ry for at spise dem.
Men hvis du søger lidt på planarier her på forummet så vil du finde mange råd til komme af med dem.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Fint billeder, hvad med at uploade nogle billeder af dem til wiki'en, så laver jeg en planarier side.
- M.G.Larsen
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Mange tak for hjælpen folkens.
Det var en rigtig positiv oplevelse at stille spørgsmål herinde... må sige at der er godt med liv i forummet her, og en masse hjælpsomme sjæle...
Mht. billede til wiki...
Er ikke helt bekendt med hvordan man gør, men skal nok sætte mig ind i det snarest og få uploaded billedet...
Grunden til min tvivl var egentlig primært at jeg ikke kunne finde noget billedmateriale på nettet som jeg syntes svarede nogenlunde til mine små ekstra beboere.
Det var en rigtig positiv oplevelse at stille spørgsmål herinde... må sige at der er godt med liv i forummet her, og en masse hjælpsomme sjæle...
Mht. billede til wiki...
Er ikke helt bekendt med hvordan man gør, men skal nok sætte mig ind i det snarest og få uploaded billedet...
Grunden til min tvivl var egentlig primært at jeg ikke kunne finde noget billedmateriale på nettet som jeg syntes svarede nogenlunde til mine små ekstra beboere.
- Barner
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Saltvand siden?: 2004
hvis du vælger at bruge flatworm exit skal du huske at have et godt stort kulfilter tilkoblet, så sker der ikke så meget, da det neutralisere den gift som ormene frigiver ved deres død
- M.G.Larsen
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
Selv om der findes mange fisk der tager dem er der ingen garanti for at de så også gør det.
Mange har prøvet flere forskelige fisk og har kun oplevet at der kom flere planaier og fisken kun gider æde frost eller det foder du smider i baljen.
Så desvære er den sikerste vej frem flatworm exit. Hvis du vil af med dem i tide enden det tager helt overhånd.
Enden brug af flatworm exit så tag en slange og sug så mange op du kan. Et tip er at du har en slange der går ned i sumpen men igenem et net der fanger planaierne så er du fri for at tænke på at du tapper vand og planaierne vil blive fanget i nettet. På den måde kan du suge i timevis for at fjerne så mange så mugligt.
Når du går igang med flatworm exit kurven så vær forberet på vandskifte og rigtig meget aktivt kul. Kan ikke lige huske hvor meget kul der går pr.100L vand du har. Men det har andre nok et svar på.
Det kan godt være at du kommer til at skulle bruge kurven mere end en gang før du helt er sluppet af med planaierne. Men det kan du selv vudere efter 1-2 uger.
PS. Jeg så lige idag at Carsten Decocean havde Flatworm Exit liggene på lager.
Steen
Mange har prøvet flere forskelige fisk og har kun oplevet at der kom flere planaier og fisken kun gider æde frost eller det foder du smider i baljen.
Så desvære er den sikerste vej frem flatworm exit. Hvis du vil af med dem i tide enden det tager helt overhånd.
Enden brug af flatworm exit så tag en slange og sug så mange op du kan. Et tip er at du har en slange der går ned i sumpen men igenem et net der fanger planaierne så er du fri for at tænke på at du tapper vand og planaierne vil blive fanget i nettet. På den måde kan du suge i timevis for at fjerne så mange så mugligt.
Når du går igang med flatworm exit kurven så vær forberet på vandskifte og rigtig meget aktivt kul. Kan ikke lige huske hvor meget kul der går pr.100L vand du har. Men det har andre nok et svar på.
Det kan godt være at du kommer til at skulle bruge kurven mere end en gang før du helt er sluppet af med planaierne. Men det kan du selv vudere efter 1-2 uger.
PS. Jeg så lige idag at Carsten Decocean havde Flatworm Exit liggene på lager.
Steen