Inden du begynder at skille det hele ad skal du skaffe følgende dele:
- 2 x 60x60 blæser, Jeg valgte selvfølgelig at skifte til en mere lydløs model, i mit tilfælde fandt jeg 2 x CPU 25mm 19db blæsere på Eksternt link http://elektronik-lavpris.dk/product_in ... s_id=99558 selvfølgelig kan andre også gøre det.
- 8 x 30mm skruer til montering af de nye 25mm blæsere
- Værktøj. Lille krydskavet skruetrækker, skævbidder eller afisoleretang, Isoleretape og loddekolbe
Hvis du vælge at lege med ilden og gør det med låget åben så er der ricisi for at tabe noget ned i akvariet så husk at vær ekstra forsigtig med skruer osv.
Lad os komme igang

Punkt 1.
Start med at tage plexiglas pladen af der beskytter pære og kølesystemet. Der sidder en stor pakning/o-ring på bagsiden du skal være forsigtig ikke at ødelægge.
Punkt 2.
Afmontere nu forsigtigt de 2 originale blæsere. (Mens du er derinde kan du lige så godt rengøre hullerne hvor blæserne sidder. Støj reducere blæserens flow)
Punkt 3.
Så skal der modificeres lidt. Da de blæsere jeg købte var til en CPU, fåes de som regl også kun i 3pins udgaver og de originale i akvariet er 2pins.
Klip nu kablerne af blæserne (Godt sted er midten så der altid er mulighed for at gære det om hvis man skulle lave fejl)
2pin
Rød = Plus
Sort = Minus
3pin
Rød = Plus
Sort = Minus
Hvid = Signal/Sensor (Bruges til temperatur styring, så i vores tilfælde skal de ikke bruges)
Punkt 4.
Så skal vi montere de nye blæsere i akvariet. Nu skal vi have fat i de nye skruer, da vores blæsere er en tykkere.
Gør nu som i Punk 1 og 2 bare omvendt.
Så er opgaven klaret og vi har fået skiftet blæsere i akvariet.
Håber denne guide kan hjælpe andre der har oplevet blæse larm i deres Buyo TL-450.
Martin Falk