DIY - Udskiftning af blæser i Buyo TL-450

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
citrushund
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 6600 Vejen
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Vejen
Kontakt:

DIY - Udskiftning af blæser i Buyo TL-450

Indlæg af citrushund »

Som alle andre Buyo Nano Reef 58L, kom tiden også til at mine blæsere pludseligt begyndte at larme helt vildt. De måtte udskiftes hurtigst muligt. Så har valgt at lave denne guide til udskiftning af blæserne til køling i et Buyo TL-450.

Inden du begynder at skille det hele ad skal du skaffe følgende dele:
- 2 x 60x60 blæser, Jeg valgte selvfølgelig at skifte til en mere lydløs model, i mit tilfælde fandt jeg 2 x CPU 25mm 19db blæsere på Eksternt link http://elektronik-lavpris.dk/product_in ... s_id=99558 selvfølgelig kan andre også gøre det.
- 8 x 30mm skruer til montering af de nye 25mm blæsere
- Værktøj. Lille krydskavet skruetrækker, skævbidder eller afisoleretang, Isoleretape og loddekolbe

Hvis du vælge at lege med ilden og gør det med låget åben så er der ricisi for at tabe noget ned i akvariet så husk at vær ekstra forsigtig med skruer osv.

Lad os komme igang :)

Punkt 1.
Start med at tage plexiglas pladen af der beskytter pære og kølesystemet. Der sidder en stor pakning/o-ring på bagsiden du skal være forsigtig ikke at ødelægge.

Billede

Punkt 2.
Afmontere nu forsigtigt de 2 originale blæsere. (Mens du er derinde kan du lige så godt rengøre hullerne hvor blæserne sidder. Støj reducere blæserens flow)

Billede

Billede

Punkt 3.
Så skal der modificeres lidt. Da de blæsere jeg købte var til en CPU, fåes de som regl også kun i 3pins udgaver og de originale i akvariet er 2pins.
Klip nu kablerne af blæserne (Godt sted er midten så der altid er mulighed for at gære det om hvis man skulle lave fejl)

2pin
Rød = Plus
Sort = Minus

3pin
Rød = Plus
Sort = Minus
Hvid = Signal/Sensor (Bruges til temperatur styring, så i vores tilfælde skal de ikke bruges)

Billede

Billede

Billede

Punkt 4.
Så skal vi montere de nye blæsere i akvariet. Nu skal vi have fat i de nye skruer, da vores blæsere er en tykkere.
Gør nu som i Punk 1 og 2 bare omvendt.

Billede

Billede

Billede

Så er opgaven klaret og vi har fået skiftet blæsere i akvariet.
Håber denne guide kan hjælpe andre der har oplevet blæse larm i deres Buyo TL-450.

Martin Falk
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=48030
RSM 130D - 45Liter Sump, Maxspect G2-400 110w + Aquaray 500 Marine Blue LED, Lifereef Siphon overløb, ATI BM 200 Skummer, Vortech MP10Es, Tunze Osmolator, Grotech TEC NGIII Dosering
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: DIY - Udskiftning af blæser i Buyo TL-450

Indlæg af Marco R »

Hej Martin,

Har dog ikke noget Buyo eller noget i den stil, men vil rose dit initaitiv til at hjælpe andre med denne gode guide, så du får lige :GO :GO :GO fra mig
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Ej det var helt rart lige at se.. .jeg har lige købt en Boyu HS60 som er med HQI og der sidder 2 større blæsere i og de er temp styret og de larmer en del når lampen bliver varm.. ska se om jeg kan finde nogle der kan blæse og køle lige så meget som dem der sidder i bare noget mere støjsvage:-)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8200 Århus N
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af MSN8200 »

Super! Den guide kommer jeg sikkert snart til at bruge!
Tak for det :GO
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
beol
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15
Postnummer: 3000 Helsingør
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af beol »

det skal lige siges at det ikke er alle TL-450 der ser helt sådan ud inde i =) i nogle skal man fjerne hele den plade som lyset sidder på også for at komme ind til blæserne
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8200 Århus N
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af MSN8200 »

så fik jeg endelig købt 2 stk blæsere fra lavpris elektronik. Så er det bare lige at finde tiden til at få dem skiftet :GO
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"