Forhistorien:
Jeg har efterhånden været igennem rødøret terrapin, neonfisk og chiclider og besluttede mig derfor for ca 4 år siden, at saltvand skulle prøves.
Det startede faktisk i sankthansgade i viborg, hvor jeg besøgte bonnie-dyrecenter og hvor jeg tilfældigvis bevægede mig over på den "forkerte side" af akvarie reolerne. Gunnar var en flinker mand og fortalte lystigt om den forunderlige verden!....Her blev jeg så betaget af fiskene, farverne og det spil der var i vandet, at jeg gik direkte hjem og begyndte planlægningen.
Den "forkerte side" blev til en "rigtige side" og jeg har stort set ikke været i ferskvandsafdelingen siden.
Korrekt!

Det var saltvand der var i hylderne og jeg fandt hurtigt ud af, at det krævede mere end almindeligt vedligeholdelse af en 4 liters akvarie bowle

Ved efterhånden ikke hvor mange tusinde sider jeg har læst om vandkemi og om hvad man skal og hvad man ikke skal....og så den anden vej rundt igen

Jeg startede ud, som så mange andre med et mindre 70 liters Juwel akvarie, der blev ombygget med indvendig sump og luftskummer - For hvad var det der underlige noget med et extra akvarie i underskabet

Dette blev så udskiftet til et Atman akvarie med overløbskasse og skimmerbeast 400

Disse 2 akvarier stod i lejlighed, hvor min kæreste og jeg boede.
For godt 3 år siden købte vi hus og jeg besluttede mig for, at starte forfra........ Resultatet er det I kan se herunder.
God fornøjelse og tak til de mange flinke folk herinde!
Fjernsynet er ikke længere verdens bedste barnepige - Det er saltvandsakvariet......

Hermed den tekniske gennemgang af mit lille saltvandsakvarie.
Akvarie:
200 liters WOHA med overløb i venstre hjørne. 2 x 32 mm rør med durso.
Mål - 100x40x50
Møbel:
Møblet er lavet fra bunden i massive birkeplader. Ret tungt - Men meget stabilt.
Lyskassen er også hjemmebryg.
Det hele er malet i Højglans hvid, hvilket fungere meget godt i det hårde saltmiljø.
En speciel tak til min kære far for godt håndværk

Sump:
Sumpen er inddelt i 3 rum. Et nedløbskammer. Et kammer med skummer og diverse filtrering Et retur kammer.
Sumpen er på 110 liter.
Derudover er der et ekstra akvarie på 20 liter til Osmosevand. Osmosevandet bliver lavet af et 5 trins anlæg med booster pumpe. Derudover har jeg en TDSmåler, så tilstanden på membranerne er iorden.
Akvariet igen:
Selve akvariet er bygget op med reef keramik fra JJ, som efterhånden efter 2 års indkørsel er ved at vise sit værd

Derudover er der også levende sten i akvariet.
Det hele kører og tingene virker meget stabilt (7-9-13) Ingen alger af betydning, kalkalgerne gror som sindsygt. En keramisk kogeplade afskraber er igang ugentligt for at holde de røde plamager væk fra ruden

Teknik:
Lys - Maxspect 170W
Skummer - Reef octopus ps 1000
Biopellets TLF 150 - Disse er pr januar 2012 ikk en den af akvariet mere. Jeg overvejer kul i den tomme reaktor.
Rowaphos TLF 150
Auto vandpåfyld - Aquatronica Level control
Dosering: Aquatronica 3
Kalkmixer: Deltec KM500
Returpumpe - Tunze 2400 Silence, som ender ud i Loc Line afgange. Jeg har efterhånden fået skiftet det meste PVC i returflowet ud med silikoneslanger. Det gør en forskel, når vi snakker støj. Derudover har jeg lavet quick-koblinger for hurtig at kunne adskille mit system.
Cirkulation - Vortech MP40 ES, som kører på Reef-Crest Random mode. FANTASTISK understrøm den pumpe kan give
Dosering - Kent produkter, Easy life og KW via doseringspumperne
Køling - Dette er ikke et emne jeg bekymrer mig om mere efter jeg har skiftet til vortech pumpe og LED lys.
Hele herligheden bliver styret af Aquatronica med strømskinne 8(stik) + PH modul. Det er noget lir, men for dælen hvor er det lækkert, at kunne styre det hele fra en lille skærm.
Tilsætning:
Jeg doserer via doseringspumpen for at holde tingene stabilt 24/7, hvilket har hjulper mig meget. Vandskifte laver jeg stort set aldrig.
Måler calcium og magnesium 2 gange om måneden. PH tager aquatronicaen sig af, dog måler jeg af og til for at tjekke proben.
Så det er "keep it relative simple" og "kig på akvariet og se hvordan det ser ud" princippet, der bliver kørt her!
Vækst:
Jeg oplever pt en god vækst i både skiverne og LPS/SPS. Jeg giver stabilitet skylden. Så det er en vigtig erfaring i mit akvarie jeg meget gerne vil dele med jer.
Bestand:
Citron Goby
Palet
Gul kirug
Klovn
Pindsvin
Turbo snegle. Store og små
Foder:
Omega One
Frostfoder
Nori tang
Agurk
Hvis I skulle have nogle spørgsmål skal I være mere end velkommen til at spørge. Har høstet en del erfaringer....Mange gode og mange dårlige

Jeg vil løbende opdatere denne tråd - Skulle der være spørgsmål eller kommentarer er I mere end velkommen til at kontakte mig.
*April 2010*:
[video][/video]
[video][/video]
Marts 2010:
[video][/video]